I disse dager med -10 grader utetemperatur og høye strømpriser spesielt på ettermiddagen, hva er mest fornuftig når man kommer hjem kl 17 og skal lade 10-15 kWh innen neste morgen?
1) Sette bilen til lading kl 17 med 32A/230V mens batteriet fortsatt er varmt. Ladingen vil skje hurtig og lite energi vil trengst til å varme batteriet under oppvarming?
2) Sette bilen til lading kl 17 med 8A/230V. Batteriet er fortsatt varmt. Ettersom lading pågå hele natten, vil man dra nytte av lavere strømpris. Men vil mesteparten av energien gå til oppvarming av batteri i stedet for til opplading?
3) Vente med å koble bilen til lading til kl 23 og da lade med 32A/230V. Strømmen er da på det billigste, men batteriet er iskaldt og mye strøm går med til å varme opp batteriet igjen?
1) Sette bilen til lading kl 17 med 32A/230V mens batteriet fortsatt er varmt. Ladingen vil skje hurtig og lite energi vil trengst til å varme batteriet under oppvarming?
2) Sette bilen til lading kl 17 med 8A/230V. Batteriet er fortsatt varmt. Ettersom lading pågå hele natten, vil man dra nytte av lavere strømpris. Men vil mesteparten av energien gå til oppvarming av batteri i stedet for til opplading?
3) Vente med å koble bilen til lading til kl 23 og da lade med 32A/230V. Strømmen er da på det billigste, men batteriet er iskaldt og mye strøm går med til å varme opp batteriet igjen?