Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - docadhoc

#1
BMW i4 / Region-avhengige funksjoner
søndag 04. februar 2024, klokken 17:56
I menyen på min i4 (iDrive 8.5, engelske menyer) ser jeg henvisning til en del funksjoner som ikke støttes i "min region". Det er blant annet - på engelsk "Traffic Lights assistent", "Drive off reminder", "Ajust to route", "Emergency corridor assistant" og - i følge andre fora - "Lane Change Assitant". Siden jeg hadde dette på min TM3 antar jeg det ikke er juridiske grunner til at det er slått av for i4 i Norge.
På utenlandske fora leser jeg også at noe av dette kan slås på, og andre funksjoner kan justeres, ved bruk av programmer som BimmerCode og BimmerUtility.
Noen som har noe erfaring med dette i Norge / vår "region"?

Merker ellers at det ikke er mye aktivitet i dette forum - er det et annet forum der slikt diskuteres?
#2
TM3 Hjul, dekk og felg. / Byttet fra 19" til 18"
fredag 06. mai 2022, klokken 14:16
Da jeg skiftet fra 18 '' vinter til 19'' sommer hjul på min 2021 TM3 ble jeg minnet på hvor mye mer støy det er fra 19'' Hankook - så mye at jeg bestemte meg for å bytte hjul. Så jeg kjøpet et sett originale 18'' med Michelin Pilot Sport 4 Acoustic på nett. Kjørte samme strekning på E18 i 110 (med autopilot) og sjekket lydnivået på min Apple Watch. Det er selvsagt ikke vitenskapelig, men subjektivt var det stillere – og på slitt asfalt lå målingene på 70-71 dB med 19'' og 68-69 dB med 18''. Bilen føltes litt mer komfortabel, og styringen litt mindre presis.

Den største overgangen var imidlertid fra slitt til ny asfalt – da sank støynivået umiddelbart fra 68 til 65 dB.

Resultat: Jeg kjører 18'' heretter. Med Rimetrix hjulkapsler ser det ikke så verst ut – og jeg ser jo ikke felgene når jeg sitter inne i bilen.
#3
Tesla SW og AP / Petter mangler fiber - i følge kartet
torsdag 17. juni 2021, klokken 23:49
Når jeg zoomer inn på kartet i min M3 2021 dukker det opp enkelte navn på personer som bor i området, i tillegg til firmaer og andre virksomheter. Noen av adressene og telefonnumrene er feil (som for meg).
   Hos en av naboene står det imidlertid "Petter mangler fiber" i stedet for navn, adresse og telefon. Så vidt jeg vet ønsker naboen å få lagt inn fiberkabel. Men hvordan i alle dager har denne informasjonen havnet i kartet? I det hele tatt - hvor har Tesla fått informasjonen fra - og hvordan kan den endres? 
   Og - ikke minst - har de tillatelse til å publisere slik informasjon? Jeg vet ikke om opplysninger om manglende fiberkabel er spesielt sensitivt - men GDPR gjelder nå i Europa.  :police:
#4
Model 3 / Problemer med Aktiv Cruise Control
fredag 02. april 2021, klokken 12:45
Jeg har hatt irriterende problemer med «Aktiv Cruise Control» (ACC) i min 2021 Tesla 3. Jeg har flere ganger opplevd at den endrer kjørehastigheten jeg har stilt inn uten at jeg har gjort noe. Det er altså ikke bare bilens hastighet som endrer seg – det er verdien i det blå ikonet (MAX-hastighet - kjørehastighet) som plutselig endrer seg – mest dramatisk fra 110 til 40 på motorvei syd for Hamar. Jeg har lurt på om dette skyldes en teknisk feil på bilen eller om det er en programvarefeil. Da jeg besøkte Tesla fikk jeg et ikke-svar – de spurte bare om det var min første Tesla. Jeg har nå funnet en mulig forklaring, og lurer på om noen kan bekrefte eller har andre opplysninger.

Adferden blir kanskje litt mer forståelig om jeg ikke tenker på dette som en ACC, men som en delfunksjon for en fullstendig selvkjørende bil. Det at jeg selv kan stille inn kjørehastigheten er kun et tillegg til programmet, ikke en egen funksjon. Bilen overstyrer innstilt kjørehastighet basert på programmet for en selvkjørende bil.  En fullstendig selvkjørende bil vil holde fartsgrensen, og bremse ned når den nærmer deg avkjøring eller ved plutselige endringer i fartsgrensen. Dersom den har gamle kartdata (i bilen min er de fra 2019), og skiltgjenkjenningen ikke virker (som den ikke alltid gjør), vil den endre kjørehastighet som om kartdataene er riktige – og overstyre den innstillingen jeg har valgt.

Det stemmer med mine observasjoner: Den endret kjørehastigheten fra 110 til 40 på en ny vei syd for Hamar, i 2019 var det veiarbeid der. Den endrer kjørehastigheten fra 70 til 60 i vestenden av Granfosstunnellen i Oslo fordi det er en avkjøring. Osv.

Den åpenbare løsningen hadde vært en mulighet for å slå av bilens mulighet til å endre kjørehastigheten, slik at den fungerer som en vanlig ACC. Det er irriterende - og til dels farlig - om bilen plutselig endrer kjørehastigheten til 40 på en motorvei med 110 sone. Men en slik funksjon har jeg ikke funnet. Kanskje de bare har glemt å lage det.

Noen som vet noe mer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA