Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Barfot

#1
Hyundai Ioniq 5 / For høy egenvekt - lite nyttelast
tirsdag 19. mars 2024, klokken 11:32
Var og veide vår nesten nye Ionic 5 i går på vegvesenets vekt - Egenvekt tom bil 2160 kgs uten fører.
Oppgitt i vognkort er 2168 inkl. fører, 2093 kg uten fører.
Avvik på 67 kilo.

På tur hjem fra vinterferie, 2 voksne og 2 barn 10 og 14 år, samt fullt bagasjerom med lett bagasje, klær etc så hadde vi 60 kg overlast. De samme 60 kilo bilen veier "for mye"

Med andre ord - vi har ikke lov å ha med bagasje når vi er alle 4 i bilen, eller ha 4-5 voksne i bilen :-(

Det eneste som var på i går ved veiingen, var 2 Yakima lastebøyler (de veier ikke mye). Bilen har hengerfeste, er en 2023 AWD Premium som vi hentet ut ny for 2 mnd siden.

Noen som har erfaring med hvordan man kan gå videre med dette ? Eventuelt heving av kjøpet ?
Eller om hvor mye margin man har på overlast ved stopp i kontroll ?



#2
i-Pace / Omfang service etter kjørte 100.000 km
fredag 08. desember 2023, klokken 14:19
Som de fleste vet, så anbefaler Jaguar at man bytter bremseslanger på 100.000, og sikkert da og på 200.000 km.

På andre biler ser jeg at batterikjølevæske skal byttes jevnlig, men på I-Pace kommer det enda større servicer etterhvert enn den på 100' ?
"Småservicer" ser jeg i tidligere innlegg er relativt lite, pollenfilter og bytte bremsevæske jevnlig, samt vanlig vedlikehold som å smøre opp hengsler og dørhåndtak.

Bremser og endeledd etc er jo kostnader som kommer på alle biler, mye av dette kan man bytte selv, om kompetansen er der, men tenker mer på det man på en komplisert bil ikke kan gjøre selv.
#3
Seres 3 / SERES 3 hos Sandven på Kokstad i Bergen
onsdag 19. oktober 2022, klokken 09:16
Var innom Sandven på Kokstad og så de hadde ganske mange SERES 3 stående. Er og kommet ut 2 Finn annonser på bilen.

Dog ikke lett å finne ut mer om dem på nett, er relativt usynlige og selv seresbil.no omtaler ikke modell 3 i det hele tatt.

Er vel ytterligere en i mengden av kinabiler og etter mitt inntrykk er den vel mer lik "gamle" MG'en enn noe annet.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / ABRT - grønn på bruken av appen
onsdag 07. april 2021, klokken 21:06
Har prøvd meg litt fram med app og nettleser med å legge enn en tur fra 5337 Rong til Fagernes og den kommer uansett opp med et ladestopp i Aurland.

Men jeg ville heller sett på et stopp på Skulestadmo på Voss, etter 2 t 15 min kjøring, da vi kan ta et butikkstopp men vi fyller litt på.

Vet at det gjerne er litt tidlig å stoppe, men vil helst "gjøre" noe mens den lader, kontra at man sitter og kikker ut i luften.

Det er jo og lite å finne på både i Lærdal, Borlaug og et lite stykke ned til butikken på Tyin.

Må man kjøpe tilgang for å leke mer i ABRP ?

Bilen jeg legger inn er en I-Pace.
#5
i-Pace / Hengerfeste og verditap
søndag 04. april 2021, klokken 23:45
Får oppgitt pris på hengerfeste til 24-25.000,- på I-Pace, er det virkelig korrekt ?
Noen som har bedre priser, eventuelt hos uavhengige verksteder ?


Så - tradisjonelt har Jaguar falt mye i pris, er dette noe man kan forvente på I-Pace også, kontra de mer "vanlige" merkene ?
Vi kjøper for å ha den i 5-6 år og da har jo de fleste halvert seg i verdi.
Tenker på en ny EV320 advanced kontra Mustang Mach-E, Enyaq 4x4, Ioniq5 etc. Vurderer og maks 1 år gammel EV400 til 550-600.000,- som har mye garanti igjen.

Er veldig i stuss med tanke på om Jaggen blir dyrere å ha enn de mer folkelige merkene
#6
Et raskt google søk gir meg en test der takboks øker strømforbruk med 19 % på en E-Golf, sikker mye avhengig av både bil og størrelse/design takboks.
Ref. og den nye fram/bak takboksen som nå er kommet som bruker mindre strøm.

Men - finner lite på økning i forbruk med liten liten henger.
Ser testen om de som kjører til Lofoten med I-pace og 700 kilos henger med høyt lokk på, men lite om faktisk ekstra forbruk med hengeren. Har og sett på testene med campingvogn, men de har jo betydelig større luftmotstand.

Noen som vil synse litt på dette, tanken er en liten lett henger, tom 125 kilo, utenpåliggende hjul, som lastes med noe ala det samme som i takboks, dvs opp til ca. 75-100 kilo last, presenning over hengeren, kun 1 karmhøyde, som et alternativ til takboks når bakasjerommet på bilen blir for lite for hytteturen.

Hva trekker mest og hva trekker minst strøm langs norsk landevei  ?


Bakgrunnen er da bytte fra Outlander, med rimelig greit bagasjerom, og Landcruiser med et fornuftig bagasjerom, til typisk elbil med coupe-utførelse med et betydelig mindre bagasjerom pga manglende høyde. Med kone og 2 jenter er det ofte betydelig mengde klær og kosedyr som skal være med på tur  :D
#7
i-Pace / Ville du kjøpt I-Pace idag ?
onsdag 27. januar 2021, klokken 07:53
Vi er i markedet for ny bil, budsjett opp til drøye 600' og da ser vi jo at Ipace EV320 fremdeles ligger ute med noen modeller både i Prime og Advanced utgave.
Største forskjellen der er vel panoramatak på Advanced utgaven hvis jeg forstår det rett ?

Men - mot de nye modellene som kommer, Mustang Mach-E, Enyaq etc, er Jag'en "utdatert" nå ?
De fleste "nye" modellene fåes til priser i området 530-600 for de variantene vi ser på.
Vil I-Pace også ha et større estimert verdifall enn en mer "normal" familiebil ?

Kjekt med henger, men har Landcruiser som tar de tyngste lassene uansett, så kravene våre er så tett opptil 360 km rekkevidde på vinter med familien i bilen som mulig, helst lengre, 4x4 og ryggekamera.
Og - ikke minst - sette seg inn høyde på bilen, ikke sette seg ned pga helse.

Vi er på en 360 km tur minst en gang i mnd opp til hytta, og det finnes ladestasjoner på veien men vi vil jo helst ikke måtte fylle på mer enn strengt tatt nødvendig (og ladekøer på utfartsdagene)

Det er en Outlander diesel 7 seter som skal byttes inn og det er en veldig grei og feilfri bil, nesten som en Toyota :-)
#8
Ok - fersking her og leser om masse feil på forumene og facebook.

Saken er at vi vurderer å bytte ut fruens Outlander 2015 diesel med f.eks. I-pace eller E-Tron55. Altså en stor bil som kan fungere under de fleste forhold. Tur til hytta på 360 km en gang i mnd. Men til daglig bruk noen kilometer i slengen, tur til jobb er kun 2 km for henne, men blir ofte 5-10 km på ettermiddag til trening og kjøring av unger. I snitt kanskje inn til Bergen t/r 10 mil ila uken. Ikke noe spesielt der altså.

Krav er 4x4 og plass nok til 2 unger og bagasje, samt høyde nok under bilen til hytteveien. Fortrinnsvis også masse hengervekt, der faller dog I-pace igjennom og skulle helst sett minst 2,100 kg på kroken for å bruke bilhenger bakom når jeg er hjemme. men ser at jeg overlever med f.eks. E-Tron.
Cluet ville jo være at den som kjørte mest den dagen, tok elbilen, mens den som bare kjører 4 km, tar dieselen.

Cluet er at jeg arbeider rotasjon, borte 4, ofte 5 uker i slengen og vi trenger noe som virker, hver dag, uten masse tull med resettinger av datasystemer etc.
Kommer til å lade 99 % hjemme på 16 amp 3 fase kurs (sikkert med egen ladeboks)

Outlander har stort sett vært feilfri i de 4,5 årene vi har hatt den, aldri stoppet på veien, byttet bremsecalippere bak på garanti, ellers ikke noe. Min "gamle" Landcruiser 120 også, men der tar jeg alt selv og da virker det :-)



Vi har ca. 40 km til nærmeste Audi/VW forhandler, rundt 50 km til Sandven på Kokstad, mens Toyota Sotra er nærmest med rundt 18 km (selv om lexus'en er litt uaktuell). Ford er rundt 30 km unna (mach-E kunne vært noe også) Så det blir ikke alltid like greit å måtte innom forhandler "ofte".

Så - jeg vet at man kan bli mørkredd av å lese på forumene, sånn er det på Landcruiser forumene også, men hva sier dere som har biler i denne klassen ?

Burde vi heller kjøpt ny Rav4 plug in ?
#9
Audi e-tron / Piggdekk og reduksjon i rekkevidde
mandag 10. februar 2020, klokken 19:01
Vurderer sterkt en elbil og per nå er det E55 som er det som ligger nærmest behovene. Men, vi har behov for å ha piggdekk på vinteren pga en 100 meter lang, veldig bratt bakke ned fra huset og med underkjølt regn/svartis så trenger vi maks grep. Lite med bra snøføre på vestlandet.

Er det da noen som har noenlunde fakta eller kan synse om hva piggdekk har å si for rekkevidde ?

Vanlig bruk er kun småkjøring og noen turer på 45 km inn til sentrum, men så er det minst en tur i mnd til hytta på 360 km.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA