Spørsmålet er om det med dagens prising er verdt å kjøpe noe annet enn Tesla model Y dersom en er på utkikk etter en bil med ok rekkevidde og plass. Skal man ha småbil eller kort rekkevidde ser jeg det er alternativer.
Ta kinabiler: MG ZS, BYD Atto, xpeng, nye Jaq. 2wd compact SUV. Presser pris opp mot 400. Er ikke da en model Y 2wd til 430 000 et langt bedre kjøp for noen ekstra lapper?
Europa, Korea, USA: ID4, Ford mach-e, Skoda enyaq, KIA EV6, Hyundai Ioniq, Kia e-niro. Prismessig vil 2wd hos disse komme dårligere ut enn standard range Y, i alle fall om man hensyntar utstyr. (Pano, hengerfeste etc). 4wd versjonene er utklasset prismessig i tillegg, for å ikke snakke om parametre som rekkevidde, ladehastighet, hengerkapasitet, plass etc.
Altså, dersom man ikke har et spesielt forhold til tradisjonelle trykk knapper i bil...hva skulle være en grunn til å ikke velge Tesla slik prisene er per nå? Og ikke Y? Det er jo nærmest ingen grunn til å kjøpe model 3 lenger da prisdifferansen er minimal. Kan ikke fatte at andre merker vil få særlig volum salg i -23 om ikke noe endres.
Hva er det jeg ikke ser her?
Ta kinabiler: MG ZS, BYD Atto, xpeng, nye Jaq. 2wd compact SUV. Presser pris opp mot 400. Er ikke da en model Y 2wd til 430 000 et langt bedre kjøp for noen ekstra lapper?
Europa, Korea, USA: ID4, Ford mach-e, Skoda enyaq, KIA EV6, Hyundai Ioniq, Kia e-niro. Prismessig vil 2wd hos disse komme dårligere ut enn standard range Y, i alle fall om man hensyntar utstyr. (Pano, hengerfeste etc). 4wd versjonene er utklasset prismessig i tillegg, for å ikke snakke om parametre som rekkevidde, ladehastighet, hengerkapasitet, plass etc.
Altså, dersom man ikke har et spesielt forhold til tradisjonelle trykk knapper i bil...hva skulle være en grunn til å ikke velge Tesla slik prisene er per nå? Og ikke Y? Det er jo nærmest ingen grunn til å kjøpe model 3 lenger da prisdifferansen er minimal. Kan ikke fatte at andre merker vil få særlig volum salg i -23 om ikke noe endres.
Hva er det jeg ikke ser her?