Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - oivindg

Sider: [1]
1
Elbiler i media / Hvordan måles forbruk i elbiltester?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 15:58 »
Er forbruksverdiene i elbiltester oppgitt ut fra informasjon i dashbordet i bilen, eller blir det kalkulert ut fra antall kWh som blir levert fra lader? Dette virker litt uklart i mange tester, men jeg har inntrykk av at de ofte stoler på tallene som bilen oppgir. Hvis måleren i bilen er feil får man altså ikke riktige forbruksverdier.

Når man tester fossilbiler er det vel vanlig å beregne forbruk ut fra hvor mange liter pumpa på bensinstasjonen sier at man har fylt. På denne måten får man kontrollert bilens egen forbruksmåler (som ofte viser litt feil).

2
Kjøpe elbil? / Kan du taue en elbil for å lade den opp?
« på: Fredag 11. Desember 2020, klokken 19:09 »
Så at Rivian sine SUV'er kan taues for å lade batteriene. Kjekt hvis man er tom for strøm langt fra en kontakt og har en ICE-bil i nærheten og et slepetau. Er dette noe man kan gjøre på noen av elbilene som er på markedet i dag?

3
XC40-EV / Faktisk forbruk og rekkevidde
« på: Mandag 16. November 2020, klokken 20:25 »
Her kan vi poste resultater etterhvert som folk får kjørt bilen under forskjellige forhold.

4
XC40-EV / oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 16:15 »
Advarsel! Det blir mye synsing fram til april/mai 2021, for det er først da bilen blir levert.

Jeg oppretter denne tråden for å dele mine tanker rundt elbilkjøp, og etterhvert erfaringer med å eie en XC40 P8.

Starter med vår XC40 P8. Bestilt i september. Ligger an til levering i april/mai.

Glacier Silver metallic
Arienne skinn
Lyspakke
Loungepakke
Lastpakke
Intellisafepakke
El. stolpakke
El. oppvarmet frontrute
Hengerfeste semielektrisk
Varmepumpe
Tonede ruter bak
20" 5-Double Spoke, sommer og vinter
Gummimatter
Bagasjeromsmatte
Skvettlapper foran og bak

Havnet på ca. 600 000,-.

Kona mi og jeg synes det er stor forskjell på fargene på nettet, på fargeprøvene i butikk og hvordan de ser ut på bil. Vi falt for Glacier Silver da vi så den på en demobil. Vi følger med på Sage Green. Tror kanskje at vi vil like den enda bedre, men vi må se den på en bil før vi eventuelt bestemmer oss for å bytte farge.

 [ You are not allowed to view attachments ]  

5
XC40-EV / Lesing av data på OBD-II
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 17:58 »
Jeg ser at Teslabjørn har en app (Scan My Tesla) som leser ut data på OBDII-porten på hans Tesla. Blant annet SOC, ladehastighet og batteritemperatur. Jeg har prøvd å finne noe lignende for Volvo XC40 eller Polestar 2, men har ikke funnet noe ennå. Det er vel som forventet, da Polestar 2 bare har vært på veien kort tid og XC40 ikke har begynt å komme ut til kunder ennå.

Det er ikke noen standard for OBDII-data på elbiler, så Scan My Tesla vil nok ikke virke på XC40. Spørsmålet er om det kommer noen app til XC40 de nærmeste årene i det hele tatt.

Jeg har tenkt å pusle litt med dette når jeg får min bil til våren. Har lyst til å lage en app som kan logge forbruk sammen med batteritemperatur, utetemperatur, fart, stigningsprosent og lignende. Målet er å lage et mer nøyaktig estimat for forbruk som kan kobles opp mot en ruteplanlegger. For å få til dette må jeg finne ut formatet på dataene som kommer ut på OBDII-porten. Sannsynligvis bruker Volvo CAN-bus, og det har jeg en del erfaring med, men det er likevel en stor jobb å finne ut av hva som er hva i datastrømmen.

Noen andre som pusler med noe lignende?

6
Polestar 2 / Fremkommelighet - noen som har testet?
« på: Fredag 16. Oktober 2020, klokken 20:38 »
Er det noen som har fått testet firehjulstrekken ennå? Bakker med søle eller snø?

Jeg er veldig spent på hvor effektiv Polestar/Volvo klarer å gjøre antispinn og stabilitetssystemer med to separate elmotorer. Det bør være nok av sensorer i bilen til å lage et avansert system, men jeg er litt usikker på hva de har rukket å få til med så liten erfaring med elektrisk firehjulstrekk.

Sider: [1]