Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - spiralvimpel

#1
Hei.


Jeg vurdere å kjøpe en brukt elbil, i prisområdet pluss minus 150.000 kroner. Den må ha godt nok batteri til også på vintertid å klare 10 mil om dagen på motorvei, samt ha rundt 5 mil å gå på etter det. Jeg ser at man i en del annonser oppgir størrelse på batteriet, men ikke hva som er forventet rekkevidde.


  • Hvordan kan jeg gå frem for å begrense søket på Finn til kun biler med ønsket rekkevidde?
  • Kan jeg ut fra batteristørrelsen generelt anta noe om rekkevidde, eller må jeg for hver enkelt modell lese meg opp på "X kWh batteri har en forventet rekkevidde på Y km for denne modellen"?
  • Dersom jeg finner en interessant bil, og få opplysninger om tilstanden på batteriet, hvordan blir regnestykket mellom reduksjon i prosent på batteriet, og forventet rekkevidde?

Tips til konkrete modeller jeg bør se nærmere på som ligger innenfor definert prissjikte og ønsket rekkevidde mottas med takk.
#2
Hei.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en brukt elbil, men er bekymret for at rekkevidden stadig reduseres etter som årene går.
TIl dette har jeg følgende spørsmål:

  • Hva omtrent må jeg regne med å betale for å reparere batteriet på en elbil, for å holde rekkevidden oppe over tid? Altså, la oss anta at jeg kjøper en bruktbil nå, og om to år må reparere batteripakken for å komme opp på opprinnelig rekkevidde - hva vil noe slikt koste? Skjønner at det avhenger av hvor ødelagt batteriet er, men en omtrentlig pris hadde vært nyttig,
  • Finnes det noen brukte elbiler på markedet som har støtte for after market oppgraderinger, slik at man får større rekkevidde enn opprinnelig? Hvilke biler, og hvilke kostnader snakker vi i tilfelle om?

På forhånd takk for svar.
[/list]
#3
Enkle batterispørsmål / Hva drar strøm fra 12v batteriet?
lørdag 19. desember 2020, klokken 19:28
Hei.


Jeg vet at oppstart av (el-)biler tapper 12v-batteriet for strøm, men gjelder det også ved bruk av ting som setevarmer og varmetråder på vinduer? Usikker på hvor forsiktig jeg skal være med bruk av bl.a. setevarmer nå på vinteren, for jeg vil ikke risikere å tømme 12v batteriet.
#4
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Redusere fuktighet i bilen
søndag 13. desember 2020, klokken 13:34
Hei.

Nå som det er så fuktig ute danner deg seg raskt en god del dugg på vinduene. Selv med varme på i bilen, danner det seg dugg på f.eks. bakvindu.

På den forrige bilen min kjørte jeg på med A/C, som tilsynelatende så ut til å redusere fuktigheten i bilen, men de som har designet Kia'en min har ikke gjort det spesielt enkelt å enable A/C når man har på varme. Finnes det ikke noen bedre alternativer kan jeg selvfølgelig mekke det til med A/C, men tenkte se på ander muligheter først.

Hørte en gang om noen som puttet noe materiale i bilen, som absoberte noe av fuktigheten. Noen her som kjenner til hva dette kan være, eller kjenner til andre, gode måter å redusere fuktigheten i bilen på?

#5
Hei.

For- og bakdøren på den ene siden av Kia'en min har blitt ganske tunge å åpne og lukke, så jeg mistenker at de trenger en form for smøring. Det eneste jeg har liggende er en type teflonspray eller noe, sånn standard spray som kan brukes på alt fra sykkelkjeder til trinser. Risikerer jeg å gjøre vondt verre med å prøve meg meg en dusj av teflonsprayen inn der hvor jeg ser det er fettete fra før, og jeg antar det nå har blitt tørt?
#6
Kia Soul EV / Ha på varme i bilen under hurtiglading?
mandag 03. februar 2020, klokken 09:25
Hei.

Er det noe i veien for under hurtiglading å ha bilen påslått og varmeapparatet kjørende? Med andre ord, er det noe som må slås ifm hurtiglading, eller kan jeg bare ha bilen påslått, koble meg til hurtigladeren og starte lading?
#7
Hei.

Kjenner noen til om det er mulig for at det vil komme et oppgradert aftermarket batteri til 2016 Soul EV'er etterhvert? Sitter litt på gjerdet i forhold til å selge Soul'en nå, før prisen faller ytterligere pga alle de nye, relativt billige bilene som kommer på market med vesentlig bedre kjørelengde. Men dersom et oppgradert aftermarket batteri kommer på markedet etterhver ser jeg ingen grunn til å selge Soul'en med det første.
#8
Hei.


Jeg byttet nylig en vindusvisker på Kia'en min, fra den orginale som fulgete med bilen, til en billig vindusvisker kjøpt på Biltema.
Vindusviskeren gjør en godt jobb med å holde ruten ren, men bråker og god del.

Mener å huske at jeg kjøpte den billigste vindusviskeren jeg fant på Biltema, og at den neste billigste kostet 10-15 kroner mer.

Orker ikke kjøre rundt med en vindusvisker som bråker såpass, så jeg må få kjøpt inn en ny. Hva slags erfaring har andre bileiere med vindusviskere - er det verdt å prøve seg på de nest billigste på Biltema, eller bør jeg først som sist ta en tur innom merkeforhandleren for å få kjøpt noen gode vindusviskere?
#9
Kia Soul EV / Har Biltema vindusviskere til Soul EV?
lørdag 21. desember 2019, klokken 07:41
Hei.

Biltema har et stort utvalg vindusviskere, men jeg er usikker på hvilken som passer til Kia Soul EV. Er det noen her som vet hvilke som passer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA