Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Olepo

#1
Model 3 / Erfaring med kjøp av bruktbil fra Tesla.com?
lørdag 30. desember 2023, klokken 14:10
Hei! Jeg er på utkikk etter en brukt model 3 med hengerfeste, med et budsjett på ca 300K.
Vil gjerne finne en bil med noe resterende fabrikkgaranti.

Synes en del av bilene på finn.no virker overpriset, (naturlig nok siden jeg er på kjøpersiden ;) ), og har sett at Tesla selger noen bruktbiler på sine nettsider. Dette skal være sertifiserte, verkstedgjennomgåtte biler som selges med utvidet garanti, (1 år). Dette virker dermed som et godt alternativ til bruktkjøp via finn.no.

Synes info om bilene er ganske begrenset, og flere er merket som "kommer for salg".
Er det noen her som har erfaring med hvordan dette fungerer? Er det mulig å se bilen før evt kjøp, og følger det normalt med 2 hjulsett?

Virker for øvrig også som at Tesla selger mange brukte model 3 via Auksjonen.no. Har sett på en bruktbil hos uavhengig forhandler som hadde kommet denne veien. Mulig Tesla ikke har kapasitet eller ønske om å håndtere alle bruktbilene selv? 
#2
Kjøpe elbil? / Bruktkjøp, Tesla Model 3, 2019 LRDM vs 2021SR
mandag 18. desember 2023, klokken 13:47
Hei, planlegger kjøp av brukt model 3 med hengerfeste og tar gjerne imot noen tips.

Har sett på en 2019 LRDM som har bikket 70000km, denne har nybilgaranti til slutten av sept 2024 eller 100000km.
Vurderer denne opp mot en 2021 SR med kilometerstand på ca. 86000.
I praksis har begge bilene dermed ca. 1 år igjen av nybilgaranti med mitt bruksmønster. Begge bilene står hos forhandlere med identisk pris, ca. 300K.

Har forstått at bilene fra 2021 er produsert i Kina, og at disse oppfattes å ha generelt høyere kvalitet enn de første bilene fra 2019 som ble produsert i USA.

Firehjulstrekk er naturligvis kjekt, men ikke absolutt nødvendig. (Tror jeg, uten å ha erfaring med bakhjulstrukket M3 på vinterføre ::) ). Ekstra rekkevidde er også et pluss, men i praksis vil kanskje ikke forskjellen være så stor på de to nevnte alternativene. -21 modellen har vel en annen batteritype?

Usikker på hva som vil være lønnsomt/fornuftig her, og tar gjerne imot innspill.

Ser for øvrig også at Tesla selger brukte, gjennomgåtte 2019 LRDM med 1 års utvidet garanti og tilsvarende km for samme pris, så tilbudet fra forhandleren på 2019 modellen er neppe noe direkte kupp.   
#3
Kjøpe elbil? / Brukt elbil med hengerfeste, budsjett +/- 300K
søndag 10. september 2023, klokken 12:25
Hei, er i en prosess med planlegging av bilbytte.
Ønsker en bil med noe gjenværende fabrikkgaranti, og budsjett er så lite som mulig :) , men regner med ca. 300K.
Jeg vil ha en bil med hengerfeste og minimum 750kg hengervekt, og dette gjør utvalget relativt begrenset...

Hittil vurderer jeg følgende biler:

-Tesla modell 3, tidlige utgaver pga budsjett
-VW ID.4/Skoda Enyaq, mulig budsjett må strekkes litt, men ser 1ST utgaver med annonsepris på under 350.000,-.
-Polestar 2, få biler på markedet i nedre prissegment.

Kom gjerne med tips, innspill og erfaringer. Og forslå gjerne andre biler om det finnes noen jeg ikke har tenkt på. Jeg er klar over at bilene på lista er veldig ulike, men tenker at alle på et vis dekker behovet.

ID4/Enyaq er nok best størrelsesmessig, og kanskje "mest bil", men med tidligere erfaring fra Møller sin oppfølging sitter det litt langt inne... (Vet ikke om de har kommet med en fix på utfordringen med skjevslitte dekk?)
#4
Kjøpe elbil? / Vurderer brukt Tesla Model 3
lørdag 14. januar 2023, klokken 00:14
Som relativt "Teslaskeptisk" hadde jeg aldri trodd jeg skulle komme hit... men en brukt Model 3 begynner faktisk å bli en ganske aktuell kandidat :o. Er tidlig i prosessen, så har foreløpig ikke sett på eller testet noen bil.

Utgangspunktet er at vi ser etter en elbil som kan fungere som familiebil for 2 voksne og 2 gutter på 12 + 16 år. Vil ha hengerfeste med mulighet for å trekke 750kg tilhenger - noe som begrenser antall aktuelle bruktbiler.

Ser i utgangspunktet etter norsksolgt 2019-2020 modell med noe resterende fabrikkgaranti. Mest aktuelt med SR+ som ligger med annonsepriser fra ca. 300K og oppover, (tilsynelatende store variasjoner i pris på Finn.no). Det blir spennende å se hvordan dagens prisreduksjon på Model Y/3 vil påvirke bruktmarked-/priser. Synes kanskje 2019 modeller virker noe høyt priset i forhold til nyere modeller. 

-Er usikker på bakseteplass/høyde, så må ha med flokken for å prøvesitte et eksemplar.
-Hvordan er vinteregenskaper/fremkommelighet på en SR+?
-Ser noen annonserer med Premium interiør, mens andre har delvis Premium - hva er forskjellen?
-Noe annet spesielt man bør være oppmerksom på ved disse årsmodellene? Utstyrsnivå er vel ganske standard?
-Har vel vært utfordringer med lakkvalitet + ujevne karosseriåpninger osv, har dette blitt bedre på nyere modeller?
-Andre kjente feil svakheter man bør være oppmerksom på?

Alternativ til TM3 må bli å strekke budsjettet en del for en brukt ID4 eller Enyaq, men da er vi fort 100K opp i pris. 


#5
e-Golf / 2015 e-Golf lader ikke
lørdag 12. november 2022, klokken 01:38
Hei! Vår 2015 modell e-Golf har nå plutselig sluttet å lade. Feilen ligger med stor sannsynlighet i bilen siden verken ladekladd eller Easee laderen fungerer.

Når kontakten settes i ladeporten låses den fast som normalt. Grønn diode tennes ved ladeporten, men går over til gult og deretter rødt etter en stund. Ladekladden lyser rødt ved tilkobling, mens Easee laderen lager "tikkelyd" som om en kontaktor eller et relè slår ut og inn noen ganger.

Har koblet til VCDS og kjørt skann uten å få opp relevante feilmeldinger.
Løsnet og åpnet ladeporten i kveld grunnet mistanke om fukt, men kabler og forbindelser inn på ladeport var tilsynelatende tørre og fine - så jeg monterte det bare sammen igjen.

Setter pris på innspill om noen har tips eller har erfart tilsvarende problemer.
#6
Er i tenkeboksen angående utbytting av bilparken og vil sette pris på noen innspill. Har i dag en 2015 e-Golf + en 2014 modell BMW 3-serie touring diesel. Vi kjøpte e-Golfen brukt for halvannet år siden for å teste ut elbil og benytte den til småkjøring som er en relativt stor del av vårt kjørebehov. Vi er meget godt fornøyd med Golfen, og det har vist seg at vi bruker den mer enn vi hadde forutsett. Eneste ulempe er begrenset kjørelengde og noe begrenset plass. Tenker derfor på å selge BMW`n mens den fortsatt har noe verdi, og kjøpe en elbil som kan være hovedbil. Vil gjerne ha en enkel, rimelig bil nr 2, så det kan være at Golfen beholdes.

Vi er en familie på 4, to voksne og to gutter på 11 + 15 år, samt en liten hund. Kjører ikke mye på langtur, og lading vil primært foregå hjemme. Vi vil ha 5 sitteplasser, mest mulig plass og gjerne hengerfeste for 750kg. Budsjett 350K +/-.

Med tanke på budsjett ser det ut til at Polestar 2 SR og Tesla M3 SR kan være aktuelle, (begge med single motor). Skoda Enyaq og VW ID4 med lite batteri er vel også nesten innenfor budsjett. Kia E-Niro er vel også en kandidat, sikkert fornuftig - men står ikke så høyt på "vil ha skalaen". Har foreløpig ikke sett nærmere på noen av de nevnte, må naturligvis prøvekjøre aktuelle modeller for sammenlikning. Kom gjerne med tips hvis det er andre modeller jeg bør vurdere, (MG f.eks.).

Med begrenset budsjett er håpet at jeg skal finne en bil som er noe brukt, f.eks en demobil eller en 1-2 år gammel privateid bruktbil. Men etter foreløpig research på finn.no synes jeg nyere brukte biler er unaturlig høyt priset ifht fabrikkny bil med full garanti. Har da tatt høyde for vinterdekk og utstyrsnivå så godt det lar seg gjøre. Kan vel ha med leveringstid på nybil å gjøre, men likevel... Virker også som det er en del parallellimport blant annonsene på finn.no.

Et eksempel: En helt ny Polestar 2 i kjipeste variant med originale vinterhjul og hengerfeste ender på kr. 383.000,-. Det virker som en bra pris i forhold til en del bruktalternativer. (Utstyrsnivå påvirker naturligvis salgspris).

#7
Kjøpe elbil? / Kjøpetips brukt elbil til +/- 200K
lørdag 14. august 2021, klokken 20:21
Hei, vi er i en vurdering angående hva vi skal gjøre ved eventuell utskifting familiens 2 biler, og et alternativ er å bytte vår 2015 modell e-Golf til en noe nyere (brukt) elbil med bedre rekkevidde. Tenkt budsjett er +/- kr 200.000,-.

Dermed er det vel 2017-18-19 modeller som er mest aktuelle. Leaf II, Hyundai Ioniq og e-Golf er vel de klare kandidatene. Brukt MG ZS kan jo også være innen rekkevidde. Ser også at det dukker opp enkelte Mercedes B-klasse på finn.no, men disse finnes jo i et langt mindre volum og er kanskje ikke like aktuell..

Vi vil ha 5 seter, og ønsker oss skinninteriør. Kjørekomfort og utstyr er et pluss, ellers vil nok realistisk rekkevidde pr kr være høyt prioritert. Plassmessig vil jeg tro de nevnte bilene er relativt like, mulig Hyundaien er noe større? Har foreløpig ikke testet noen av de. Eventuell gjenværende fabrikkgaranti vil jo også være en faktor.

Vi har vært meget godt fornøyd med den bra utstyrte e-Golfen vi har nå, med unntak av den begrensede rekkevidden. Før kjøp av Golfen testet vi Zoe, Kia Soul og Leaf 1, og Golfen ble da valgt pga best kjørekomfort og opplevd kvalitet.

Hvilken bil har best reell rekkevidde hvis vi ser på 2018 modell e-Golf, Leaf40 og Hyundai Ioniq? Andre pluss og minus ved de nevnte? Ser at mange anbefaler Hyundaien i denne klassen pga lavt forbruk og effektiv lading. Samtidig er vi godt fornøyd med Golfen vi har, så hvis vi finner en med større batteri er det også fristende.

Tips, erfaringer og anbefalinger mottas med takknemlighet. Kom også gjerne med tips om eventuelle andre modeller som kan være aktuelle.

   
#8
Lade hjemme / Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
fredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Hei! I forbindelse med at vi har skaffet vår første elbil, (2015 E-golf), skal vi nå legge opp strøm med ladeboks i garasjen. Håper på å få noen tips/råd/anbefalinger da jeg forstår at det er mye god kompetanse her på forumet.

Utgangspunktet er en enebolig fra 2002, 230V IT nett, 3x16mm2 inntakskabel og overlastvern 50A/3 inn.
Garasjen er en frittstående dobbelgarasje som ligger ca 14 meter fra huset. Kabelstrekk fra sikringsskap til ny underfordeling i garasjen får en lengde på ca 30 meter.
Det er pr i dag ikke strøm i garasjen, men det ble lagt en 3x2,5mm2 kabel fra sikringsskap til garasje under bygging. Denne har aldri blitt koblet til og vil neppe bli benyttet i den nye installasjonen.

Planen er å grave grøft og strekke en bra dimensjonert kabel fra sikringsskap til en underfordeling i garasjen. Deretter ta ut en kurs til en enkel ladeboks og en 16A kurs til forbruk i garasjen. Setter foreløpig opp bare 3 stikk siden planløsning i garasje ikke er klar, men dette vil bli utvidet senere med flere stikk, belysning osv. Kan nok bli noe hobbyvirksomhet med kompressor, sveiseapparat osv på sikt. E-golfen trekker jo begrenset ved lading, men greit å dimensjonere litt for fremtiden når jobben først gjøres.

2 elektrikere har vært på en rask befaring og gitt tilbud på prosjektet, det ser imidlertid ut til at det er litt ulikt utgangspunkt så dette må avklares. I tilbud #1, som er lite spesifisert, står det "Fordelingsskap garasje 40A (3fas).
I tilbud #2 som er noe mer detaljert står det "kabel for 2f 32A kurs til garasje, og 32A hovedsikring for garasje i sikringsskap i hus".

Jeg er usikker på hva kabel for 2f 32A kurs betyr, trodde det var enten 1-fas eller 3-fas, men har mistanke om at firma #1 tar utgangspunkt i 3-fas til garasje, mens firma #2 legger opp til 1 ev 2-fas? Noen tanker om dette, og bør jeg eventuelt satse på å få 3-fas i garasjen om mulig?

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?

For å redusere kostnad planlegger jeg å grave kabelgrøft og strekke kabel fra bolig til garasje selv. Noen som vet om det vil lønne seg å også bestille kabelen selv? Elektrikere har jo gjerne et drøyt påslag på materiell, men de har nok også en helt annen innkjøpspris enn det jeg vil oppnå. (Må naturligvis avklares med elektriker i forkant og benytte kabel etter deres krav til spesifikasjon og tverrsnitt).

Vet at det finnes kabel som kan legges direkte i jord/grus uten trekkerør, dette er vel grå PFXP, eller PFSP? Noen anbefalinger om forhandlere som selger til privatpersoner, som Elektroimportøren eller Elby?
#9
Hei, vi har ingen erfaring med elbil, men planlegger nå å kjøpe vår første. Vi er en familie på 4, to voksne og to gutter på 10 og 14 år. Utgangspunktet er en rimelig nr 2 bil, men håpet er at den vil dekke store deler av vårt kjørebehov. Vi vil samtidig ha en fossilbil i tillegg inntil videre.

Vi vil ha en bil med 5 seter, så de aller minste utgår. ønsker å ha en rekkevidde på minimum 10-12 komfortable mil på vinteren, men selvfølgelig lengst mulig. Tenkt budsjett 100k +/-, kan strekkes noe. Vi ender sannsynligvis da på 2014-15-16 modeller. Blir kjøring mest lokalt basert på hjemmelading.

Vi har sett på og tatt korte testturer med 4 ulike biler: 2015 Renault Zoe Intens, 2015 Kia Soul Exclusive, 2015 Nissan Leaf Nordic og 2015 e-Golf.
Zoe overrasket positivt plassmessig, og samtlige 4 biler har tilfredsstillende plass og komfort.

Når det gjelder Leaf bør vi nok opp på en utgave med 30kWh batteri for å oppnå bedre rekkevidde. Skal vi ha en Zoe 40 må nok budsjettet tøyes noe. Golf med den større batteripakken er dessverre utenfor budsjett. (Opplever nyere e-Golf unaturlig høyt priset ifht nybilpris/kampanje.)

Samboeren liker Zoe og mener den er rimelig + gir mye rekkevidde for pengene. Personlig liker jeg golfen best da den gir best kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper, men ser at rekkevidden kan bli en utfordring siden vi er låst til tidlige modeller med det minste batteriet.
(Vi har kun 230V nett hjemme, Zoe vi testet blir ev levert m/10A "ladebøtte").

Vil sette pris på alle erfaringer med reell rekkevidde på aktuelle modeller, samt alle tips og råd på veien før beslutningen blir tatt :).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA