Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - unik42

#1
Lading i Europa / Betaling av Shell Recharge faktura
tirsdag 15. august 2023, klokken 15:22
Hei

Har fått "faktura" fra Shell Recharge på en ladesesjon i Frankrike.

Betal fakturaene dine
Vi ber deg om å overføre det totale beløpet på NOK 318.62 merket NOXXXX med det aktuelle fakturanummer APSXXX.

(XXXX er sensurert)

Hvordan betaler jeg den? Jeg finner ingen kontonummer eller KID.
#2
ID.4 / Kjøring i Nederland, Belgia og Frankrike
torsdag 09. mars 2023, klokken 13:32
Har bestilt oss en tur på Hollandsferja fra Kristiansand og skal kjøre ned til Frankrike i sommer. Etterpå skal vi kjøre gjennom Europa på vei hjem.

Lading har jeg funnet ut av, har bestilt Shell Recharge og har Elbilforeningens lille blå. I tillegg har jeg jo WeCharge Free.

Men, så dukker det opp en del ting som jeg ble usikker på:

Miljøoblat, spesielt i Frankrike. Hvor og hvordan skaffer jeg det? Må også ha alkotester i bilen, holder det med engangs? Har en 10-åring med meg, må hun ha sittepute (vi har droppet det i Norge siden den er så ubehagelig og hun er så lang likevel). Holder det med kredittkort i bomstasjoner? Må jeg ha noen spesialapper for å parkere i parkeringshus i Paris?

Kjenner jeg burde sjekket dette før jeg bestilte ferja :-D

I Nederland og Belgia er det vel kanskje litt lettere? I Tyskland tenker vi å kjøre noenlunde direkte til Flensburg så der trenger vi vel ikke oblater?

Er det andre tips til tur som jeg ikke har tenkt på?
#3
ID.4 / Pollenfilterbytte
torsdag 12. januar 2023, klokken 14:23
Ser at det er straks på tide med service på min ID4. I den grad har jeg fått tilbud fra Møller, hvor de skal ha 1100kr for bytte av pollenfilter.

Her er en video av den jobben fra start til slutt. Som dere sikkert ser varer videoen i 1 minutt og 19 sekund.
https://www.youtube.com/watch?v=2LdIxAwAcA4&ab_channel=fiehlsport

Kjøper jeg et filter på thansen så må jeg ut med 400kr, men jeg ser de også selger filter på Aliexpress til halve prisen.

Noen som har erfaring med Aliexpress-filter? Noen som har kjøpt andre steder?
#4
ID.4 / OBDEleven / Travel Assist
fredag 08. juli 2022, klokken 13:56
Noen her som har programmert ID4 First (eller tilsvarende uten TA) med OBDEleven og fått Travel Assist?

I følge denne siden, https://forum.obdeleven.com/thread/13462/travel-assist-activation, skal det funke. Du får da "aktivert" TA knappen på rattet, men siden det ikke er et kapasitivt ratt så må du bevege på det hvert 15. sekund.

Dog så er jeg ikke helt komfortabel med å bestille en dings til 1100 kroner og det skulle vise seg at "våre" biler av en eller annen grunn ikke kan dette.

De som kjenner OBDEleven: Kan jeg bare kjøpe en plugg for Android (https://obdeleven.no/norway/obdeleven/)? Eller må jeg ha en PRO?

En annen side som sier det samme: https://www.id3forums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2153
#5
ID.4 / Skjev dekkslitasje
fredag 03. desember 2021, klokken 09:32
Da har jeg hatt bilen på 4-hjulskontroll etter jeg oppdaget skjev slitasje på bakdekkene mine etter skift til vinterdekk.

Helt innerst på dekkene, mot sideveggen, er det blankslipt ca. 4cm, altså at det ikke er mønster igjen der.

Møller fikk sjekket hjulstillingen og kunne konstatere at alt var iht. fabrikkspec.

Dog, så kunne de og informere  om at dette nå var en kjent problemstilling, og at de således hadde fått inn en Enyaq der alle fire dekkene var slitt inn til ståltrådene innerst på dekkene, etter få tusen km.

Saken er eskalert til VW med bilder fra mine dekk, så får vi se hva som skjer.
#6
ID.4 / V2L?
fredag 12. mars 2021, klokken 10:30
Nye Ioniq 5 har et adapter på utstiden av bilen det går an å plugge et støpsel i, et såkalt Vehicle To Load-adapter (eller V2L). Noen som vet om det vil være fysisk mulig å få noe tilsvarende til andre biler (ID4 for eksempel), eller krever det spesialtilpassing av batteri og ombordlader?
#7
ID.4 / Kjettinger?
mandag 08. februar 2021, klokken 09:19
Noen som har et godt tips til type kjettinger og en god butikk å handle de fra? Har bestilt 19" vinterhjul, og trenger vel egentlig bare kjettinger bak.
#8
ID.3 / Bugs med 2.0 software
torsdag 14. januar 2021, klokken 09:25
Ville bare legge inn de tilfellene jeg har hatt problemer med Maxen jeg har på hjemlån, som har nyeste software med AA og Carplay.

1) Frontradar sluttet å virke, med påfølgende feil som at Front Assist, Travel Assist og Proaktiv beskyttelse ikke er tilgjengelig. Feilmelding forsvant etter en stund (mulig at jeg gikk langt nok fra bilen med nøkkelen).

2) Android Auto skjerm ble svart og var svart etter restart av bil og telefon. Mulig det virker nå, uten at jeg har prøvd.

3) Ladeluke ville ikke åpne seg, tross gjentatte dyttinger i lokket og opplåsinger av bil. Plutselig virket det. Tror ikke kulden hadde noe å si...?

4) Fikk en kort midlertidig feilmelding i dag morgens: Front assist har nedsatte funksjoner (eller noe sånn).

Edit: 5) Et par ganger jeg har kjørt har jeg hørt en svak pipelyd med ujevne mellomrom. Det høres ikke ut som en hvinelyd, mer som om noen trykker på en knapp på infotainment, dog så er volumet mye lavere enn andre knappetrykk. Med radio på hørte jeg det ikke. Jeg testet også å skru av alle lyder under innstillinger, uten nytte.

Om dette er rene software problemer, eller om det er tekniske problemer, aner jeg ikke.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Service og oppdatering
tirsdag 22. desember 2020, klokken 11:55
Smekker disse to inn i samme post:

Den nye Leafen min skal på førsteårsservice og jeg må si at jeg er rimelig sjokkert over prisen Nissan/Bilsenteret Haugesund tar for en service - tett oppunder 4000kr! Når andre merker klarer seg to år uten service er det rimelig irriterende at jeg må betale 4000 for å opprettholde garantien. I tillegg sier de at de må ha bilen inne en hel dag for å "oppdatere en reducer" (sitert mail).

Noen som har erfaring med rimeligere servicer på Haugalandet og kjenner dere til denne oppdateringen?
#10
ID.3 / Navigasjon og høydeendring
onsdag 16. desember 2020, klokken 14:43
Noen som vet om ID.3/ID.4 navigasjon tar hensyn til endring i høyden når rekkevidde kalkuleres?
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Realistisk salgspris
torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:29
Hva tenker dere er en realistisk salgspris på Nissan Leaf E+ i dag?

Ser 2019\2020 ligger på 340-350K på Finn, men det er jo kanskje ikke reelt.

Har jo lyst på ID.4, og da må jeg selge Leafen vår. Vi har også "hengerfeste" og takstativ, og vinterhjul følger med.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / 62kWh Tekna lader ikke
fredag 31. januar 2020, klokken 07:21
Knappe 800km og jeg sliter med lading.

Sukk.

Jeg vet ikke om det er bilen eller laderen som er problemet, men here goes:

Har fått montert en Wallbox Pulsar med app og greier.

Plugger den i bilen første gang og blir ladet og alt er greit.

Alle påfølgende ganger er ikke like greie. Jeg plugger i laderen, det ser ut som om lading starter, men etter ca. 5 minutt kobler laderen fra uten at et eneste elektron har svevd inn i bilen.

Hvis jeg sjekker appen til laderen står det at Lader er tilkoblet, avventer bilbehov.
I appen til bilen står det at Laderen er tilkoblet, lader ikke. Jeg kan ikke starte lading fra bil-app (enten skjer ingenting, eller så får jeg oransje feilmelding om at lading ikke kunne starte).

Jeg har klart å få bilen ladet hele to ganger etterpå, og begge gangene virker det sånn helt tilfeldig hvorfor.
1) Jeg trodde først at timerfunksjonen på bilen eller laderen kunne spille inn, så jeg slettet begge deler og den startet å lade. Neste gang virket det ikke.
2) Jeg skrudde maks ladestrøm opp igjen til 20A (den sto på 10) og den startet å lade. Neste gang virket det ikke.

I går fikk jeg det ikke til samme hva jeg prøvde (restart, nappe plugg inn og ut, trykke på timer ovveride). I appen til laderen er det "spill" symbol som skal kunne brukes for å initiere lading, men det er grået ut.
Jeg har også prøvd autolås funksjonen til laderen, men den hadde heller ingen effekt.

Så jeg er litt frustrert. Noen som har et råd for hva jeg kan gjøre før jeg involverer Nissan og installatør?
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Råd om kjøp av Tekna 62
søndag 05. januar 2020, klokken 01:55
Hei

Da har vi prøvd å finne vår andre elbil. Vi skal kvitte oss med fossilbilen og gå helelektrisk.

Tidligere har vi hatt en 1gen leaf som andrebil, men den solgte vi da vi ikke trengte den lengre.

Så da kommer vi til sakens kjerne, vi prøvekjørte en Kona i dag, men Hyundai kan ikke levere på 6mnd, noe som er uaktuelt. Så for moro skyld for vi inn på Nissan.

Der ble vi tilbudt en ny topp utstyrt Tekna med vinterhjul til rundt 360000.

Det var jo hakket bedre enn de 400000 jeg trodde den kostet. Så vi ble jo fristet. Vi skal tenke på det til mandag. Hva tenker elbilforumet om å kjøpe Leaf i dag? Greit som familiebil for en familie på fire? Vi har behov for hengerfeste til sykkelholder og evt Easybag. Det kan vi jo få på Leaf. Men så hører vi jo alt dette om gammel teknologi og hurtiglading og slikt.

Tanker?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA