Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - JLindberg

#1
Model Y / Oppdateringer til 2022 Model Y
torsdag 09. desember 2021, klokken 13:55
Det kommer angivelig mange nye endringer til Model Y i 2022 med bilene som blir levert i februar 2022. Herunder særlig oppgradert MCU med AMD Ryzen chip og forhøyet nyttelast. På tysk forum er mange overbevist om at disse endringer (V20) (og muligvis også med større 82kWh Y5LD batteri?) skal være med i bilene som blir levert i Februar 2022: https://tff-forum.de/t/model-3-model-y-technische-veraenderungen-und-details/100784/652

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/



Jeg har egentlig forsøkt å få tak i en "avbestillingsbil" her i desember, men tror jeg tar et par måneder mer med den gamle bil for å vente med utlevering til februar.
#2
Kjøpe elbil? / ID.4 GTX vs. Model Y - Hjelp!
torsdag 18. november 2021, klokken 09:55
Hei

Er i en situasjon hvor vi må ha en større bil snart. Ideelt trenger vi den senest desember/januar, da vi vår nåværende bil ikke har mulighet for å ha ski med (den er for liten). Mine foreldre har en hytte, hvor man trenger firehjulstrekk for å komme de siste 100 meter opp til hytten, så dette er også et "must-have". Vi har 2 barn og det kan ikke utelukkes det også kommer et tredje. Vi bor 120 km fra hytten.

Har sett mye på Model Y og ID.4 GTX. Har mottatt tilbud på en flott utstyrt ID.4 GTX til levering sen sommer/høsten 2023 med mulighet for å leie eller kjøpe midlertidig ID.4 Pure til en god pris inntil GTX kan leveres.

Alternativet er enten å ta en Model Y - enten nå med mindre batteri (hvis det går an å finne en) eller vente til februar/mars, hvor den komme med 82 kwh batteri (formentlig).

Jeg foretrekker egentlig ID.4 GTX fordi jeg ikke liker den regenerering som er på Model Y - veldig usikkert når det er vinterføre/glatt og regenereringen varierer i styrke etter bilens tilstand. I tillegg er det minus ved Model Y sammenlignet med ID.4 at Model Y har dårlig kjørekomfort, dårlig løsning for tilhengerfeste og takboks og ingen isofix på høyre forsete (det har ID.4) og Carplay (liker mye å bruke Google Maps, podcast, spotify etc. gjennom carplay). Fordelene for Model Y er lengere rekkevidde, bedre plass til bagasje, bedre infotainment (dog ingen carplay), bedre ladehastighet.

Vi er veldig sjeldent på ture lengere enn 300 km unntatt sommerferie hvor vi kan kjøre sydpå, så hurtiglademuligheter er ikke avgjørende for oss. Omvendt vil det være veldig kjipt å kjøre sydpå i en ID.4 Pure med 340 km rekkevidde (og mindre på grunn av takboksen). Matrix lys på ID.4 er ikke veldig viktiv da vi nesten alltid kjører i byområder.

I dag er jeg mest positiv på Model Y med levering i februar/mars med 82 kwh batteri og så ta nabobil når vi skal på ski i helgen inntil vi få den levert, men ID.4 GTX virker bare til å være en mye mer praktisk gjennomtenkt bil.

Hva ville dere ha gjort?

#3
https://e24.no/boers-og-finans/i/8QR9rG/sterkeste-krone-mot-euro-siden-juli-2019

NOK har styrket seg betydelige de seneste måneder. 1 EUR nå er i 9,81 NOK fra å være rundt 10,40 NOK i august.

Hvis dette fortsetter ser vi vel lavere bilpriser i Norge innen lenge?
#4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / LR Model Y kjøpes
fredag 06. august 2021, klokken 09:58
Hei

Er interessert i å kjøpe en ny LR Model Y, hvis noen vil selge til pris som er betydelig under aktuell kjøpspris fra Tesla.

Ønsker uten FSD og gjerne i blå (farge er dog ikke avgjørende).

Mvh
Jacob Lindberg
#5
Model Y / Model Y leveres i Norge fra august 2021
fredag 09. juli 2021, klokken 13:27
https://elbil.no/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/

Har også mottatt mail fra Tesla. Har bestilt LR til dagens pris, så er veldig i tvil om jeg skal vente til Berlin-produksjonen er i gang med ny batteriteknologi (og formentlig lengere rekkevidde og muligvis billigere). Trenger dog ny bil til høsten, så må ut og finne en midlertidig løsning hvis jeg utsetter levering. Vanskelig valg!
#6
Har funnet en 2018 Nissan Leaf Launch Edition 40 kWh, som har kjørt 70.000 km til 180.000. Hvordan høres dette ut?

Vi kjører maks 30 km til daglige men den må gjerne kunne klare å kjøre til hytten (100 km).

Går det bra å lade bilen fra vanlig 230 V stikkontakt her de første måneder? Vi bor midlertid et sted hvor vi ikke kan etablere ladeboks.
#7
Hei

Har funnet en 2018 Nissan Leaf Launch Edition 40 kWh, som har køer 75.000 km til 179.000. Hvordan høres dette ut? Burde jeg gå etter en anden bil/modell? Til denne pris?

Den skal bl.a. brukes til å kjøre med barn, så baksetet må gjerne ha en rimelig størrelse.

Vi kjører maks 30 km til daglige men den må gjerne kunne klare å kjøre til hytten (100 km).

Går det bra å lade fra vanlig stikkontakt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA