Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - JarleH

#1
Hei

Helt ny her. Har en Audi 1,8 TQ sedan som blir 20 år i desember 2020 :)  Visste den trolig måtte byttes innen høsten 2022, men sommerens langtur til Sogn ble trolig dens siste. Fikk motortrøbbel, og regner ikke med det er verdt å reparere.

Så, må ha 'ny' bil, og vurderer nå sterkt Elbil, MEN er usikker på om vi finner en som passer våre 'krav'.

Vår 'kravsliste' er ca dette:
- like bra bagasje plass som Audien eller bedre (er trolig 440 liter), kan gå litt ned om nødvendig
- Suv-aktig
- 'familiebil'
- kunne kjøre Oslo-Sogn i Sogn og Fjordane på maks 1 lading, vinter som sommer (dette vil si 2 fjelloverganger og totalt ca 45 mil, og kan risikere kolonnekjøring/venting), og kunne dette med 'full bil' (1-2 barn, 2 voksne og bagasje)
- 'god' plass i bilen
- normal god komfort og sikkerhet, ikke 'blikkboks' bil med mye støy etc
- gode framseter, vil ikke oppleve ubehag i rygg/rumpe ved langkjøring (har i Audien El. Recaro Skinn som er suverene!)

Aktuelle biler jeg har klart å finne som kanskje kan fylle kravene:
- Audi E-tron 50 (blitt usikker ang rekkevidde, noen her snakker om 20+ mil ved fullastet bil, 55 blir kanskje for dyr for oss)
- Skoda Enyaq (men kommer tidligst jan-mars 2020)
- Kia e-Niro
- Peugeot e-2008 (skeptisk til Peugeot!)
(- Mercedes EQC er for dyr og stygg som juling)
(finnes det flere?)

Jada, langtur blir ikke mange ganger i året, men er temmelig uaktuelt å ha en bil som ikke klarer turen på 1 lading når det trengs. Men vanligvis vil det bli småkjøring i Oslo området. Og om vi klarer det økonomisk vil vi trolig ha 2 elbiler om 1-2 år, en liten elbil og en bil type jeg her etterspør. Dette grunnet hvor vi skal bygge, blir nok litt mye sjonglering med bare 1 bil.

At vi måtte skifte bil så raskt kom veldig bust på, var ikke forberedt og trenger mye hjelp og tips til å finne ut om vi pr 2020/tidlig 2021 kan i hele tatt finne en elbil som fyller kravene våre. Klarer vi ikke det blir det en brukt bensinbil, og elbil før 2022 da trolig vi kommer til å se hopp i elbil avgifter. Det er uaktuelt å kjøpe elbil til samme avgifter som bensin bil, uten at rekkevidde er blitt en god del bedre (noe jeg tviler på vil bli mye bedre på flere år). Feks Etron med fulle norske avgifter som bensin bil, er bare å glemme, altfor dyrt!

Jeg har og snakket med Øverseth Bil ang ta inn Etron 55 'lite brukt' fra Tyskland. Han har brukt importert BMW og Mercedes i mange år, men har nå også begynt med Audi etron. Han finner lite brukte biler som feks er kjøpt fra Audi sine fabrikker/utsalg, som slik jeg skjønner det har vært demobiler/utstillingsmodeller/???. De er typisk produsert i 2018 og 2019 og gått svært lite, typisk under 10 000 km. Men jeg stiller meg spørrende til dette, selv om her er det typisk 100 000 eller mer å spare vs brukt i Norge, og gjerne 200 000 under ny bil pris i Norge. Etron produsert i 2018/tidlig 2019 vil vel da typisk ha alle barnesykdommene? Og hvordan vil batteriene være (stått mye ubrukt/lite kjørt/aner ikke lading)? Jada, vi har samme Audi garanti, men jeg er sunt skeptisk til om dette er bra kjøp, selv om det er penger her å spare. Har lite interesse av å spekulere i å kjøpe og selge innen 1,5 år uten å tape på det, for deretter kjøpe ny osv osv. Ønsker kjøpe bil for å ha den en del år, ikke bytte hvert andre år, selv om man kan spare penger på det.

Og hvordan vil Etron 50 (og for den del 55) komme ut som bruktbil om et par år, da markedet vil ha andre biler langt billigere enn Etron 50 og med bedre rekkevidde? Jeg er her skeptisk til hva vil skje med verdien på Etroner, de er nå en av de mest solgte bilene i Norge, og hva vil skje med bruktbil prisen om et par år (trolig gå i dass/oversvømmet med brukte Etron)?

Aner vi noe ang pris på Skoda Enyaq vs Etron 50/55? Dersom Enyaq iV 80 / 80X får samme pris som Etron 55, er det lite vits å vente på Skoda Enyaq. Grunnen jeg ser til å sette seg på liste og vente på Skodaen, er dersom den blir merkbart billigere enn Etron 50/55 med med samme rekkevidde. Venter ikke 6-8 måneder på en bil med samme pris/rekkevidde som Etron som kan kjøpes i dag. Så hva tenker folket her ang dette?

Har vært innom Erik Arnesen Audi/VW/Merce/Bruktbil. Jeg må ærlig si det IKKE var bra opplevelser, jeg følte jeg IKKE ble sett på som reell kunde. Bare pga jeg ikke hadde dress? Man kan lure. Jeg har nesten bare GODE erfaringer med Erik Arnesen Bryn Audi verksted, men som kjøper av bil var det lite gode erfaringer å hente. Beste var VW og Bruktbil, Audi og Merce hadde ingen interesse av å selge meg noen bil, nærmest null selger initiativ.

Skal innom Kia Ensjø i dag for å se på e-Niro. Får se hvordan det går. Jeg er litt skeptisk, er redd for asiatisk blikkboks komfort/kvalitet fra 90 tallet.

Takker for all info jeg kan få, og spesielt fint om noen som eier disse bilene jeg har listet opp kan komme med faktiske erfaringer fra praktisk bruk. Tenker da feks på reell rekkevidde ved full bil, feil og bugs de opplever, og ladehastigheter de faktisk oppnår, komfort ved langtur/lang tid i seter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA