Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - MaxQ

#1
Tesla / Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?
torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21
*** Trådens tittel er endret (kl. 23:03) for å speile hensikten med spørsmålet bedre ***

Se forøvrig første kommentar fra geear og mitt tilsvar. Poenget er ikke å stille Tesla opp mot resten, eller å vite hvilken bil som blir din nesten, men HVORFOR de som IKKE velger Tesla neste gang nettopp ikke velger Tesla. Takk ellers til de som har svart godt og beklager til de som har misforstått.

***

Original tekst følger:

Jeg ser at noen har gitt uttrykk for at de ikke kommer til å velge Tesla ved neste bilkjøp.

Jeg undres oppriktig på årsaken.

Siden det kun er mulig med 5 valgmuligheter så håper jeg på begrunnelse i svarene her. Valgene speiler så klart hvordan temperaturen rundt Elon er for tiden.

Personlig så synst jeg det er synd at Tesla ikke har klart å holde på entusiasmen fra early adopters og all markedsføringen de har stått for, inkl. verving.
#2
Tesla / Tesla AI Day 2022
lørdag 01. oktober 2022, klokken 06:29
Tesla Robot
Mer eller mindre som forventet. Igjen ser vi forskjellen på Elons optimisme og realitetene. De snakket nå også om tidslinje i "years". Tidligere har jo Elon hintet om masseproduksjons neste år.

Elon rambling
Som vanlig, gått lei av fyrens presentasjoner. Kjekt å vite litt om hva fyren tenker på (og ønsker å dele), men det var stort sett bare oppgulp av gammelt nytt ispedd den vanlige optimismen.

FSD (beta)
Viser nok en gang at dette ikke kommer i år, ikke neste år, trolig fortsatt 10+ år frem i tid. Og de gjentar fortsatt løgnen om at alle biler nå har hardwaren som er nødvendig for FSD. Har noen regnet på kostnaden Tesla vil få med å retrofit'e alle kjøretøy (som kjøper FSD) eller spekulerer de i å prise det såpass høyt at "ingen" vil ønske å kjøpe FSD og på den måten spare retrofit kostnader? Prisen i dag er jo allerede syk og Tesla priser den jo til kr. 0,- for innbyttebiler (en pen liten "in your face" til kundene sine der). Så fortsatt vaporware, "Don't buy a promise".

DOJO
Hardwaren begynner å bli imponerende her, softwaren også. Det blir spennende å se versjon 2 av både hardware og software kan få til. De er også mer edru med tidslinjen her, heldigivs. Husk at å løse FSD (tidsmessig) beror på hjelp fra DOJO. Så på sett og vis avslører tidslinjen til DOJO hvor langt bak FSD ligger i løypa.

Tesla som teknologiselskap
Igjen hører vi at de prøver å få fokus over på at Tesla er et teknologiselskap mer enn en bilprodusent. Det er nok mange som fortsatt priser selskapet basert på produserte biler mot Elons vilje. Virker nesten som om han skulle ønske de slapp å lage biler.

Presentasjonen
Jeg vet at Tesla gjør dette med vilje, men det får da være måte på. Hank in en twitch streamer på 13 år og fiks presentasjonenes tekniske kvalitet (audio etc).

Aksjekurs
Det blir spennende å se hva analytikere legger i dette og hvordan det påvirker kursen på kort og lang sikt. Selv mener jeg at den er overpriset i skrivende stund. Jeg har fortsatt en svært stor andel Tesla aksjer. Og jeg håper så klart de fortsatt gir meg en pen avkastning, men jeg er (svært) langsiktig i de (fortsatt 15 år minst, om Tesla eksisterer da).
#3
Tesla / Appreciating assets
onsdag 14. april 2021, klokken 02:52
SitatElon Musk doubles down on his claim that Tesla cars are now "appreciating assets" and says that they should be worth $100,000 to $200,000 with the Full Self-Driving package.
Kilde: https://electrek.co/2019/07/16/tesla-cars-worth-100k-200k-full-self-driving-package-elon-musk/

Dette ser i hvertfall helt urimelig ut i dagens marked? Priser bruktmarkedet Tesla sine biler feil? For raskt verditap (elbil kontra ICE)? Eller manglende evne til å prise inn software som ikke taper seg i verdi over tid?

Har ikke studert dette i detalj, så mulig prisene ikke synker like raskt for elbiler (særlig Tesla) som en vanlig ICE i samme prissegment, men de faller, de stiger i hvertfall ikke slik Elon påstår. Men skyldes det gammel vane fra bileiere som ikke ser verdien og beregner verditap som i "gamle dager" eller?

Og hvordan er det med verdien av FSD? Ser vi igjen en økt verdi på Finn.no dersom bilene har FSD? Hvorfor skulle i tilfelle FSD-pakken tape verdi i bruktmarkedet? Den blir jo bare bedre dag for dag og ikke akkurat noe som slites ut eller blir utdatert.
#4
Tesla SW og AP / FSD take rate på 20%
onsdag 14. april 2021, klokken 02:44
Som tittelen sier, jeg leser at det i USA kun er 20% take rate på FSD pakken. Antar at dette er en beregning noen har gjort, men finner ikke noen endelig kilde.

Hva tenker dere om årsaken til et såpass lavt tall? At folk er klokere enn meg og sitter på gjerdet og venter til noe "ferdig" kan kjøpes og bryr seg mindre om rabattene en får ved å være med fra starten av. Eller at det kanskje ikke engang er noen rabatt å få av å bli med fra starten av (med stadig bytte av hardware underveis) og en tross alt ikke aner hva en får (hverken underveis eller til slutt).

Litt usikker på eget valg når jeg kjøpte FSD til under 17k for det ser jo ut til at de stadig skifter innhold i pakken og i hvertfall ikke gjør det enkelt å stole på hva man har kjøpt (for oss som ikke sitter å nistirrer daglig på webshop'en til Tesla og får med seg hver bidige endring).

I dag er den jo også for dyr, særlig uaktuell om jeg bytter bil til ny Tesla. Og Elon sier jo at den skal bli dyrere. Jeg mener det burde være noe som fulgte kundeforholdet og ikke bilen (FSD, gratis supercharging, premium connectivity og ev. andre abbo bilen kan by på). Da ville betalingsviljen trolig vært større også.

Men om 20% stemmer, hva tenker dere om fremtiden? Er dette markedet for FSD eller vil andelen øke betraktelig når vi nærmer oss en bredere utrulling eller når noe fremstår som mer "ferdig"?
#5
Tesla / Tilbakekalling - eMMC brikken
torsdag 14. januar 2021, klokken 07:05
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/INRM-EA20003-11321.pdf

Sitat
ODI has tentatively concluded that the failure of the media control unit (MCU) constitutes a defect related to motor vehicle safety. Accordingly, ODI requests that Tesla initiate a recall to notify all owners, purchasers, and dealers of the subject vehicles of this safety defect and provide a remedy, in accordance with the requirements of the National Traffic and Motor Vehicle Safety Act

De knytter dette til tap av ryggekamera som er lovpålagt når defekt brikke gjør at MCU'en går i svart.

Merk at dette ikke er en endelig tilbakekalling, de avventer svar fra Tesla først. Så får vi se om de godtar svaret, men det ligger vel litt i kortene at det Tesla til nå har valgt å gjøre ikke er godt nok for ODI.

EDIT:
Sorry, såg det ikke først, men ser at det også gjelder manglende evne til defogging/defrosting siden funksjonen styres av MCU'en samt ADAS og blinklysfunksjon. Den siste der er vel litt merkelig? Virker ikke blinklysene når MCU'en er av eller er det kun tilbakemeldingene som ikke virker?
#6
Når jeg fra tid til annen ferdes på veier som er gode nok til å prøve TACC og AAP så har det i det siste slått meg at mennesket fortsatt er bedre enn maskin også i 2021. Det er spesielt to forhold jeg vil fremheve i denne omgang.

Selvkjøring i regn.
Det ser ut til at selve regnet ikke er til alt for stor hinder for at bilen "ser" verden rundt seg nok til å stole på sine egne ferdigheter og legger selvsikkert avgårde i fartsgrensen. Slakker av i noen svinger og er blitt betydelig "mykere" i sine bevegelser i høst. Men en ting den ser ut til å ikke ta høyde for er hvor slitt veibanen er, sporing altså, og hvor mye vann som legger seg der i kraftig nok regnvær. Vannplaningsfaren er på noen strekker jeg ferdes svært høy om en blir liggende i sporene så når mennesket kjører, ligger bilen aldri "perfekt" i veibanen. Når maskinen tar over, så ligger den der midt i rennene og bilen mer eller mindre i konstant fare for vannplaning. (Jeg skrur alltid av, tør ikke utfordre den grensen).

Selvkjøring på "is".
Nullføre, vekslende saltsuppe, dypt sporete veibane, eller noen grader over/under nullpunktet og lett nysne på hva en bare kan anta er en veibane hvor saltingen ikke lenger har full effekt og kjørestil bør speile forholdene. Her slakker mennesket av og analyserer forholdene utifra erfaring. Ved et par forsøk så lot jeg maskinen få prøve seg. Det var med hjertet i halsen jeg avbrøt begge forsøk. Den oppførte seg som om bilen var på sommerføre og holdt 80km/t inn mot en sving som selv på sommerføre krever ca 70-75km/t og på rådende vinterføre neppe hadde fått et positivt utfall om farten hadde bikket 65km/t.

Dette er på Tesla model X med HW3 og FSD-pakke, men uten at jeg har tilgang til FSD-software, derav AAP (advanced autopilot, tror det er det mest avanserte de nå har på min bil før FSD softwaren kommer ut av beta).

Spørsmålene jeg har rundt desse to tilfellene er, hvordan vil FSD (ferdig utviklet) forholde seg til slike forhold? Vil Tesla klare å skjønne vannplaning på dypt slitte veibaner? Og at isføret er farlig før hjulene sier fra om at de slipper taket? At svingen teknisk sett er mulig å ta i 80km/t men at føret tilsier noe annet - før hjulene sier det?

Dette er, mellom annet, større utfordringer for selvkjøring slik jeg ser det nå enn det å faktisk klare å følge veiene i det heletatt. The human touch rett og slett på det å bedømme føreforhold basert på erfaring og hva som ligger i veibanen mer enn bare hvordan hjulene har det trygt og godt akkurat "nå" og hva bilen "ser" av utfordringer (fartavpassing kun i forhold til kurve etc).

Hva tror dere?
#7
Lading av Tesla / TWC, kan alle andre elbiler bruker den?
søndag 08. november 2020, klokken 19:51
Jeg har en TWC installert (kjøpt 2018), helt standard 32A og 230V (ikke 3-fas) ikke noe hokuspokus kabling inni for å få ut litt ekstra av den.

Hvilke andre elbilmerker/modeller kan lade på den? Eller om det er et enklere spørsmål, hvilke modeller kan ikke benytte seg av den?
#8
Lading av Tesla / Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
fredag 16. oktober 2020, klokken 22:16
Har en X75 og et chademoadapter som er regelmessig i bruk, men stusser litt på at jeg kun får ca 30-35kW. Det blir jo litt "dyrt", når en betaler for tid i tillegg og stasjonene leverer 50kW?

På lik batteriprosent får jeg raskere lading fra supercharging enn jeg får med chademo, er det virkelig så mye tap i adapteret? Er det ny firmware til adapteret skal tro?

Hvordan ser egentlig forventet ladekurve ut for chademo på X75?

Har fått tilbud om oppgradering til ny CSS i bilen, men ser ikke behovet (enda) dersom ladekurven ikke bedres vesentlig? Så, for en X75, hvordan ser ladekurven ut når en lader på tredjeparts 50kW CSS stasjoner? Samme som for mitt chademo adapter? Eller bedre?

Går det også raskere på supercharger om jeg har ny CSS i bilen vs den originale?

Fortusetter her optimale ladeforhold som ute temperatur og batteritemperatur og ingen begrensning på ladehastighet angitt fra bilen.
#9
Tesla SW og AP / Nettleser erfaringer (virker ikke)
fredag 16. oktober 2020, klokken 22:06
Ser at noen bruker ABRP i bilen (og andre nettsider), men jeg får knapt lastet inn google.com selv om den som regel prøver, men avbryter og viser blank side.

Restart av hovedskjermen hjelper så vidt, men jeg kan da ikke restarte den for hvert nettsted som ønskes besøkt? Uansett så lastes ting ulidelig tregt. Det hjelper ikke om jeg står på bygda, i byen eller er tilkoblet wifi. Restart av hovedskjermen løser bare problemet med at den ikke gidder å prøve å laste siden engang, det går fortsatt tregt og bare unntaksvis lykkes den med å laste siden.

Har lest at å slette "like" trip tellere skulle hjelpe, men de er så ulike som det går an uten at det gjorde noe til eller fra.

Elon har nevnt noe om at det ikke hjelper med ny (versjon 2?) skjem heller? At den første skal bli like bra av ny software? Har denne kommet?

De av dere som har nyeste skjermen (i model X), virker nettleseren der eller er det samme opplevelsen?

Model X, ap2.5, firmware 2020.36.16 (men slik har det vært alltid).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA