Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Mastiff

#1
Jeg bruker nesten ikke hurtiglading, men innimellom blir det en lengre tur. Mitt gratis premiumabonnement utløper om noen dager. Hvis jeg kan hoppe mellom Ionity-ladere blir jo månedsprisen fort lønnsom, men bare for én måned av gangen, når jeg skal på langtur, som til Bergen på Beyond the Gates i august. Jeg har lest i vilkårene, men de er litt uklare. Kan jeg melde meg på dagen for månedsskiftet og så sende avmelding rett etterpå, sånn at den bare løper ut neste måned? Eller må jeg vente til den betalte måneden har begynt for å melde meg av?
#2
Ser ut som jeg iallfall foreløpig må nøye meg med en enkel løsning som bare åpner dørene. Men er det sånn at man kan sette et relé inni knappen som låser opp og igjen dørene, og så bare føre kabel til en ESP med relékort? Man må jo ha opp dørtrekket for å vite det, og jeg tror ikke jeg tør sprette dørtrekket på fruens kjære bil, så jeg må kjøre til forhandleren for å få gjort det. Men da er det jo greit å vite på forhånd om det faktisk går an, før jeg betaler gode penger for å få tatt det av og så satt på igjen etterpå...
#3
Fortrinnsvis uten å åpne brytere og sånt, jeg vil jo helst unngå å herpe noe. Jeg har ikke keyless entry på min (av en eller annen merkelig grunn), men jeg har tenkt å bruke en ESP-32 med BLE-deteksjon for å låse opp døra og gå til riktig seteinnstilling når den riktige mobiltelefonen er omtrent 1 meter fra førerdøra. Jeg snuste litt rundt på ODB-kontakter, men det virker ikke som om de kan låse opp døra engang, langt mindre kjøre over til riktig seteinnstilling.

Det enkleste ville jo være å hacke en nøkkel for å ta døra. Problemet er at jeg ikke har lyst til å ha en nøkkel liggende fast i bilen, og jeg måtte jo kjøpt en ekstra nøkkel og fått programmert den, det koster vel sikkert 5000 kroner. Men en nøkkel kan heller ikke sette opp riktig innstillinger på setet. Hvis bare appen kunne gjort det, kunne jeg også ordnet det enkelt, men den kan heller ikke stille inn setet.
#4
Jeg har lagt opp et opplegg med en Pi 4 og en 2 TB USB SSD pluss Aux til USB-C i senterkonsollen (jeg bruker ikke strømming, dels fordi jeg ikke er fornøyd med annet enn veldig høy kvalitet og det sluker data, og fordi de er dårlige på sånt som ekstremprogmetall og sludgecore - jeg er en ivrig Karmøygeddon-gjenger). Det irriterende er at Pi-en slår seg av når bilen låses (altså tenningen slås helt av), så den bruker litt tid på å starte opp igjen (kanskje et minutt) når jeg setter meg i bilen. I tillegg kan det jo bli korrupte data på Pi-ens MicroSD eller selve SSD-en med musikk når strømmen bare kuttes uten at Pi-en får stengt ned operativsystemet.

Derfor skulle jeg gjerne hatt 12V fast koblet til Pi-en. Strømforbruket til en Pi er jo minimalt så lenge den ikke gjør noe, og jeg kan stenge den fra Home Assistant hvis jeg vet at bilen skal stå uten lading i noen dager. Men er det noe sted jeg kan koble meg til uten å herpe så mye av interiøret? Jeg skal uansett ta av konsollen en av dagene for å føre strøm fra sigarettenneren på baksiden av den og gjennom et lite hull til en ladeplate i rommet på innsiden av koppholderne.
#5
EQC / Oppdatering til infotainment, men hva da?
onsdag 12. januar 2022, klokken 09:26
Er det noen som vet hva den nye oppdateringen til infotainmentsystemet inneholder? Den er på vei ned i min bil nå, men vi kjører ikke så veldig mye, så det tar nok noen dager. Jeg håper jo på å få konfigurerbar høyre klokke (som i EQA), og kanskje norsk stemmestyring, men det er vel å håpe på for mye?
#6
Jeg skulle gjerne byttet Schukoen på nødladeren, for den er laget sånn at den ikke funker i IP67-trommel (som har gummi som er litt høyere enn normalt - trommelen er 16 ampere og plassert i en vanntett dunk). Men det er vel ikke innstøpt noe ekstra dilldall i selve kontakten, sånn at jeg herper noe med å bytte til en god, IP67-kontakt for gummikabel?
#7
Elbiler i media / Suveren elbilvinner på vinterføre i Dagbladet
onsdag 17. november 2021, klokken 18:04
Men det er selvsagt bak betalingsmur, de to artiklene jeg syns virker interessante i blekka hver måned, og som ikke er rene nyheter, er som regel det...

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970

#8
Tang EV600 / Bladebatterier og sikkerhet
mandag 15. november 2021, klokken 19:59
Jeg har ikke abonnement på FVN, men dette er da en Tang? Skulle ikke de batteriene være fullstendig brannsikre?   [ You are not allowed to view this attachment ]  
#9
Det er snakk om et felt med åtte hytter, og forelpig er det bare to som har elbil her, men det vil komme minst én til neste år. Plugpay og lignende løsninger er vel beregnet på større anlegg, så vidt jeg kan forstå. Det er strømledninger rett over parkeringsplassen, så det er ikke noe problem å få koblet det til, og det er plass til å montere både strømskap og ladere på stolper på plassen. Jeg antar at det bør velges noe sånt som EaSee, som kan seriekobles, så vi begynner med et par ladere og kan sette på flere etter hvert som det blir nødvendig. Men hvordan sørger man for at riktig eier får riktig regning? Fins det en mulighet for å få regninger spesifisert på RFID-brikker gjennom Tibber eller lignende? Problemet med Tibber er jo at de ikke tar med nettleie og avgifter i forbindelse med det på regningene sine. Er det noen som har løst lignende problemer hos seg?
#10
Jeg måtte slette bilen og koble den til en falsk konto for å få aktivert DAB og Android Auto (dessverre fulgte femihipstergreia Car Play med samtidig... (merkes det at jeg er iHater?)), og da jeg hadde lagt den til igjen, funket det ikke å sette maks ladetilstand fra appen. Den sier noe om at det ikke er nettverkstilgang, som selvsagt bare er vås, for alt annet funker. Noen idé om hva jeg kan gjøre? Det er så mye ekstra som må stilles inn på nytt når den er nullstilt at jeg har ikke prøvd å slette den enda en gang, men er det eneste mulighet?
#11
Jeg har en ladekontakt av type 2 som blir liggende ute på bakken når den ikke er tilkoblet. Selve "klædden" er i en vanntett kapsling fra Jula, som denne:

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/beskyttelsesbokser/beskyttelsesboks-425443/

Men det blir å overdrive litt å ha enda en sånn boks til å stappe ladekontakten inni. Jeg har til nå brukt doble plastposer og strips, men den løsningen er litt klossete, syns jeg. Så har noen sett en grei, noenlunde vanntett (IP5x eller IP6X) kapsling som ladekontakten kan legges inni?
#12
Jeg skulle gjerne koblet opp en Pi 4 og lagt den i midtkonsollen, for musikkbiblioteket mitt. Det er litt for knotete å bla i det vanlige systemet med over 175 000 spor på to terrabyte. Men hvis jeg kunne få Pi-en opp på skjermen, bruker jeg J.River Media CEnter for å holde styringen med det, både i hus, hytte og båt. Det kan settes opp med en visning som gir enkel pek og klikk gjennom sjangere, artister osv. Men da må jeg jo altså kunne se Pi-skjermen og føre lyden inn på anlegget på en måte.

Jeg har sett AUX til USB-adaptere som dette:

https://www.car-interface.com/vendita/en/aux-in-interfaces/1356-aux-in-usb-interface-compatible-with-mercedes-audio20-ntg-50-51-52-55-60-mbux.html

Og så fins det HDMI-adaptere som dette:

https://incarsolution.com/en/mercedes/5546-interface-av-video-camara-frontal-traseira-mercedes-classe-a-c-e-s-sprinter-ntg6-mbux.html

Men jeg er litt skeptisk til å slenge ut en del tusenlapper uten å vite at det funker for EQC-en og ikke kødder til noe annet, som ryggekamera og sånt.
#13
EQC / Mercedes WIFI-sone på bruktimportert bil
fredag 15. oktober 2021, klokken 11:06
Jeg prøvde å logge meg på sonen, som jeg trodde var gratis de første tre årene, men det var den visst ikke... Jeg kom til et engelsk mobilselskap (lurer på om det var Vodaphone), der jeg kunne bestille abonnement. Men jeg antar at det er dyrere enn å ta et abonnement her. Er det egentlig noe å hente på det i det hele tatt, eller er det like greit bare å bruke mobilens nett?
#14
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/k6mMOa/undersoekelse-av-18-elbiler-sjekk-hva-eierne-er-mest-og-minst-fornoeyde-med

Men det er VG pluss, er det noen her som har det og kan si hva resultatet ble for EQC, som er en av tre biler med bilde?  ;)
#15
EQC / Vil denne Qi-laderen passe i en EQC?
mandag 11. oktober 2021, klokken 21:28
For meg ser det ut som om GLC fram til 2021 er kliss lik, så jeg tror det vil funke. Men for sikkerhets skyld, er det noen her som har en kvalifisert mening om denne vil passe:

https://www.carqiwireless.com/collections/for-mercedes-benz/products/wireless-charging-for-mercedes-benz-c-class-glc-2015-2019-carqi

Det står:

SitatCar Accessory for:
All Mercedes-Benz C-Class Produced from 2015 to 2021
All Mercedes Benz GLC-Class Produced from 2016 to 2021

Og bildet ser veldig likt ut:

#16
Lade hjemme / Kan jeg låse Easee-laderen fra Tibber-appen?
mandag 11. oktober 2021, klokken 09:11
Jeg har en Easee-boks koblet til et hus med Tibber (og snart Pulse), og den står sånn til at en eller annen luring kan klare å sniklade når vi ikke er hjemme. Hvordan kan jeg låse laderen? Jeg har funnet en "På/av" i Easee-appen, men ikke i Tibber-appen. Og jeg har en "Tilgang: Åpen" som sikkert kan settes til "Låst" eller "Lukket", eller noe sånt, men der får jeg svar at "Denne funksjonen er ikke tilgjengelig for deg hvis laderen er koblet til en annen operatør enn Easee". Jeg ser jo at operatøren er Tibber, men i Tibber-appen finner jeg ingen andre innstillinger for greia enn å velge om den skal være på hjemmeskjermen eller ikke. Jeg pleier vanligvis å være den som hjelper venner og slekt med sånt, men her er det nok jeg som trenger nødhjelp...
#17
Jeg får min bruktimporterte Edition 1886 på fredag, hvis alt går etter planen. Men den kommer med "B33 - Charging cable, 7-pin ICCA PER IEC 62196 16A 4m/5m", og jeg har fått montert en Easee på en 32 amperes kurs. Dermed vil den jo bare lade halvparten av det den kan, sånn omtrent. Altså vil jeg ha en ladekabel som passer både boksen og bilen. Og i tillegg ville det jo være greit hvis den fungerte på somleladere. Men det er jo dette med diverse modes, og med enfas og trefas og så videre. Og så er det fint hvis den ikke koster en formue, jeg er allerede over smertegrensa jeg satte meg for bilen... Hva skal jeg kjøpe?
#18
EQ / Er det bare merkeforhandler som kan aktivere DAB i Mercedes?
søndag 03. oktober 2021, klokken 09:00
Som alle 1886-modeller som er bruktimportert, er min uten aktivert DAB. Jeg får den på fredag, og det er mye som skal gjøres (visning, registrering, keramisk lakkbehandling, undrstellsbehandling med fluid film, montering av hengerfeste), så det var ikke sikkert at bilmegleren rakk å aktivere DAB-radioen hos BOS, men jeg får det dekket. Men er man nødt til å gå til merkeforhandler, eller kan det gjøres av for eksempel Meknomen? Jeg har Volvo XC60 nå, og Meknomen kan gjør alt Volvo kan gjøre. Men kanskje det er verre med Mercer?
#19
Kjøretips / Hva er raskest tidsmessig av å ligge i 180 og 130?
lørdag 02. oktober 2021, klokken 13:51
Da snakker jeg selvsagt Autobahn. Jeg vet jo at man bruker mer strøm jo fortere det går, men med enn Mercedes EQC, som jeg snart får, hva funker best på Autobahn hvis man bare skal fortest mulig fra danskegrensa og sørover? Bilen er elektronisk begrenset til 180, så jeg kan ikke holde min vanlige fart med dieselbil (jevnt 200, med motorsykkel pleier vi å ha marsjfart på 160-170 fordi vi ellers må rope i håndfrisettet - mens når jeg kjører alene, blir det mellom 200 og 250). Det blir jo oftere ladestopp på grunn av luftmotstanden, men samtidig går selve kjøringen raskere. Vil ladestoppene ta knekken på det man tjener på å kjøre fortere? Instinktet mitt sier ja, men sikker er jeg ikke. Jeg vet jo ikke hvor mye mer kjerra brukerpå de ekstra 50 kilometerne i timen.
#20
Kjøpe elbil? / Piggdekk eller piggfrie til tung SUV, og hvilket merke?
lørdag 25. september 2021, klokken 09:36
Jeg får min EQC fra Tyskland om to uker, og før jeg får den utlevert, skal den ha felger og dekk. Den vanlige dimensjonen på felgene er 20", men jeg går nok ned til 19" på vinterfelgene, mest for rekkeviddens skyld. Etter det jeg har hørt er det 3-4 mils forskjell, og det er jo greit når vinterrekkevidden er drøyt 30 mil i NAFs test. Men vi har jo heller ikke noen steder vi skal om vinteren som ligger veldig langt fra en lynlader.

Jeg bor i Mandal, og her var det vel tre-fire dager med glatt vei sist vinter. Året før var det noen dager mer, men jeg er selv ikke avhengig av å bevege meg ut. Jeg er frilansoversetter med hjemmekontor (så jeg har forberedt meg på koronaen siden 1993...). Fruen jobber som helsefagarbeider på sykehjemmet og har dermed litt større problemer med å jobbe hjemmefra. Så hun må jo på jobb uansett, men det er 3-5 dager i uka (80 % stilling), halvparten tidligvakter som begynner rundt sju. Og om vi et par ganger i året må bestille drosje til en tidligvakt, er det ingen katastrofe. For senvakter kan hun ta bussen ned og bli i byen over natta. Vi kan nemlig planlegge når det er meldt ufyselig vær, for vi har en "pendlerleilighet" i byen mens vi i prasksis bor på hytta hele året (man må jo ha fast bopæl, og hun bruker den en natt eller to i uka på det meste, når hun har senvakt fulgt av tidligvakt - selv har jeg overnattet der to-tre netter siden nyttår).

Problemet er selvsagt at når det er glatt her, er det mer underkjølt regn enn snø. Snøen forsvinner som regel ganske fort igjen, og brøytingen er helt grei på iallfall litt større veier. Men med underkjølt regn er det jo bare piggdekk som funker. Spørsmålet er om vi med vårt bruksmønster skal kjøpe piggdekk for de dagene, eller satse piggfritt, som jo er blitt ganske mye bedre siden vi sist kjørte på det på 90-tallet.

I tillegg kommer jo det at bilen er tung som f... Den veier nesten 2,5 tonn, og jeg har erfaring med en Chevrolet Suburban på omtrent det på isvei fra 90-tallet, enda det var med piggdekk. Det var ikke veldig morsomt når det ble Bambi på isen nedover den 500 meter lange bakken fra der vi bodde da... Men som sagt er vi ikke nødt til å kjøre når det er sånn.

Høres det ut som om det kan være piggfrie dekk som er best her? Og i så fall hvilket merke? Jeg setter sikkerhet, støy og rekkevidde i den rekkefølgen, så noe annet enn premiumdekk er selvsagt ikke aktuelt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA