Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - thebadger

#1
Model Y / Vanskelig å koble tilhengerkontakt
søndag 16. juli 2023, klokken 16:19
Hei! Jeg har en henger og et sykkelstativ so jeg har brukt uten noen problemer på TM3
Skulle på hytta med ny TMY for en uke siden, og da måtte jeg bruke vannpumpetang for å få vridd rundt kontakten til sykkelstativ. Prøvde henger og det var like vanskelig.
Glemte å ta med tanga på hytta så ble en uke med sykkelstativ på siden jeg ikke fikk av kontakten.
noen som har vært borti lignende? Jeg kvier meg for å opprette servicetime siden det alltid er bortkastet
#2
Model Y / Q2 TMY fra Berlin har ikke LFP batteri
søndag 18. juni 2023, klokken 20:06
Fikk utlevert ny TMY LR fra Berlin for 9 dager, her er litt info:
- Ikke LFP batteri
- "3 delt" hattehylle
- ingen paneler med usymmetriske mellomrom på øyemål (jeg blir ofte kalt for petimeter)
- fikk 150km gratis superlading fordi de shipper biler med lite strøm
- EAP har ikke summon eller autopark
- byttet fra 2021 tm3, hjul-/vindstøy er natt og dag, snakker sammen med vanlig inmestemme i 110km/t, noe som var umulig i den gamle
- lithium svakstrømbatteri (er vel standard på alle må men så vet dere)
- premium connectivity var på plass ved henting

Kjempefornøyd så langt, (foruten autoviskere som er på kontinuerlig om natten)
#3
Kjøpe elbil? / Innputt på valg av ny eller brukt TMY.
onsdag 07. juni 2023, klokken 15:30
Litt usikker på hva jeg skal velge her. Blir ganske stort lån så 1.99% i 3 år fra Tesla er veldig attraktivt.
De brukte bilene kommer på 21" uberturbin sommer og 19/20 uoriginale vinter
Alle alternativene har hengerfeste.

Pro brukt 22: lastekapasitet og sensorer
Pro brukt 23: nyere == bedre?
Pro ny LR: lav rente, hvitt interiør, og trenger man egentlig performance?

Ny performance er såpass mye mer kostbar enn brukt at det gidder jeg ikke liste opp

Kjør diskurs!
#4
Model 3 / Lakkskade på grunn av foring, Tesla nekter å fikse
onsdag 25. januar 2023, klokken 11:12
Hei! Jeg har en model3 der gummilisten ved vinduet på samtlige dører har gnidd vekk lakk i dørkarmen.
Jeg har prøvd å ta det hos Tesla service, de sier at det er min skyld fordi jeg ikke har vasket bilen.
Jeg vasker bilen for hånd 2 ganger i måneden så det er bare tull, men de nekter å gjøre noe med det.

Er det noen som har erfaring med dette eller tips til hva jeg gjør nå? Jeg tenkte forbrukerrådet, men jeg har hørt at Tesla pleier å dra ut disse sakene helt til det havner i retten.
Er det eventuelt en rimelig sak å få fikset på et lakkverksted? Var innom lakkverkstedet Tesla bruker her i byen og de skulle ha flere tusen kroner.
#5
Model 3 / Hjemmelaget bagasjeboks
søndag 17. juli 2022, klokken 13:28
Tl;dr: lenke til bilder i bunn
Vi er familie på 4 som har med barnevogn, reiseseng, leker og latterlige mengder klær når vi drar på sommerferie. Noen ville kanskje anbefalt oss en TMY, men jeg synes det blir litt teit å betale 100k ekstra for bedre plass den ene turen om sommeren i bytte mot dårligere rekkevidde de resterende 350+ dagene i året. Så vi gikk for TM3 med krok, og tenkte å kjøre med bagasjeboks istedenfor.

Dessverre var vi litt sent ute med å anskaffe bagasjeboks, så 4 dager før ferien startet ble jeg desperat og fant frem min interne MacGyver. Samtidig hadde lommeboken fått et større tilbakeslag, så jeg bestemte meg for å gjøre det litt rimeligere enn de 11.000 Thule skal ha for bagasjeboksen sin.
Etter en kjapp runde på nett fant jeg ut at sykkelstativet til Biltema kom veldig bra ut i test, så jeg bestemte meg for å kjøpe et sånt (https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/sykkelstativ/sykkelholder-for-trekkrok-2000039838)
Mens jeg var innom spurte jeg litt om forskjellige lagringsløsninger son kunne fungere, og fant ut at de har en veldig nett takboks med lav vekt og lastekapasitet på 50kg (https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/takboks/takboks-300-l-svart-2000023563)
Så da dro jeg frem 2 krokløse stropper og gikk til verks med å montere alt på krok og stativ, resultatet ble slettes ikke verst, og totalpris på 5500 var langt mindre enn jeg var forberedt på å bruke

Boksen passet sånn høvelig greit oppå, ble litt vinkel men ikke nok til at jeg merket noe i 110-sonen. Både boksen og bagasjeromsluka kan åpnes (samtidig eller hver for seg) uten å ta borti. Siden jeg stroppet fast boksen til sykkelholderen betydde det at jeg ikke kunne ta den enkelt av, men når man vipper ned stativet får man akkurat god nok plass til å dra opp og ned hendelen for å feste/koble av stativet, så det var enkelt å ta av mens vi var på hytta og kunne parkere som normalt da vi dro på butikken osv.

Jeg ble overrasket over hvor liten effekt det hadde på forbruket, på en 300km tur startet vi på 90% og kom frem med 23% igjen, inkludert 40 minutter i 110km/t
Den første timen kjørte jeg med kameravisning på skjermen, boksen leer selvfølgelig en del på seg siden det er tynn glassfiber, men ingenting avskrekkende. Måtte også stoppe etter 45 minutter (pappa jeg må tisse!), og da sjekket jeg markeringene jeg hadde satt på boksen og kunne bekrefte at den ikke hadde flyttet på seg i det hele tatt.

Alt i alt er jeg superfornøyd, har plass til vogn, reiseseng og en haug sko i boksen (les: ukurrant), så blir bagasjerom og frank fullastet med klær. Og når vogn og reisesengperioden er iver har vi et utmerket sykkelstativ.

Bilder:
https://imgur.com/a/MeyYblP
#6
Model 3 / Erfaring med bagasjeboks kontra takstativ
torsdag 07. juli 2022, klokken 08:07
Hei! Skam hente ut en tm3 med hengerfeste i dag og lurer på om noen hat erfaring med bruk av bagasjeboks og takboks hver for seg? Da er det forbruk jeg tenker på.
Tar gjerne tips om bagasjeboks også, eneste jeg har funnet er 1 thule variant
#7
Model 3 / Demobiler tilgjengelig på tesla sin nettside NÅ
onsdag 25. mai 2022, klokken 14:55
20-30 stykker nettopp lagt ut
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3
#8
Ladeplasser og ladekabler / Klage på ladekostnad
fredag 24. desember 2021, klokken 16:57
Jeg ble nødt til å lade på en Mer hurtiglading i dag. Sto maks 150kW, bilen min klarer 120kW
Satt i kontakten og gikk meg en tur.
17 minutter senere hadde bilen ladet 8kWh, og jeg ble belastet 77,-
Brorparten av dette var minuttakst.
Det er en gjennomsnittshastighet på 28kW/h, så ekstremt langt fra det de har oppgitt på stasjonen. Bilen var varm og det var 10% batteri da jeg startet, 22% da den var ferdig.

Er det rom for å klage på dette? Vurderer å sende henvendelse til forbrukerklagenemda.
#9
Model X 2014 - 2022 / Senterkopper til PH Turbin
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 10:56
Hei! Jeg har et sett med PH Turbin 20" der alle senterkoppene har fallt av.
Er det noen som vet hvilken størrelse som passer, og gjerne tips om hvor jeg får tak i?
#10
Model X 2014 - 2022 / Bytte seter, skinn eller delskinn
tirsdag 19. oktober 2021, klokken 11:45
Hei!
Jeg skal bytte seter på min TMX, og har da valg mellom originale skinn- eller delskinn-seter fra 2017.
Er det noen som har innspill på hvilke som er best? Har vinterpakke, så det blir varme i for- og bakseter.
#11
Model Y / skuffende rekkevidde
søndag 03. oktober 2021, klokken 17:28
Først og fremst, bilen dekker behovet vårt (om høsten, vi får se når det blir minusgrader) så jeg prøver ikke å fremstille dette som en deal-breaker.
Vi kommer fra en 2017 TMX 75d, den kjører vi fra fredrikstad til Kristiansand med uten å lade, men vinterstid går det ikke.
Har kjørt vår TMY en måneds tid og har nesten 2000km på kilometertelleren.
Har kjørt med EAP tur-retur Kristiansand i helgen, ganske nøyaktig 291km dør-til-dør, og da hadde vi 21% batteri igjen ved ankomst Kristiansand, 22% da vi kom hjem.
Ladet til 100% før avgang begge veier, har fulgt fartsgrensen hele veien begge veier. Sluppet unna kø har vi også.
Det vil si 370km rekkevidde fra 100-0% i 12 grader og regn.
Har originale 19", cirka 200kg last med fører.
#12
Model Y / setebeltet stramt mot halsen
søndag 05. september 2021, klokken 23:05
Er det noen andre som opplever at setebeltet sitter litt stramt mot halsen?
Synes det er ubehagelig og kvalmende over tid, og på en times kjøring i t-skjorte har jeg fått et veldig svakt gnagsår.
Jeg er 190, prøvd å justere setet men eneste posisjonen som er behagelig er alt for langt bak. Har eid S, 3, X og Y og Y er den eneste jeg har opplevd det i.
#13
Model Y / Staggered/alternative dekkdimensjoner
lørdag 04. september 2021, klokken 21:59
På min TMY LR så kan jeg velge 21 uberturbine i dekkonfigurasjon
Så vidt jeg vet leveres disse med 255/35-21 foran, 275/35-21 bak.
Det vil si at man kan ha følgende oppsett og få nesten diameter:
255/45-19 foran, 275/45-19 bak
255/40-20 foran, 275/40-20 bak

Uten at det vil gi feilmeldinger i bilen eller problemer med autopilot (mange eksempler fra TMC der eiere har fått feilmelding pga feil dimensjon)
#14
JUSS / spørsmål om innbyttepris
fredag 28. mai 2021, klokken 22:44
Først litt lang bakgrunnsinfo, hopp forbi hvis du vil rett til det faktiske spørsmålet:
Jeg har prøvd å få innbytte på min bil mot en annen bruktbil hos en bruktbilforhandler.
De gikk med på å gi like mye i innbytte som salgsprisen på bruktbilen. Dessverre var det ganske mye i mellomlegg på resterende lån og innbyttepris, så selger sa at det var bare å skille ut i et kredittlån. For å få kjapp overlevering ble jeg anbefalt å signere kjøpekontrakt dagen før sånn at alt var klart. Jeg spurte om å ta forbehold om godkjenning fra banken, og det fikk jeg ja til. Alt dette skjedde på telefon og epost samme dag.
Dagen etterpå fikk jeg nei fra banken, og jeg ringte selger og sa ifra at det ikke gikk, og at jeg dermed ikke kunne gjennomføre kjøpet. Da brøt helvete løs, og det var ikke måte på hvor mye kostnader de hadde hatt på å klargjøre bilen og ha ekstra folk på jobb for at jeg skulle kunne hente den.
Jeg ringte til forbrukerrådet som sa at siden all kommunikasjon har gått på telefon og epost så har jeg angrerett. De rådet meg til å benytte den, og for alt i verden ikke gå med på noen andre avtaler som setter meg i en dårligere posisjon.
Det gikk selger ikke med på, og de påstår det er brudd på avtalerett og skikk og bruk, de mener det er avtalebrudd og skal kreve meg for 8% avtalebrudd. Jeg opprettet sak hos forbrukertilsynet der jeg beskrev situasjonen, og sendte melding til selger og informerte om at jeg har opprettet tvist, og at jeg ikke vet hva reglene sier om å selge bilen mens saken pågår (forbrukertilsynet estimerte 5-6 måneder før saken ble behandlet). Da fikk jeg i retur at de skal klage meg inn til forbrukerklagenemda, og at de skal selge bilen og kreve meg for mellomlegget og saksomkostninger. Sier at her kunne vi kommet til en mye bedre løsning, men at jeg ikke er samarbeidsvillig.
For ordens skyld: det eneste som er gjort er at jeg har signert kontrakt digitalt, de har ikke omregistrert bilen, jeg har ikke signert lån, de har ikke signert innbytte.

Men! Jeg skulle gjerne byttet bil, og gjerne i den de skal selge, men problemet er jo da mellomlegget på innbyttepris og resterende lån.
Så da kommer jeg endelig til spørsmålet: er det lov å øke salgsprisen med for så å øke innbytteprisen tilsvarende? Altså at jeg betaler 70k ekstra for ny bil, og så gir de meg 70k mer i innbytte? Fra et økonomisk perspektiv flytter jeg tapet fra den gamle bilen til den nye bilen, og det vil ikke koste mer i måneden enn jeg allerede betaler på eksisterende bil.
Så da lurer jeg jo på, kan jeg foreslå dette for selger, eller er det ulovlig?
Bilen har NAF-test, fortsatt innenfor garanti, osv. Så selv om selger har lagt tykt på for å gjøre meg skadelidende så har jeg ingen kvaler for å kjøpe den bilen.
#15
Model X 2014 - 2022 / Trenger hjelp til vurdering
torsdag 27. mai 2021, klokken 08:50
Hei! Jeg skal bytte inn en TM3 mot en TMX, og står mellom 3 forskjellige.
Vi har (snart) 2 unger med bakovervendt, men ene skal bytte til forovervendt om 7+ måneder.
Alle setemodeller er egentlig aktuelle, enten på grunn av bagasjeplass eller fordi det blir praktisk om 5 år når venner skal sitte på.
Ligger litt ymse ute på finn, men vil egentlig lavest mulig i pris på en bruktbil som er 4-5 år gammel. Har sett denne på finn en god stund, lurer på om det er noen store ulemper med å velge den (forruten kilometerstand, men TMX i taxiservice går jo gjerne 500k uten problemer)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210054286

Eller for å si det enkelt, jeg trenger en voksen!
#16
Bakgrunn:
Jeg har en 4 måneder gammel TM3 Performance, det beste jeg har kjørt i prisklassen under 1 million og mer plass enn Lotus Elise.
Men plutselig får vi behov for å ha med en ekstra barnevogn på hytta (gudene vet hvorfor), og med tanke på at vi allerede har full takboks tror jeg livet totalt sett blir bedre med en TMX, selv om jeg kommer til å savne kjøregleden.
Vi trenger ikke mer plass før desember/januar, så med det utgangspunktet har jeg en del spørsmål
Pristak på TMX er sånn cirka 550k

Spørsmålsrunde

  • Er det lurt å selge TM3 nå (nye dekk, 3000 kilometer) før TMY dukker opp?
  • Vi trenger ikke mer enn 6 seter, noen grunn til å velge 7?
  • Noen årsmodeller vi bør holde oss unna?
  • Hvor mange km er for mange?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en 5 år gammel X 90D som har gått 100.000km?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en X 75D som har gått 100.000km?

Oppsummering:
Jeg har tenkt å bruke opptil 550k på en brukt TMX med minimum 6 seter, har dere noen tips eller eksempler på gode kjøp?
EAP/FSD er ikke viktig, eneste som hadde vært kjekt er filskifte.

PS: Hvis noen vil bytte en TMX i en nesten ny TM3 kjenner jeg en fyr ;)
#17
Model 3 / Fremgangsmåte for å kreve omlakkering
tirsdag 06. april 2021, klokken 21:20
Fikk utlevert rød tm3p 22. desember, skulle ta vårvasken og ved avspylling med høytrykkspyleren (AVA P60 med 40° dyse) skrellet det av lakk på sideskjørtet. Primeren ligger perfekt igjen, en flik på størrelse med lillefingernegl forsvant.
Noen tips til fremgangsmåte for å kreve omlakkering på garanti?
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#18
Model 3 / OBD dongler som funker med TM3
tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:42
Hei!
Har skaffet meg kabel for å koble på OBD dongle og lurer derfor på om det er mulig å få tak i fungere BT-dongler fra en norsk butikk? Føles sykt dust å betale $50 for obdlink lx og så over dobbelt så mye i frakt og toll.
Ser kjell&co har en på lager, men kommentarene er ikke ekstremt lovende.
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/maleinstrumenter/obd-2/obd-2-adapter-for-bluetooth-p48861
#19
Er på utkikk etter kabel og BT scanner for Tesla Model 3.
Vil enten ha SMT-godkjent dongle eller bilde som beviser at det fungerer siden det er alt for mange av disse BT-donglene som ikke funker på Model 3.
#20
Lade hjemme / Maks tverrsnitt på 20mm k-rør
søndag 03. januar 2021, klokken 20:42
Hei!
Tar over ny bolig om noen uker, og har funnet ut at det eneste som ligger tilgjengelig i carport er 20mm k-rør. Dette går under bakken og inn i teknisk rom i kjelleren, står antageligvis fast i fundamentet (bygd for noen få år siden, latterlig at de ikke har lagt opp flere (og bedre) rør).
Så hva er største tverrsnitt og dermed belastning jeg realistisk klarer å trekke gjennom k-rør med vinkel?
Skulle gjerne bestilt elektriker til å se på det, men vi har ikke flyttet inn enda og vil helst ha så mye klart på forhånd som mulig sånn at vi ikke blir avhengig av å dra til byen for å lade.

Alternativ 2 er å trekke ny kabel inne i huset og gå fra koblingsvoks gjennom vegg for å montere ladestasjon på husveggen. Fortsatt 20mm k-rør, men tenkte at man kanskje kan øke tversnitt på kabel som kun ligger i rør innendørs?

EDIT: Snakker om 10-20 meter lengde, vanlig 230V IT
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA