Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Øyvis Prøyvis

#1
Audi e-tron / Dekktrykk
torsdag 02. februar 2023, klokken 13:13
En kollega har nylig kjøpt TMY og han reagerte på at det var anbefalt ganske høyt dekktrykk for denne bilen (godt og vel 3 bar). Da han kontaktet Tesla om dette var var svaret at den høye vekten var årsaken til det høye dekktrykket. Vår e-tron 55 er betydelig tyngre, har ganske lik dekkdimensjon, men skal ha lavere dekktrykk (2,8 bar ved fullastet bil). Jeg går ut fra at ved å pumpe opp et høyere dekktrykk vil rullemotstanden reduseres, og således vil forbruket gå ned. Hvorfor gjør ikke andre bilmerker det samme som Tesla gjør her, eller hvorfor anbefaler Tesla så mye høyere trykk enn andre biler? Er det utelukkende et forbruksspørsmål...og tenker man at økt dekkslitasje går på et annet budsjett enn forbruk? Er det så enkelt eller er det andre faktorer her som jeg ikke helt ser her?
#2
Audi e-tron / Feil posisjon fra GPS
tirsdag 24. mai 2022, klokken 20:38
Er det andre enn meg som opplever at GPS'en ikke alltid plasserer bilen riktig?
Jeg er (i følge GPS'en) ofte ute og kjører i skogen ved siden av veien...gjerne 50 meter inn i skogen. Finner kartet en vei som ligger i nærheten av der bilen tror den er, stiller den farten deretter. Det medfører alt for ofte at ACC endrer fart fra f.eks 80 til 50. I helgen kjørte vi strekningen Arendal/Evje t/r og feilplasseringen skjedde minst 3 ganger hver vei. Opplever dette også på småkjøring i Arendal.
Jeg har vært inne med bilen for snart 2 år siden hvor de byttet GPS antenna, men nå ser det ut til at problemene er tilbake igjen.
#3
Audi e-tron / Forbruk med campingvogn
fredag 19. juni 2020, klokken 00:37
Jeg forsøkte onsdag å kjøre med med vår E50AB og campingvogn (Hobby 540) for første gang. Første gang med campingvogn på Audien og min første gang med campingvogn overhodet. Turen var en smakebit på sommerferien og gikk fra Grimstad til Lillesand på E18 og tilbake på gamle E18. Litt småkjøring i boligfelt i start og slutt. Jeg nullstilte tellerverket 1 min etter start og endte derfor ca 10m høyere enn jeg startet.
Dette er ikke noen vitenskapelig test så jeg aner ikke dekktrykket (har 20" 5-eiket felg) og jeg så ikke SoC før/etter.

Distanse: 43,6 km
Snitthastighet 49 km/h
Kjøretid: 0h:53min
Forbruk: 35,9 kWh/100km
Temperatur: 20-22grd

Synes ikke disse dataene virker avskrekkende, og bilen virker på meg som en veldig stabil og med mer enn nok av futt.

Hadde en kjøretur fra Grimstad til Arendal (20,6km) ytre vei, rett etterpå, uten campingvogn, og forbruk på 17,2kWh/100km
#4
Audi e-tron / SIM kort til å ha i bilen
mandag 02. mars 2020, klokken 21:28
I dag var jeg hentet ut min E50  :)
Det er et SIM spor for å sette inn et SIM kort permanent. Er beste løsning å sette inn et rent data SIM kort (tvilling) eller bør det være aktivert for vanlige telefontjenester også? Da både jeg og fruen kommer til å bruke bilen er jo ingen av oss interessert i at det skal plinge og ringe hele tiden og jeg tenkte derfor at et data SIM kort må jo være midt i blinken. Virker det fornuftig eller mister jeg noen funksjoner ved å ikke ta et vanlig tvilling SIM kort i bilen?
På forhånd takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA