Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - niklaso

#1
BMW iX / Treig hurtiglading IX40
tirsdag 02. august 2022, klokken 12:22
Har hatt en IX40 et par mnd nå, fantastisk bil. Har brukt den som alle andre fossilbiler og det fungerer over all forventning.

Vi henta den og kjørte på europaturné, kjørte veien uten ferge Tyskland-Østerrike-Italia-Frankrike-Belgia-Nederland og hjem. Blei rundt 900 mil på ei uke.

Nå er vi i Sverige med stor campingvogn, og den er nesten like god å dra vogn med som gamle x5en😄

Forbruksmessig syns jeg den er grei på normal Ola Dunk-kjøring i 15-20kmt under fartsgrensa og aldri over 80kmt. Men med en gang det blir litt effektivitet over rullinga går det jo unna litt kilowatt.

Men det kjedelige med heile greia er ladinga, har kjørt bilen ca 15000km sia vi fikk den, det meste har vert lengre turer, så det har blitt mye hurtiglading.
Har lagt merke til at det fungerer bra de første ladingene på en langtur, men så går det bare treigere og treigere.
På en ionitylader i Tyskland kom han i teslaen som lada på sida av oss å spurte om det var noe feil med bilen eller laderen sia den tok imot så lite strøm. Da lå vi på rundt 35kwh på under 50% batteri.
Og det er kjedelig. Spesielt når jeg syns marsjfart på 90-95 knop er topp. Da går strømmen fortere enn med fullstappa campingvogn😂

Skal det bære sånn? Hva kan man gjøre for at ladinga skal gå mest mulig effektivt? Har for det meste sikta på ionity pga pris og beliggenhet, er andre bedre?
Tror jeg har gjort det meste rett, prøvd å lada stort sett fra 10-20% til 80%, lagt inn lader som mål på navigasjon og slike ting.

#2
Morn, har feilkode på temperaturspjeld venstre side, prøvd å snakke med møllermafiaen for å få vite plassering og mulige løsninger men det er såklart uinteressant for møller å prøve å hjelpe😂 noen her som vet noe om dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA