Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bilblondie

#1
BMW i3 / Varsel: koble til strøm, «høyspenningsbatteri»
søndag 25. desember 2022, klokken 11:39
Hei, dere

Bilen min har stått ute i 10-15 minusgrader i to netter (står vanligvis i garasje), og nå plugget jeg den nettopp til lader. Da jeg skrudde av bilen, rett før jeg koblet til laderen, fikk jeg varsel om «koble til strøm (e.l.), høyspenningsbatteri». Noen som vet hva det betyr?? Holder det å bare lade den fullt sånn som vanlig?
Eller betyr dette at det er det lille ekstrabatteriet som holder på å bli tomt? Hjelp!!
Tusen takk 🙏
#2
BMW i3 / Spørsmål om feilmelding
fredag 08. april 2022, klokken 16:08
Hei, alle dere bilguruer

Noen som har sett disse feilmeldingene før?

De dukket opp i dag, etter hurtiglading, og jeg har aldri sett dem før.

Forhistorie: jeg skulle lade bilen over natten i går, og da jeg koblet til ladestasjonen fikk jeg beskjed om at det var "for lav spenning", og lading ble avbrutt. Bilen ringte automatisk BMW veihjelp, og han jeg snakket med sa at alt var i orden med bilen, det var ladestasjonen det var noe galt med. Da jeg byttet ladestasjon ladet bilen helt fint uten feilmeldinger.

I dag har min mor lånt bilen på langtur over helgen, og etter hurtiglading dukker altså dette opp  :-[ Er det noen som har erfaring med dette, og vet om det er OK å kjøre bilen i ca 20 mil til, og så ta den med til verksted over helgen?

Veldig skummelt, og kjedelig at sånt skjer på langtur, når bilen i tillegg er lånt bort...!
#3
BMW i3 / My BMW - ny app
torsdag 03. juni 2021, klokken 16:23
Hei, dere

Da jeg fikk min nye i3 i vår, så satte forhandleren opp bruk av appen "My BMW", som jeg forstår skal erstatte BMW Connected. Syns appen er veldig fin, oversiktlig og generelt mer brukervennlig enn BMW Connected, så jeg er fornøyd. Det eneste jeg ikke skjønner er at det virker som om de har fjernet funksjonen der man kan se sin forrige tur (lengde, energiforbruk, score på kjørestil, etc.) Syns dette var en veldig fin funksjon, og skjønner ikke hvorfor den er fjernet - noen som vet? Eller er den det fortsatt, bare jeg som ikke klarer å finne den lenger?

Takk :) :)
#4
BMW i3 / Serviceavtale, eller nybilgaranti?
tirsdag 16. mars 2021, klokken 16:41
Hei, dere

Jeg har nettopp kjøpt en helt ny i3, og får nå masse tilbud om serviceavtaler (inkl. gavekort fra Bavaria til bruk på serviceavtale). Men bilen har jo nybilgaranti i fem år uansett, så skjønner ikke helt poenget med dette - noen som kan opplyse meg? Jeg skjønner jo at nybilgarantien kun dekker feil ved bilen som kjøper selv ikke er ansvarlige for, men øvrige skader dekkes jo evnt. av forsikringen. Så er det egentlig noe poeng med serviceavtale i tillegg til nybilgaranti og kasko-forsikring? For meg virker det sånn umiddelbart overflødig. Noen som har synspunkter?

Takk for forhånd :) :)
#5
BMW i3 / Ny i3 - leasing eller kjøp?
søndag 07. februar 2021, klokken 16:49
Hei dere!

Jeg skal selge min 60AH, og skaffe en 120AH - jeg elsker i3'en, men ønsker meg lenger rekkevidde. Spørsmålet er bare om jeg skal kjøpe en bruktbil (fremdeles ganske ny, men bare så jeg slipper nybil-tapet), eller om jeg skal velge lease en ny bil fra forhandler i tre år. Hvis jeg beholder bilen i tre år, som er planen, vil kostnadene være ganske nøyaktig det samme i løpet av disse tre årene (innskudd + månedsleie vil være det samme som det jeg hadde nedbetalt på et billån), bortsett fra at jeg, hvis jeg velger å lease, etter tre år ikke vil ha noe egenkapital etter bilsalg. Spørsmålet er altså - hvor stor risiko for verditap er det på i3, at det er verdt å lease mot å kjøpe og ta opp billån? BMW kommer jo med mange ny modeller framover, og elbil-markedet er i rask utvikling, så det er vanskelig å vite hvor mye bilen vil ha tapt seg om tre år...!

Hva ville dere gjort?? :) Noen som har gode råd her?
#6
BMW / Innspill plis - salg av BMW i3 60AH
onsdag 27. januar 2021, klokken 19:43
Hei dere!

Etter å ha kjøpt min i3 60AH for litt over ett år siden, har jeg blitt ihugget i3-fan <3 Nå skal jeg oppgradere til i3 med større batteripakke, og i den forbindelse skal jeg selge min kjære første bil. Forhandleren har tilbudt å ta den i innbytte, og tilbyr meg 110 000 kr for den, og jeg vurderer å si ja, rett og slett for å spare stress, og fordi det sikkert er ekstra vanskelig å selge bil nå pga. corona-restriksjoner (kan ikke reise over kommunegrenser, etc.)

Spørsmålet mitt er: er 110 000 kr latterlig lavt? Det er 2016-modell, charged edition, ikke noe fancy ekstrautstyr, og den har kun gått 51 000 km. Ingen merker/skader e.l. På finn.no ser jeg at samme type bil ligger ute til så mye som 150 000 kr, men er det egentlig realistisk? Eller ville dere bare gått for innbyttepris som jeg er tilbudt fra forhandler?

Hjelp!   
#7
BMW i3 / Lading på gamle ladestolper med stikkontakt
onsdag 20. mai 2020, klokken 17:17
Er det noen som har opplevd å få feilmeldinger på bilen deres etter å ha stått en stund plugget til en av de gamle ladestolpene med stikkontakt-uttak (heter vel schuko)? Jeg har opplevd før at ladingen har startet og gått fint en stund, og så fått beskjed om ladefeil i appen, og at lyset ved ladeuttaket på bilen står og blinker (60 AH) rødt når jeg kommer ut og sjekker. Etter den opplevelsen kjørte jeg bilen hjem og koblet til vanlig kommunal ladestolpe (type 2), og da gikk ladingen fint, har ikke hatt problemer etter det, men har heller ikke brukt Schuko-kontakt etterpå.

I ettertid har jeg lurt på om det skyldtes at det regnet den dagen (har hørt at i3 er sensitiv til vann ved ladeområdet), eller om det var stikkontakten sin skyld. Erfaringer...? Noen som har fått ladefeil før, og vet hva det skyldes?
#8
BMW i3 / Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
lørdag 16. mai 2020, klokken 18:08
Hei!

Jeg kjøpte min første elbil i høst (BMW i3, 2016-modell, 60AH), og er superfornøyd. Til helgen skal jeg prøve meg på første langtur, og er litt nervøs. Totalt skal jeg kjøre 180 km, og har planlagt lading halvveis, ganske nøyaktig etter 90 km. Deretter er det dårlig med lademuligheter før jeg er fremme (derfor litt rekkeviddeangst).

Går dette? Jeg legger i beregningen at snittfart vil være 90 km/t, kjøremodus er eco pro (ikke +), utetemperatur ca 10 grader, og to personer i bilen.

Når jeg starter bilen nå på våren estimerer den (ved fulladet) at rekkevidde er ca 130 km, så i teorien burde det jo gå bra, jeg er bare usikker på om jeg kan stole på dette estimatet. Har prøvd å google, og ser mye forskjellig på tester etc. Noen elbileiere med innsikt? Tusen takk!! :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA