Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Martinschei

#1
e-up! / Ikke lad batteriet fullt på hytta i fjellet
mandag 02. august 2021, klokken 10:01
Jeg dama og noen venner var en tur på Haglebu i helgen og i derfra skulle vi en tur til Langedrag naturpark.
Turen opp til fjellet hadde gått helt fint i vår 2015 e-up kun med et lite ladestopp på 9 min på de 164km opp dit.

Dagen etter var bilen fulladet og vi skulle til Langedrag 62km unna.
Turen starter med et par km ned fra hyttefeltet og bort til "fjellpasset". Derfra er det 16km og 750 høydemeter ned til Bromma.
Kona kjørte, og har vel ikke et veldig bevist forhold til hvordan hun kjører så hun hadde stort sett bremsepedalen litt inne hele veien.

Etter rundt en mil begynner det å lukte veldig vondt av ett eller annet. Etter et par km til skjønte vi at det måtte være bremsene ettersom kona sa at de tok litt dårligere, og at hun måtte tråkke veldig hardt på bremsepedalen for at bilen skulle bremses skikkelig ned før de brå svingene.

Da var det kun et par km ned til bunnen av bakken og ingen gode steder å stoppe.
Heldigvis er det siste stykket noe flatere, så vi endte med å kjøre helt ned før vi stoppet på bensinstasjonen i bunnen. Der så vi at det røk godt av bremsene og kjente at felgene var blitt varme.
Dette gjaldt imidlertid bare forbremsene. Bakbremsene hadde bare gitt en lunk til bakfelgene. Antakelig som følger av at det ikke var blitt bremset mye hardt.

Ettersom det ikke er noe motorbremsing med fullt batteri vil jeg anbefale å ikke full-lade før man setter utfor en lang bratt bakke. Vi fikk slipt frem ny overflate på bremsene og dette kan jo være et poeng på vinteren, men det er skummelt når bremsene begynner å bli varme og dårligere.


Kona var litt nervøs etter den seansen så jeg kjørte videre til Langedrag. Der hadde vi litt over 50% igjen på batteriet og jeg tenkte at da burde det gå greit å kjøre helt til hytta igjen siden vi hadde kastet bort en del energi på bremsene og i tillegg var høyere enn hytta. Etter en fin dag på langedrag dro vi hjemmover igjen. Vi stoppet i Nesbyen for å handle, fortsatt med litt over 50% igjen og jeg sjekket ABRP for å sjekke om vi trengte å lade noe. ABRP sa at vi ville komme frem med 12% og det anså jeg som god nok margin ettersom de andre i bilen ville fort hjem.

Det jeg ikke hadde tatt høyde for var at nå regnet det og temperaturen hadde falt fra sist jeg sjekket, vi hadde også 4 personer i bilen.
Så kjørte vi avgårde. I Bromma hadde vi rundt 40%, noe som også burde gå fint, og derfra startet bakkene. Da vi passerte bommen som er et par km fra toppen før det går litt ned igjen mot Haglebu hadde vi rundt 14% igjen og kona som er av typen som ikke liker å ha under 20% begynte å bli litt nervøs når bilen plinger at batteriet snart er tomt og ecomodus er aktivert.
Så begynte det å flate litt ut, men da var over i eco+ og hadde ca 5% og 3km rekkevidde igjen. Deretter kommer det en liten bakke opp til toppen. Vi hadde ca. 5 km til hytta og 1km rekkevidde igjen i skilpaddemodus.
Jeg tenkte, jaja enten så går det, eller så går det ikke. Jeg viste jo at det var litt nedover igjen før vi skulle opp til hytta og vet at bilen veldig fort justerer rekkevidde etter hvordan det er blitt kjørt de siste 20 sekundene.

Etter bakketoppen var det litt nedover og vi fikk tilbake noen km rekkevidde, men ikke noe strøm, måleren var nå ganske nær 0, men jeg var også klar over at nåla kan gå litt under 0 før det er helt tomt.
Når vi svingte inn på grusveien mot hytta hadde vi 3km rekkevidde igjen og 1km bratt bakke opp til hytta. 3 ble brått til 2 og til 1km. I det vi så hytta hadde vi 0km og fortsatt 200m igjen med nokså bratt motbakke igjen.
Vi kom oss akkurat opp til hytta, men jeg tror ikke vi hadde kommet oss opp om det hadde vært noen hundre meter lengre.

I etterpåklokskap kunne vi nok ha ladet litt i Nesbyen før vi dro hjemover, men vi fant i alle fall ut at bilen ikke stopper plutselig med f.eks. 2km igjen. Vi fant også ut at den går 124km med mange bratte bakker, full last og blandet vær.
#2
e-up! / 12v kupevarmer for å varme føttene.
fredag 14. mai 2021, klokken 09:51
Er det noen som har erfaring med 12v küpevarmer for å differensiere temperatur mellom sjåfør og passasjer?
Dama er en frysepinn som lett fryser og jeg synes det er for varmt.

Vet disse bare gir rundt 150w, men det merkes kanskje om det konsentreres på en person.
Finnes det eventuelt andre løsninger som ikke er veldig stygge, kompliserte eller brannfarlige? Setevarmer er ikke nok.
#3
e-up! / Lese informasjon med OBD2
mandag 12. april 2021, klokken 13:05
Er det mulig å hente ut informasjon om HV batteriet og annet snacks med OBD2?
I så fall hvilken app anbefales?
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Legge inn Kople på Mer RFID-brikke?
onsdag 07. april 2021, klokken 09:30
Fortum sin ladebrikke er ikke kompatibel med Kople siden de bruker samme plattform for appen sin, eller noe i den duren.
Dermed får jeg ikke lagt inn Kople på Fortum-brikken min. Har imidlertid en Mer (Grønn kontakt)- brikke, men brikke-id'en godtas ikke av kople.

Er det noen som har erfaring med å legge inn kople på Mer/Grønn kontakts RFID-brikke?
#5
e-up! / Bytte garmin-GPS mot mobilholderen i nyere modeller
onsdag 14. oktober 2020, klokken 08:59
Kjøpte meg e-up 2015 for en tid tilbake og har funnet ut at garminen som sitter i bilen ikke har oppdaterte kart og er generelt litt kronglete å navigere med. Synes heller ikke at kjørekomputeren er veldig nødvendig da jeg kan hente den informasjonen i displayet foran fører om jeg ønsker.

Synes google maps på telefonen fungerer betydelig bedre.
Lurte derfor på om noen har oppgradert fra garminfeste til mobilfeste som følger med de nyere modellene hvis dette lar seg gjøre. Eller eventuelt om noen har andre patenter på mobilholdere som gjør at mobil kan benyttes mens man kjører.
#6
e-up! / Optimal hastighet for lavest forbruk
tirsdag 18. august 2020, klokken 11:26
Har noen testet eller lest noe om hvilken hastighet som er den optimale for å minimere forbruk og maksimere rekkevidden?

Bilen indikerer på speedometeret at det er mellom 30 og 70km/t.

Dette blir jo selvfølgelig avhengig av om man bruker AC og andre gadgets i bilen samt hvor tungt lastet den er, og mange andre indre og ytre faktorer.

Hva er det lengste dere har kommet på et batteri?
#7
Har noen her inne erfaring med å teipe igjen deler eller hele grillen?

Tre striper med fargekoordinert gaffateip bør gjøre susen og sørge for at lufta inn i bilen blir litt varmere.
Aerodynamikken blir jo også muligens noe bedre.

Tenker det ikke er noen store negative effekter av dette så lenge man ikke trenger AC og man ikke er på langtur i høye temperaturer og elmotoren trenger kjøling.
#8
Kjøpte meg en E-up for noen måneder siden og trenger som alle andre å lade denne for å bruke den.

Sameiet jeg bor i har en ladeløsning der man betaler 2500,- for å få tilgang til noen ladere og så betaler man 11 kroner timen for å lade. Det er også noen andre restriksjoner på hvor lenge man kan stå der. Er usikker på effekten disse gir, men vil tro det er 7,2kW. E-upen kan imidlertid bare ta imot 3,6kW, så det gir jo en pris på ca. 3kr/kWh for meg.

Alternativene for meg til dette er å lade på gateparkering som er 2-3km unna og koster 5-10 kroner timen avhengig av tid på døgnet. Det finnes også gratislading i nærheten, men denne er som regel opptatt.

Det jeg synes er rart med denne løsningen i sameiet er at disse 2500,- er tapt dersom jeg flytter. Det er ikke et depositum og gir heller ikke tilgang til lader for neste eier av leiligheten min ved et salg.

Har avventet å kjøpe tilgang siden bilen brukes lite og jeg kan lade andre steder.
Er det mulig å få sameiet til å endre slike vilkår til noe som ligner mer på det jeg har ved gateparkering?

Det virker for meg som at sameiets løsning er en dårlig løsning for de fleste med mindre man er veldig opptatt av å kunne lade hjemme.
#9
I vognkortet står det at standard felger er 15 tommer med 165/65 dekk og alternativ er 14 tommer med 165/70 dekk.
Det er imidlertid lov til å velge andre dekk dersom rulleomkretsen ikke endres mer enn 5% fra standarddekkene.
Man kan også velge andre felger dersom felgens innpress ikke endres mer enn 7,5mm. Minimum innpress i vognkortet er 35.
Felgene festes forøvrig med 4 bolter med 57,1mm mellom senter felg og senter bolt eller 100mm fra senter bolt til senter bolt på motstående bolter.
Anbefalt dekktrykk er imidlertid 2,6 bar for komfort og 2,8 bar ellers.
Andre krav til dekkene er at de skal minimum tåle topphastigheten til bilen (130km/t) selv om kravet i vognkortet er klasse T som tilsvarer 190km/t. Det skal også tåle en belastning på 462 kg (462X9,81Newton) som tilsvarer minimum belastningklasse 81.

Hvis man velger smalere eller mindre dekk/felger i omkrets vil man generelt oppnå lavere rullemotstand, luftmotstand og vekt, noe som gir lengre rekkevidde/lavere forbruk.


Så over til spørsmålet.
Hvilke dekk og felger bruker folket, og hvorfor?
Jeg har standard felgene med standard dekk Dunlop ST Streetresponse 165/65r15 fra 2014.
Kjørte forøvrig tur/retur jobb med disse her om dagen, og hadde 6,3kWh/100km til og 12,2kWh/100km fra jobb dette i ca 50km/t i snitt og totalt 400 hm (brutto) fordelt på 35km.
Så originaldekkene kan ikke være så dårlige.
#10
e-up! / Bytte 12V batteri, Litium?
onsdag 29. april 2020, klokken 13:30
Har akkurat kjøpt meg brukt e-up og forventer at 12V batteriet må skiftes innen ikke alt for lenge.

Hva anbefales av nye batterier til denne, det er jo ikke brukt for et standard startbatteri som skal levere 500A.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA