Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trillebille

#1
Leaf 2010-2017 / Gå over til 30 kwh eller ny elbil?
onsdag 30. oktober 2019, klokken 07:06
Har tenkt så mye på dette at det går i surr for meg, så da spør jeg dere til råds. Spørsmålet er om vi skal gå fra 24 kwh (2013) til 30 kwh-Leaf eller ny elbil?

Har en 2013-modell som funker godt, men har ved noen tilfeller (typisk ferier) litt lite plass for to voksne og to småbarn med barneseter. Det største problemet er rekkevidden som på vinteren gjør at vi må hurtiglade når vi skal til besteforeldre (akkurat over 10 mil unna), og det er sjelden trivelig i 10- med to sure barn..

Så må nå videre, spørsmålet er hvor? Kan få en E-Niro så å si å dagen da jeg står blant de aller første i køen (har krysset av for at jeg venter på app, noe som gjør at de etter meg som ikke vil vente på app går forbi i mellomtiden, men det kan jeg avhuke og dermed få bil ved neste utlevering). Mens denne bilen er stor nok, trenger jeg absolutt ikke rekkevidden, og jeg er også skeptiskt til å kjøpe ny bil med to små barn som ikke viser mye hensyn til bilpleie.

Så er det nye-Leaf, men den har jeg prøvekjørt flere ganger uten at jeg har klart å få en noenlunde behagelig sittestilling - bilforhandler prøvde boktsavlig talt alle triks i boka utenom å ta ut setet. Så den er dessverre uaktuell. Peugeot E-2008 kan være potensiell, men den må jeg prøvesitte før jeg i det hele tatt kan vurdere den, og det kan først skje ved årsskiftet. WV-gruppen er uaktuelle da de ikke har bagasjeromsplass, og TM3 er ikke aktuelt grunnet samme og usikkerhet rundt service og serviceinnstilling. Har verken råd eller lyst på TMS eller TMX eller andre biler over 500.000.

Så kom jeg plutselig over dette med at man likevel kan ha takstativ på Leaf -17, og har fått anbefalt en sammenleggbar takboks (Thule Ranger 90) som sammen med takstativet veier knappe 15 kg slik at jeg kan fylle ca. 20 kg lovlig på taket. Dette kan i stor grad avhjelpe plassbehovet ved gamle Leaf, og da er spørsmålet rekkevidden. Har undersøkt litt, og kan få byttet min 2013 i en norsk 30 kwh med moderat kjørelengde (60.000-80.000) mot et helt greit mellomlegg (70.000-100.000).

Med en 2016/2017 Leaf vil vi atter komme inn under nybilgaranti og videre 8-årsgaranti på batteriet, noe jeg anser som veldig positivt. Det siste ankepunktet jeg har mot å gjøre dette er rekkevidden/batteriet fordi jeg mener å ha hørt og lest at 30 kwh-utgaven ikke hadde så mye for seg da batteriet ikke gav så mye mer rekkevidde og også har tapt seg mye fortere over tid enn 24 kwh-versjonene. Jeg trenger ikke voldsomt mye mer rekkevidde, men ønsker f.eks å kunne kjøre ti mil til besteforeldre uten at det blir behov for lading - sommer som vinter i flere år fremover i tid.

Har prøvd å lese gjennom mange av de 148 (!) sidene i forumet om gamle-Leaf, men finner ikke helt noe som beroliger meg mtp dette. Kan noen av dere med 30 kwh-Leaf være meg til hjelp her?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA