Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - vuk013

#1
ID.4 / Belysning baksete
mandag 11. april 2022, klokken 11:34
Kjapt spm: ID.4 1st (ikke Max) og interiør; skal det ikke være lys i dørene (ved armlene etc) i baksetet, slik det er foran?
#2
ID.4 / takboks
tirsdag 05. april 2022, klokken 15:44
Er det noen som har tips om gode -og helst billige takbokser til ID4?

Synes det er en jungel av bokser og stativer, hvilke bokser passer best til bilens størrelse?

Behovet er 5 par ski eller så mye bagasje som går i stedet.

Leter gjerne på Finn, bryr meg ikke om lakk og farge.
#3
Kjøpe elbil? / Familie m 3 barn, vurderer hybrid vs elbil
torsdag 20. mai 2021, klokken 09:45
Hei

Trenger bil til familie på 5 for:
- tre barn; 11, 8 og 5 år
- langkjøring i helger og ferier
- baksete og bagasjeplass har høy prioritet
- helst prisklasse 200' - 300'

Har fra før en egolf.

Okei, jeg tenkte selvfølgelig på ren elbil først. Vurderte Enyaq og Id4.

Men så tenkte jeg at i hverdagen brukes bilene til lokal kjøring (5-10km/dag, ikke bompenger eller byparkering eller ferge), langturer (20-40mil) skjer evt i noen helger og ferie.

Vil da ikke en hybrid være et økonomisk bra valg, da man feks får en VW passat gte til 230'-250' (rundt 60'-80' km) som kjører EL i hverdagen og fossilt i helgene? Kontra å splashe ut 450.000 på en ny Enyaq liksom?

Jada, skjønner at hybrider er uglesett; vet at batterier stjeler plass i endel av bilene, og at det er vedlikehold på fossilmotor, MEN hvis en bil kjøres så lite i hverdagen - vil ikke det kunne være lurt ØKONOMISK...?
Eller er det noe jeg ikke ser her?
#4
Kjøpe elbil? / Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
onsdag 20. januar 2021, klokken 13:30
Er i sonderinger rundt kjøp av familiefrakter.

Ute etter masse plass, god rekkevidde og kjøpe en bil for å beholde i 8 år hvertfall.

Bruken er standard 16000km/år og ikke lange daglige pendlinger, rekkevidde er mest for å komme seg til fjells (Bærum-Valdres) noen ganger i året pluss annen feriekjøring (type Danmark/Sverige).

Spørsmål:
Hva er fordel/ulempe ved å kjøpe en brukt Tesla X mot en ny Id4 eller Enyaq?

Man får jo mye av det samme uansett valg, og prisene er fort 500.000 uansett valg, med en grei utstyring av id4/enyaq....

#5
Lade hjemme / Hvilken ladeboks -skjønner ingenting
torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:49
Hei!

OK, situasjon:
- E-golf (2015)
- Ingen ladeboks
- Frittliggende garasje med "vanlig stikkontakter" i, nybygg fra 2014 (dette gjelder også huset)
- Kjøper sikkert en bedre (nyere) elbil ila ett år, som innebærer at behovet nok blir to elbiler etterhvert.

Spørsmål:
Hvilken ladeboks bør jeg ha?

Jeg har trålet forumet, men det er helt sykt mange tråder om lasking og trefas og 400-nett og jeg vet ikke hva noe av dette betyr. Det gir ingen mening noe av det. Ikke ett sted, finner jeg; "denne boksen er billigst".
Jeg kan ingenting om EL, vil bare ikke bli lurt av en elektriker  ;D
#6
Kjøpe elbil? / Hvilken elbil -budsjett 150' (nr.2-bil)
mandag 21. september 2020, klokken 11:06
Hva ville ville dere valgt med budsjett 150' og følgende krav:
- Familie på 5
- Kun korte turer i nærområdet 10km/dag
- Beholdes i lang tid (8-10 år)

Dvs: hvilken bil/hvor mange km/hvilket årstall -sånn tommelfinger
(gjerne forklar kort hvorfor)

Thanks!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA