Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sjant1

#1
MG ZS EV / Vinterdekk
fredag 18. september 2020, klokken 16:57
Hei!

Noen tips eller forslag til gode felger/vinterdekk til MG ZS?

Og hvor mye må en forvente å betale for nytt sett med vinterdekk til en MG? En forhandler skal ha 16900 hvis jeg ikke husker feil. De kunne slå av 1000kr på prisen, synes fortsatt det er uforholdsmessig dyrt.

#2
Kjøpe elbil? / Hjelp til valg av EV
onsdag 16. september 2020, klokken 14:15
Hei!

Jeg er på utkikk etter ny bil. Er uten bil for øyeblikket, så man kan vel si at det haster litt etterhvert som vinteren kommer. Jeg har sett på alt fra Peugeot partner til 50.000 til brukt tesla, og har nå i det siste har jeg blitt mer og mer intr. i E-2008, Kona og E-Niro.

Litt info om meg:
Tjener omlag 600.000 i året
Har 7km reisevei til jobb
Kjører ca 14.000km i året
Fisker og fridykker en del på fritiden og trenger en bil som får plass til ei balje på 60l i bagasjerommet
Bor på Os utenfor Bergen så bompenger og ferge er kun noe jeg må betale når jeg skal sørover eller nordover, altså ikke i det daglige.
Har 60-70.000 i egenkapital (Kan strekke den til 86000 hvis jeg ikke sparer BSU i år)

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Passat GTE Hybrid da jeg tidligere har hatt passat stv og var fornøyd med det. Da kunne jeg kjørt EL til og fra jobb og på Os samtidig som man ikke trenger tenke på rekkevidde på langturer. Vurderte her biler som hadde gått mellom 50-100.000 og 2016/2017 modeller, altså med begrenset garanti igjen. Dette blir litt utrygt og på langturer osv vil forbruket kunne bli høyt. Også har man jo også veiavgift osv. Har derfor beveget meg litt vekk fra denne.

Nå ser jeg somsagt mer på Kona og E-Niro. Det som jeg synes er kjipt her er at jeg må kjøpe relativt nye biler og at man kanskje ender opp med et stort verditap de siste årene, samt at Kona og E-Niro 2019 modeller ikke har app (eller mulighet for tilhenger som E-Niro 2020 har) og kjøper jeg en bil til mer enn 250.000 så blir det mer enn 5 års nedbetaling. En E-Niro 2020 vil da bli kjøpt med 8-10 års nedbetaling.

Alternativet blir jo en rimeligere Elbil. Har da sett på leaf 30kwh og 40kwh, evt en soul. Mtp. 40kwh leaf så får man jo nå en ok tekna til omlag 240.000.

Jeg har aller mest lyst på E-niro pga plass og at jeg liker utseende på eksteriør og interiør, men fornuften per nu sier leaf 40kwh også spare videre til e-niro 2020 mod blir blilligere også kjøpe en slik. Det jeg frykter er at verditapet på leaf 40kwh kan bli stort fremover, men det er bare magefølelsen min.

Dette ble et litt rotete første innlegg her i forumet, og nå må jeg skynte meg til jobb. Men ja, jeg trenger hjelp. Så alle svar mottas med stor takk :)
Svarer i kveld eller i morgen da jeg jobber turnus.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA