Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Even Dørum

#1
ID.4 / Ok pris på en demo-bil?
tirsdag 01. juni 2021, klokken 17:16
Vurderer å kjøpe en ID 4, bilen passer oss ganske bra, og den nye GTX-utgaven ser jo forsåvidt bra ut samtidig som den er innenfor budsjettet.

Nå har det seg slik at en lokal forhandler har en demokjørt ID.4 1st til salgs, oppgitt kilometerstand er 6500, med det utstyret som følger med en 1st utgave. Prisen de har satt på bilen er 450,000 kroner, noe jeg syntes virket litt høyt med tanke på at den nye GTX starter på 450,000. Nå kommer det jo selvfølgelig noen kroner i tillegg om vi velger å gå for en ny bil, som tilhengerfeste og vinterdekk, samt levering. Men hva tenker dere som er mer drevne i elbil-miljøet om prisen?

Ser øvrige biler lengre sør i landet ligger rundt 420-430 for "samme bil", eksempelvis https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216855533

Vurderer å ta en tur innom forhandler for å fiske litt etter hvor langt ned de er villig til å gå, eller om de forventer at den blir solgt fort. Men greit å høre litt først om det burde være muligheter for å prute noen lapper på prisen her.
#2
Kjøpe elbil? / Grei bil for pendling og plass?
torsdag 07. mai 2020, klokken 13:03
Jeg og fruen vurderer å bytte ut vår Kuga med en brukt Mercedes Benz B-klasse B250 E Electric Drive aut. 180hk, Range Plus. 2017 modell som har gått 30,000 og ligger ute til en pris på 169,000. Vi har ikke vært å sett på den enda, da det er noen mil til forhandleren, men kan dette være en grei bil for oss, blant dere som har mer erfaring med el?

Fruen pendler 8 mil om dagen, 4 til og 4 hjem, mulighet for lading både hjemme og på jobb. Utenom dette kjører vi sjeldent lengre, en og annen tur til nærmeste by på 12 mil kanskje to - tre ganger i året, men for de kan vi eventuelt byttelåne til en fossil.

Utfordringen vår er at vi har to hunder, de er nå i bur som står bak i kugaen, men dersom det ikke går inn i merca så har vi vurdert å bare få laget gitter. Hundene er sjeldent i bilen mer enn noen kilometer uansett.

Spørsmålet er om dette kan være en grei pendlerbil og til generel småkjøring i bygda? Erfaringer mottas med stor takk, både på valg av bil og om prisen er relativt OK. Merk at prisnivået i Nord-Norge gjerne ligger noe høyere enn lengre sør i landet uavhengig.
#3
Etter mye om og men sitter jeg og samboeren å vurderer å bytte ut "bilparken" med en elektrisk. Per nå har vi to, men ettersom jeg har byttet jobb blir "min" bil bare stående, og fruen kunne tenke seg å bytte ut dieseldyret sitt.

Utfordringen er at ingen av oss har noe særlig kjennskap, men stiller uansett en del krav til bilen, så det er her jeg håper dere med erfaring og kunnskap kommer inn.

Daglig kjøremønster består av pendling til/fra jobb. Ca 4 mil per vei, mulighet for lading på jobb og hjemme. Dette regner jeg ikke med er noe problem uansett modell, men utfordringene som sannsynligvis er større er nok:

Vi bor i Nord-Norge, på innlandet. Snittet på vinteren ligger nok rundt -10 til -15 grader, men det er heller ikke uvanlig med kuldeperioder på -30 i en uke eller to. Vil det da være realistisk å kunne forvente å pendle med elbilen til/fra jobb daglig?

Plass er en annen utfordring. Vi har ingen barn så plassen i baksetet er tilnærmet ubetydelig. Dog har vi et bur med følgende mål:

Bredde 965 mm
Høyde 660 mm
Lengde 835 mm

Som altså helst må få plass i bagasjerommet. Det går fint inn i både Focusen (stv) og Kugaen vi har nå. Men det er altså et ønske/krav at buret skal gå inn i bagasjerommet, både for komfort for hundene og sikkerhet.

Noen tips? Budsjettet har vi ikke sett veldig på enda, antar vi får litt i innbytte for de to bilene og kan spytte i litt selv også, men jeg ser helst for meg en brukt elbil og ikke en av de nye 2020 modellene som koster 6-700,000, for det har vi ikke råd til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA