Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - weibull

#1
EQC / Bytte hjul og jekke opp EQC
onsdag 21. april 2021, klokken 23:37
Mine tips til bytte av hjul på EQC`en: 

(Nedenstående er oppdatert slik at kommentarer fra andre i tråden er tatt med inn i teksten.)

1. For tilgang til jekkepunktet må man fjerne et plastdeksel. For å fjerne plastdekselet må man fjerne en liten plastplugg ved å dreie den 90 grader så den står på tvers av strekene som vist på bilde 0222. På bildet er plastdekslet låst av pluggen. Pluggene bør rengjøres før de monteres tilbake for å sikre at låsemekanismen fungerer. Det er nok ikke den beste hjernen i Mercedes som har hatt ansvaret for denne pluggen og låsemekanismen framstår som svak.

2. Fant lite info på nett og i manual, men med trekloss under jekkpunktet og pad mellom jekk og trekloss føltes oppsettet bra. Trekloss er kontroversielt, og en solid jackpad er sikkert bedre. Jekkepunktet har en form som spiste min jackpad uten trekloss (se evt. Bilde 0228 hvor man ser padden bli trykt inn i jekkepunktet. Min er en billig 2 tonns jekk fra biltema som fungerer greit. Ved anskaffelse av ny ville det nok blitt en litt kraftigere modell.

3. Pipe er 17 mm. Forlenger bør benyttes for ikke å ripe felgen. Litt elektrikertape rundt pipen reduserer også sannsynligheten for riper. Jeg synes latmansarm gir best kontroll og er mest behagelig å jobbe med. En vanlig skralle synes jeg blir for kort. Se evt. bilde.

4. Bilen er tyngst å jekke opp bakerst, så er man litt usikker på om jekken er egnet, begynn bakerst.

5. Har hørt noen advare om at for hard tilspenning kan skade bremsen eller regenereringen. Dersom dette stemmer, kan man ikke gå helt gorilla. Samtidig er korrekt tilspenningsmoment ifølge manualen 150 Nm som er litt mer enn vanlig (110-130 Nm på mange biler), så man må fortsatt ta tak. Bruk av momentnøkkel gir bedre føling med kreftene og jeg benytter selv momentnøkkel. Samtidig er oppgitt moment gitt under forutsetning av en gitt tilstand på gjengene, så alltid viktig å etterspenne etter noen turer. Som Toalmar har vist illustrasjon av lengre nede i tråden, så trekkes boltene til med 80 Nm før det avsluttes med 150 Nm.     

6. Bakhjulet er bredere enn framhjulet! Man ser ikke feilmontering og er ikke sikkert det merkes under kjøring heller. Vinterdekk har gjerne rotasjonsretning og pilen som indikerer retning er alltid usynlig for meg - men finner til slutt.

7. På min fungerer parkeringsbremsen ikke på alle hjul så løsner boltene litt før hjulet jekkes helt opp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA