Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Barid Bel

#1
Hyundai Ioniq 5 / Et par spørsmål om Ioniq 5
fredag 09. juli 2021, klokken 10:49
Litt ting jeg ikke nødvendigvis får testet ved prøvekjøring.

1. Er det en bedre app (kommunikasjonsmetode) enn UVO? Da tenker jeg mest på den trege gjennomføringen av kommandoer og oppdatering av status, men selvsagt også slutt på at kommandoer ikke går igjennom?

2. Er personlige innstillinger (seter, volum, radiokanal, skjermoppsett, hud-justering etc) lenket til profiler - og er profilene lenket til hver enkelt fører sin telefon så dette settes automatisk?

3. For de som vet, hvordan er sittestillingen kontra Kona/Soul/Niro? Jeg er 185cm og synes jeg sitter for høyt i alle disse bilene.
#2
Lade hjemme / Er dette fornuftig oppsett?
mandag 23. november 2020, klokken 17:09
Hei, vi har en e-Niro rett rundt hjørnet, og jeg har så godt jeg kan forsøkt å sette meg inn i lading. Vil gjerne ha muligheten til å lade mest mulig over natten, pluss at jeg planlegger for en model 3/Y vi skal skal ha som bil #2 innen 1-2 år.

Vi har 3x50A 230v inn i huset.
Har tenkt 3fas 32a kurs til ladestasjonen. Dette har jeg forstått at skal kunne lade Niro med ~7.4kwh, og model 3 med 11kwh?

Vi tenker en Easee stasjon (bare den komme på lager hos Tibber igjen) og styring vha. Pulse.

Utifra parkeringsplass ved hus og hva slags nett så er deling av en lader mest realistisk, i et sjeldent nødstilfelle er det plenty superladere i verden, men med Easee har vi eventuelt mulighet til å seriekoble i fremtiden.

Er dette det mest fornuftige oppsettet for vår bolig? Alternativet er 32A enfas, men jeg må legge ny kurs uansett og synes det er meningsløst å ikke installere størst mulig.

I tillegg, vi får bil før lader, og må derfor belage oss på å lade med Schuko frem til det er i orden (lite kjøring om dagen uansett, siden vi har hjemmekontor). Dette omtales som utrygt og ikke anbefalt, burde vi unngå det eller er det akseptabelt?
#3
Kjøpe elbil? / Elbil til 240km motorvei-pendling
torsdag 17. september 2020, klokken 09:12
Hei, husstanden har startet prosesen med å velge elbil, og synes det er forvirrende. Forskjellige tester gir svar, men gjerne med lavere snittfart og kjørt til 0% (motor). Har noen spørsmål som jeg håpet å få bedre svar på her.

Vi bor i Sandefjord og fruen pendler til oslo. 120 km, i praksis alt på motorvei. Når vi nå kjøper ønsker vi å velge en bil som kan holde normal motorveihastighet (dvs. 110-120) hele året, og kjøre begge veier uten å lade. Hun har ikke garantert lademulighet på jobb, og det virker unødvendig å kjøpe en helt ny bil til pendervei som ikke dekker behovet.

Hun forelsket seg i e-208, men denne forkastet vi pga. rekkevidde. Nå har vi sett på og skal teste Kona og e-Niro, som virker lovende begge to. Liker 7 års garanti. Hadde håpet å finne en bil rundt de 400-430 disse koster.

Så spørsmålene:

Vil koreanerne dekke vårt behov? I tilfelle, er det noe ved de vi bør være obs på? Og jeg vet at Soul er et godt alternativ til de, men den er IKKE et alternativ, fikk jeg klar beskjed om.. :)

Er model 3 sr+ et alternativ, eller må vi eventuelt grave litt i sparegrisen og kjøpe en LR i tilfelle? Vi er begge litt forelsket i Tesla, så det er fristende. For prisen av en LR kan vi også kjøpe en brukt model S 90D, er dette et alternativ?

Hva slags oppsett trenger jeg hjemme? Utifra slapp hoderegning tenker jeg at 3fas 32a må installeres for å lade over natten - nå har jeg vanlig 220v 16a kurs i garasjen.

Hvordan er det med lading, bør man holde seg under 80-90% oppladet, eller er dette bare ved hurtiglading?

Jeg ser at raskere ladere er ekstrautstyr, er dette noe man bør kjøpe?

Takk for tiden!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA