Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - små_bil_elsker

#1
e-up! / Oppdatering og ny-forsegling av HV-batteriet (93J8 og 90R6)
fredag 03. desember 2021, klokken 13:13
Hadde bilen nå nylig på service, pga. av en ''viktig'' oppdatering og ny-forsegling av HV-batteriet (etter at en modul røk sist vinter). Så jeg regner med for dere som hadde dette problemet blir eller har blitt innkalt allerede?

Til å nevne så hadde kuldet allerede vært her i litt over en uke. Før servicen ladet bilen helt fint, var rimelig presis på angitt tid/rekkevidde den vil lade opp til. Ved varierende kulde fra -4 til -9 grader pleide jeg å få full "tank" ca. 140-160km.
Etter oppdateringen har bilen begynt å slite med å ta imot lading, det som pleide å ta før ca. 7:45t til fullt, nå tar >10:30t. Ved fulladet batteri har ikke rekkevidde blikket mer enn 60-70km, noe jeg synes er absolutt tåpelig..
Skjedd nå flere ganger at når jeg har våknet dagen etter, så har ikke bilen ladet noe i det hele tatt.. Samtidig at jeg forsikrer meg hver gang jeg forlater bilen at lyset indikerer/pulserer grønt (tar imot lading og alt er OK).

Tenkte å høre med dere som er her inne, om det er noe dere har opplevd. Før jeg evt. tar kontakt med Møller igjen, som er både lei av meg og jeg er lei av de...:D
#2
Hei,

etter å ha lest litt, vært over på forskjellige utenlandske EV forumer har jeg kommet overens en litt bekymrende nyhet. Dette da gjelder i hovedsak mange VAG el-biler som ble produsert i året 2020, ut ifra det jeg skjønte.
Feilen betegner da battericeller/batteripakker som har noe form for defekt, og kan forårsake en kortslutning i høyspenningsbatteriet. Samtidig økt risiko for å ødelegge div. komponenter som BMS og andre sensorer.

Dette såkalte tilbakekalings programet har kun begynt å virke i Tyskland (https://www.kba-online.de/gpsg/startServlet?adress=gpsg ,bare bruke oversetter), men jeg lurer da på om Møller forhandlere i Norge har fått vite noe info?
Feilen kan bli tydeligvis ''fikset'' med en software oppdatering, i værste falls scenario hele batterimodulen må byttes.

Siden jeg kjører en Citigo iV, av ren nyskjerrighet sjekket jeg min egen VIN kode og et par andre sine fra finn.no på denne offisiele skoda nettside (https://recall.skoda-auto.com/004/en-com). De bilene jeg sjekket var produsert i 2020, og nemlig alle fikk påvist den samme feilen. OG! at forhandleren skulle bli kontaktet umiddelbart. Mens de som var produsert i 2021 fikk ikke det.

Er det da noe jeg burde ta kontakt med Møller, eller bare la være?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA