Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - kenlee

Sider: [1]
1
Hyundai Ioniq 5 / Forvarming batteri 2022 modell
« på: Tirsdag 13. ſeptember 2022, klokken 22:43 »
Det ryktes at 22 modellene av ioniq 5 vil få forvarming av batteri allikevel. Noe som til nå kun har vært bekreftet til 23 modellene.

Enkelte på den norske i5 owners Facebook gruppen som hevder å ha fått innkalling for omprogrammering på verksted, da det ikke går over ota.

2
Model Y / Tesla kollisjon og sikkerhet
« på: Onsdag 15. Juni 2022, klokken 20:21 »
Hei! Lurer litt på hvordan Tesla gjør seg i kollisjonstester. Vurderer en Volvo xc40 som gjør seg veldig godt i kollisjonstester men denne er litt liten, så har tenkt litt på model y istedenfor. Så nylig en xc40 som krasjet i 80km/t frontkollisjon hvor alle i bilen overlevde og gikk ut med kun små skader.

3
Kjøpe elbil? / Høy sittestilling
« på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 18:59 »
Hei, noen som har tips til biler hvor man sitter høyt? Samboeren er relativt lav og finner seg ikke helt til rette i de fleste biler. Vi prøvekjørte Volvo xc40 recharge som hun likte veldig godt og fant seg godt til rette.
Minuset med den er høyt forbruk og litt liten plass
 
Noen tips til andre biler med (ganske) høy sittestilling? :-\

4
Kjøpe elbil? / "Rimeligste" elbil å eie
« på: Lørdag 16. April 2022, klokken 22:58 »
Hei! Har idag en Kia e-niro og ser behov for å bytte bil av praktiske årsaker.
Fra høsten av skal samboeren benytte bilen til pendling. Har regnet ut at vi kommer til å kjøre ca 25-30 000 km i året hvorav mesteparten er pendling.

Med e-niro vil dette føre til en god del servicer og en økt kostnad her. Vurderer å bytte til en annen bil som ikke har like hyppig serviceintervall som e-niro som har hver 15 000 km\hvert år. ID.4 for eksempel har meg bekjent hvert andre år/30 000km som høres bedre ut. Er det noen andre biler jeg burde undersøke eller noe jeg burde tenke etter her? Vil helst unngå å ha enda en bil (pendlerbil) da det vil medføre enda en bil å forsikre, lån, avgift...etc.

Har sett meg ut ID.4 da man kan få denne relativt rimelig i forhold til utfordrerne jeg har sett for meg som er  Model Y, Ioniq 5 og serviceintervallene er halvparten av el-niro. Vil også bytte bil da jeg ser behov for hengerfeste og noe mer plass.

5
Kjøpe elbil? / Model Y, ID.4 GTX eller Ioniq 5?
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 23:50 »
Hei! Som tittelen tilsier står det mellom disse da jeg er på utkikk etter en bil med AWD som kan trekke henger og gjerne med litt plass i bagasjerom (da utgår model 3 og polestar 2)

Heller litt for model y grunnet plass men er veldig usikker.

Noen som har noen tanker eller anbefalinger?

6
Polestar 2 / Polestar 2 som familiebil?
« på: ſøndag 01. August 2021, klokken 10:45 »
Hei, som tittel sier lurer jeg på om noen har Polestar 2 som eneste bil i husholdningen.
Tenker da på to voksne og to barn. Reiser relativt sjeldent på langturer.

Hodet sier jo at jeg burde se på en større bil med større bagasjerom. Men hjertet sier at jeg har veldig lyst på Polestar 2. Men så spørs det hvor egoistisk jeg kan være  :P

Har også lest litt ymse om høyt forbruk, litt slapp rekkevidde og sw problemer med bilen. Er dette noe som har bedret seg?
Slik jeg har forstått det hadde eller ikke de første bilene som kom varmepumpe, ville dere derfor ha kjøpt en nyere eller kan man fint kjøpe en av de eldre modellene?

På forhånd takk for svar!

7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Leaf 62kWh Rekkevidde vinter?
« på: Fredag 29. Januar 2021, klokken 11:11 »
Hei,

Litt nysjerrig på rekkevidde vinter på 62kWh Leafen. Pendler til jobb ca 25 km totalt hver dag og har ikke hjemmelader eller mulighet til det. Det blir altså "kaldstart" hver dag. Noen som har et tilsvarende opplegg med denne bilen og kan si noe om forventet rekkevidde? Evt også hvor lang rekkevidde man kan forvente på langkjøring med bilen.

Hvordan opplever folk det med chademo, er det et stort minus med bilen? Er rapidgate også et stort problem?

Ser at disse selges relativt billig for tiden og vurderer å slå til men er usikker på om det er et godt valg eller om det kan bli et betydelig verdifall nå som det kommer mange spennende elbiler fremover :)

8
e-2008 / Forbruk
« på: Fredag 06. November 2020, klokken 09:40 »
Hei,

Hva har folk av forbruk gjennomsnittlig på denne bilen? Vet at det kommer an på kjøring på motorvei osv.

Har ikke hatt bilen så lenge men etter hva jeg har regnet på blir det en rekkevidde på ca 220 km som er ganske langt under WLTP'en som er på 320. Hadde forventet en del tap på vinteren i minusgrader men enn så lenge er det ganske varmt i luften på østlandet.

Pendler med bilen ca 13 km hver vei, altså ikke lange strekningen. Blandet mellom 40 og 70 soner, ingen motorvei eller grisekjøring overhodet.

Noen andre som reagerer på høyt forbruk?

9
Kjøpe elbil? / Nissan Leaf med Chademo et fremtidig problem?
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 13:35 »
Hei!

Såvidt jeg har forstått benytter Nissan Leaf seg av Chademo hurtiglading. Tror dere dette kan bli et fremtidig problem for hurtiglading, da det er CCS det virker som blir den nye standarden her til lands? Eller vil det fortsatt bygges ut hurtigladere med Chademo muligheter?

Altså er Nissan Leaf 62kWt et ugunstig kjøp for fremtiden, mtp hurtiglading og annenhåndsverdi?

10
Kjøpe elbil? / Kjøpe av privat eller forhandler?
« på: Mandag 08. Juni 2020, klokken 15:48 »
Hei!

Skal for tiden kjøpe min første bil og er ganske ny på dette feltet.
Ser på finn.no at prisene ofte er lavere hvis man kjøper av en privatperson.

Ser hovedsakelig på relativt nye biler, Hyundai Kona fra 2019 som da altså har nybilgaranti. Ville dere anbefalt å kjøpe av en privatperson for å spare 20-30 000 kroner? Går det greit å overføre denne garantien til kjøper? Hvis det evt viser seg å være noe feil med bilen kan det bli mer "hassle" å skulle snakke med både selger og evt Hyundai?

Setter stor pris på alle svar!  :D

11
Hyundai KONA / Hyundai Kona 2019 brukt
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 11:45 »
Hei, kikker litt på Hyundai Kona som første elbil. Venter ett barn i nærmeste fremtid og lurer på hvordan denne bilen  egner seg med barnevogn?

Kikker på en 2019 modell som ligger ute for 349 000,- gått ca 20 000km. Teknikkpakken. Godt kjøp?

12
Hyundai Ioniq / Ioniq hurtiglading
« på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 15:13 »
Hei,

Er førstegangskjøper av el-bil og har noen spørsmål angående Ioniq. Jeg liker designet og størrelsen på bilen men har lest litt ymse om rekkevidden og spesielt at hurtiglading går veldig tregt.

Sliter litt med å finne ut hva som er forskjellen på de forskjellige årsmodellene og hva rekkevidden er på de forskjellige da jeg syntes det mangler en del informasjon på finn-annonsene og jeg såklart ikke er helt sikker på hva jeg skal se etter  :o

Lurer altså på: Har Ioniq 2019 versjon med 134 hk (oppgitt) hvor lang WLT rekkevidde, og har denne treg hurtiglading? Altså fra 10% til 80% på 50-60 minutter?
Og hvordan er denne kontra 120 hk? Også 2019 versjon.

Tusen takk for svar :)


13
e-Golf / E-golf 2017 modell i disse tider?
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 11:46 »
Hei, vurderer å skaffe oss en e-golf 2017 modell som har gått 30 000 km til rundt 220 000,- hos Møller.
Ser at rekkevidden om vinteren ligger på rundt 180-190 på disse bilene.
Er det noen som kan bekrefte dette, og hvordan er bilen å kjøre på vinterføre?

Noen som vil anbefale/ikke anbefale å kjøpe denne bilen og hvorfor?

På forhånd tusen takk for svar!

14
Kjøpe elbil? / Elbil uten hjemmelading/lading kommunale plasser
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 15:26 »
Hei!

Jeg og fruen ser på muligheten for å ha elbil i Oslo uten hjemmelading, da vi bor i borettslag som ikke har opplegg for dette. Såvidt jeg har skjønt er det ikke å anbefale, men hvis man kjøper en bil med OK rekkevidde, (200-ish km om vinter) og pendleveien hver dag er ca 30 km totalt burde det vel gå an å komme seg unna med èn lading i uka ++? Eller er det noe vi misforstår?

Tenkte da på å lade på kommunale plasser. Det er en plass ikke langt unna oss (Haugerudhagan) som har 10 plasser som sjeldent er i bruk. Det står her 2 takstgrupper:

Betalingsautomater: C1095
Navn   C1095
Beliggenhet   Haugerudhagan 3
Gate   Haugerudhagan
Fra   Ytre Ringvei
Til   Haugerudveien
Piggdekkautomat   Nei
takstgruppe   2300 (Beboertakst)
sesongautomat   Nei
takstgruppe2   3 054


Innebærer dette at man betaler for parkering OG lading? Oslo kommune har priser på takstgruppe 3054:

3054 lilla/ladeplikt   24 timer   Hele døgnet   1 time 10 kr   1 time 5

Og takstgruppe 2300:

2300 gul/beboerparkering   Ubegrenset   09:00-20:00 (mandag - lørdag)
1 time 5 kr
2 timer 11 kr
5-24 timer sammenhengende 28 kr

Prøver å få en liten oversikt over hva lading kommer til å koste og hvor mye stress dette blir. Vurderte fossilbil men bompengene ga oss bakoversveis (1700 i måneden!!) så elbil virker som et godt alternativ.

På forhånd tusen takk for svar! Settes veldig pris på :)

Ser forøvrig på E-golf, Leaf, eller Peugeot e-208...

Sider: [1]