Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Polestar-eier

#1
Polestar 2 / Erfaring med appen Plugsurfing – Polestar Edition
fredag 07. oktober 2022, klokken 12:00
Er det noen her som har erfaring med denne?

Jeg har merket meg at det ikke går an å bruke samme konto på denne nye appen som den vanlige Plugsurfing-kontoen. Noe som er dobbelt irriterende; ikke bare har vi nå to apper, vi må ha to kontoer.

Jeg har ennå ikke fått koblet mitt Plugsurfing-kort til den nye appen (praktiske årsaker). Følger kreditten med over til ny app/konto?

Om vi bruker appen til å starte lading, hvordan vet laderen at det er en Polestar som er koblet i?
#2
Polestar 2 / Problemer med 4G i kulden?
mandag 13. desember 2021, klokken 14:18
Er det flere her som opplever problemer med 4G i minusgrader?

Det kan være en ren tilfeldighet at mine problemer oppstår når det er kuldegrader. I de siste ukene har jeg hatt treg eller ikke-eksisterende 4G. Jeg har full eller god dekning, men bilen har ikke internettforbindelse.

Har selvsagt prøvd standard ting som omstart av hjem-skjerm, TCAM, av og på med mobildata osv.

Polestar support aner heller ikke noe, som forventet.

Vinteren i fjor opplevde svært mange 4G-problemer. Problemet var globalt for hele flåten. Tror konklusjonen ble at problemet var server side for flåten. Men ettersom jeg nok en gang har samme problemer, dras tankene mot at det kan være individuelt i bilen, der minusgrader er fellesnevner.

Ønsker å forhøre meg her før jeg tar en (sannsynligvis meningsløs) tur til Bilia.
#3
Polestar 2 / Erfaringer med P1.7 og Eco-klima
fredag 29. oktober 2021, klokken 08:07
Det pågår en annen tråd med lignende tema, men jeg separerer ut Eco-klima i egen tråd for synlighet.

Mine erfaringer med P1.7 og Eco-klima

Har testet nesten 2 uker, en pre-oppdatering og en med P1.7 og Eco-klima aktiv. Parametere for begge ukene:

  • Klima er satt til 24 grader
  • Rattvarme på 1 og setevarme på førersiden på 2
  • Hver dag er kjørt et snitt på ganske nøyaktig 40 km
  • Samme rute hver dag med blandet kjøring
  • Differansen på trafikk, regn og temperatur var heller ikke stor
  • Stereoanlegg alltid på
  • Kupevarme manuelt aktivert et kvarter før avgang hver dag
  • Preheat fra tidsprogrammert varme aldri aktivert på P1.7
  • 19" Continental Viking Contact 7 piggfri på Long range Dual motor

Snittforbruk uke 1 uten Eco-klima = 24–25 kWh/100
Temperaturer mellom 3 og 13 grader. Noe regn, våt veg hver dag.

Snittforbruk uke 2 med Eco-klima = 19–20 kWh/100
Temperaturer mellom 6 og 13 grader. Mindre regn, våt veg hver dag.

Funn:

Besparelse på mer enn 20 %. Det er betydelig besparelse på forbruk, mer enn hva som kan tilskrives tilfeldigheter.

Ja, det dugger på vinduene med Eco-klima, spesielt bak, når det er regn. Jeg opplevde også at bakvindu og deler av speil(!) også dugget til. Aldri dugg på frontvindu. Ingen eller svært lite dugg ved sol.

Kupeen blir KALD. Jeg kan ikke forstå annet enn at Eco-klima er synonymt med varmeapparat AV. Jeg gjorde en tabbe en dag å kjøre uten vinterjakke; det var ubehagelig. Greit med vinterklær inne i bilen, men temperaturinnstillinger på varmeapparatet virker ubetydelig med Eco-klima på. Uten setevarme på, kan jeg ikke skjønne at dette er gangbart ved lav temperatur.

Min (foreløpige) konklusjon:

I daglig kjøring har Eco-klima flere ulemper enn fordeler, etter mitt syn. Flest ulemper ved regn. Men besparelsen er så betydelig at jeg kan se det er relevant å bruke om man er i en rekkevidde-knipe.

Det gjenstår også å teste i andre temperatur-spenn. Altså ved moderate og strenge kuldegrader, eller ved høy temperatur.
#4
I tilfelle noen ikke fikk det med seg:
https://www.polestar.com/global/press/press-release/polestar-and-plugsurfing-partnership-grows-to-include-preferential-ionity-pricing

Gjennom Plugsurfing blir prisen 0,35 EUR per kWh fra 1. juli.

Dette er fantastisk da jeg av og til ser at IONITY-laderne står ledige mens folk hoper seg opp på Mer og Fortum og andre 50 kW-ladere rett i nærheten. I tillegg var IONITY noe dyr gjennom Plugsurfing, oppe i 10 NOK per kWh, noe som selvsagt er ekstremt.

Usikker på hvor lenge rabatten varer, men noen har nevnt ett år.
#5
Polestar 2 / Ekstrem forskjell på vinter og sommer
torsdag 03. juni 2021, klokken 12:27
Noen flere som opplever eventyrlig forbrukstall nå som det er sommertemperatur?

Jeg ligger på daglig snitt på drøyt 17 kWh per 100 km, blandet kjøring. Tilsvarende i vinter var ca. 30 kWh per 100 km.

På motorvei med flere hundre kilometer er snittet i underkant av 19 kWh per 100 km. Tilsvarende i vinter var over 32 kWh per 100 km.

Vintertallene ble riktignok utbedret etter en OTA i vår. Men dette var bedre enn forventet.  :)
#6
Polestar 2 / Info om mai-OTA-oppdatering tilgjengelig
mandag 03. mai 2021, klokken 08:29
Se https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/

Om kalibrering av beregnet rekkevidde, mobilnøkkel og forkondisjonering av batteriet på AC (for 90-100 %) blant annet.

Release notes: P2116.5

  • Polestar Digital Key (BETA-versjon): Bruk din telefon som nøkkel til Polestar 2.
  • Polestar-appens (BETA-versjon) kjøretøyfunksjonalitet. Start av klimaanlegg, batterinivå og låse / låse opp dører.
  • I oppstartsveiviseren er det nå også mulig å opprette Polestar ID.
  • Problem med trådløs lading for Apple iPhone 12 er løst.
  • Forbedret stabilitet ved strømming via Bluetooth.
  • Problemer løst for klokke, appene Førerytelse, Bilstatus, OTA-programvareoppdatering (Over-the-Air) og ladekabelindikator.
  • Oppdatering av beregnet DTE (Distance to Empty) for batteriet med mer lineær algoritme.
  • Forbedret programvare for batteristyring.
  • Forhåndsoppvarming av batteri: Forbedret forhåndsoppvarming av batteri ved vekselstrømslading for å forbedre den generelle effektiviteten og gjenvinningen av bremseenergi når ladegrense på 90 til 100 % er valgt.

#7
Polestar 2 / Mister stadig 4G-forbindelse
torsdag 17. desember 2020, klokken 17:03
Noen som har funnet en fiks på manglende 4G-tilkobling?

Jeg mister nesten daglig 4G-forbindelsen. Det ser ut til å være når det er tåke eller nedbør, men det kan like gjerne være tilfeldigheter. Jeg vet ikke.

Skru av og på mobildata eller restarte systemet ser ikke ut til å virke. Jeg lurer på om Teslabjørn også erfarte ustabil 4G på sitt låneeksemplar, men jeg husker ikke hva slags fiks han introduserte.

OPPDATERT:

Jeg fant videoen: https://youtu.be/0LayJcGD1sY?t=226

Innstillinger --> Personvern og datadeling --> Vilkår for internett-tjenester

Nå virket plutselig 4G da jeg skulle fikse. Men jeg skal prøve det ut neste gang det ramler ut (som jeg antar blir i morgen).

OPPDATERT 2:

Virker ikke. Man må være tilkoblet 4G for å få opp "Vilkår for internett-tjenester".
#8
Polestar 2 / Parkeringslys-indikatoren alltid på og andre irritasjoner
søndag 06. desember 2020, klokken 11:20
Kan hende noen av dere brukere har tips. Polestar support er ikke alltid like villige til å svare.

1) Parkeringslys-indikator alltid på

Indikatoren for parkeringslys er alltid på, https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Parkeringslys/
Kun når lysbryteren står på 0 er den av. Ifølge Polestar support er dette normalt. Det finnes ikke noen måte å få fjernet det? Slik har det ikke vært på de andre bilene jeg har eid. Ikke et stort problem, men jeg forstår ikke hva slags verdi indikatoren har.

2) Få vindusvisker i serviceposisjon

Finnes det en lettvint måte å få vindusviskerne i serviceposisjon uten å gå veien via skjermen og menyen? På min Volvo kan jeg holde inn vindusviskerbryteren et sekund etter at bilen slås av, så vippes de opp. Dette fungerer ikke på Polestar. Er det noen andre triks?

3) Autoavspilling av media

Går det an å få media til å fortsette der den slapp da du gikk ut av bilen, når du setter deg inn igjen? La oss si jeg hører på en podcast, og forlater bilen. Når jeg skal kjøre igjen ønsker jeg at den skal fortsatte der den slapp av seg selv, uten å måtte gå inn på skjermen.

4) Varsel uten tekst

Hver gang bilen våkner, står det et tomt varsel i førerdisplayet. Det forsvinner av seg selv etter en stund, eller man kan trykke "OK" så forsvinner det. Dette varselet kunne jeg fint ha klart meg uten. Noen som har greid å deaktivere det?

5) Knitrelyd ved rattstammen

Ved en spesiell hastighet kommer det en knitrelyd fra området rundt rattet. Hos meg til venstre for rattstammen. Høres ut som plast som knitrer, eller tørket klisterlim som gnisser.
#9
Polestar 2 / Medfølgende schuko-kabel lyser rødt
torsdag 03. desember 2020, klokken 11:11
Ser dette ble nevnt på forumet for noen måneder siden, https://elbilforum.no/index.php?topic=53116.0

Problemet (mitt) er at kladden lyser rødt etter at man plugger den inn i veggen (før man plugger i bilen). Har prøvd flere hus og mange kontakter. Bekymringen vokser nå som jeg skal reise til en bygd i julen uten umiddelbart lademulighet fra en skikkelig lader.

Andre forum antyder at det er en overfølsom schuko-kabel. Polestar support var ikke til mye hjelp her, men fra verkstedet på Bilia ble det antydet at dette var en kjent feil og at det ses på en løsning fra Polestar "sentralt".

Er det noen som har hatt samme problem og funnet en workaround? Må jeg kjøpe ny schuko-kabel?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA