Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Radial

#1
Model Y / Lange skvettlapper
onsdag 27. mars 2024, klokken 14:22
Hei,

LR'n har Rallyarmor skvettlapper, men jeg er så jækla lei av at snøkosten hekter seg i klips som i tillegg ruster.
Ikke ser de særlig fint ut med blank overflate vs matt plast på bilen.
I tillegg er det en litt idiotisk type ankermutter for stålskruene (som heller ikke er rustfrie) som etter montering hindrer demontering av innerskjermene uten å borre av ankermutterene.. og da kan du glemme montering av de samme skvettlappene igjen.

Har ett sett liggende for RWD'n, men det tror jeg heller jeg selger for dette opplegget syns jeg ikke er noe særlig å skryte av.

De originale har en fin lengde for LR/RWD, men de er litt for stive og litt for smale... Originale skvettlapper har bakkeklaring på ca 6cm.
Alle alternativene jeg finner har bakkeklaring på 10cm (inkludert Rallyarmor).

Noen som har tips til litt lange/oem type skvettlapper i mykt materiale og som dekker hele dekkbredden?
#2
Model Y / Facelift fra Kina. Ny hattehylle?
tirsdag 27. februar 2024, klokken 19:05
De har jo lansert en liten Y facelift i Kina, er med denne det eventuelt kommer hw4 på Y globalt.
Litt oppdatering på interiøret, nye felger, og ett par nye farger.

Berlin tar sikkert en liten reboot iløpet av 2024, og får seg likt interiør som kinserene om ikke annet.

Så forblir det slik til Juniper ett sted i 2025 kanskje.
#3
Model Y / HVAC ytelse 2021 vs 2023.
lørdag 16. desember 2023, klokken 23:08
Har en Y fra -21 og en fra -23.
Jeg er daglig bruker av -23 modellen mens fruen kjører -21 modellen.

Men her om dagen bytta vi bil, og det første jeg egentlig legger merke til nå er hvor utrolig dårlig varme det er i -21 modellen.

Den starter gjerne turen (om den ikke er forvarmet) med mørklagte temperatur-tall i 3-4 sekunder, noe man vanligvis får når man "skrur av" hele klimaanlegget.

"Varmer opp" holder på i mye lengre tid enn -23 modellen, og når det går for "maks varme" så er det joggu ikke mye varme som faktisk kommer.
Varmepumpa durer også mye, mye lavere i -21 modellen vs -23 modellen.

Ifm første snøfall i år var det også en 5-6 minutter uten noen form for varme, mens snøen lavet ned og pakka seg på ruta.

La inn service request for sistenevnte hendelse, og det ble gjort en remote-diagnostic med Performance test uten feil.

Er det skjedd endringer i systemet som gjør -23 modellen så mye sprekere?
Er jo annen batterikjemi og mangler en driveunit, men skulle tro det bidro negativt i varme-sammenheng.
Frista til at Tesla skal få ta inn -21 modellen for å sjekke litt gasstrykk/væskenivåer, men er no drit om det ikke er noe galt og jeg har styra masse med fri fra jobb etc for ingenting 😒
#4
Lade hjemme / TWC gen3, faser etc.
mandag 18. september 2023, klokken 20:53
Pensjonistene i familien klinker til med XC40 Recharge, og ser på hjemmelader.
I utgangspunktet ønsker de seg Easee, men med konkursspøkelse og pågående myndighets-utfordringer så tør de ikke det... dyr har den også blitt.

De har derfor notert seg Tesla Wall Connector, med 7,5m kabel til en ganske attraktiv pris og attraktivt utseende.

- har noen sett samsvarserklæringen til TWC3? Ser den ikke noe sted?
- Kan twc skifte mellom 1 og 3 fas i software?
- Er det kommet en måte å "låse" boksen slik at bare de som har autorisasjon kan lade? Må man da eventuelt starte lading via app?
#5
Model Y / Nye baklykter fra Aliexpress?
lørdag 09. september 2023, klokken 09:12
Hei, har nå reparert begge baklyktene på høyre side pga fukt (sprekker pga kjemi).

Men ser lyktene trolig på sikt kan måtte byttes.

Tesla skulle i 2022 ha ~6000kr for to lykter + montering. 1500for den på bakluka og 4500for den på chassis, noe som jeg syns er ett ran om disse skal sprekke om 2 år igjen om man glemmer å sjekke en PH verdi eller for guds skyld måtte ta en børsteløs vask en dag.

Så i søken på alternative baklykter kom jeg over disse, som ser helt originale ut, og er under 25% av prisen til Tesla.
Får match på delenummerene i EPC'n for globale lykter, så de vil nok passe.

Noen som har trua på disse non-oem lyktene? Eller er det bare sjiit?

https://a.aliexpress.com/_mrLInMA
#6
Tesla SW og AP / Stuck på 2023.12.5
onsdag 12. juli 2023, klokken 18:49
Hei,

Har en 2023 Y RWD og 2021 Y LR.
RWD'n fikk 2023.12.5 i det jeg kobla den til WiFi hjemme etter utlevering.

LR'n hadde da hatt 12.5 i ett par uker allerede.

Men nå er altså LR'n på 2023.20.7 og fått en haug med updates mens RWD'n har stått stille på 12.5 siden 11 Mai.

Her om dagen svingte jeg innom Tesla service senter for å fikse en defekt felg på vinterdekka og bilen automatisk kobler seg til Tesla sitt wifi. Sjekker om det er oppdateringer der, og jada der begynte den å laste ned 2023.20.7 men ble jo ikke ferdig innen jeg dro.

Vel hjemme forventer jeg at den fortsetter på 20.7, men nei da er "alt oppdatert" og fremdeles på 11.5...

Hva er dette for noe BS? 😝
Var ikke up-to-date hos Tesla, men hjemme i garasjen med en prikk lik bil er alt OK?😂
#7
Gamlingene i famlien får seg ny Kia EV6 i disse dager.
Selgeren opplyser om at det IKKE følger med nødlader/reiselader på nye KIA'er... snodige saker, gamlingene spør jo da sin "erfarene" elbillist-sønn om bistand, men jeg hadde ikke noe konkret svar.

De vil måtte "nødlade" litt i en kort periode på hytta inntil de får seg ladestasjon (skulle kjøpe Easee, men det gikk jo skeis...), og hvis de først må KJØPE seg en nødlader/reiselader, så velger man i det minste det sikreste alterantivet... altså de som har temperatursensor i Schuko pluggen.

Men hvilke ladere har dette?
Ingen som direkte reklamerer for god sikkerhet rundt det ser jeg..
#8
Model Y / Vått langs bakluke pakningen
lørdag 25. februar 2023, klokken 23:29
Er såpass heldig at madammen vasker sin egen bil  8)
men her om dagen så jeg at det lå litt vann i terskelen til bagasjerommet, litt vann nede ved dørpakningen og selvsagt litt vann på bagasjeromsmatta.

Er en barnevogn som går inn og ut av dette bagasjerommet daglig, så ikke veldig overrasket over vann på bagasjeromsmatta siden det tross alt følger med litt snø inn,  men fuktighet på terskel og dørpakning var noe snodig...og særlig rett etter en vask.

Noen som vet av "kjente feil" på bakluka til Y fra Kina?
#9
Skoda ENYAQ / Batteristørrelser, 2023
torsdag 15. september 2022, klokken 11:49
Når Enyaq ble lansert, kom den med ca 50,60 og 80kwh batteri.

Nå er det bare 80kwh, sikkert pga corona/krig/forenkling av produksjonen.
Ble alle andre droppa? Innstegs prisen er jo vesentlig høyere med 80 vs 50kwh batteriet.
#10
Model Y / Tips rundt bakluka, "støy" og gummiklosser!
mandag 05. september 2022, klokken 21:46
Jeg reagerte på det jeg mente var hjulstøy ganske øyeblikkelig da vi hentet Y i August 2021. Såpass at jeg ble sliten i ørene av langturer, og drev med mye med utliging av ørene etc, spesielt på grov asfalt var dette slitsomt.
Glad og lykkelig over at jeg hadde hulromsbehandling MED støydemping avtalt i November 2021, som etter all sannsynlighet ville redusere problemet, holdt jeg ut.

Skal sies jeg er relativt trykk-sensitiv, å fly er ett lite helvete for meg innimellom etc. Ikke alle har "mine sarte ører", heldig vis.

Skuffelsen var tildels enorm over at støydempingen ikke hjalp spesielt mye på problemet.
Siden jeg ikke er primær bruker av bilen, ble det ikke gjort noe spesielt før vi kom til mars 2022, og jeg måtte ha bilen til en jobbreise (på piggdekk)
Det ble en svært lang og slitsom arbeidsdag, mildt sagt.
På kvelden måtte jeg se på hva dette kunne være, og googlet litt...kom over denne tråden, hvor jeg kjente meg igjen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ear-pain-pressure-help.205783/page-44

Problemet tråden omhandler er ett trykkproblem - ikke hjulstøy som jeg har tenkt det er. Og det stemmer nok veldig godt.

Begge stoppere på venstre side var ikke inntil engang, faktisk så jeg da at bakdøras nedre kant er FLUSH med støtfangeren på venstre side, men 2mm INNENFOR på høyre side.
Justerte ut alt av stoppere og stod med konvolutt og dro. Døra ble justert flush på høyre og venstre side, med resultat av en ganske stor glippe langs C-stolpen på høyre side.

Test på motorveien - EPIC FAIL! Enda værre var det egentlig. Lot den bare la den være sånn, bakkant av luka skal jo være flush med støtfangeren tenkte jeg.

IFM sommerferien, ble det helt klart noe måtte gjøres.
Ytterligere reseach i tråden på TMC viste noen ett bilde av en gummikloss fra Kina, der har de satt på en kloss ved baklyktene for å løse ett "25hz resonance problem". Vår Y er jo også fra Kina, og joggu var klossene der også. I USA har de ikke disse klossene (ref TMC),men får en retrofit i etterkant ved klager.

Men med flush-justert bakluke, er ikke bakluka i nærheten av å touche disse klossene.
Skrur da alle stopperene helt inn, og høyre side av bakluka går nå 3-4mm på innsiden av fangeren. Venstre side forblir bare flush - bakluka er rett og slett skjev.
Begge gummiklossene har nå ihvertfall kontakt. Høyre side er bunn-solid, venstre revner ett dobbelt A4 papir.
Justerer ut resten av stopperene så de toucher greit, men luka hviler nå på gummiklossene.

Ny test-tur og JIISESS for en forskjell.
90% av alle problemer jeg har hatt forsvant, 90%!! Hadde den bakluka vært RETT og 2-3mm på innsiden av fangeren på begge sider, hadde det vært 100%.

Legger inn avtale for justering av bakluke hos SC (K100) ihht detaljerte ønsker for utførelse.
Resultat? De justerte bare alle stoppere ut til FLUSH og med ca 1,5cm(!) åpning langs C-stolpen. "Adjusted to Tesla Specifications, test drive did not feel any pressure/noise"(selvfølgelig). Ikke satt terskelen til bakluka på plass heller, og gulvet og bagasjeromsmatta var ikke satt på plass engang. Og gummiklossene? Ja de var ikke borti lenger de heller ,turen hjem var ett helvete. Justerte alt tilbake, bilen er seg selv og brukbar igjen.
SC har helt klart ikke tenkt å gjøre dette skikkelig, tross for detaljert beskrivelse, så må ta jobben med å justere bakluka på Hengslene selv en vakker dag.
Har i ettertid sett at de fleste Y har bakluka 2-3mm innenfor bakfangeren - ikke rart jeg er en av de få med slike utfordringer, de fleste har hatt mer flaks med bakluka si rett og slett, og har ikke problemer.

Anyways, følte dette var lurt å dele for andre som sliter med støy i Y. Bilen ble en helt annen med full kontakt med gummiklossene ved Lyktene. Ingeniørene hos Tesla har tenkt litt. Synd det ikke er noen TSB i Tesla sine systemer på dette...har tilgang på Service Manualen.
#11
Model Y / "bobler" i lakken på bakluka
tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:05
Hei!

Er det flere som har slike "bobler" på innsiden av den nedre kanten på bakluka si?

Usikker på om dette faktisk er en reaksjon som holder på under lakken ,eller om det er eventuelt karosseri-kitt eller lignende som er lakkert over.
#12
MG ZS EV / Vindusvisker-blader
tirsdag 14. juni 2022, klokken 23:34
Ønsker meg Valeo/Bosch kvalitet på viskergummien.
Noen som har sett uoriginale viskere til ZS MK1 noe sted foruten eBay/aliexpress?

Veldig sær klips/krok patent på de...
#13
Model Y / Sprekk og fukt i baklykter
lørdag 04. juni 2022, klokken 23:23
Hei!
Så i dagens finvær at det dugga skikkelig mye i begge høyre baklykter på vår Y.
Litt nærmere inspeksjon, ser jeg sprekk på siden av kort-sidene til begge lyktene (der de møtes med luka lukket)

Jeg antar det på ett eller annet tidspunkt må ha kommet noe i klem mellom lyktene her mens bakluka ble lukket?
Eller er dette en kjent sak med disse lyktene?

Ser brukt (samme lykter på 3) er disse lyktene total 4500spenn for 2stk...mer fristende å tette de som er der kanskje, om det er vår egen feil.
#14
Model Y / Støttebukker for Tesla Y
tirsdag 19. april 2022, klokken 22:40
Ifm ett potensielt prosjekt, trenger jeg å ha bilen på bukker (støttebukker).

Safejack har fine bukker, men koster 180$ pr stykk, noe som er helt hinsides... Noen som har alternativer som ikke koster så sykt mye, og som er kompatibel med vanlige garasjejekker?

Eller må jeg lage meg egene "safe Jacks"? 😂 For ~1800kr jekken skal jeg finne en vel så god løsning 🙄
#15
Model 3 / Støydemping av de løse innerskjermene?
fredag 15. april 2022, klokken 10:36
Hei, har noen Tesla 3 eiere prøvd å kle de løse innerskjermene med butyl og støyisolerende skum på innsiden mot chassiset?
Fikk dere noen gode resultater?

Fikk dere feks butylmattene til å sitte på innerskjermene bak som er i ett slags stoffmateriale?
#16
Tesla / Kontakt til Tesla Norge/Europe?
torsdag 07. april 2022, klokken 23:12
Noen som vet om en mulighet for å kontakte Tesla foruten service i appen?
Presse-eposten til EU og Midtøsten svarer de ikke på.

Har noen spørsmål rundt typegodkjenning, som en SC ansatt aldri vil kunne svare fornuftig på🙂
#17
Model Y / Justere bagasjedøra
søndag 27. februar 2022, klokken 09:11
Hei

Ser ut som bakdøra er litt off nederst på min Y nå. Usikker på hvorfor, kan ikke huske den var slik under utlevering.

Er 4 gummiklosser som er justerbare, 2 av 4 er knapt i kontakt. De som har kontakt, må egentlig enda lenger ut.
Så før jeg justerer, tror jeg det må grunn-justeres litt.

Ser for meg at man skrur de øvre skruene i bånn, får luka justert nærmest låsen, også legger man de to øverste ut igjen for å kompensere for eventuelle skjevheter.

Am I wong?
#18
Model Y / TMY sliter med varmen i kulda
lørdag 27. november 2021, klokken 22:04
Første dager med 5-6minus på sentrale østlandet nå, og en kort tur i nærområdet med noen mil på motorveien ble en svært kald affære for alle i bilen.

Bilen varmer seg opp "greit" stillestående, men over 50, da faller temperaturen i bilen ganske mye - og Klimaanlegget nekter å følge etter, uansett hvor mye du prøver å justere manuelt eller i auto.

Etter 30minutter i relativt kald bil på veien hjem, kom plutselig varme igjen når vi tok av motorveien...

Flere med samme erfaring? SW eller HW problem tro?
Fikk 2021.40.6 her om dagen...er det den som tuller det til?

Batteriet hadde ingen dotter på effekt-linja, så skal være grei varme tilgjengelig i batteriet i det minste.
#19
Model Y / Justere hovedlys, merkelig lysbilde
mandag 18. oktober 2021, klokken 11:57
Hei

Fått ett par blink mot meg, og jeg ser nok at nærlyset er litt høyt justert.

Så stilte meg opp mot naboens garasje, og disse LED lampene har ikke noen "skrå" som mange vanlige lykter har. Greit nok.

Men den første "firkanten/segmentet' som bryter linja(fra venstre) er kraftig før det blir svakere med de 2-3 neste segmentene. Før lite opphold og kopi av samme lysmønster.

Skulle ikke lys-intensiteten vært motsatt? Svak-sterkere-sterkest, for å imitere vanlige lysmønster?

Noen som har litteratur på dette?

Fikk justert lysa noen hakk, ingen blinker mer, men syns lysmønsteret er merkelig.
#20
Model Y / Bagasjeromsdøra i garasjeporten...
lørdag 09. oktober 2021, klokken 15:35
Jaja, så skjedde det likevel.
Har justert døra, den stoppa der den skulle, men fordi den er justert lavt løfter jeg den opp litt når jeg må baki der.

Var litt kjapp på dyttinga, så smalt døra rett i porten over bilen med håndkraft.
3stk knappenålshull i lakken som må pleies litt..

Murphys lov sier meg at dette VIL skje igjen, så en myk spoiler i sort matt hadde egentlig vært praktisk bakpå der.

Noen anbefalinger, som ikke gir GT racing assosiasjoner?
Kunne nesten vært en svart teip i mitt hode, men bittelitt form gjør jo ikke noe. Performance sin versjon ser ut som stjeler enda mer av takhøyden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA