Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Model Y

#1
Model Y / Demonter hjulbuedeksler for rengjøring!
søndag 25. februar 2024, klokken 15:01
Syns liksom det aldri sluttet å renne sand og småstein fra dekslene foran, så valgte å demontere de noe. Poppet ut fra toppen og ned mot skvettlapp. Det var fult av sand og grus! Vi snakker 3-5mm grus inni der, MYE!
Det har allerede blitt et par punkter med rust.

Disse bør nok fullstendig av til vårpussen for å få det rent.

Bak er det mindre problem, da kun toppen er mot metall, og der er det kun litt sand som kommer inn. Bak møter det plast, og foran møter det døråpningen.

Men de to på framhjulene er potensielle salt-rust bomber.
#2
Model Y / Justering av lys?
torsdag 08. juni 2023, klokken 18:40
Hei, jeg regner med det er lite lurt å tukle med lysinnstillinger, da man trenger spesialutstyr for kalibrasjon, særlig for sideveis.

Men jeg syns alltid at høyre lys var lavere, så jeg tok den 3 klikk opp.

Til info, så mister man ikke nåværende innstillinger selv om bilen «kalibrerer».
Hvis man ikke gjør endringer og går ut av menyen, så går de tilbake til vanlig posisjon.

Før og etter-bilder vedlagt. Syns det ga mer mening sånn 🤷�♂️
Kanskje den skal et klikk til ned.

Spørsmålet er jo selvsagt om begge er for høy osv.
Andre med erfaringer?
#3
Model Y / Rare merker på bagasjeromstrekk?
torsdag 01. juni 2023, klokken 13:05
Er det andre som har fått levert bilen med litt rart utseende på bagasjeromstrekk? Ser bare pent ut når det er foldet sammen, ellers er det "knudrete" bortover det hele.
#4
Model Y / Feil i vognkort? Effekt per halvtime og 0kg taklast?
onsdag 31. mai 2023, klokken 21:22
Hei!
Reagerer på at vår MY har oppgitt 88kW motoreffekt, men dette er i realiteten maks per halvtime.
Ingen av de andre elbilene har hatt dette oppgitt, det har alltid stått maks effekt.

Og ellers så stod det 75KG taklast da vi bestilte bilen, men i vognkort er det oppgitt til 0KG. Ser noen har «Ikke oppgitt».
Hvordan har de ikke orden på dette med så mange biler importert?
#5
Hjul, dekk og felg. / Hjulstillingskontroll på ny bil?
søndag 28. mai 2023, klokken 19:23
Hei!
Jeg leser en del om feiljusterte hjulstilling, lys og lufttrykk, hvilke ting har dere opplevd på ny Model Y? (MIC)

Lysene kan man vel muligens kalibrere og justere selv?
Dekktrykk er enkelt nok.
Men når det kommer til hjulstilling så syns jeg det er litt sprøtt at noen kommer med feil innstillinger og skjevt ratt.

Tar dere hjulstillingskontroll etter leveranse? Det burde vel vært en del av klargjøringen, men vet ikke om det er her eller i Belgia?

Jeg vurderer å benytte meg av TOCN sitt tilbud hos dekkmann og få det kontrollert, men på en annen side er det jo feil at jeg skal betale det.
#6
Tesla / Koding av spoiler, noen som har fått det gjort?
mandag 22. mai 2023, klokken 10:50
Hei!
Er det noen som har fått kodet inn ettermontert spoiler (Model 3/Y) av Tesla på sin bil?
Kan de utføre det selv om spoiler ikke er montert av Tesla, evt. heller ikke original?

Burde jo være en smal sak, da det kun er for å oppgradere bilde på dash.
#7
Lade hjemme / Easee og strøm under oppvarming?
fredag 28. januar 2022, klokken 10:26
Hei!
Jeg er bare vant med E-Up og forvarming når tilkoblet en Charge-Amps Aura. Der scannet man RFID, også har man strøm til bilen kobles fra, dette selv om man har ladet til 100% og så deretter starter forvarming.
Det virket da som strøm kom fra lader og ikke batteri. Programmet varte lengre, og bilen var alltid mye varmere.

Nå tester jeg med Easee og en IONIQ. Den var fulladet, og når jeg startet klima via app, så begynte varme som normalt, men så begynte laderen å gå, på 32A. Jeg fikk så varsel om at måltemperatur ville nås innen 5 min. Noen minutter etter fikk jeg beskjed om at lading var fullført fra Bluelink, og samtidig fra Easee at lading var stoppet.

Betyr dette at klima trekker fra batteri og bilen lades, eller gikk det faktisk «forbi» batteri og ga 32A til oppvarming?

Jeg ser det er en «strøm alltid på» innstilling under ladeanlegg hos Easee, men denne gir kun 6A, og virker mer tiltenkt de som har RFID kort for å starte ladeøkten. Evt for å reservere 6A fra lastbalanseringen?

Hva er deres erfaringer? Jeg har latt den innstillingen vært av, da e-Up trekker 16A under forhåndsvarming når den står på lader.
#8
Hyundai Ioniq / 12V batteri tåler ikke vinter?
lørdag 15. januar 2022, klokken 16:35
Hei!
Har en helt ny IONIQ EV, men merker at 12V batteriet ikke er helt bra. Det står jo at den vil nødlade det ved behov, og det har jeg sett når det er kaldt med et blått blinkende lys i frontruta.

Nå hadde jeg tenkt å sette inn div 12V utstyr i bilen, men da jeg begynte å måle etter konstant og acc-power, (den har faktisk en «spare» til hver, genialt), så la jeg merke til veldig lav spenning - 11.6V!!

Så jeg testet med å ha bilen i posisjon 1, 2, «av» etc. og ventet også i 20 min før jeg målte.

Resultat var at den gikk opp til kanskje 11.8V med alt av. Men dette burde jo være 12.5V+ på en slik bil?!!

Jeg har en mistanke om at batteriet som står i bilen rett og slett er av elendig kvalitet. Det er jo snakk om kun 40A, og som regel betyr det at man kan bruke kanskje maks 25A av de på moderne batteri.

Det virker heller ikke som om den setter i gang lading umiddelbart etter låsing, selv med så lav spenning.

Vel - fikk iallefall åpnet panseret for første gang. Der var det visst en del plastfolie å gjerne 😅

Noen andre som har målt sitt batteri? Jeg vurderer å spørre forhandler. Må vel være Sønnak, Varta e.l som duger i Norge.
#9
Hyundai Ioniq / Parkeringssensorer foran er ikke aktive?
tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:06
Hei!

Holder på å finne ut av alle tingene på vår IONIQ.
Det meste er greit, men akkurat parkeringssensorene foran skjønner jeg ikke logikken til.
Fra vår gamle Mercedes så var sensorene foran på ved <15km/t sånn ca, men de bak kom på ved revers, og var ellers ikke aktive.

Men her på IONIQ'en så har jeg kjørt inn i en parkeringsplass, og stått 2cm fra veggen uten at sensorene gir lyd, men når jeg skal ut igjen og setter den i revers, DA uler de foran konstant, og piper til jeg er en halvmeter unna.

Kan man ikke skru på sensorene foran på en annen måte enn å sette bilen i revers?!
#10
Hei!
Ville bare opplyse de som evt. ikke kjenner til det, at man nå kan laste ned og oppdatere bilen selv:

https://update.hyundai.com/EU/NO

Ca 30 GB nedlasting.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#11
e-up! / Oppvarming på batteri med e-Up (2014)
fredag 19. november 2021, klokken 08:36
Hei!
Som hos mange andre så virker ikke CarNet i min bil, så er avhengig av å innstille på Garmin-enheten.

Jeg prøver å få den til å varme opp bilen når den er på batteri, men det virker ikke. Jeg har satt at den kan tappe ned til 30% batteri, og varme på HI etc. Når jeg skrur av bilen så står det bekreftelse på at oppvarming er innstilt.

Bilen stod i natt med 80% batteri, uten strømkabel, og ingen oppvarming...
Hva kan jeg gjøre for å aktivere mens den er på batteri? Det har fungert helt fint før.
#12
Hei!
Holder på med innkjøp til montering av Easee lader på 400V.
Den skal vel helst ha 40A vern ved 32A ladekapasitet, men en 5G6mm (MR Flex tilsvarende) takler maks 38A.

Kan man da bruke en 5G6 kabel og 40A vern? Eller må jeg ha 32A vern og maks 25A ladekapasitet?

Jeg tenker jo litt at den aldri kan trekke mer enn 32A uansett, da elektriker/montør vil begrense dette i oppsettet. Men er det innafor å bruke 5G6 på en 40A kurs?

5G10 takler 51A, men det skal mye til å få plass til det i 25mm rør...
#13
Hei!
Jeg vurderer kjøp av Tesla, og vurderer samtidig kjøp av ny lader.
Jeg har Tibber og vurderer derfor easee home som lader.

Så vidt jeg forstår det kan Tibber styre easee, og dermed redusere mengde strøm til Tesla/annen bil. Men hvis jeg har Tesla lader, så kommuniserer Tibber med Teslaen isteden for laderen, er dette korrekt?

Hva med easee + Tesla (bil)? Skal den da ha easee og Tesla Power-up, eller bare en av de?

Jeg bare lurer litt på hvordan dette kan settes opp uten å måtte deaktivere alle mulige funksjoner i Teslaen, som planned departure o.l. Uten garasje så merker jeg at dette er funksjoner som står høyt på lista. Må jeg da ha Tesla lader for at dette skal fungere optimalt?

Hva er deres anbefalinger/erfaringer? I mitt hode gir det mer mening å installere en easee lader, da den styres uavhengig av hvilken bil som lades, men jeg vil samtidig at Teslaen skal få strømmen den trenger for vedlikeholdslading etc.
#14
e-up! / Merkelige spor/tråder i lakk på felger?
fredag 26. mars 2021, klokken 21:20
Hei!
Holder på å rengjøre sommerfelgene på e-up. Men det er noen merkelige «tråder» på kromdelene. Det er ikke mulig å kjenne de, veldig rart, som om det er korrosjon e.l på innsiden. Er det noen som har sett det samme?
#15
e-up! / Hvitere parklys?
fredag 12. mars 2021, klokken 13:34
Hei!
Det står en w21/5w pære i parklysholderen på min 2014 mod. Litt sært egentlig, fordi det er alltid bare 5w som lyser...? Har ikke sett at den andre tråden på 21w lyser noensinne.

Det gjør det også litt irriterende, da det er så godt som umulig å finne en blåhvit w21/5w pære, selv om det er fullt av billige w5w pærer...

Noen som har hatt suksess? Er lei av de gule dottene der framme, særlig ettersom LED-stripsene skrur seg av med hovedlys på.
#16
e-up! / Treg dørlås på førerdøren?
tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:19
Jeg kan se at min 2014 Up har blitt smurt opp hver gang på service, da det renner med sort gugge når bilen avfettes og vaskes.

Det må jo være noe annet som kan gjøres for å fikse en lås?

Den enkleste forklaringen på problemet er at når man drar i dørhåndtaket, så møter man hard motstand, så plutselig «knepper» det, og døra kommer flygende. Jeg antar dette er mekanisk, at den griper og dermed gir mer motstand når man prøver å dra i dørhåndtaket.
Alle de andre tre dørene er perfekte.

Kan det være sig i dørhengslene? Evt at selve låsen må justeres?
#17
e-up! / Forskjell på bakfanger 2014 og 2016?
tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:37
Ønsker å montere beskyttelse for støtfanger.
Det ser ut til at denne kun passer 07/2016 og nyere (Facelift). Men er det egentlig noen forskjell oppå fangeren hvor denne skal sitte?
#18
e-up! / 1-DIN ramme på e-UP 2014?
torsdag 04. mars 2021, klokken 09:04
Hei! Har sett flere som har installert 1-DIN (og 2-DIN) ramme i UP, men stort sett bare de med manuelt klimaanlegg. Er det noen som har prøvd med 1-DIN ramme og automatisk klima?

Kunne jo isåfall hatt en 1DIN med floating screen justert mest mulig ned.

De 2-DIN rammene jeg har sett krever manuelt klima, da de flytter posisjonen for de bryterne til solbrille-hylla.
#19
Holder på å kikke litt i manualen til en Charge-Amps Aura, og prøver å gjøre meg klok på tilkoblingen. 400V TN er jo greit, men hva kan menes med dette:
SitatVed installasjon av Aura i et IT-nett. Koble til faskablene L1 og L3 og bruk 1–3- koblingslisten som er inkludert i settet i henhold til bildet nedenfor. L2 og N blir koblet sammen.
Bildet viser bare lasken mellom L2 og N, ingen tilkoblinger.

Så - Skal man da koble L2 til L2 også? (Ettersom N ikke eksisterer på 3-fas 230V).

Jeg har tenkt å få inn elektriker til monteringen, men jeg ble egentlig bare mest nysgjerrig på hvordan dette funker i praksis. Jeg var sikker på at vi med IT-nett ikke kunne få mer enn 1-fas?
#20
e-up! / Varmetråder frontrute delvis defekt...?
lørdag 20. februar 2021, klokken 20:45
Hei!
Har hørt at det er normalt med todelt varme i frontrute. Det er definitivt slik på denne bilen, høyre side er perfekt, men venstre side har varme i kanskje totalt 15cm delt opp i bruddstykker.

Det får meg til å tro at det elektriske egentlig er i orden (ettersom det er LITT varme på førerside) men at det kanskje ellers er noe kontaktfeil på trådene.

Har noen andre erfart dette? Aner ikke når det har sluttet å fungere. Service har ikke plukket opp noen feil under test av bilen, men mistenker at de heller ikke har sjekket bilen så nøye... 

Vil anta det eneste å gjøre er å vente til ruta sprekker av steinsprut?
Fordelen er vel kanskje at de nå ikke lengre har varmetråder men visstnok en annen type varme.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA