Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PerBear

#1
Jeg ønsker å studere innmaten i Tesla sine batteripakker og trenger derfor BMS til model s/x og 3. Delene kan være defekte så lenge skade ikke er synlig. Pris blir vi enig om.
#2
Sist redigert 13/3-2016:

Jeg har nå fått montert et sett rustfrie beslag sammen med min sønn og det ble veldig bra. Vi gjorde slik:

  • Demonter panser
  • Løsne sideblinker med å presse låsfliken inn mens du vipper dekselet ut fra framskjermen. Gjør det forsiktig så du ikke knekker noe.
  • Vask blinklyshuset i varmt såpevann og spyl det rent. Sett det til tørking
  • Skru ut de tre forsenka skruene som holder beslaget
  • Fjern rust kjemisk fra plasten med å påføre ufortynnet Butinox kraftvask med en pensel, bruk vernebriller & gummihansker (forsøkte også med Pingo kraftvask men den virket dårligere)
  • Tørk av og spyl med masse rent vann på begge sider av forskjerm. Gjenta med mer kraftvask inntil all rust er fjernet
  • Skru fast beslaget med forsenkede rustfrie plateskruer av dimensjon 3,5x16 flatt hode (ikke linsehode), PH2. F.eks. Biltema 19050. Originalt er trolig 3,5x12 men det fant jeg ikke. Dessuten sitter 3,5x16 litt bedre fast
  • Sett blinklyshuset på plass i beslaget og sjekk at det ligger flush med beslaget
Alle beslag jeg fikk laget er nå avhendet.

Siste info 22/3-2016:
Alle beslag ble sendt i dag og de som har bestilt skal ha fått PM med betalingsinfo.
NB: Beslagene er uten forsenking. Skruehullene må forsenkes slik at de vedlagte skruene ligger flush.
Når alle har betalt skal jeg legge ut CAD modell på elbilwiki.

SitatHjelper min sønn med å fikse hans grå Think Classic.
Den har stygge rustrenner nedover forskjermene pga rust fra beslagene på sideblinkerne.
Nå har jeg tegnet delen i CAD og skal til å bestille laserskåret beslag i 316. Men så kom jeg på at kanskje noen andre også er lei av rust og trenger å bytte beslagene?

Det blir selvsagt rimeligere hvis vi er flere som skal ha, ta kontakt via PM så snart som mulig hvis du er interessert.

PS:
Burde kanskje lagt emnet ut på kjøp/salg deler, men dette er jo kun interessant for Think Classic, og er mer et GROUP BUY siden de selges for selvkost.

#3
Noen har ofret endel DC sikringer for å lage denne illustrative filmsnutten:
https://youtu.be/Cup5fMGaE2g
#4
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Podbike
torsdag 26. november 2015, klokken 22:58
Forhåpentlig kommer det en ny og norsk velomobil på markedet om ikke alt for lang tid.
Den heter Podbike® og bygger på min masteroppgave samt praktisk erfaring med daglig bruk av en nederlandsk velomobil over fem år.



Mer info her, inkludert link til masteroppgaven (fri nedlasting): www.podbike.com
#5
Har du tilfeldigvis en Tesla lader for mye som virker eller kanskje ikke? Såfremt den ikke er fullstendig utbrent så vil jeg gjerne kjøpe den!

Send meg PM  :)
#6
Når vi dro til hytta i starten av påsken fungerte dessverre ikke Grønn Kontakt sin hurtiglader i Flekkefjord. Den var blitt ødelagt dagen før. At det tar litt tid å få tak i reservedeler er sånn som skjer og vi aksepterte å bruke 2,5 timer i Flekkefjord for å saktelade.

Men: når vi så skal dra hjem, etter nesten en uke, fungerer fortsatt ikke hurtigladeren når vi sjekker på nettet! I følge Grønn Kontakt (http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge) er det fortsatt feil på laderen.

Jeg synes det er sterkt kritikkverdig at Grønn kontakt, som drifter mange ABB hurtigladere, ikke klarer å få reparert hurtigladeren i løpet av et par dager. Spesielt midt i påskeferien bør det absolutt prioriteres. Da er det mange som reiser langt og er avhengig av hurtiglading.

Grønn kontakt sin hurtiglader i Flekkefjord er levert av ABB. Det er samme firma som bl.a. leverer transformatorer, generatorer og annen kritisk infrastruktur, og ikke minst motorstyringer til skiheiser og gondolbaner. Hvis slikt utstyr er ute av drift pga defekt elektronikk må det fikses fort. Offentlige ladere er viktig infrastruktur.

Grønn Kontakt: Å la det gå en uke og fortsatt ikke ha reparert laderen er skikkelig dårlig service!  >:(
#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Ønsker å kjøpe defekte ladekladder
torsdag 18. september 2014, klokken 01:44
Jeg har behov for "ladekladder", også kalt "nødladekabel" til et forskningsprosjekt. De trenger ikke virke og støpsel/ladekontakt kan være ødelagt/avrevet. Men de må være helt originale, dvs. at det må være ladekladd som ble levert som standard med elbil eller plugg-inn hybrid.

Trenger ladekladd til:
Mitsubishi
Volkswagen
BMW
Volvo
Ford
Kia
Nissan
Toyota

God betaling! Send PM.
#8
Volkswagen VW / Hvordan se ladefart på VW?
lørdag 13. september 2014, klokken 15:40
Kan  noen fortelle meg hvor jeg på eGolf og eUP kan se ladefarten, dvs km/time, alternativt øyeblikkseffekt eller øyeblikksstrøm til lader?
Jeg klarer ikke finne informasjon i bilens instrumenter om laderen trekker 5, 8, eller 16A .

Jeg har en meget stygg mistanke om at VW-konsernet har dr*** på draget...  ::)
#9
Alternativ energi / Brenselcellebiler? Neppe
torsdag 31. juli 2014, klokken 02:11
Bilprodusenter som har satset seriøst på brenselcelle (FCHV) sliter med å trekke seg fra videreutvikling primært fordi de allerede har brukt mangfoldige milliarder på å få det til å virke. Det blir lite pensjon til den som innrømmer at de har satset på feil hest.

Men selv om Toyota eller andre får brenselceller produsert til grei pris vil FCHV kun være interessant for helt spesielt bruk da det blir for dyrt å vedlikeholde over tid, og drivstoffet vil alltid være 3-10 ganger dyrere enn strøm fordi det er så energikrevende å utvinne hydrogen, pumpe opp trykket og kjøle det til lav nok temperatur til at det kan fylles på en bil i løpet av få minutter uten å overopphete gassbeholderne.

Den største utfordringen blir å ivareta sikkerheten på høytrykksystemet som utsettes for en meget reaktiv gass som gjør stål sprøtt og som ved 700 bars trykk vil lekke igjennom alle materialer.

Hydrogentankene og alt annet med 700 bars trykk må resertifiseres jevnlig på lik linje med annet viktig sikkerhetsutstyr.  Alle 700 bars komponenter må trykk og lekkasjetestes. Noen deler som ikke kan verifiseres må trolig byttes ut med jevne mellomrom, sannsynligvis alle sikkerhetsventiler og andre sikkerhetsløsninger. Kanskje så ofte som annenhvert år.

Dagens teststandarder for kollisjontesting og branntesting av hydrogendrevne kjøretøy er også ufullstendige. Etter det jeg vet er de ikke tilpasset høyere trykk en 350 bar og testene virker mangelfulle og lite realistiske. For eksempel en skade lik den som oppstod på undersiden av en Tesla model S etter at bilen kjørte over et tilhengerfeste ikke del av testscenariet.  Selv om gasstankene er av karbonfiberarmert plast og ligger relativt åpent tilgjengelig under bilen. Ferjer, parkeringshus og tunneler utgjør ekstra og delvis ukjent risiko pga mulig akkumulering av eksplosiv blanding av hydrogen og luft.

Kjedekollisjon med flere FCHV kjøretøy i norske tunneler er hverken simulert eller testet, og vekt, hastighet og kjøretøytetthet har økt siden gjeldende standarder ble laget. Det er ennå ikke utført fullskalaforsøk med FCHV i tunnelbranner, og noen FCHV vil under parkering kunne lekke hydrogen f.eks. i bilkø inni en tunnel.

Jeg har heller ikke funnet dokumentasjon på realistiske kollisjonstester hvor gasstankene punkteres på en slik måte at all gass frigjøres øyeblikkelig. Det virker på meg som standardene stort sett er definert av bilprodusentene og oljeselskap og ikke hva som er best for samfunnet. Det minner litt om ASME standarder fra femti-tallet som manglet sikkerhetsmarginer for korrosjon og svekkelse i sveiser.

Utbredt bruk av FCHV vil derfor gi økt risiko for alvorlige ulykker i tunneler, parkeringshus og ferjer . Av den grunn bør ikke FCHV personbiler gis avgiftslette her i Norge. Det blir rett og slett for farlig på sikt.

Dessuten:

1) Det reduserer statens inntekter fordi det ikke er drivstoffavgift på hydrogen

2) Det vil redusere salget av rene batteridrevne elbiler (BEV) som er mye mer energieffektiv løsning og som i Norge har lave CO2 utslipp (well to wheel)

3) FCHV er en suboptimal løsning som har høyere energiforbruk både ved produksjon og drift enn BEV

4) Utstrakt salg av FCHV forlenger avhengighet til fossilt brensel fordi mesteparten / nesten all hydrogen vil bli produsert fra naturgass pga pris, med dertil følgende CO2 utslipp.

5) FCHV fjerner behovet for hurtiglading og derved hindrer utbredelse av nødvendig ladeinfrastruktur for BEV som er avhengig av slik infrastruktur

Med mulig unntak av tyngre lastebiler mener jeg at FCHV teknologien er for komplisert og potensielt farlig til å kunne brukes i stor utstrekning.

Det eneste fine (for FCHV teknologien) er at FCHV er tungt subsidiert i USA, Japan og muligens også i Tyskland, selv om den gir like stor eller større well to wheel CO2 utslipp enn en effektiv dieselmotor. Det mener jeg er hovedgrunnen til at Toyota og andre bilprodusenter jobber med å tilby FCHV på personbiler really soon now!

Men den største årsaken til at FCHV ikke kommer er at infrastrukturen blir altfor dyr å bygge ut. Det er mye dyrere å bygge hydrogenfyllestasjoner enn ladestasjoner, hydrogenet må transporteres over lange avstander og det er farlig transport og dyre gasstankbiler som gir dyr transport. 
Alternativt må hydrogenet produseres lokalt med strøm men det er mye dyrere enn å bruke natrugass. Uansett blir avskrivingstiden derfor lang og det er økonomisk tvilsomt om noen vil satse på det når det kun er et tidsspørsmål før kommende batterier kan lades på minutter og får like lang rekkevidde som FCHV.

Allerede nå kan jeg lade min velomobil sine A123 Systems celler på 15 minutter til 80% og få en rekkevidde på 200 km, men det er en annen historie! ;)
#10
Syklistenes Landsforening arrangerte i helgen et bakkeløp for elsykler i en bakke som virkelig tester elsykkelens motor og batterisystem.

Resultat finnes her:
http://www.syklistene.no/2014/07/it-never-gets-easier-you-just-go-faster-lysebotn-opp-pa-elsykkel/

Her er reportasje fra NRK (video):
http://www.nrk.no/rogaland/elsykkellop-opp-lysebotn-1.11816537
#12
Andre Elbiler / FOMM Concept One - flomsikker elbil
torsdag 03. april 2014, klokken 11:51
Et japansk firma som har spesialisert seg på elektriske småbiler har lansert en fireseter på under 2,5 m lengde som flyter og kan manøvrere i vann:

http://youtu.be/4vlhhmusGHE

Her er mer info:
http://fomm.co.jp/wordpress/research_en.html
#14
Her er programmeringsprofil for BRUSA NLG5 lader for å lade 100Ah SAFT NiCd pakker som brukt på Think Classic og eldre franske elbiler. Vet ikke om det kan brukes til noe, men nå ligger den ihvertfall her.

Kilde: http://www.metricmind.com/downloads-3/charger-library/

[Brusa Elektronik]
NLG 51X


[Felles innstillinger]
Batterie_Nennspannung = 96
Temp_Koeff_Gasungsspannung = -0,2
Anz_Aktive_Temperatursensoren = 100
Bezugs_Temp_Spannungen = 30
Max_Netz_Strom = 16
NLG_Betriebsart = 0
Ext_I_Min_Booster = 6
Ext_I_Max_Booster = 10
Temp_Reduktions_Art = 1
Batt_Temp_Derating = -5
Temp_Derating_Null = 50
Batt_Hysterese_Ein = 43
Batt_Hysterese_Aus = 45
Batt_Temp_Ueber = 60
Batt_Spannung_Ueber = 160
Batt_Ladung_Mehr_Als = 120
Lade_Zeit_Mehr_Als = 72


[§ 1]
Anzahl_Vorwaerts_Bedingungen = 1
Anzahl_Rueckwaerts_Bedingungen = 0
Max_Lade_Strom = 25
Max_Lade_Spannung = 128
I_Status_LED = 001
U_Status_LED = 002
Typ_Vorwaerts_Bedingung_1 = 10
Wert_Vorwaerts_Bedingung_1 = 124
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_12 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_2 = 20
Wert_Vorwaerts_Bedingung_2 = 0
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_23 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0


[Seksjon 2]
Anzahl_Vorwaerts_Bedingungen = 2
Anzahl_Rueckwaerts_Bedingungen = 0
Max_Lade_Strom = 25
Max_Lade_Spannung = 124
I_Status_LED = 001
U_Status_LED = 002
Typ_Vorwaerts_Bedingung_1 = 41
Wert_Vorwaerts_Bedingung_1 = 30
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_12 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_2 = 30
Wert_Vorwaerts_Bedingung_2 = 12
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_23 = 1
Typ_Vorwaerts_Bedingung_3 = 51
Wert_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0,6


[§ 3]
Anzahl_Vorwaerts_Bedingungen = 2
Anzahl_Rueckwaerts_Bedingungen = 0
Max_Lade_Strom = 12
Max_Lade_Spannung = 128
I_Status_LED = 012
U_Status_LED = 022
Typ_Vorwaerts_Bedingung_1 = 41
Wert_Vorwaerts_Bedingung_1 = 30
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_12 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_2 = 30
Wert_Vorwaerts_Bedingung_2 = 5
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_23 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0


[§ 4]
Anzahl_Vorwaerts_Bedingungen = 3
Anzahl_Rueckwaerts_Bedingungen = 0
Max_Lade_Strom = 5
Max_Lade_Spannung = 136
I_Status_LED = 122
U_Status_LED = 222
Typ_Vorwaerts_Bedingung_1 = 51
Wert_Vorwaerts_Bedingung_1 = 1
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_12 = 1
Typ_Vorwaerts_Bedingung_2 = 52
Wert_Vorwaerts_Bedingung_2 = 5
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_23 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_3 = 41
Wert_Vorwaerts_Bedingung_3 = 120


[Seksjon 5]
Anzahl_Vorwaerts_Bedingungen = 0
Anzahl_Rueckwaerts_Bedingungen = 0
Max_Lade_Strom = 0
Max_Lade_Spannung = 0
I_Status_LED = 200
U_Status_LED = 000
Typ_Vorwaerts_Bedingung_1 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_1 = 0
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_12 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_2 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_2 = 0
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_23 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0


[§ 6]
Anzahl_Vorwaerts_Bedingungen = 0
Anzahl_Rueckwaerts_Bedingungen = 0
Max_Lade_Strom = 0
Max_Lade_Spannung = 0
I_Status_LED = 000
U_Status_LED = 000
Typ_Vorwaerts_Bedingung_1 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_1 = 0
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_12 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_2 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_2 = 0
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_23 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0


[Seksjon 7]
Anzahl_Vorwaerts_Bedingungen = 0
Anzahl_Rueckwaerts_Bedingungen = 0
Max_Lade_Strom = 0
Max_Lade_Spannung = 0
I_Status_LED = 000
U_Status_LED = 000
Typ_Vorwaerts_Bedingung_1 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_1 = 0
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_12 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_2 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_2 = 0
Verknuepfung_Vorwaerts_Bed_23 = 0
Typ_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0
Wert_Vorwaerts_Bedingung_3 = 0
#15
Det siste året har flere kinesiske motorprodusenter tatt frem krankmotorer som passer på vanlige sykkelrammer. Noen begrensninger finnes så det er viktig å sjekke dimensjonene og forvisse deg om at ramme og motor passer sammen.



Foreløpig er det Bafang (8-fun) som leverer settene som får best kritikk. De har flere modeller fra 250W til 750W.

Diskusjonsforum hvor Bafang sine krankmotorer diskuteres: http://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=50104&start=200

Postordrebutikk i Kina som selger Bafang krankmotor: http://www.aliexpress.com/item/48v-750w-8fun-bafang-bafun-motor-2013-New-model-BBS-01-Center-driven-Motor-Electric-bike/1259610070.html

Video som viser motorinnmaten (tysk): http://youtu.be/b68fOrwcOcc

#16
Har ikke sett noe informasjon om batterigarantien på i3. Det var jo et stort tema på tvillingene og Leaf. Hva slags garanti på levetid/restkapasitet gir bmw?
#17
De internasjonale ladestandardene er ikke fremtidsrettet. IEC 62196-3, som er forslag til internasjonal DC ladestandard, er dessverre monumentalt feil. Standarden inneholder ingen felles standard men derimot fire ulike løsninger.  IEC 62196-2 som er den internasjonale "standard" for AC lading har også flere ulike plugger slik at en elbil ikke kan brukes på tvers av landegrensene men må bygges om til ulike land.

Tesla sin ladekontakt i europeisk Model S er en forbedring av IEC 62196-2 type 2 men er vesentlig forbedret slik at Tesla sin variant støtter:
- 80A AC enfase
- 70A AC trefase
- 250A DC

TMS sin europeiske kontakt er derfor perfekt som internasjonale standard for både AC og DC lading. Den har like god eller bedre ytelse enn alle "standard" ladekontakter.

Tesla har nå en unik mulighet til å definere internasjonal ladestandard. TMS sin europeiske kontakt er perfekt som den kommende internasjonale standard for både AC og DC lading.
#18
Elbilen i Samfunnet / Elbil-dragracing for ungdommen?
lørdag 10. august 2013, klokken 00:21
Nå er det etter hvert mange Th!nk Classic som står og vansmekter med batteripakker som sårt trenger oppgradering.  Men Biltilsynet forbyr batterioppgradering. Så i praksis er dagene talte for T!nk Classic på norske veier.

Men før alle blir eksport eller hugget, hva om Elbilforeningen sammen med passende samarbeidspartnere dro i gang en "Th!nk & Drag" konkurranse hvor landets raskeste Th!nk classic ble kåret? Da får T!nk Classic en nytt liv!

En elbil drag-race konkurranse åpen for lag fra norske videregående skoler, høyskoler og universitet hvor lagene bygger om en gammel elbil til å bli den raskeste.

En attraktiv førstepremie vil garantert trigge interessen!
#19
Ladeplasser og ladekabler / DC hjemmelader - for hvilke biler?
torsdag 08. august 2013, klokken 00:39
IEC og SAE jobber med å fullføre den kommende "felles" DC ladestandard. I forslaget for Europa er det foreslått støtte for DC lading via vanlig Mennekes plugg i tillegg til to ekstra kontaktpinner som støtter inntil 1kVDC/140A (140kW):


Med DC-Mid vil f.eks. en 500V batteripakke kunne lades med 140A eller 70kW mens DC-low støtter 80A dvs 40 kW.

Det finnes allerede biler fra Tyskland (bl.a. BMW i3) som støtter DC-High lading via eksterne kontakter. Men hvilke biler støtter DC-mid/low lading?
#20
Bosch sponset en elsykkeltur i Mongolia(!)


Mye bratte bakker med henger sliter garantert på kjedegirene.


Tøff tur krever mange batterier, kun en lading ble gjort fra stikkontakt, ellers ble batteriene ladet fra medbrakt solcellepanel.

Her er link til flere bilder og tekst:
http://www.bosch-ebike.de/en/service/image_gallery/tour_de_mongolia/tour_de_mongolia.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA