Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jan E-28

#1
BMW iX / Hvilken Ipad passer i seteholderne?
mandag 10. januar 2022, klokken 00:10
Minsta har begynt å fatte interessen for ipaden til storebror, så må skaffe en til før bilen kommer. Men den må være kompatibel til holderen i baksetet.

Ser ut til at om en skal opp på noe nyere en ipad4 så må en over på universal holderen med eget dedikert etui tilpasset den spesifikke ipad?
Noen som har sjekket litt å sett om en får dedikert etui til alle mulige pro, air og ipad5 til 9?
Ser ut til at en ikke får fester i det hele tatt til de største Pro seriene?
#2
Lade hjemme / Smart ladebox uten mnd kostnad?
mandag 25. oktober 2021, klokken 15:46
Ny i gamet, og prøver å lese meg opp på hva jeg skal putte i garasjen før bilen ankommer.
1-fas IT egen 32A kurs.

Strømprisen er kjent frem i tid via Nordpool og andre nettsider gratis.
Men fra alt jeg klarer å lese meg frem til så er alle smarte EVSE bokser som utsetter åpning for lading frem til strømprisene er lavest, ala Easee/Tibber eller Zaptec, avhengig av månedlig abonnement/kostnad utenom?

Eller finnes det noen for salg som benytter seg av de gratis tilgjengelige prisene og lar deg selv enkelt styre når den skal starte uten abonnement/påslag?
#3
Flere biler kommer nå med ESM (electrically excited synchronous motor) vs PSM (permanent magnet synchronous motor).

Slik jeg forstår det så er en av årsakene at en da slipper kostnad og miljøproblemet med magneter. Ulempen er(ivertfall har vært) at de er litt større og litt mindre effektive på full last.
Siden Elbil skjeldent går på full last, og styringsystemene har blitt så bra, så vil jeg tro denne delen har utjevnt seg i det siste?

Men så en test av BMW IX utført av nederlandske Auto Week hvor de kommenterte at "the engine slips a little bit since there is no magnet. But on the other hand its not a sport car, so it's ok."
BMW bruker sin gen5 i IX, som er en ESM motor med spoler isteden for magneter i rotoren.

Hva mener han egentlig med det?
Vil tro den typiske "hakkingen" magnetiske motorer har ikke er merkbar i en bil?
Blir det litt som følelsen mellom automat og manuel gir han mener?

De få elbilene jeg har prøvd. Så kan jeg ikke huske at jeg har kjent at motoren "hopper" over felt i motoren?
#4
Antar iX sitt ASD (active sound design) system også har ANC (active noise cancelling) med filterteknikker som kanselerer harmoniske svingninger etc i kupe slik mange andre BMW'er har. Den har i vert fall ESE (engine sound enhancement). Fant en lydfil på kickdown på ix, men finner den ikke igjen nå :( Men lyden var på det klippet ikke samme som de klippene en finner av i4 M, men like "kunstig".

Med andre ord er stereoanlegget blitt en viktig del av lydopplevelsen for mange. Der vi før i tiden betalte i dyre dommer for litt bedre lyd i eksosanlegg, vil det samme gjelde i dag med oppgradering av stereoanlegget?

Har B&W hjemme, og elsket lyden i forhold til H&K som også var på test. Men har sett på det som bortkastet å prøve å få til Hi-fidelity i en bil. Men er det egentlig bortkastet å prøve?
Vil ANC, ASD, ESE osv oppleves mye bedre om en betaler ca 35.000 ekstra for B&W i forhold til standard eller H&K?
Lydopplevelsen i musikken vet jeg at det er stor forskjell å gå litt opp til H&K, men jeg finner det ikke helt forsvarlig med hoppet opp til B&W kun basert på musikk-kvaliteten. Men om alt det andre innen ASD også er mye bedre så begynner det å lukte fugl. Spesielt om ANC er mye bedre.

https://www.dezeen.com/2021/03/26/hans-zimmer-bmw-ix-electric-suv-sound-design/


#5
Holder på med et Cafe racer MC prosjekt, og pga liten plass til startbatteriet skal jeg bruke zippy-flightmax-8400mah
Blir montert på egen Deligreen BMS med balanseringsfunksjon.


Men ser det står noen steder at generatoren fra bil/båt/MC ikke er optimalt for å lade Lixx batterier.
Er mange som gjør det direkte uten egentlig å engang bruke BMS, Men jeg ønsker å være sikker på at jeg har best mulig batterikrets på sykkelen, og det som gir lengst levetid.

Spørsmålet er om det er nødvendig med DC-DC BUCK konverter for å få ren fin spenning for lading?
Tenkte på denne eventuelt:
Diymore 200W 15A DC-DC Buck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA