Det burde være en temmelig enkel jobb å få på plass en en mer kundevennlig løsning mht. å finne info om bestilt bil og produksjonstatus.
Forutsetning:
Det finnes en tjeneste, system 1, som registrer en bestilt bil
Det finnes en annen tjeneste, system 2, som håndterer produksjonen av en bestilt bil
De to overnevnte tjenester utveksler informasjon
Mulig løsning:
1. Kunde bestiller en bil via forhandler. Dvs. signerer en kontrakt.
2. Bestilling registeres i system 1 som deretter oversender nødvendige detaljer om ordre, til system 2.
3. System 2 legger bestilling i produksjonskø og rapporterer en foreløbig produksjonsuke tilbake til system 1.
4. Kunde kan logge på en web-portal og hente ut informasjon om sin bestilling fra system 1 inkl. antatt produksjonsuke fem minutter etter at kontrakt er signert.
5. I system 1 kan kunde ev. gjøre oppdatering av sin bestilling (endre utstyr/farge osv) inntil fire uker før antatt produksjonsuke.
6. Før en kunde bekrefter en ev. endring, så kan vedkommende få informasjon om hvorvidt den vil påvirke produksjonsuken ved at system 1 gjør en spørring til system 2.
7. Når system 2 senere bekrefter produksjonsuke fire uker før produksjonsstart, låses bestillingen og system 1 endrer info til å angi den endelige produksjonsuken.
8. System 2 oppdaterer system 1 når produksjon har startet og gir fortløpende oversikt om hvor langt produksjonen har kommet. F.eks lakkering utført.
Punkt 5-6 kan ev. bli utført av forhandler, hvis det blir "slitsomt" å få på plass et tilstrekkelig nivå av sikkerhet ift. kundeautentisering.
Hvis det underveis skulle oppstår leveranseproblemer osv. så kan system 2 oppdatere system 1 med denne informasjonen, hvor det fremkommer årsak til forsinkelse. F.eks manglende chip til infotainment.
Løsningen kan ev. videre utvides til å håndtere antatt og faktisk leveringsuke, men det vil kreve tilgang til tjenester som involverer bl.a. befraktere.
Er det bare jeg som synes dette burde være rett frem, eller har jeg urealistiske forventninger når vi nå skriver år 2021?
Forutsetning:
Det finnes en tjeneste, system 1, som registrer en bestilt bil
Det finnes en annen tjeneste, system 2, som håndterer produksjonen av en bestilt bil
De to overnevnte tjenester utveksler informasjon
Mulig løsning:
1. Kunde bestiller en bil via forhandler. Dvs. signerer en kontrakt.
2. Bestilling registeres i system 1 som deretter oversender nødvendige detaljer om ordre, til system 2.
3. System 2 legger bestilling i produksjonskø og rapporterer en foreløbig produksjonsuke tilbake til system 1.
4. Kunde kan logge på en web-portal og hente ut informasjon om sin bestilling fra system 1 inkl. antatt produksjonsuke fem minutter etter at kontrakt er signert.
5. I system 1 kan kunde ev. gjøre oppdatering av sin bestilling (endre utstyr/farge osv) inntil fire uker før antatt produksjonsuke.
6. Før en kunde bekrefter en ev. endring, så kan vedkommende få informasjon om hvorvidt den vil påvirke produksjonsuken ved at system 1 gjør en spørring til system 2.
7. Når system 2 senere bekrefter produksjonsuke fire uker før produksjonsstart, låses bestillingen og system 1 endrer info til å angi den endelige produksjonsuken.
8. System 2 oppdaterer system 1 når produksjon har startet og gir fortløpende oversikt om hvor langt produksjonen har kommet. F.eks lakkering utført.
Punkt 5-6 kan ev. bli utført av forhandler, hvis det blir "slitsomt" å få på plass et tilstrekkelig nivå av sikkerhet ift. kundeautentisering.
Hvis det underveis skulle oppstår leveranseproblemer osv. så kan system 2 oppdatere system 1 med denne informasjonen, hvor det fremkommer årsak til forsinkelse. F.eks manglende chip til infotainment.
Løsningen kan ev. videre utvides til å håndtere antatt og faktisk leveringsuke, men det vil kreve tilgang til tjenester som involverer bl.a. befraktere.
Er det bare jeg som synes dette burde være rett frem, eller har jeg urealistiske forventninger når vi nå skriver år 2021?