Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Greyish

#1
ID.3 / Ladeluke åpner ikke
tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:43
Hei, vi har en VW ID.3 som leiebil denne uken, tenkte vi skulle lade den hjemme i går. Fant ut at det skulle bare være og trykke på luken bak til høyre på bilen, mens bilen var åpnet. Gjorde så, men intet skjer, trykket mange ganger på alle tenkelige steder, uten respons.

Finnes det en annen måte og åpne ladelokket på, evt. et spesifikt sted man skal trykke. Manualen sier bare trykk lokket bak på høyre side.

På forhånd takk.

Øyvind
#2
Hei, vi fikk akkurat mulighet for hjemmelading i vårt lille sameie. Jeg har bare ladet en gang, ser da på telefonen at den lader med 8KWh som ikke er dårlig, men jeg trodde den skulle lade med 11 KWh. Ladeboksen er en Easee type. Det lokale kraftselskapet som står som prosjektansvarlig sier: "Ladere blir satt opp med mulighet for å trekke 32A på 230 IT nett som potensielt kan gi rundt 10-11kw dersom bilen støtter 3-fase lading."

Så spørsmålet er, gitt betingelsene ovenfor, er 8 KWh maks hastighet jeg kan få, eller er den en innstilling på bilen eller boksen som kan gi 11 KWH?

Mvh
Øyvind

#3
Model 3 / Kontosupport - backlog på eierskapsoverføring
tirsdag 12. november 2019, klokken 11:27
Hei, jeg venter fortsatt på å få bilen min koplet til min Teslakonto, slik at jeg kan begynne å bruke appen. Etter og ha ventet 12 dager siden jeg kontaktet AccountSupportEMEA@tesla.com og sendt kopi av førerkort/vognkort, kontaktet jeg de på chat i dag. Jeg redegjorde kort for hva jeg hadde gjort i den sammenheng, og fikk et copy/paste svar, som i samme moment også avsluttet chatten automatisk. Her er copy/paste svaret: "Unfortunately, the ownership transfers are handled by a different team. They are processing cases based on date its been received. The team is working hard on cutting down the wait time, you will be notified once the ownership transfer has gone through. Thank you for your patience and understanding and we are sorry for any inconvenience caused." Jeg vet ikke, men synes dette er for dårlig, ville dere alle ha vært ok med å være uten appen noen uker på denne tiden av året? Nåja, det var dagens klagesang, så får man bare smøre seg med mer tålmodighet antar jeg :)

#4
Model 3 / En uke med min første elbil - mye nytt - mest bra
fredag 08. november 2019, klokken 11:10
Etter en uke med Tesla Model 3 er jeg sålangt godt fornøyd. Bilen er nydelig å kjøre, og jeg begynner å venne meg til at det er ingenting i dashbordet foran meg, bare en stor skjerm til høyre. Uten fungerende App (ventet 1 uke på Tesla (AccountSupportEMEA@tesla.com), chattet med de, men jeg måtte bare vente sa de, selvom jeg understreket at det var vinter her i Norge og forhåndsvarming er viktig. Har heller ikke hjemmelader ennå, så ting er ikke optimalt, men begynner å venne meg til å være elbil eier.  ;) All lading foregår på en lokal bensinstasjon 300m hjemmefra, det lokale kraftselskapet har satt opp 3 ladere der, så jeg stopper der på vei hjem når jeg har vært ute og kjørt, fungerer greit, men det er jo ikke optimalt, og dyrere enn hjemmelading.

Spørsmål, kan jeg fra bilens skjerm aktivere forhåndsvarming, låse bilen og gå hjem og vente en stund, bor bare 25 fra der bilen står, eller må dette gjøres fra appen?

Ellers er det endel vinterlige aktiviteter med Teslaen som jeg ikke har brydd meg så mye med fossilbilene jeg har eid. Silikonstift på dørlister, silikonspray på dørhendel og der vindu går ned i døra, ikke skrape lykter med isskrape for bil, ikke måke av snø av bilen med snøkost for bil,  ikke bruke foldin på speilene om vinteren da de vil fryse i folded position, ruter kan knuse av temperaturendringer, ladelokket kan sitte fast, det anbefales rustbeskyttelse da fabrikkbeskyttelse er for dårlig, men bestiller man en understellsbehandling bryter man Tesla's egne garantier.

Det høres jo mye ut, skal ut og få på silikon nå, så er den delen gjort i allefall. :)
I praksis er vel dette noe man finner måter å håndtere på, mest usikker på hvordan man på en pen måte får av 20 cm med snø fra bilen når det blir aktuelt, står nemlig ute, og ikke minst hvordan få av is på lykter uten å lage riper, og helst uten å bruke spesialvæske. Er lakken så skjør at det blir riper av en snøkost som brukes med forsiktig hånd?

Mvh
Øyvind





#5
Model 3 / Usikker på om forbruket er "normalt"
onsdag 06. november 2019, klokken 19:32
Hei, har kun hatt bilen en ukes tid, Base Performance på 18' piggfrie vinterhjul. Utfra det jeg har lest på noen tråder her tidligere så synes jeg at forbruket mitt er høyt. Må legge til at når jeg kjører hjemmefra så er bil og batteri kaldt, venter fortsatt på at Tesla skal knytte bilen til min Teslakonto, så har ingen fungerende app, og ingen hjemmelader ennå, venter på sameiet. Jeg har også stått i kø endel ut av byen på E-18, utover det er det Chillmodus, og pen kjøring. Jeg synes også den taper endel når jeg ikke bruker bilen, hadde 400 km på mandag ved 16 tiden, kl 9.30 i morges når jeg dro hadde jeg 362 km.

#6
Model 3 / Krysning av Long Range og Performance?
lørdag 02. november 2019, klokken 12:51
Hei, siden jeg er newbie eier av TM3, og ditto her på forumet, blir det endel spørsmål fra meg, får prøve å bidra meg noe når jeg har litt mer erfaring med bilen.

Jeg kjøpte bilen av en bilforhandler denne uken, gått 400 km. Den sies å være en blanding av Long Range og Performance. Den har rekkevidden og hengerfestet til Long Range, mens den har ytelsen til Performance, den har 18' felgene fra Long Range, men Trackmode fra Performance, røde kalipere, og litt andre bremser, pedaler og spoiler enn vanlig Performance. Det skal visstnok være et begrenset opplagsproduksjon fra Tesla, i flg. forhandler.
Jeg har ikke hørt om denne før, noen som kjenner denne "varianten"?

Mvh
Øyvind
#7
Model 3 / Forhåndskondisjonering
lørdag 02. november 2019, klokken 00:03
Hei, er det noe poeng å gjøre dette dersom man ikke samtidig lader? Jeg har ikke lader hjemme ennå, poenget med å forvarme bilen/batteri er vel for å spare strøm når man skal ut å kjøre. Jeg antar at å forvarme bilen/batteri en time trekker endel strøm, så lønner dette seg i det hele tatt når bilen ikke samtidig står til lading?

Mvh
Øyvind
#8
Hei, ny på forumet, og hentet ut en ny TM3 i dag, Jeg fant en gammel tråd fra 2015, hvor det sto at dersom man kjøpte en brukt Tesla, eller en fra en vanlig bilforhandler, så kunne man sende kopi av førerkort og vognkort til en e-mailadresse hos Tesla: mailto:ServiceHelpEU@teslamotors.com og de vil  få bilen registrert raskt for deg. Jeg sendte e-mailen fra samme e-mailadresse som Teslakontoen er registrert på.

Jeg gjorde så, men fikk raskt en automail: (forkortet versjon)
Your message to ServiceHelpEU@teslamotors.com couldn't be delivered.
ServiceHelpEU@teslamotors.com only accepts messages from people in its organization or on its allowed senders list, and your email address isn't on the list.

Det hadde vært fint å få dette opp å stå, da det er endel nyttige funksjoner på appen, utover det at telefonen blir en nøkkel, så om noe vet den korrekte prosedyre, blir jeg veldig takknemlig. Er ellers superfornøyd med bilen sålangt.

Mvh
Øyvind
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA