Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jambo

#1
Fikk nettopp installert en Easee ladeboks, 32 A trefas sikring på TN-nett med overspenningsvern, og når jeg lader bilen med 11 kW suser det en del fra inni sikringsskapet. Klarer ikke helt stedfeste susingen, men er sannsynligvis fra enten den nye sikringen, overspenningsvernet eller strømmåleren. Er dette normalt? Jeg har ikke hatt ladeboks før, har bare brukt nødlader mens jeg ventet på å få den installert.
#2
https://www.tu.no/artikler/miljoproblemet-elbileierne-ikke-snakker-om/510191

"Miljøproblemet elbileierne ikke snakker om": Nok en artikkel om elbiler med clickbait-overskrift som kunne vært skrevet av en dieselfan fra "Livets harde skole". Dersom man faktisk leser artikkelen, virker konklusjonen å være at økt slitasje kun forekommer der man har en tung elbil med kraftig akselerasjon og sjåføren ikke kjører fint, altså f.eks. akselererer hardt, gjerne fra stillestående.

Hva slags dekkslitasje har man dersom man kjører fint da? Hvor mange sesonger holder et sett dekk med vanlig kjøring på elbil?
#3
ID.4 / Lagring av hattehylle/bagasjeromsdekke
søndag 09. mai 2021, klokken 16:58
Er det noen som vet om hattehyllen på ID4 kan lagres f.eks. under det doble gulvet om det trengs, eller må man huske å legge den igjen hjemme hvis man skal frakte litt høyere ting i bagasjerommet?
#4
EV 6 / Kia EV6 vs VW ID4
lørdag 24. april 2021, klokken 20:17
Jeg har lenge vurdert VW ID4, alternativt Skoda Enyaq, men jeg trenger firehjulstrekk, som ikke fås før seinere i år. Og seinere i år, visstnok, får man også Kia EV6, som også leveres med firehjulstrekk og til en tilsvarende pris som VAG sine alternativer når man spekker dem opp med utstyr.

Da prisene kom syntes jeg plutselig EV6 GT Line overgikk ID4 på "alt": kraftigere effekt og raskere akselerasjon (325 hk, 5,4 sek. vs. 265 hk, 6,9 sek. (tall for Enyaq IV80x)), lenger garanti (7 år vs. 5 år), kan dra tyngre tilhenger (1600 kg vs. 1200 kg), støtter høyere effekt ved lading (220 kW vs. 125 kW), og V2L med 3,6 kW schuko strømuttak som jeg ser for meg kan være artig på den helt fossilfrie campingferien hvor man bl.a. kan ha med seg elektrisk grill.

Ulemper er noe mindre bagasjeplass og en litt lavere sittestilling (EV6 er 155 cm høy mot ID4 på 164 cm), men fremdeles høyere sittestilling enn "vanlige" biler og god bakkeklaring på 17 cm. Er det noe jeg overser her, eller er det en "nobrainer" å gå for Kia EV6?
#5
Motor har testet cruise control på ID4 og nevner en del andre med samme problemet: nedbremsinger eller akselerasjoner til feil hastighet. Er den virkelig så dårlig? Kan man i så fall deaktivere dette og bruke den som en litt "dummere" cruise control?

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406
#6
Elbiler i media / Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete
søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA