Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - yurgh

#1
Model 3 / Sporadisk vanninntrenging i bagasjerom
søndag 03. mars 2024, klokken 12:55
September 2020 Model 3 LR.
Jeg har ikke garasje, så bilen står ute. Under noen forhold, typisk at det både blåser og regner masse, kommer det av og til vann inn i bagasjerommet. Siden jeg har plastmatte i bagesjerommet er det lett å se at det har dryppet inn foran på førersiden, og rent en stripe ned i høyre hjørne. Bilen står littegranne på skrå mot høyre, ja.

Feilen ble først utbedret i desember 2020. Etter dette ble jeg overrasket over litt vann av og til - men jeg var ikke sikker på om det hadde dryppet inn. Det kunne kanskje kommet fra en våt paraply etc.

Så var det tydelig dryppespor igjen i desember 2023. Ble byttet noe dørpakning og justert litt og friskmeldt. Og så var det samme lekkasjen igjen nå nettopp. Bilen er inne for fiks nå.

I mellomtiden er det byttet ledningsnett i bagasjelokk to ganger ifbm ladeport og baklykter som ikke funket. Og litt andre ting som neppe har noe med vann å gjøre. Aner ikke hva som blir utført denne gangen.

Vanninntrenging er jo ikke greit. Burde ikke dette kvalifisere for heving, iallefall om det kommer tilbake ennå en gang?
#2
Model 3 / Åpne hanskerommet mens man ser på Netflix
onsdag 14. april 2021, klokken 23:10
Utrolig skuffende at det ikke går å åpne hanskerommet når Netflix er på. Talestyring funker ikke, og ingen andre alternativer som jeg kjenner til, iallefall? Blir sykt dårlig stemning i baksetet når vi må kutte underholdningen for å åpne.
#3
Model 3 / Trekket i bagasjerommet - mangler det noe
tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:19
Hadde bilen inne for å fikse at det kom vann inn i bagasjerommet når det regner kraftig. Viste seg at det kom inn bak høyre baklykt og fulgte en ledning før det dryppet ned i bagasjen.

Men da jeg tok en grundigere sjekk hjemme, syntes jeg det var merkelig at det ikke var trekk/filt i hele den lille "brønnen" på venstre side bak. Jeg hadde iallefall ikke lagt merke til det før, så tenkte kanskje gutta hadde glemt å montere tilbake alt trekket eller noe.

Eller er de alle sånn som dette?
#4
Hyundai KONA / Oppgradert 11kW lader og 230V IT-nett
mandag 28. desember 2020, klokken 21:36
Et familiemedlem handlet ny Kona med 11kW lader, men fikk ikke noe info om hjemmelading. Har lest og lest, men finner ikke ut hva som er optimal løsning for å lade en helt ny Kona på 230V trefase IT-nett.

Vil den bare lade på en-fas uansett når det ikke er 400V TN/nøytralleder?
#5
Lading av Tesla / Har jeg fått det riktig på 230V 3-fas TT-nett?
fredag 02. oktober 2020, klokken 06:43
Jeg har lest og lest og lest, og får med meg en del, men nå koker det litt - så håper noen som har erfaring kan te-skje-mate litt...

Fikk Model 3 for noen uker side, og er nå på høstferie på familiehytta på Hovden i Setesdal etter en kjempefin tur opp dalen. Med 50% SoC igjen var det uaktuelt å superlade, så jeg koblet i UMC på en utekontakt (sikret med 16A - jeg testet til og med jordfeilbryteren) - og reduserte den fra 13 til 10 ampere.

Men så har det seg slik at min gamle far (og hyttas snekker/vaktmester/eier) fikk nyss i at jeg hadde koblet på laderen med en _skjøteledning_ i en _schuko-kontakt_. Dette har han lest i avisen IKKE er greit, og at det er sammenlignbart med å dynke hytta i bensin og tenne på. Forklaringer om at effekten var redusert, at skjøteledningen var 3x2,5mm2 og at den var avlastet slik at den ikke hang i utekontakten falt på steingrunn.

Det er etterhvert ganske mange av hyttas brukere som har el-bil, selv om padre familias selv sverger til oljekokere (Skoda Octavia). Så ordentlig løsning skal det være. Men selvfølgelig skal det ikke koste skjorta.

Jeg har forsøkt å finne ut hva man kan sette opp som funker for Tesla OG andre biler. Det er ikke behov for veldig rask lading (6-7kWt er helt ok) da det er en superlader ikke langt unna uansett, og det potensielt kan gå endel effekt på vinteren når hytta skal varmes opp. Det er vel ca 15kW total effekt, så da er det uaktuelt å lade på 11kW, men 20 av 40 ampere kan greit brukes til lading. Det er også greit at ladekabelen kan tas inn, da det er mye snøføyk og nokså kaldt om vinteren. Og da kan jo folk ta med seg den kabelen de trenger enten det er type 1 eller 2.

Hytta har altså 3-fas TT-nett 230v og inntakssikring 3x40a.

Ser for meg:
Ny kurs ut sikret med 25a type-a i skapet. (4x6mm2 kabel)
Lader (f.eks Easee m type-b dc-rcm) satt opp til 20A

Dette burde gi ca 8kWt på 3-fas og 4,6kWt på 1-fas, avhengig av hva bilen støtter.
Men får jeg 8kWt på Model 3 her? (Med 32a 3-fas type-2 kabel såklart) - ble forvirret av noen poster om å koble om L3 til N for 3-fas lading på Model 3.

Ellers innspill?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA