Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TerjeFjern

#1
ID.3 / Hvordan er ID3 som vinterbil?
onsdag 28. februar 2024, klokken 09:37
Hei. Vurderer å kjøpe en 2021 ID3 i dag, som nummer 2-bil. (Så jeg godtar at den har lite bagasje/taklast/hengefeste.)

Men vil gjerne høre med dere hvordan den er som vinterbil: på glatta og på langtur i fjellet? F eks:

- Gir RWD bedre kjøreegenskaper på glatta enn tilsvarende biler med FWD? (Man må vel forvente at den slenger litt ut bak når det er glatt, før den justerer seg inn igjen. Det godtar jeg selv om kona ikke liker det, hehe)
- Ca hvor lang rekkevidde kan man forvente i kulda, oppover fjellet?
- Er bakkeklaringen OK kontra andre tilsvarende biler? Inn på hyttefeltet vårt ligger det tidvis ganske mye tung snø, så god bakkeklaring er nyttig.
- Fortell gjerne historier om hvordan ID3 håndterer klunk is kontra andre tilsvarende biler. Og om den vil oppføre seg bedre på klunk is med piggdekk. Jeg kjøper gjerne piggdekk hvis det gir betydelig bedre grep på glatta. Har piggdekk (og AWD) på nr 1-bilen.
- Har hørt snakk om at man ikke kan skru av anti-spinn, som kan gjøre det vanskelig å få bilen i gang på glatta?
- Noe annet jeg bør være OBS på?

På forhånd takk.
#2
Kjøpe elbil? / Tips om kjøp av brukt elbil
onsdag 14. februar 2024, klokken 21:50
Hei
Vi skal kjøpe en bruktbil, som skal være nr 2-bilen vår.

Har allerede en elbil med lang rekkevidde og firehjulsdrift, som dekker det meste av behovet vårt.

Men, noen dager har vi begge behov for lokal kjøring med bil, f eks til jobb, ca 15-20 minutter å kjøre hver vei. Og noen få ganger i året trenger vi å dra opp til hytta på fjellet på forskjellig dag. Så da trenger vi mer enn en bil til lokalkjøring:

- En brukt elbil som har god nok rekkevidde til å kjøre 107 km opp på fjellet på vinterføre.
- Vi kan lade på hytta, men rekkevidden bør være betydelig mer enn 107 km siden batteriet taper seg over tid, trekker mer strøm i kulda, og bruker mer strøm i høye hastigheter og i kjøring oppover fjellet.
- Det er mye snø og ofte glatt ved hytta om vinteren, så vi ønsker en som har gode kjøreegenskaper og god bakkeklaring.
- det er ikke ønskelig å bruke mye penger på dette siden bilen skal brukes såpass lite.

Har dere noen tips? Ved en kjapp kikk på rekkeviddeoversikten her på elbilforum ser jeg at dette kan være noen alternativer:

2020 Kona FWD
2019 e-Soul FWD
2019 Leaf FWD
2020 ID3 RWD
2019 Ioniq FWD

På forhånd takk.
#3
Hyundai KONA / Trenger tips om kjøpt av bruktbil
onsdag 14. februar 2024, klokken 12:57
Hei
Vi skal kjøpe en bruktbil, som skal være nr 2-bilen vår. Lurer på om Kona 2020-modell er et godt valg?

Har allerede en elbil med lang rekkevidde og firehjulsdrift, som dekker det meste av behovet vårt.

Men, noen dager har begge behov for lokal kjøring med bil, f eks til jobb, ca 15-20 minutter å kjøre hver vei. Og noen få ganger i året trenger vi å dra opp til hytta på fjellet på forskjellig dag. Så det vi trenger er:

- En brukt elbil som har god nok rekkevidde til å kjøre 107 km opp på fjellet på vinterføre.
- Vi kan lade på hytta, men rekkevidden bør være betydelig mer enn 107 km siden batteriet taper seg over tid, trekker mer strøm i kulda, og bruker mer strøm i høye hastigheter og i kjøring oppover fjellet.
- Det er mye snø og ofte glatt ved hytta om vinteren, så vi ønsker en som har gode kjøreegenskaper og godbakkeklaring.
- det er ikke ønskelig å bruke mye penger på dette siden bilen skal brukes såpass lite.

Har dere noen tips? Er Kona 2020-modell et godt valg? Eller er det noen andre biler som passer bedre?

På forhånd takk.
#4
Model Y / Rengjøring og smøring av bremsekaliper
tirsdag 06. februar 2024, klokken 10:47
Appen sa det var på tide med rengjøring og smøring av bremsekaliperne.

Spørsmål:
1- Lurt å vente til våren, etter at det er slutt på salting av veiene?
2- Trykke på "Bestill Service" i appen, eller kan det være mye billigere og like bra å finne et lokalt firma til å gjøre jobben? Noen som vet hvor mye Tesla tar for jobben?

På forhånd takk.
#5
Model Y / Kjøring på glatte vinterveier
fredag 15. desember 2023, klokken 12:44
Hei

Fritt fra min feilbarlige hukommelse: Vår/senvinter 2023 var det en software-update som skulle gi bedre opplevelse på glatte vinterveier. Jeg husker at jeg tenkte at den kom akkurat for sent, men at jeg gledet meg til å prøve dette neste vinter.

Så nå er neste vinter kommet, men jeg klarer ikke å finne ut hva denne oppdateringen gikk ut på. Noen som husker det?

På forhånd takk.
#6
Hei

Nylig ble det min tur til å oppleve at noen har stukket av etter å ha kjørt på min Model Y mens den sto parkert over natta, med lakkskade i fronten som resultat. Kostnad blir 14000 kr for re-lakkering, der forsikringsselskapet sier at egenandelen min blir 4000 kr, uten tap av bonus.

Og så ble det min tur til å angre på at jeg ikke hadde aktivert Sentry Mode. Jeg fant ikke noe opptak av hendelsen. Var på lang helgetur med lite mulighet til å lade, og ønsket derfor ikke at Sentry Mode skulle tappe batteriet over natta.

Men, så hørte jeg i forrige uke en fyr si at bilen uansett tar opp "når det skjer noe nær bilen", og at det er mulig å få fram slike opptak. Stemmer dette? I så fall hvordan går jeg fram?

Selv om jeg fant at bilen hadde gjort flere opptak når den var "våken" (de fleste var ved lasting av ski i slalombakken), men ikke noe opptak av kollisjonen, så har jeg et bittelite håp om at det finnes et opptak som man må være litt mer teknisk begavet enn meg for å finne. Eller at forsikringsselskap/politi/Tesla har mulighet til å hente ut mer enn jeg har mulighet til?

På forhånd takk.
#7
Turer i Norge. / TMY på tur fra Stavanger til Oslo
torsdag 25. mai 2023, klokken 12:22
Hei

I morgen ettermiddag skal jeg og 7-åringen kjøre Stavanger-Oslo. Et spørsmål:

- Både ABRP og Google Maps sier at det er ca 1 t raskere å kjøre via Kristiansand enn å kjøre over Suleskar-Brokke til E134. Stemmer det sånn ca? Google Maps sier E39-E18 blir 7 t uten pause (550 km), mens over fjellet blir 8t (450 km). Er det fordi E39 i Mandal-området har blitt bedre siden sist jeg kjørte i januar i fjor?

Det er jo mer behagelig å kjøre over Sørlandet, så hvis jeg skulle kjørt over fjellet så måtte det vært tid å spare på det.

Det er pinseutfart så det kan hende at det blir mye kø forbi Ålgard i retning Sørlandet. Hadde tenkt å kjøre ca kl 15. Hvis det er masse kø så kan jeg jo vurdere å ta omveien via Sviland for å slippe kø, så får man heller kjøre over fjellet. Men da må det rett og slett være en time kø å unngå for at det skal være noe poeng.

På forhånd takk.
#8
Elbil og økonomi / Prissjokk EU-kontroll
tirsdag 21. mars 2023, klokken 13:44
Hei

Er det bare naivt av meg å tro at det finnes verksted som ikke presser prisene så høyt de kan?

Dagens historie: Bilen skulle til EU-kontroll. Jeg bestilte EU-kontroll hos merkeverkstedet som er rett nedi gata der jeg bor. De ringte meg opp og sa at nok en gang må bremseskiver og -klosser foran skiftes. Sukk, sånn er det visst å ha elbil, jaffal en 2012 Leaf. Dette skulle de ha 10423 kr for. Og så må det skiftes frontoppheng og venstre styrekule (aner ikke hva det er, hehe). Dette skulle de ha 10490 kr for. (Det var et par andre ting også som måtte/burde fikses, men ikke i samme prisklasse).

Dette er jo en betydelig pris for å holde en 2012 Leaf rullende, når den har begrenset markedsverdi og bruksverdi. Derfor ringte jeg det andre verkstedet som også er i samme gate. Har hatt litt varierende hell med dette verkstedet i årenes løp, derfor valgte jeg opprinnelig å ta EU-kontrollen på merkeverkstedet. De skulle ha 12.000 kr for samme jobben. Dvs nesten 9000 kr mindre. Så ringte jeg tilbake til merkeverkstedet, og da satte de plutselig prisen ned til fra 20.913 til 14.500 kr.

Er ikke det ganske drøyt at de rett og slett prøver seg på å skvise "mindre bevisste" kunder SÅ mye? Jada, jada de forsvarte seg med "merkedeler koster mer" etc, men det er vel en avsporing.

(Minner meg om selgeren i 2012 på samme merkeverksted som skrøt av hvor mye billigere elbiler var på service. Men, første service jeg hadde på merkeverkstedet, det var vel ettårsservice tipper jeg, lå akkurat på samme prisleie som vanlig service på min gamle og fortsatt oppegående 2003 Avensis.)
#9
Hei

Viskeroverføringen på frontruta er defekt og må byttes ut på min 2012 Leaf. Problemet er at maange andre Leafer har samme problemet så markedet er helt støvsugd. Jeg ringte Nissan og de sa at leveringstiden kunne være opptil 6 - 12 måneder. Jeg har også ringt det lokale bildel-selskapet (Knoksen utenfor Stavanger), de sier de har absolutt null.

Så spørsmålet mitt:

Har du noen tips om hvor jeg kan skaffe en viskeroverføring? (Jeg må også på EU-kontroll nå, så jeg kommer jo til å få bruksforbud fram til jeg har fått ny viskeroverføring). Og uansett regner det så mye på vestlandet at man sjelden kan kjøre uten å ha vindusvisker. På forhånd takk :)
#10
Model Y / Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
mandag 20. september 2021, klokken 15:02
Hei
Hatt MY i snart 4 uker. Koser meg med den. Fredag ettermiddag/kveld blir første tur til østlandet, og da har jeg mange spørsmål, håper dere kan hjelpe meg ;)

1) Fornuftigere å kjøre via sørlandet?

- ABRP sier at det er 40 minutter raskere å kjøre over fjellet. Men det forutsetter vel mye: at man ikke blir stuck bak treig trafikk over fjellet? Etc. (Og så blir det vel mer behagelig å bruke Autopiloten på E39/E18 enn på veiene over fjellet).

- ABRP sier at jeg skal bare trenger 7 minutter lading på Notodden, der jeg skal lade fra 11% til 40%. Men med en 5-åring i bilen trenger jeg uansett en lengre pause, og tidligere enn Notodden.

- ABRP viser at Notodden er eneste lademulighet mellom Stavanger og Hokksund. Så da blir man ganske avhengig av at man faktisk rekker fram til Notodden. Er 11% for lite buffer å legge inn i planen? F eks så er det jo mye fjell som skal forseres, og da lurer jeg på om ABRP tar hensyn til dette?

- ABRP sier at hvis ikke manuelt legger inn ekstra ladetid, så kommer jeg fram til min mors leilighet med 10% rekkevidde igjen. Jeg trenger jo å komme meg videre, så 10% ved ankomst er ikke optimalt. Har ringt henne for å forhøre meg om lademulighet der hun bor men hun klarer ikke gi meg noe nyttig svar. Så jeg tror ikke jeg tar sjansen på å komme fram med 10%.

2) Hvis jeg kjører over sørlandet:

- Lading etter ca 2,5t i Lyngdal kan passe godt så 5-åringen får litt mat før han sovner. Noen anbefalinger på et greit sted å spise i kort gangavstand fra Superladeren?

- Resten av ladingen får man vel bare ta som det kommer, det er godt med ladere fra Lillesand og innover. Så får jeg passe på å lade opp såpass mye at jeg ikke kommer fram med nesten tomt batteri.
#11
Model Y / Finansiering Model Y?
mandag 19. juli 2021, klokken 13:39
Hei

Hvilken finansiering velger dere, og hvorfor?

1- Vi får 1,99% nominelt hos DNB via Tesla. Vet ikke hva den effektive satsen er. Hvis jeg har forstått det så er eneste egenandel de 15.000 man allerede har betalt.

2 - Hvis man kan bake det inn i huslånet så er vel Nybygger med 1,34% effektiv rente som er best.

3 - Kontant. Da "sier man ifra seg" en garantert rente på ca 1% er vel det man kan regne med å få på innskuddskonto. Så forskjellen mellom 1 og 3 er ca 1%, så det er jo ikke så mye for å slippe å binde opp så mye kontanter. Hvis man evt tenker at det beløpet man da slipper å binde opp, heller kan stå i rentefond/aksjefond, så er det ikke så mye som skal til for at alternativ 3 ikke lønner seg. Så lenge man oppnår ca 2% langsiktig i et fond så blir jo 1 bedre enn 3.

Takk for alle innspill :)
#12
Leaf 2010-2017 / Sykkelholder
onsdag 26. mai 2021, klokken 14:27
Hei
Noen som har en god, enkel løsning for sykkelholder?
#13
Model Y / Kvalitet TMY??
tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:06
Hei, vi får stadig lengre tid til å spekulere på Model Y mens vi venter på levering. Jeg har ett tema som jeg hadde satt pris på hjelp med (både spekulering og harde kalde fakta).

Da jeg bestilte Y for drøyt 2 år siden så var det jo ikke noe alternativ til denne bilen. Jeg ville ha en romslig elbil med 4-hjuldrift og god rekkevidde uten å bruke ekstremt mye penger. Nå er det jo etter hvert mange andre modeller som ca dekker samme behov som Model Y. F eks Ioniq5, ID4 og Enyaq.

Så har jeg ett til ønske som jeg ikke skrev ovenfor: Våre nåværende biler er Avensis og Leaf. Avensisen er 18 år og Leafen er drøyt 8 år. Dette er to driftssikre biler. Spørsmålet mitt: Kan jeg forvente å beholde min Model Y i 10-15-20 år? Eller tror dere VW, Skoda og/eller Hyundai lager biler som er mer driftssikre i et så langt perspektiv?

Nå har jo etter hvert Tesla mange år som produsent. Hva vet man om driftssikkerheten på en f eks 8 år gammel Tesla? (Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til å kjøpe bil av amerikanere. Min fordom er at de bygger biler som skal vare ut garantiperioden men ikke mer, mens japanerne jeg pleier kjøpe bil av bygger biler som skal vare).
#14
Hyundai Ioniq 5 / P45 vs Enyaq iv80x
mandag 22. mars 2021, klokken 11:04
Hei, jeg deler litt info jeg har laget, rangert ca etter min viktighet. Fint om dere kan fylle på hvis det er noen feil eller andre viktige aspekter. Men selvfølgelig enkelte aspekter som ikke er 100% sammenlignbare.

P45: 499 900 kr

Enyaq iv80x ca samme utstyrsnivå koster drøyt 40 000 kr, dvs 527 030 kr: Familiepakke, Infotainmentpakke pluss, Lyspakke pluss, Parkeringspakke, Sound system, sensorstyrt bakluke dvs Komfortpakke pluss. Ikke lagt inn noe for interiør. (Jeg har droppet det meste av tilvalg i min kontrakt med Møller, men legger inn her for å gjøre sammenlignbart. Det blir selvfølgelig også diskusjon ang om dette utstyret er nødvendig?)

Leveringstid: P45 juni vs iv80x vinter-ish. (Leveringstid er viktig for meg)

Rekkevidde: P45 - 430 km WLTP (øker til 460 med 19'' vinterdekk). iv80x 460 km WLTP.

Lagringsplass: P45 - 531 L (kan utvides med å skyve baksete) vs iv80x - 585 L.
Bakkeklaring: P45 - 160 mm vs iv80x - 186 mm.

Subjektive aspekter: Min bedre halvdel liker Enyaqen.

Barnesykdommer: Produserer iv80 først så da kan man trolig luke ut mange barnesykdommer. P45 har ikke denne fordelen, men veier litt opp med kjapp levering?
Prøvekjøring: P45 - nei. iv80x: Kontrakten min sier jeg kan droppe den etter prøvekjøring.
Anmeldes av proffer før levering: P45 - nei. iv80x: Ja.
Lading: P45 800V (220 kW), 10-80% på 18 minutter, 100 km på 5 m. iV80x: 125 kW, 0-80% på 40 minutter.
Garanti: P45 5 år, 8 år batteri. iv80x 5 år. Batteri 8 år (70% rest)
Hengerfeste (tillegg i pris): P45 1600 kg, iv80x 1200 kg.
Takrails: P45 nei men kan ha taklast. iv80x - ja.
Ytre dimensjoner: iv80x marginalt større.

Valgets kval... Vente på "vanlig" Ioniq5 kan bli vanskelig. Snakket med selger i dag. Signeringsfrist nærmer seg, 2 uker etter kontrakt mottas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA