meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Radial

#1
Må gjøre noen tiltak med y'ene våre.
Pakningene til karosseriet sliter ned lakken på dørene og skaper korrosjon.

12-15mm bred teip, som kan svakt svinge (fleksibel), hadde vært perfekt.
Men jeg finner bare store "ark" med PPF, noe som er sinnsykt klønete å jobbe med for 4 dører ++.

Ser 3M har en egnet rype rull, men den selges jo knapt i Europa.

https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/p/d/b40066697/

Men det må vel finnes tilsvarende teip her på kontinentet?
#2
Enda ett dilemma:
En potensielt megapraktisk pickup for arbeidsfolk, men den er kinesisk....

Tenk når bilen har 6kW "byggesentral, 100kWh++ batteri, integrert lunchplass under panseret til 1/2 pris av F150. Lukter mange salg av dette, men hvor pokker er de europeiske merkene med tilsvarende produkter og funksjonalitet..? Dette treffer jo midt i hjertet av typisk VAG funksjonalitet på arbeidsbiler?

Europeiske produsenter er ganske akterutseilt, det blir plutselig veldig synlig når noen produsenter kan operere alene i ett marked.

https://elbil.no/maxus-eterron9-nok-en-elektrisk-4x4-pickup-melder-seg-pa/
#3
Model Y / Korrosjon i dører, pris på fiks?
torsdag 24. april 2025, klokken 09:29
Vår 2021 og 2023 har fått korrosjon i selve døra, der lepppe-pakningen på karosseriet legger seg an mot døra.

Gjelder særlig venstre dør bak, der en 7 åring gjerne tråkker på terskelen og bittelitt grus ligger igjen på pakningen, som moses inn i lakken på døra når den lukkes, og lager så hull i lakken som får godgjøre seg i saltlake-kjøringen på østlandet.

Mye bedre på de andre dørene men ca like fullt korrosjon på begge biler, og alle dører. Men mest venstre bak.
Trolig maaaaange Y'er som har dette.

Har noen fått dette utbedret, og fått en pris? Kan neppe gå på reklamasjon/garanti? (Ytre påvirkning, dog elendig patent)

Bør nok slipe ned slitt lakk og korrosjon på alle dørene egentlig, legge på ny lakk, også legge PPF langs hele flata der pakningen legger seg mot..

Kunne sikkert gjort det selv, jobber med aluminium ganske ofte, men jeg er ingen dreven lakkerer og det kommer derfor ikke til å se særlig vakkert ut😂
Koster det ikke alt for mye, vurderer jeg sterkt å sette det bort.

Anyone?
#4
Model Y / MCU2 hakkete
lørdag 01. mars 2025, klokken 23:25
Husholningens felles "august 2021" Y med MCU2 har alltid "slitt" med hakking (lagging) når feks Spotify åpnes over navigasjonen. Man ser da kartet i bakgrunnen hakker kontinuerlig mens man kjører.
Løste seg alltid når man la ned Spotify, så var jo aldri noe problem ...og siden MCU3 kom allerede i Januar 2022, tenkte jeg at MCU2 bare er sånn og derfor kom generasjon 3.
Men sånn rundt høsten 2024, så har det også begynt å hakke på ren navigasjon...ikke veldig mye,men en klar negativ utvikling.

På min egen 2023 hakker ingenting (MCU3).

Er dette å karakterisere som en feil?
Eller er det bare å akseptere at MCU2 er treig? Etter hva jeg kan se, kan ikke MCU2 oppgraderes om den skulle gå ned for telling om noen år.
#5
Andre elektriske doninger / Toro elektrisk 2-trinns freser?
onsdag 29. mai 2024, klokken 22:44
Ryggen orker ikke en snøtung vinter til, og snøfreser skal kjøpes inn.

Må frese ca 300m2, der snøen stort sett må kastes to ganger + en 70meter vei.
Må orke blaut snø, for det skjer ganske ofte på sentrale østlandsområdet at det blir kram snø.

Har landa godt på at Toro 826 bensin freser eller Ariens Deluxe 24, er de jevnt over beste valgene...toroen er foretrukket fordi den veier 20kg mindre, er litt sterkere, raskere å snu turen på, og bedre lys.

Men så har jo Toro laget en ELEKTRISK versjon av 826, bør man kanskje se litt ekstra på en slik?
Any thoughts?

Som gammel petrol-head, føler jeg jeg at jeg vil lukte litt bensin ,men elektisk vil nok være best for naboene en sen søndags kveld😝

https://www.hako.no/produkter/toro-power-max-e26/

#6
Tesla SW og AP / Lagringsplass full , service mode
søndag 28. april 2024, klokken 23:17
Hei

Ifm bremseservice går jeg inn i service mode for å kjøre tilbake p-bremsen ihht service manualen.
På RWD'n (MCU3) forrige helg gikk dette helt uten feilslag.

Noterte meg dog på LR'n i dag, at det ligger en slags feilmelding under bildet av "bilen" med advarsel om å frigjøre lagringsplass.
Tok derfor en formatering av USB-drive'n, men samme feil...altså er dette en intern feil i MCU'en..? (MCU2).
Gjorde bremse-service som vanlig, alt gikk som det skulle. Går jeg ut av service mode, er det ingen advarsel om lite lagringsplass...🙈

Melde feil i app? Eller gi f**n? 😝
#7
Model Y / Lange skvettlapper
onsdag 27. mars 2024, klokken 14:22
Hei,

LR'n har Rallyarmor skvettlapper, men jeg er så jækla lei av at snøkosten hekter seg i klips som i tillegg ruster.
Ikke ser de særlig fint ut med blank overflate vs matt plast på bilen.
I tillegg er det en litt idiotisk type ankermutter for stålskruene (som heller ikke er rustfrie) som etter montering hindrer demontering av innerskjermene uten å borre av ankermutterene.. og da kan du glemme montering av de samme skvettlappene igjen.

Har ett sett liggende for RWD'n, men det tror jeg heller jeg selger for dette opplegget syns jeg ikke er noe særlig å skryte av.

De originale har en fin lengde for LR/RWD, men de er litt for stive og litt for smale... Originale skvettlapper har bakkeklaring på ca 6cm.
Alle alternativene jeg finner har bakkeklaring på 10cm (inkludert Rallyarmor).

Noen som har tips til litt lange/oem type skvettlapper i mykt materiale og som dekker hele dekkbredden?
#8
Model Y / Facelift fra Kina. Ny hattehylle?
tirsdag 27. februar 2024, klokken 19:05
De har jo lansert en liten Y facelift i Kina, er med denne det eventuelt kommer hw4 på Y globalt.
Litt oppdatering på interiøret, nye felger, og ett par nye farger.

Berlin tar sikkert en liten reboot iløpet av 2024, og får seg likt interiør som kinserene om ikke annet.

Så forblir det slik til Juniper ett sted i 2025 kanskje.
#9
Model Y / HVAC ytelse 2021 vs 2023.
lørdag 16. desember 2023, klokken 23:08
Har en Y fra -21 og en fra -23.
Jeg er daglig bruker av -23 modellen mens fruen kjører -21 modellen.

Men her om dagen bytta vi bil, og det første jeg egentlig legger merke til nå er hvor utrolig dårlig varme det er i -21 modellen.

Den starter gjerne turen (om den ikke er forvarmet) med mørklagte temperatur-tall i 3-4 sekunder, noe man vanligvis får når man "skrur av" hele klimaanlegget.

"Varmer opp" holder på i mye lengre tid enn -23 modellen, og når det går for "maks varme" så er det joggu ikke mye varme som faktisk kommer.
Varmepumpa durer også mye, mye lavere i -21 modellen vs -23 modellen.

Ifm første snøfall i år var det også en 5-6 minutter uten noen form for varme, mens snøen lavet ned og pakka seg på ruta.

La inn service request for sistenevnte hendelse, og det ble gjort en remote-diagnostic med Performance test uten feil.

Er det skjedd endringer i systemet som gjør -23 modellen så mye sprekere?
Er jo annen batterikjemi og mangler en driveunit, men skulle tro det bidro negativt i varme-sammenheng.
Frista til at Tesla skal få ta inn -21 modellen for å sjekke litt gasstrykk/væskenivåer, men er no drit om det ikke er noe galt og jeg har styra masse med fri fra jobb etc for ingenting 😒
#10
Lade hjemme / TWC gen3, faser etc.
mandag 18. september 2023, klokken 20:53
Pensjonistene i familien klinker til med XC40 Recharge, og ser på hjemmelader.
I utgangspunktet ønsker de seg Easee, men med konkursspøkelse og pågående myndighets-utfordringer så tør de ikke det... dyr har den også blitt.

De har derfor notert seg Tesla Wall Connector, med 7,5m kabel til en ganske attraktiv pris og attraktivt utseende.

- har noen sett samsvarserklæringen til TWC3? Ser den ikke noe sted?
- Kan twc skifte mellom 1 og 3 fas i software?
- Er det kommet en måte å "låse" boksen slik at bare de som har autorisasjon kan lade? Må man da eventuelt starte lading via app?
#11
Model Y / Nye baklykter fra Aliexpress?
lørdag 09. september 2023, klokken 09:12
Hei, har nå reparert begge baklyktene på høyre side pga fukt (sprekker pga kjemi).

Men ser lyktene trolig på sikt kan måtte byttes.

Tesla skulle i 2022 ha ~6000kr for to lykter + montering. 1500for den på bakluka og 4500for den på chassis, noe som jeg syns er ett ran om disse skal sprekke om 2 år igjen om man glemmer å sjekke en PH verdi eller for guds skyld måtte ta en børsteløs vask en dag.

Så i søken på alternative baklykter kom jeg over disse, som ser helt originale ut, og er under 25% av prisen til Tesla.
Får match på delenummerene i EPC'n for globale lykter, så de vil nok passe.

Noen som har trua på disse non-oem lyktene? Eller er det bare sjiit?

https://a.aliexpress.com/_mrLInMA
#12
Tesla SW og AP / Stuck på 2023.12.5
onsdag 12. juli 2023, klokken 18:49
Hei,

Har en 2023 Y RWD og 2021 Y LR.
RWD'n fikk 2023.12.5 i det jeg kobla den til WiFi hjemme etter utlevering.

LR'n hadde da hatt 12.5 i ett par uker allerede.

Men nå er altså LR'n på 2023.20.7 og fått en haug med updates mens RWD'n har stått stille på 12.5 siden 11 Mai.

Her om dagen svingte jeg innom Tesla service senter for å fikse en defekt felg på vinterdekka og bilen automatisk kobler seg til Tesla sitt wifi. Sjekker om det er oppdateringer der, og jada der begynte den å laste ned 2023.20.7 men ble jo ikke ferdig innen jeg dro.

Vel hjemme forventer jeg at den fortsetter på 20.7, men nei da er "alt oppdatert" og fremdeles på 11.5...

Hva er dette for noe BS? 😝
Var ikke up-to-date hos Tesla, men hjemme i garasjen med en prikk lik bil er alt OK?😂
#13
Gamlingene i famlien får seg ny Kia EV6 i disse dager.
Selgeren opplyser om at det IKKE følger med nødlader/reiselader på nye KIA'er... snodige saker, gamlingene spør jo da sin "erfarene" elbillist-sønn om bistand, men jeg hadde ikke noe konkret svar.

De vil måtte "nødlade" litt i en kort periode på hytta inntil de får seg ladestasjon (skulle kjøpe Easee, men det gikk jo skeis...), og hvis de først må KJØPE seg en nødlader/reiselader, så velger man i det minste det sikreste alterantivet... altså de som har temperatursensor i Schuko pluggen.

Men hvilke ladere har dette?
Ingen som direkte reklamerer for god sikkerhet rundt det ser jeg..
#14
Model Y / Vått langs bakluke pakningen
lørdag 25. februar 2023, klokken 23:29
Er såpass heldig at madammen vasker sin egen bil  8)
men her om dagen så jeg at det lå litt vann i terskelen til bagasjerommet, litt vann nede ved dørpakningen og selvsagt litt vann på bagasjeromsmatta.

Er en barnevogn som går inn og ut av dette bagasjerommet daglig, så ikke veldig overrasket over vann på bagasjeromsmatta siden det tross alt følger med litt snø inn,  men fuktighet på terskel og dørpakning var noe snodig...og særlig rett etter en vask.

Noen som vet av "kjente feil" på bakluka til Y fra Kina?
#15
Skoda ENYAQ / Batteristørrelser, 2023
torsdag 15. september 2022, klokken 11:49
Når Enyaq ble lansert, kom den med ca 50,60 og 80kwh batteri.

Nå er det bare 80kwh, sikkert pga corona/krig/forenkling av produksjonen.
Ble alle andre droppa? Innstegs prisen er jo vesentlig høyere med 80 vs 50kwh batteriet.
#16
Model Y / Tips rundt bakluka, "støy" og gummiklosser!
mandag 05. september 2022, klokken 21:46
Jeg reagerte på det jeg mente var hjulstøy ganske øyeblikkelig da vi hentet Y i August 2021. Såpass at jeg ble sliten i ørene av langturer, og drev med mye med utliging av ørene etc, spesielt på grov asfalt var dette slitsomt.
Glad og lykkelig over at jeg hadde hulromsbehandling MED støydemping avtalt i November 2021, som etter all sannsynlighet ville redusere problemet, holdt jeg ut.

Skal sies jeg er relativt trykk-sensitiv, å fly er ett lite helvete for meg innimellom etc. Ikke alle har "mine sarte ører", heldig vis.

Skuffelsen var tildels enorm over at støydempingen ikke hjalp spesielt mye på problemet.
Siden jeg ikke er primær bruker av bilen, ble det ikke gjort noe spesielt før vi kom til mars 2022, og jeg måtte ha bilen til en jobbreise (på piggdekk)
Det ble en svært lang og slitsom arbeidsdag, mildt sagt.
På kvelden måtte jeg se på hva dette kunne være, og googlet litt...kom over denne tråden, hvor jeg kjente meg igjen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ear-pain-pressure-help.205783/page-44

Problemet tråden omhandler er ett trykkproblem - ikke hjulstøy som jeg har tenkt det er. Og det stemmer nok veldig godt.

Begge stoppere på venstre side var ikke inntil engang, faktisk så jeg da at bakdøras nedre kant er FLUSH med støtfangeren på venstre side, men 2mm INNENFOR på høyre side.
Justerte ut alt av stoppere og stod med konvolutt og dro. Døra ble justert flush på høyre og venstre side, med resultat av en ganske stor glippe langs C-stolpen på høyre side.

Test på motorveien - EPIC FAIL! Enda værre var det egentlig. Lot den bare la den være sånn, bakkant av luka skal jo være flush med støtfangeren tenkte jeg.

IFM sommerferien, ble det helt klart noe måtte gjøres.
Ytterligere reseach i tråden på TMC viste noen ett bilde av en gummikloss fra Kina, der har de satt på en kloss ved baklyktene for å løse ett "25hz resonance problem". Vår Y er jo også fra Kina, og joggu var klossene der også. I USA har de ikke disse klossene (ref TMC),men får en retrofit i etterkant ved klager.

Men med flush-justert bakluke, er ikke bakluka i nærheten av å touche disse klossene.
Skrur da alle stopperene helt inn, og høyre side av bakluka går nå 3-4mm på innsiden av fangeren. Venstre side forblir bare flush - bakluka er rett og slett skjev.
Begge gummiklossene har nå ihvertfall kontakt. Høyre side er bunn-solid, venstre revner ett dobbelt A4 papir.
Justerer ut resten av stopperene så de toucher greit, men luka hviler nå på gummiklossene.

Ny test-tur og JIISESS for en forskjell.
90% av alle problemer jeg har hatt forsvant, 90%!! Hadde den bakluka vært RETT og 2-3mm på innsiden av fangeren på begge sider, hadde det vært 100%.

Legger inn avtale for justering av bakluke hos SC (K100) ihht detaljerte ønsker for utførelse.
Resultat? De justerte bare alle stoppere ut til FLUSH og med ca 1,5cm(!) åpning langs C-stolpen. "Adjusted to Tesla Specifications, test drive did not feel any pressure/noise"(selvfølgelig). Ikke satt terskelen til bakluka på plass heller, og gulvet og bagasjeromsmatta var ikke satt på plass engang. Og gummiklossene? Ja de var ikke borti lenger de heller ,turen hjem var ett helvete. Justerte alt tilbake, bilen er seg selv og brukbar igjen.
SC har helt klart ikke tenkt å gjøre dette skikkelig, tross for detaljert beskrivelse, så må ta jobben med å justere bakluka på Hengslene selv en vakker dag.
Har i ettertid sett at de fleste Y har bakluka 2-3mm innenfor bakfangeren - ikke rart jeg er en av de få med slike utfordringer, de fleste har hatt mer flaks med bakluka si rett og slett, og har ikke problemer.

Anyways, følte dette var lurt å dele for andre som sliter med støy i Y. Bilen ble en helt annen med full kontakt med gummiklossene ved Lyktene. Ingeniørene hos Tesla har tenkt litt. Synd det ikke er noen TSB i Tesla sine systemer på dette...har tilgang på Service Manualen.
#17
Model Y / "bobler" i lakken på bakluka
tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:05
Hei!

Er det flere som har slike "bobler" på innsiden av den nedre kanten på bakluka si?

Usikker på om dette faktisk er en reaksjon som holder på under lakken ,eller om det er eventuelt karosseri-kitt eller lignende som er lakkert over.
#18
MG ZS EV / Vindusvisker-blader
tirsdag 14. juni 2022, klokken 23:34
Ønsker meg Valeo/Bosch kvalitet på viskergummien.
Noen som har sett uoriginale viskere til ZS MK1 noe sted foruten eBay/aliexpress?

Veldig sær klips/krok patent på de...
#19
Model Y / Sprekk og fukt i baklykter
lørdag 04. juni 2022, klokken 23:23
Hei!
Så i dagens finvær at det dugga skikkelig mye i begge høyre baklykter på vår Y.
Litt nærmere inspeksjon, ser jeg sprekk på siden av kort-sidene til begge lyktene (der de møtes med luka lukket)

Jeg antar det på ett eller annet tidspunkt må ha kommet noe i klem mellom lyktene her mens bakluka ble lukket?
Eller er dette en kjent sak med disse lyktene?

Ser brukt (samme lykter på 3) er disse lyktene total 4500spenn for 2stk...mer fristende å tette de som er der kanskje, om det er vår egen feil.
#20
Model Y / Støttebukker for Tesla Y
tirsdag 19. april 2022, klokken 22:40
Ifm ett potensielt prosjekt, trenger jeg å ha bilen på bukker (støttebukker).

Safejack har fine bukker, men koster 180$ pr stykk, noe som er helt hinsides... Noen som har alternativer som ikke koster så sykt mye, og som er kompatibel med vanlige garasjejekker?

Eller må jeg lage meg egene "safe Jacks"? 😂 For ~1800kr jekken skal jeg finne en vel så god løsning 🙄
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA