Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - StThicket

#1
Min snart 6 år gamle e-Golf fikk det klassiske symptomet her om dagen, hvor høyre lys plutselig ble mørkt. Jeg klarte selvsagt ikke la vær å undersøke hva som var feil, så jeg demonterte hele lykten for å se hva som var årsaken til feilen. Til min ikke så store overraskelse var det vanninntrengning.

For å forklare konstruksjonen. Lampen er rett og slett en lysleder som har lyskilden i ytterhjørnet mot hjulbuen. Lyskilden består av 4 stk høyintense lysdioder montert på et kretskort som igjen er montert på en massiv kjøleribbe. Kjøleribben er montert i et plasthus, hvor en enkel gummipakning er den eneste beskyttelsen mot vanninntrengning. Ut fra mine undersøkelser ser jeg at saltvann fra veibanen spruter inn mot kjøleribben, som gjør at denne oksyderer og blir ujevn. Gummipakningen er avhengig av en glatt overflate for å klare å holde tett, men det blir vanskelig når aluminiumet blir ruglete av oksydasjon. Da kommer mer og mer vann inn i huset, og legger seg på kretskortet. Vann og salter påvirker elektronikk, så det vil til slutt ødelegge komponentene. I mitt tilfelle var det en motstand som mistet kontakten, og denne motstanden var brukt til å redusere styrestrømmen til av/på-kretsen, slik at den aldri ble slått på.

Jeg klarte heldigvis å fikse kretskortet igjen ved å erstatte motstanden med en kortslutning. Dette er neppe en langvarig fiks, men da kan jeg usette innkjøp av et nytt lys på kort sikt.

Dette er kjøleribben sett fra innsiden. Alt det hvite er oksydasjon, et resultat av vanninntrengning. De fire små hvite tingene nederst er lysdiodene.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Her er kjølreibben når kretskortet er tatt vekk.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Her er kretskortets bakside. Det hvite er saltrester, og det grønne på komponenten er irr. Saltvannet har gjort at motstanden (merket rødt) ikke lengre har kontakt med strømbanen, slik at signalet om å starte lysdiondene ikke kommer frem.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Ved å vaske kortet, og lodde på en ledning over der mostanden har vært, fungerte dette igjen.

Jeg er sjokkert over hvor dårlig design dette er, og synes ALLE som har en e-Golf som nærmer seg garantiutløp om å be Møller om å inspisere og bytte disse lyktene. Hvis du ser fukt inne i lampehuset skal du i alle fall kreve bytting! Fukt har ingenting der å gjøre, da disse er avhengig av å være tett.

Jeg forventer ikke at LED-lys skal vare evig, men jeg forventer at en bilprodusent produserer noe som skal holde tett.
#2
Jeg merket en rar lyd fra bilen for noen måneder siden, men her om dagen ble den plutselig merkbart høyere. Jeg kjenner vibrasjonen i karosseriet, og hører det veldig godt. Lyden forsvinner så snart jeg skrur av AC. Bilen rundet selvsagt 5 år for 5 måneder siden, så garanti har jeg ikke lengre.

Noen som har en liknende erfaring? Hva kan jeg gjøre annet enn å bla opp 20 tusen for bytte av kompressor?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA