Hei,
Vi leder en gruppe Tesla-eiere med Tesla Model S (85, 70 og 60kw) produsert mellom 2013 og 2016 som gjennom det siste året har planlagt et nytt søksmål mot Tesla for strupingen av hurtiglading på alle Tesla's SuC. Felles for alle er at vi har biler som opplevde struping av hurtiglading i software versjon 2019.16.xx.
Vi har en tett dialog med ledere av dagens søksmål (31 personer) og deres advokater. Søksmålet er inne i en fase der vi som ny gruppe med høy sannsynlighet vil kunne inkluderes i dagens søksmål. Dette på grunn av at Tesla har sagt klart at de anker dommen fra Forliksrådet (der hver av de 31 saksøkerne ble tilkjent NOK 130k eller nytt batteri). En inkludering i dette søksmålet vil sikre en vesentlig enklere deltakelse for oss, da mesteparten av jobben med advokater og byråkrati allerede er gjennomført. Slik sett kommer man på nåværende tidspunkt til dekket bord.
Vi er i overkant av 300 som har meldt interesse via facebook-gruppe nevnt under, og i overkant av 20 som har bundet seg til å være med videre. Vi har satt en frist for å binde seg til videre prosess til 17.12.2021.
Det skjer mye på søksmåls-fronten om dagen både i Norge og Danmark som også følges tett, og i tillegg til dom i favør av de 31 i Forliksrådet (dog ikke rettskraftig), så har det nylig kommet uttalelser fra Tesla som styrker saken - nylig eksempel er uttalelsen fra Even Roland / Tesla i artikkelen på TU.no den 29.11 om nedgradering av ladehastighet for Y og 3. Her sier de i klartekst at Tesla er bundet til det som står på Teslas nettside på kjøpstidspunktet).
Vi er relativt sikre på at dagens søksmål vil gå til Tingretten. Det vil naturlig nok alltid vil være noe usikkerhet knyttet til et søksmål i videre instans(er), men både lederne av dagens søksmål, advokatene og vi selv mener man har en svært god sak. Merk at dersom saken ender i Tingretten så er det ingen garanti om at en eventuell dom ender med ovennevnte erstatningsbeløp. Tingretten vil starte med blanke ark og til syvende og sist se på hva en slik mangel vil være verdt dersom det ender med dom i vår favør.
Det er svært viktig å nevne at arbeidet og innsatsen gjort av folkene i dagens søksmål er gjort på en null-profitt basis, noe som også gjelder for undertegnede. Vi som kjører løpet mot Tesla har ingen andre motiver enn å få en bil som fungerer slik den gjorde på kjøpstidspunktet før strupingen ble rullet ut. Til tross for at alle jobber på en null-profitt basis, så har det likevel påløpt kostnader for å kjøre saken mot Tesla ved bruk av advokater. Det er derfor verdt å nevne at basisen for å kunne inkluderes i dagens søksmål vil være å betale inn tilsvarende sum som de 31 deltakerne frem til i dag har gjort. Denne summen er per i dag på NOK 8,000 og gjør at alle stiller likt med lik innsats i saken. Alle pengene som ikke brukes / eller dersom Tesla vil måtte betale for våre saksomkostninger i etterkant av eventuell dom vil naturlig nok bli tilbakebetalt jevnt til alle deltakere. Denne kostnaden er viktig at man tar stilling til ettersom dette er kravet for å kunne være med i søksmålet. Merk at det også vil kunne komme ytterligere kostnader ved å kjøre denne saken i Tingretten. I tillegg til den økonomiske delen av det, så er kravet at man også må ha reklamert til Tesla om mangelen (begrenset ladekapasitet på supercharger), samt at man eide bilen på tidspunktet da strupingen ble rullet ut fra mai 2019 og utover.
Med tanke på kostnader så er det også viktig at mange vil ha dekning for rettshjelp inkludert i sine forsikringer. Snakk derfor med forsikringsselskapet ditt om dette.
Dersom du ønsker mer informasjon om søksmålet og hvor vi står i dag, så kan du melde deg inn i Facebook-gruppen Berørt av begrensning på batteri og lading - Norge (https://www.facebook.com/groups/1223639464741169). Det er viktig å nevne at innmelding i gruppen i seg selv ikke er nok til å være med videre. Dere vil finne fullstendig veiledning for videre deltakelse i nylige innlegg i gruppen, samt et forslag til reklamasjon til Tesla, noe som er det viktigste å gjøre i forkant av videre påmelding.
Innmelding sørger for at alle deltakere i gruppen sitter med samme informasjon og for å sikre en best mulig kommunikasjon ut mot alle.
Dersom dette er av interesse så er det bare å melde seg inn i gruppen. For de av dere som ikke har Facebook, så kan dere ta kontakt på pm her på elbilforum hvor dere inkluderer e-post, så skal vi holde dere orientert.
Om det er noen spørsmål, så er det bare å spørre.
Mvh
Elling Magnussen og Bernt Ramm
Vi leder en gruppe Tesla-eiere med Tesla Model S (85, 70 og 60kw) produsert mellom 2013 og 2016 som gjennom det siste året har planlagt et nytt søksmål mot Tesla for strupingen av hurtiglading på alle Tesla's SuC. Felles for alle er at vi har biler som opplevde struping av hurtiglading i software versjon 2019.16.xx.
Vi har en tett dialog med ledere av dagens søksmål (31 personer) og deres advokater. Søksmålet er inne i en fase der vi som ny gruppe med høy sannsynlighet vil kunne inkluderes i dagens søksmål. Dette på grunn av at Tesla har sagt klart at de anker dommen fra Forliksrådet (der hver av de 31 saksøkerne ble tilkjent NOK 130k eller nytt batteri). En inkludering i dette søksmålet vil sikre en vesentlig enklere deltakelse for oss, da mesteparten av jobben med advokater og byråkrati allerede er gjennomført. Slik sett kommer man på nåværende tidspunkt til dekket bord.
Vi er i overkant av 300 som har meldt interesse via facebook-gruppe nevnt under, og i overkant av 20 som har bundet seg til å være med videre. Vi har satt en frist for å binde seg til videre prosess til 17.12.2021.
Det skjer mye på søksmåls-fronten om dagen både i Norge og Danmark som også følges tett, og i tillegg til dom i favør av de 31 i Forliksrådet (dog ikke rettskraftig), så har det nylig kommet uttalelser fra Tesla som styrker saken - nylig eksempel er uttalelsen fra Even Roland / Tesla i artikkelen på TU.no den 29.11 om nedgradering av ladehastighet for Y og 3. Her sier de i klartekst at Tesla er bundet til det som står på Teslas nettside på kjøpstidspunktet).
Vi er relativt sikre på at dagens søksmål vil gå til Tingretten. Det vil naturlig nok alltid vil være noe usikkerhet knyttet til et søksmål i videre instans(er), men både lederne av dagens søksmål, advokatene og vi selv mener man har en svært god sak. Merk at dersom saken ender i Tingretten så er det ingen garanti om at en eventuell dom ender med ovennevnte erstatningsbeløp. Tingretten vil starte med blanke ark og til syvende og sist se på hva en slik mangel vil være verdt dersom det ender med dom i vår favør.
Det er svært viktig å nevne at arbeidet og innsatsen gjort av folkene i dagens søksmål er gjort på en null-profitt basis, noe som også gjelder for undertegnede. Vi som kjører løpet mot Tesla har ingen andre motiver enn å få en bil som fungerer slik den gjorde på kjøpstidspunktet før strupingen ble rullet ut. Til tross for at alle jobber på en null-profitt basis, så har det likevel påløpt kostnader for å kjøre saken mot Tesla ved bruk av advokater. Det er derfor verdt å nevne at basisen for å kunne inkluderes i dagens søksmål vil være å betale inn tilsvarende sum som de 31 deltakerne frem til i dag har gjort. Denne summen er per i dag på NOK 8,000 og gjør at alle stiller likt med lik innsats i saken. Alle pengene som ikke brukes / eller dersom Tesla vil måtte betale for våre saksomkostninger i etterkant av eventuell dom vil naturlig nok bli tilbakebetalt jevnt til alle deltakere. Denne kostnaden er viktig at man tar stilling til ettersom dette er kravet for å kunne være med i søksmålet. Merk at det også vil kunne komme ytterligere kostnader ved å kjøre denne saken i Tingretten. I tillegg til den økonomiske delen av det, så er kravet at man også må ha reklamert til Tesla om mangelen (begrenset ladekapasitet på supercharger), samt at man eide bilen på tidspunktet da strupingen ble rullet ut fra mai 2019 og utover.
Med tanke på kostnader så er det også viktig at mange vil ha dekning for rettshjelp inkludert i sine forsikringer. Snakk derfor med forsikringsselskapet ditt om dette.
Dersom du ønsker mer informasjon om søksmålet og hvor vi står i dag, så kan du melde deg inn i Facebook-gruppen Berørt av begrensning på batteri og lading - Norge (https://www.facebook.com/groups/1223639464741169). Det er viktig å nevne at innmelding i gruppen i seg selv ikke er nok til å være med videre. Dere vil finne fullstendig veiledning for videre deltakelse i nylige innlegg i gruppen, samt et forslag til reklamasjon til Tesla, noe som er det viktigste å gjøre i forkant av videre påmelding.
Innmelding sørger for at alle deltakere i gruppen sitter med samme informasjon og for å sikre en best mulig kommunikasjon ut mot alle.
Dersom dette er av interesse så er det bare å melde seg inn i gruppen. For de av dere som ikke har Facebook, så kan dere ta kontakt på pm her på elbilforum hvor dere inkluderer e-post, så skal vi holde dere orientert.
Om det er noen spørsmål, så er det bare å spørre.
Mvh
Elling Magnussen og Bernt Ramm