Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Dieselgubben

#1
Kjøpe elbil? / El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:33
Snart står "lappen" for tur for juniorene i huset. Da trenger vi en elbil nr 2  (det blir selvsagt en elbil da vi ikke går tilbake til fossil). Og den bør ha 4wd. Problemet er at de fleste 4wd elbiler har alt for mye krefter og aks til at mine håpefulle skal kjøre de. 0-100 på 4-5 sek for en uerfaren fører er en oppskrift på ulykke.

Dette har Tesla løst forbilledlig med sin chill mode og mulighet til å koble dette til ulike profiler. Da strøypes bilen.

Men, finnes det andre biler som har samme mulighet? Det vil si begrense akselerasjon via profiler hvor det kreves at man er "superbruker" med passord for å endre oppsett?

Edit: 4wd biler er aktuelt.
 
#2
ID.4 / Ladehastighet 2023 modell
fredag 03. februar 2023, klokken 20:53
Nå begynner vi å snakke  :+1:

Oppnådde 190 kW i 3 minus. 1 til 50% på 16 min. Trenger ikke skjemmes over ladehastighet lenger.

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/10rz5v2/2023_id4_charging_curve/?xpromo_edp=enabled




#3
Model Y / Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 10:17
Ingen problem med å skjønne at overskriften er tendensiøs....men det ligger også et alvor bak det. Er Tesla i sin jakt på marginer og volum, i ferd med å redusere TMY til en Grandiosa. Med dette mener jeg et standard, ribbet produkt til folket til lavest mulig pris? Og med få valgmuligheter.

I sin jakt på volum og høy aksjepris, går Tesla til krig mot de andre aktørene. TMY skal overflomme markedet, og er godt tilpasset resesjon som kommer og trangere lommebøker hos mange. Noe som selvsagt er bra, men mister man noe på veien?

Når man gjør grep slik som å fjerne parkeringssensorer, regnsensor erstattes med kamera som fungerer dårlig og siste nå er vel at rattvarme forsvinner (i mange volum markeder er vel dette en kuriositet). Man nekter også å utstyre bilene med Led Matrix. Kick sensor på bakluke kan man også glemme. Musk har jo tidligere kunnet prise TMY som en premium bil (ikke i det norske markedet riktignok), men når går han enda lenger i sitt mål om dominans og priser bilen mer riktig enn før. Nå skal man utkonkurrere kineserne og gjøre TMY så billig at det er dumt å ikke kjøpe den. Det å betale dobbel pris for premium biler som Audi og Mercedes blir også tvilsomt.

Så jeg er litt splittet. Man får en grei bil for en billig penge, men er det verdt det? Personlig slites jeg nå mellom merverdien jeg opplever at andre merker kan tilby over Tesla og den lave prisen på en TMY. Samtidig har Y noen sterke sider som aks og sikkerhet. Og tech selvsagt. Det er i alle fall blitt mye vanskeligere nå, og blir spennende så se hvordan de andre merkene svarer.
#4
ID.4 / Biler med kort leveringstid levert i 2022
søndag 11. desember 2022, klokken 09:51
Dere som har mottatt biler i 2022 og bestilt i 2022, kan dere spesifisere bestillingstidspunkt og utstyrpakker som bilen er levert med?

Med kort leveringstid, menes mindre enn 1 år. Det vil si biler bestilt i 2022 og levert i 2022. Ikke overtakelse av gamle kontrakter. 

Takk for hjelpen!
#5
Ariya / Ariya får hard medfart av Teslabjørn
lørdag 26. november 2022, klokken 18:33
Ariyas vinteregenskaper får kritikk av Teslabjørn i siste Geilo test. Fare for ising i ladeluke pga manglende pakning. Bilen coldgater. I tillegg kan det se ut til at radaren i fronten ikke er oppvarmet. Kan det virkelig stemme?
#6
TMYP, uteleveres 23/11. Kr 639.000. Sort-sort. Hengerfeste. Kjøper kan bli med meg å hente ut splitter ny bil. Ikke vinterdekk. Mye å spare kontra å vente etter nytt år.



#7
ID.4 / Defekt batteri???
søndag 02. oktober 2022, klokken 08:56
Har jeg et defekt batteri? Bil med 82/77 kwt batteri. Jeg vet at man ikke skal lade til 100% vanligvis.

Lading fra 16 til 100% soc. Det vil si 84%. Easee lader sier at det er gått inn 50,63 kwt på batteri. Tibber app sier det samme.

I min teori skulle det gått inn denne mengde kwt i batteri: batteri størrelse 77 kwt netto x 84% = 65 kwt.

Jeg mener at lader burde puttet inn 65 kwt i batteri når det ble ladet 84%. Og ikke 50,6 kwt slik som rapportert fra lader.

Vet det er noe tap på strøm inn i batteri, men det ville vel bare gjort regnestykket verre?

Har også annen grunn til å tro at batteri har en defekt - for lav rekkevidde.

Hva tenker dere? Tenker jeg rett? Opplever dere samsvar mellom det dere putter inn av kwt i batteri og batteristørrelse?

#8
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Rekkevidde
torsdag 22. september 2022, klokken 09:34
Hvilken rekkevidde har dere på bykjøring i typisk høstvær 5-10 grader? Gjerne et min/maks estimat. Har en bil hvor jeg mistenker feil på batteri.
#9
ID.4 / Hva ville en id4 1st kostet ny i dag?
lørdag 19. mars 2022, klokken 16:57
Prisene er justert oppover også hos VW. Prøvde å spekke en ny bil tilsvarende ID4 1st pro og kom til 480 k eksl. vinterdekk og frakt, med style interiørpakke, tilsvarende felger, førerassistentpakke, style eksteriør og hengerfeste. Det vil si at med frakt, vinterdekk og lev. omkostninger passerer denne bilen glatt 510 k. Riktignok med keyless, parkass og belyste håndtak, men uten sota ruter bak. Og rabatter har jeg forstått sitter langt inne for VW å gi på biler med noenlunde kort leveringstid, men vanskelig å få tak i i disse dager. På biler med usikker og lang leveringstid, sitter rabattene mer løst skulle man tro.

Det er jo litt av en prisutvikling. Hva tenker man at bruktpris på en id4 first pro burde være nå med ca. 10-15k km kjørelengde med kurant farge? Jeg tenker 470k i dagens klima.

#10
ID.4 / ID4 - tips og erfaringer etter 1 år
fredag 11. februar 2022, klokken 22:52
Det går mot 1 års eierskap av min VW Id4. Regner med det er flere som også har hatt bilen en stund nå. Har gjort meg noen erfaringer på hva jeg liker og ikke liker. Nevner 3 ting men kunne nevnt mye mer.

Liker:
- Stillheten. Jeg opplever bilen som stille.
- Bilen føles solid. Liker lyden når jeg lukker dørene. Ikke noe rammeløse greier her, nei. Får VW følelse. 
- God regnsensor. Funker i mørket. Bor i område med mørketid.

Liker ikke:
- De hadde ikke trengt å lage den romskip lyden. Kan den skrus av?
- Kunnet hatt lyktespyler
- Ikke noen fan av pianolakken.

Men er godt fornøyd med bilen.
Har hatt 2 verkstedbesøk hittil. 
Rygging krever litt tilvenning. Man må bremse litt forsiktig for deretter la bilen krype. Jeg rygger inn trang port, og gir en puls på bremsen. Da glir den kontrollert inn.
#11
ID.4 / Hvor smart er smartladingen?
onsdag 22. desember 2021, klokken 08:43
Går spinninga opp i vinninga?

Når f.eks id4 lader på natta, varmer den da opp batteriet også når det er kaldt om vinteren? Det vil si at dersom man har siste kjøretur klokka 18, vil batteriet rekke å bli nedkjølt fram til lading starter f.eks kl 02. Noen som vet om batteriet så varmes opp når bilen starter ladingen kl 02?

Hvis det er slik, kan man tenke seg at selv om strømprisen er noe høyere klokka 18, at det uansett vil lønne seg å lade bilen da til tross for høyere strømpris da bilen må gjenoppvarme batteriet om natta?



#12
ID.4 / Oppdatering id4
tirsdag 12. oktober 2021, klokken 20:11
Dette har vært skrevet litt om tidligere. I den danske konfiguratoren ligger det nå mulighet for valg av oppgradert stereo. Er greit fornøyd med den som er der, men hadde vært kjekt å kunne oppgradere. Mon tro om ikke oppgradert stereo finnes i infotainment pakke pluss i norsk versjon? Pakkene ellers ser jo ellers veldig like ut og prisen er vel omtrent lik? Noen som har bestilt dette og kan se en sub?

Multimediapakke Plus
kr. 11.300
kr. 11.300,

Mobiltelefonforberedelse Comfort med induktiv opladning

Navigation Discover Pro

Head-up Display med Augmented Reality

Infotainment med 12" Touchskærm samt lydsystem med digital forstærker og subwoofer
#13
BMW i4 / Bakkeklaring 12,5 cm
torsdag 19. august 2021, klokken 08:45
Hva tenker folket om at bilen bare har 12,5 cm bakkeklaring?
#14
Vurderer seriøst å kjøpe en TMY produsert i Kina. Men i euforien over å få levert bilen raskt, har det sneket seg inn en følelse av at et kjøp kan bli en dyr affære. Jeg må betale dagens pris, det vil si at jeg havner på 600 k+ for bil levert i september ned hengerfeste og vinterdekk.

Frykter at verditapet kan bli stort. Hva skjer med verdien når nye tyskproduserte TMY kommer med ny batteripakke? TMY er i dag også relativt sett høyt priset. Prisen burde vært lavere vs TM3. Og hva med utvikling mot andre merker? Jeg opplever at, til tross for suverent ladenettverk, flott og rask skjerm og smartness, så faller TMY i realiteten igjennom da den fremstår som enkel med dårlig lydisolering, lav kjørekomfort til mitt bruk og enkelte California løsninger. På mange måter tenker jeg også at TMY og TM3 begynner å fremstå litt utdatert og gammel, hvis noen skjønner... Er også redd de andre merkene, som gjør store fremskritt og leverer bil med høy opplevd kvalitet og komfort. Flere som også ser skyer på horisonten og frykter stort verditap?
#15
Noen som vet om dette finnes eller om VW er på saken? Hvis ikke, burde de få ut fingeren.

Ulemper i dag:
- bil varmer opp batteri under kjøring. Bidrar til høyt forbruk på korte turer om vinteren. Kunne godt tenkt meg et eco - oppsett hvor batteri ikke varmes.
- Forvarming av bil. Kunne velge om batteri / kupe eller begge skal forvarnes. På kort tur til jobb ønsker jeg f.eks at bare kupe varmes opp på morgenen eller når jeg skal tilbake fra jobb.

Alternativt kunne man satt bilen i kort eller lang kjøremodus. Ved kort, varmes kun kupe og ikke batteri under kjøring eller forvarming.

Er ikke noen kjemiker, så usikker på om det påvirker levetid på batteri den ene eller andre veien at batteriet vil være kaldt i lengre periode. Det er ikke sikkert det er så negativt med et stabilt kaldt batteri sammenliknet med et som jager opp og ned i temperatur?
#16
BMW iX / Bmw iX - pen?
torsdag 18. mars 2021, klokken 07:26
Jada, dette er litt en trolletråd. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe den dyreste med lengst rekkevidde. Og den med kortest rekkvidde dekker ikke mitt behov. Har stort sett bestandig syntes Bmw har laget pene biler. Men denne... den synes jeg er bælstygg. Vulgær front og rompa, spesielt sett fra siden er et kapittel for seg selv. Hadde Kia kommet med dette hadde den raskt blitt klassifisert som stygg. Kul inni og mye tech, men se den profilen på bilen fra siden... ikke pent. Men mulig det bare er min smak og at jeg/vi som synes dette er i mindretall.

Edit: fant bilde fra siden, rett på. Det så ikke så ille ut. Men fra siden og bakover, minner rompa litt på en Renault Megane kupe fra 2000 tallet. Men men, kanskje man venner seg til den og at den blir penere når man ser den i virkeligheten.

https://jalopnik.com/bmw-launches-bizarre-marketing-campaign-to-defend-its-u-1845687542
#17
ID.4 / Lyktespyler
tirsdag 16. mars 2021, klokken 18:59
Klarer ikke å se om bilen har lyktespyler. Har den det? Eller må man ha med en squirter slik som Teslabjørn?
#18
Ved å la være å bestille, signaliserer man at dagens pris er for høy og at vi i Norge ikke skal betale en høyere pris enn andre. Bidra til minst mulig ordrebacklog i det norske markedet slik at Tesla Norge har insentiv til å være konkurransedyktig på pris når bilen kommer i salg. 

Basert på nylig Kina priser, bør bilen kunne selges i Norge for under 480' kr.
#19
Kia Soul EV / Kia soul 2021 er ALT for dyr
lørdag 19. september 2020, klokken 10:27
Ikke rart Kia må slenge med vinterdekk... den er jo blitt alt for dyr. 414.600 kr for exclusive UTEN soltak, SUV eller 3-fas lader blir vel raskt 430.000 etter kostnad for hengerfeste og levering. Med soltak, suv,3-fas og krok minst 450.000 kr. Det er bare å glemme å få akademikerrabatten i tillegg til gratis vinterdekk.

Soulen er blitt alt for dyr i forhold til størrelse og de har jekket opp prisene for mye fra 20 til 21 modellen. Bilen er blitt totalt uaktuell pga pris og hva man får. Den er kraftig overpriset.
#20
Kia Soul EV / Kia Soul 2020 64 kw rekkevidde
torsdag 23. januar 2020, klokken 13:25
Noen som har noen erfaringstall å dele? Hvor langt kommer man, tenker spesielt på om vinteren? Rekkevidde i motorveihastighet (100/120 kmt)? Noen som har kjørt med takboks?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA