Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Dieselgubben

Sider: [1]
1
ID.4 / Oppdatering id4
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 20:11 »
Dette har vært skrevet litt om tidligere. I den danske konfiguratoren ligger det nå mulighet for valg av oppgradert stereo. Er greit fornøyd med den som er der, men hadde vært kjekt å kunne oppgradere. Mon tro om ikke oppgradert stereo finnes i infotainment pakke pluss i norsk versjon? Pakkene ellers ser jo ellers veldig like ut og prisen er vel omtrent lik? Noen som har bestilt dette og kan se en sub?

Multimediapakke Plus
kr. 11.300
kr. 11.300,

Mobiltelefonforberedelse Comfort med induktiv opladning

Navigation Discover Pro

Head-up Display med Augmented Reality

Infotainment med 12" Touchskærm samt lydsystem med digital forstærker og subwoofer

2
BMW i4 / Bakkeklaring 12,5 cm
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 08:45 »
Hva tenker folket om at bilen bare har 12,5 cm bakkeklaring?

3
Model Y / Kan vi forvente ekstraordinært verdifall på TMY produsert i Kina?
« på: Lørdag 10. Juli 2021, klokken 09:18 »
Vurderer seriøst å kjøpe en TMY produsert i Kina. Men i euforien over å få levert bilen raskt, har det sneket seg inn en følelse av at et kjøp kan bli en dyr affære. Jeg må betale dagens pris, det vil si at jeg havner på 600 k+ for bil levert i september ned hengerfeste og vinterdekk.

Frykter at verditapet kan bli stort. Hva skjer med verdien når nye tyskproduserte TMY kommer med ny batteripakke? TMY er i dag også relativt sett høyt priset. Prisen burde vært lavere vs TM3. Og hva med utvikling mot andre merker? Jeg opplever at, til tross for suverent ladenettverk, flott og rask skjerm og smartness, så faller TMY i realiteten igjennom da den fremstår som enkel med dårlig lydisolering, lav kjørekomfort til mitt bruk og enkelte California løsninger. På mange måter tenker jeg også at TMY og TM3 begynner å fremstå litt utdatert og gammel, hvis noen skjønner... Er også redd de andre merkene, som gjør store fremskritt og leverer bil med høy opplevd kvalitet og komfort. Flere som også ser skyer på horisonten og frykter stort verditap?

4
ID.4 / Preheat batteri, kupe eller batteri + kupe -eco mode hvor batteri IKKE varmes
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 11:46 »
Noen som vet om dette finnes eller om VW er på saken? Hvis ikke, burde de få ut fingeren.

Ulemper i dag:
- bil varmer opp batteri under kjøring. Bidrar til høyt forbruk på korte turer om vinteren. Kunne godt tenkt meg et eco - oppsett hvor batteri ikke varmes.
- Forvarming av bil. Kunne velge om batteri / kupe eller begge skal forvarnes. På kort tur til jobb ønsker jeg f.eks at bare kupe varmes opp på morgenen eller når jeg skal tilbake fra jobb.

Alternativt kunne man satt bilen i kort eller lang kjøremodus. Ved kort, varmes kun kupe og ikke batteri under kjøring eller forvarming.

Er ikke noen kjemiker, så usikker på om det påvirker levetid på batteri den ene eller andre veien at batteriet vil være kaldt i lengre periode. Det er ikke sikkert det er så negativt med et stabilt kaldt batteri sammenliknet med et som jager opp og ned i temperatur?

5
BMW iX / Bmw iX - pen?
« på: Torsdag 18. Mars 2021, klokken 07:26 »
Jada, dette er litt en trolletråd. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe den dyreste med lengst rekkevidde. Og den med kortest rekkvidde dekker ikke mitt behov. Har stort sett bestandig syntes Bmw har laget pene biler. Men denne... den synes jeg er bælstygg. Vulgær front og rompa, spesielt sett fra siden er et kapittel for seg selv. Hadde Kia kommet med dette hadde den raskt blitt klassifisert som stygg. Kul inni og mye tech, men se den profilen på bilen fra siden... ikke pent. Men mulig det bare er min smak og at jeg/vi som synes dette er i mindretall.

Edit: fant bilde fra siden, rett på. Det så ikke så ille ut. Men fra siden og bakover, minner rompa litt på en Renault Megane kupe fra 2000 tallet. Men men, kanskje man venner seg til den og at den blir penere når man ser den i virkeligheten.

https://jalopnik.com/bmw-launches-bizarre-marketing-campaign-to-defend-its-u-1845687542

6
ID.4 / Lyktespyler
« på: Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 18:59 »
Klarer ikke å se om bilen har lyktespyler. Har den det? Eller må man ha med en squirter slik som Teslabjørn?

7
Model Y / Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Fredag 01. Januar 2021, klokken 12:31 »
Ved å la være å bestille, signaliserer man at dagens pris er for høy og at vi i Norge ikke skal betale en høyere pris enn andre. Bidra til minst mulig ordrebacklog i det norske markedet slik at Tesla Norge har insentiv til å være konkurransedyktig på pris når bilen kommer i salg. 

Basert på nylig Kina priser, bør bilen kunne selges i Norge for under 480' kr.

8
Kia Soul EV / Kia soul 2021 er ALT for dyr
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 10:27 »
Ikke rart Kia må slenge med vinterdekk... den er jo blitt alt for dyr. 414.600 kr for exclusive UTEN soltak, SUV eller 3-fas lader blir vel raskt 430.000 etter kostnad for hengerfeste og levering. Med soltak, suv,3-fas og krok minst 450.000 kr. Det er bare å glemme å få akademikerrabatten i tillegg til gratis vinterdekk.

Soulen er blitt alt for dyr i forhold til størrelse og de har jekket opp prisene for mye fra 20 til 21 modellen. Bilen er blitt totalt uaktuell pga pris og hva man får. Den er kraftig overpriset.

9
Kia Soul EV / Kia Soul 2020 64 kw rekkevidde
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 13:25 »
Noen som har noen erfaringstall å dele? Hvor langt kommer man, tenker spesielt på om vinteren? Rekkevidde i motorveihastighet (100/120 kmt)? Noen som har kjørt med takboks?

10
Kia Soul EV / Takstativ Kia Soul 2018 panorama / glasstak
« på: Lørdag 23. November 2019, klokken 08:28 »
Noen som har erfaring med takstativ til Kia Soul  2018 med panoramatak?

På forum står det litt forskjellig info. Enkelte mener det ikke er mulig mens andre sier at Thule har et stativ som er godkjent. Ringte en Kia forhandler som mente at man kunne bruke takstativ men da på egen risiko da man risikerte å ødelegge glasstak dersom man åpnet dette med takstativ påmontert. Anbefalte å teipe over knapp (halvveis på spøk). 

Noen som har funnet ut av dette? Fant noe på Thule sine sider som kanskje kan brukes men ser ut som om det gjelder 17-18 modellen med fossilmotor. Noe forskjell takmessig på fossil 18 med glasstak vs elektrisk 18 med glasstak?

https://www.thule.com/nb-no/roof-rack/fit-kits/kit-1820-rapid-_-141820

Sider: [1]