Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - OleBrum2

#1
Model Y / Model Y RWD vinterføre
søndag 03. desember 2023, klokken 20:40

Gikk for standard Y da rekkeviddebehov var lavt, og 4wd ikke var noe jeg følte jeg trengte.

Forsøkt på vinterføre nå; må si meg meget fornøyd. Den tar bakker med is og snø lett, opphever å komme opp der tidligere bil kunne slite. Føles som om den får et meget godt grep, og anti-spinn sensorer fungerer godt. Evt er det vinterdekkene som et svært gode...

Noen andre som har gjort samme erfaring?
#2
Spørsmålet er om det med dagens prising er verdt å kjøpe noe annet enn Tesla model Y dersom en er på utkikk etter en bil med ok rekkevidde og plass. Skal man ha småbil eller kort rekkevidde ser jeg det er alternativer.

Ta kinabiler: MG ZS, BYD Atto, xpeng, nye Jaq. 2wd compact SUV. Presser pris opp mot 400. Er ikke da en model Y 2wd til 430 000 et langt bedre kjøp for noen ekstra lapper?

Europa, Korea, USA: ID4, Ford mach-e, Skoda enyaq, KIA EV6, Hyundai Ioniq,  Kia e-niro. Prismessig vil 2wd hos disse komme dårligere ut enn standard range Y, i alle fall om man hensyntar utstyr. (Pano, hengerfeste etc). 4wd versjonene er utklasset prismessig i tillegg, for å ikke snakke om parametre som rekkevidde, ladehastighet, hengerkapasitet, plass etc.

Altså, dersom man ikke har et spesielt forhold til tradisjonelle trykk knapper i bil...hva skulle være en grunn til å ikke velge Tesla slik prisene er per nå? Og ikke Y? Det er jo nærmest ingen grunn til å kjøpe model 3 lenger da prisdifferansen er minimal. Kan ikke fatte at andre merker vil få særlig volum salg i -23 om ikke noe endres.

Hva er det jeg ikke ser her?
#3
Model 3 / SR+ med LFP batteri: kulde og degenerering
onsdag 18. januar 2023, klokken 07:43

Lurte på om noen her kunne gi sine vurderinger av rekkeviddetap ved -5/10 grader for dem med LFP batteri. Tidligere kjøpere av SR+: har dere reelt merket at batteriet ikke degraderer så fort som andre?
#4
Kjøpe elbil? / Tesla model Y standard range eller long range?
søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?
#5
Model Y / Batteri Standard RWD
søndag 15. januar 2023, klokken 00:24

Noen som vet noe om batterikjemi på Standard model Y?

Flere kilder nevner det er LFP batteri, men selger hos Tesla mente det ikke kunne være det pga registrert vekt. Vedkommende oppgav også KWh totalt til 65.

Noen som vet, eller er det en godt bevart hemmelighet? Kunne tenkt meg LFP simpelthen pga lavere degenerasjon og mulighet til å fint lade ofte til 100% uten at det sliter for mye på levetid batteri.
#6
Kia Niro EV / Bruktpriser sommer -22
søndag 19. juni 2022, klokken 20:07

Fulgt litt med på bruktpriser på Kia E-niro. Tidligere fikk man 2019 modellene ned mot 290, og det var nyimporterte 2021 modeller fra Tyskland til salgs for 340 000.

Nå er det bare -19 modeller med ekstrem høy kmteller en får ned mot 300, og ny import har hoppet til 400k.

Noen som vet om tilskudd i Tyskland ikke lenger gis? (Rabattert pris forutsatt at bilen ikke selges videre før etter 6 mnd). Har importører som før drev med dette stoppet opp? Eller følger det bare med opp pga inflasjon, svak krone og økende nybilpriser generelt?

Så for meg -22 modell eller -23 modell som import fra Tyskland neste år, men spørs om dette etterhvert gjør det mer attraktivt med nybil i Norge.
#7
Kjøpe elbil? / Blir elbil dyrere eller billigere?
fredag 18. juni 2021, klokken 19:54

Hva tenker dere om elbilpriser fremover? Er i en slik situasjon at ny bil kan være ok nå, samtidig også helt ok å vente til påske 2022. (Trenger stor familiebil med rekkevidde 450 minimum)

Veldig mange biler i samme SUV segment er sluppet/kommer. Fra ID4 til model Y til Ioniq 5. Vil vi se kniving om kundene blant dem? Kampanjepriser?

Tesla SR+ innledet med en priskrig på mindre biler. Nå har Leaf satt ned pris også. Vil dette fortsette?

Norsk krone ser ut til å styrke seg. «Dollarprising» på bil synes å være over 9 på mange modeller enda. Når skal bilprisene reflektere en krone som er styrket?

Samtidig øker pris på metaller og halvledere. Blir bil skikkelig dyrt pga råvaremangel i løpet av året/tidlig neste år? Inflasjon øker pris?

Mange spørsmål og avveininger...noen som har noen gode svar?
#8
Model 3 / Kinabiler med LFP og rekkevidde
onsdag 02. juni 2021, klokken 19:27

Jeg ser at det har vært meldt om problemer med både lading og rekkevidde på LFP batteriene som SR+ nå leveres med i Norge. («Kinabil»)

Forstår det slik at lading i kulde langt på vei ble løst med en oppdatering. Imidlertid er jeg usikker på om LFP fungerer dårlig i kulde fortsatt ift til rekkevidde. Dvs et mer markant tap i km enn tidligere batterier, selv med varmepumpe.

Trodde batteriene har vært levert i Tyskland en stund, og selvsagt i Kina der deler av landet vil kunne bli svært kaldt. (Hello Beijing) Imidlertid funnet lite tester og estimater. Noen som har funnet noe konkret info - konkrete tester på disse batteriene i temperaturer som -20/-10?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA