Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sveander

#1
Lade hjemme / Hva slags kabel til lader?
onsdag 04. august 2021, klokken 14:18
Jeg har tenkt å skaffe en kabel jeg kan grave ned fra huset til garasjen.
Hva slags kabel er godkjent for å ligge i bakken.
Bør jeg legge den i rør?

Hvor får man en billig og god slik kabel ?
Bør vel være 4 x 6 mm2
#2
Lade hjemme / 3 fase på IT-nett
tirsdag 06. juli 2021, klokken 15:51
Jeg har i dag 400 TN og 3 faser å boltre meg i.
Jeg har sett diskusjoner om at man ikke kan bruke 3 faser på IT-nett
til de fleste biler. Hva er god informasjon her?
Er vi som flytter og får IT nødt til å kun lade med en fase?

Har en Enyaq og mode 3 så skulle gjerne
#3
Skoda ENYAQ / Forvarme batteri
torsdag 25. mars 2021, klokken 12:54
Hei
Det er ingen info om dette i manualen. Eller har jeg oversett noe?
#4
Lade hjemme / Erfaring med Easee ladeboks, formidlet av Circle K.
mandag 16. desember 2019, klokken 10:16
Hei
Jeg har tenkt frem og tilbake om hvor jeg skulle kjøpe lader.
Jeg tenkte da når Circle K kommer med et tilbud med nedsatt pris på Easee at nå slår jeg til.
Da får jeg et stort firma med muskler og en kundeservice som funker.

På Torsdag fikk jeg laderen og siden da har jeg 2 ganger klart å lade.
Systemet er jo slik at man kan lade på 3 måter;
1. Direkte fra lader bare ved å plugge i kabel
2. V.h.a. app Circle K Charge ( som også brukes for hurtiglading)
3. V.h.a ID-brikken som følger lader

På Torsdag ringte jeg Circle K og de skylte på nettverket til laderne.
Jeg klarte allikevel å lade en gang v.h.a appen. De 2 andre metodene virket ikke
På fredag gjentok det seg og jeg ble fortalt at de skulle fikse så jeg kun kunne lade direkte mens de fant ut av det andre. Etter utallige telefoner frem og tilbake så skulle de få produsent til å fikse dette. Jeg skulle bare vente et par timer. Det skjedde "selvsagt" ikke. I går klarte jeg en andre gang å lade med app , de 2 andre virket ikke

Den appen er veldig rar for den gir ingen feilmelding , den bare insistere på at det lades. Altså den kommuniserer ikke med bil/lader tydeligvis.

Jeg har nå gitt Circle K 2 muligheter i løpet av dagen.
1. fikse det så alle 3 metoder virker ( spesielt 1 og 3)
2. hente lader og kople ned alt de har gjort

Nå får vi se hva som skjer. Dere får beskjed.

Er det noen som har erfaring med dette? Er det bare meg?
#5
e-up! / Ulyd fra et av hjulene.
onsdag 11. desember 2019, klokken 09:33
Hei
Vi har for så vidt diskutert dette litt før, men finner ikke trådene.

Her om dagen så var jeg litt rask over en fartsdump.
Det kom et lite smell , men ikke veldig høyt.
Etterpå så var det en mer skrapende lyd når jeg kjørte veldig sakte og dreiet rattet fullt ut.
Det var akkurat som det ble bedre av å kjøre for ingen lyd under kjøring.
Jeg har sjekket bolter og hjul og de sitter på.
Dagen etter var det borte og nå er det ingen ulyd noe sted.

Noe ideer om hva det var ?
Burde jeg få den på en bukk og sjekke?
#6
Nissan e-NV200 / Avgifter i bom og parkering i Oslo
onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:05
Er det noen som vet om det spiller noen rolle om den er en håndtverkerbil eller om jeg bruker den kun privat mht. bom og parkeringsfritak i Oslo

#7
Nissan e-NV200 / Sove bak i e-NV200
mandag 07. oktober 2019, klokken 10:21
Hei
Vi lurer på om ikke dette er bilen om man enkelt vil skaffe seg en campingbil å overnatte i.
En bilselger har sagt dette om lasterommet

Lasterommet i e-NV200 er på 4,2 kubikkmeter med en høyde på opptil 1,36 meter og 2,00 meter i lengde. Bredden er 1,50 meter vegg til vegg (nb, 1,22 meter mellom hjulkassene)

Er det noen som har testet 2 voksne bak i en slik bil . Jeg tenker at man bør bygge opp mellom hjulkassene (hvor høye er de? ) og lage en flatseng som er 1,5 m. 1.22 er litt snaut for 2 voksne.

Jeg tenker også at man kan bruke bilens varme/kuldeanlegg til å varme/avkjøle ved hjelp av appen. Tanker om det?

Svein-Tore

PS ! en baktanke er jo også at Oslo kommune gjør det stadig vanskeligere for elbiler (bom og parkering) , men elvarebil er skjermet, enn så lenge
#8
Kia Niro EV / Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
torsdag 05. september 2019, klokken 13:22
Her gikk det jo en bil ja . Så det for sent

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156858075

#9
Jeg har tenkt å bevege meg bort fra Schuko i garasjen til en ordentlig og sikker lader

Men jeg lurer på hvorfor jeg ikke bare skal velge en enkel , ikke intelligent lader.
Slik jeg har forstått det er det slik at en intelligent lader kan slå på lading når det er billigere strøm ( det kommer vel) eller når det er nok strøm.

Det første kan vel snart alle biler, dvs programmere når lading skal begynne. Det andre skjønner jeg er vanskelig , men stort sett er det jo mer strøm om natten enn om dagen i et hus.

Er det noe jeg ikke forstår?
#10
Kia Niro EV / Hvor dypt er bagasjerommet?
mandag 12. august 2019, klokken 13:29
Hei
Vi er avhengig av å ha med hundebur og lurer på dypde (gjerne ved bagasjegulvet , men også ved bakseterygg) i cm. Skulle helt få det til uten å legge ned baksetet. Se bilde
#11
Kia Niro EV / Forskjell på EXECUTIVE og First Edition
tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:19
Noen som har en enkel oversikt på forskjellen ?


#12
Nytt er jo
" Det skal ikke være mulig å lade mer enn fire timer av gangen på dagtid."
Hva med natterstid? Det er nesten et større problem.

Noen som har sett på prisene. Er de fornuftige?


https://www.dagsavisen.no/oslo/na-blir-kommunal-lading-like-dyrt-som-hurtig-1.1237269
#13
e-up! / lysene på ladekladden
torsdag 06. september 2018, klokken 14:48
Se vedlagt bilde.
Jeg har aldri rørt knappene på kladden. Men på 1 og 3 kan man jo skru av og på.
Jeg testet det nå og da forsvant det konstante røde lyset jeg har hatt på 5 (selv under vanlig lading)
2 er jo en identifikasjon på at det lader og at det kommer strøm ut til bilen.
De gangene ladingen stopper så lyser det rødt på 4 og da kan det hjelpe å ta ut støpsel i begge ender, gjør man ikke det starter det ikke igjen.

Noen som har mer info om lysene og hvorfor jeg har hatt rødt på 5 under lading.
#14
e-up! / Lading stopper i denne sommervarmen
søndag 05. august 2018, klokken 14:04
Hei
Problemet er diskutert før.
Termostaten i kontakten (og eller i ladeboksen) slår ut i denne varme sommervarmen.

Stemmer det at Møller bytter ladekabel kostnadsfritt pga dette? Er det forskjell på bil kjøpt hos dem og en importert ( som jo har samme garanti)

Svein-Tore
#15
e-up! / Car Net ...igjen
mandag 16. april 2018, klokken 10:02
Den 1. mars fikk jeg beskjed om å forlenge Car Net. Som dere ser skal den løpe til 24/5 , men det skulle vise seg å ikke stemme.
Jeg har vært utallige ganger i kontakt med Kundeservice hos Møller , men de skylder på servicesenteret i Tyskland.
Det er jo selvsagt en enkel ting å fikse , men de får det ikke til . Det føyer seg inn i den dårlige servicen vi opplever fra Møller, dessverre
#16
e-up! / maps+more
fredag 02. mars 2018, klokken 14:52
Jeg henvendte meg til Møller og sa at det var dyrt med Car Net når det funker så dårlig og jeg ikke kan bruke alle funksjoner.
Jeg har som tidligere sagt ikke Garmin og jeg har også den gamle typen radio , se vedlagt

Møller ba meg laste ned appen maps+more og at det skulle virke også på tidlige modeller før uke 45/2014
Jeg kan ikke se hvordan jeg kan paire min mobil med den gamle radioen ?


Her er mailen

Hei Svein-Tore,
Vedrørende din henvendelse.
Car-Net har tre hovedtjenester som fungerer som abonnement. For e-Up er det kun 1 av 3 som er mulig å bruke i bilen, og det er Car-Net e-remote. Det som skiller gammel e-Up med en ny, er at e-Up fra uke 45/2014 fikk mulighet for å styre avgangstid i appen/webportal. Men det skal være mulig å sette avgangstid i Garmin-enheten eller Maps+More appen. Dette fungerer for alle e-Up (selv e-Up produsert før uke 45/2014).
Satsene er lik for e-Up, som det er for e-Golf knyttet e-remote (og de innehar de samme funksjonene). Det som skiller disse to bilene er at e-Golfen også har Guide&Inform (og nyere modeller kommer nå med Security&Service). De nyeste e-Golfene kommer da med 3 av 3 Car-Net-tjenester. 
Disse tjenestene har sine egne satser, og er ikke en del av e-remote. Det er ikke noen som betaler mer opp imot det en får tilbake. Det er kun med GTE-biler det er mindre satser for e-remote, Guide&Inform og Security&Sevice. 
Når det gjelder bruk av Maps+More skal du kunne laste ned appen på mobilen, slik at du får brukt denne tjenesten. Mobilen blir en slags erstatning for Garmin-enheten. Her står det litt informasjon om Maps and More for Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.volkswagen.mapsandmore, og dette er for iphone: https://itunes.apple.com/no/app/maps-more/id1133072715?l=no&mt=8.
Vi takker for din henvendelse og ønsker deg en fin dag!

Vennlig hilsen
Nyima Cham
Kundeservice

#17
e-up! / Leser jeg Car Net riktig?
onsdag 13. desember 2017, klokken 10:44
Jeg vet vi har diskutert det før , men prøver meg igjen

Se vedlagt bilde av siste tur.  Jeg hadde 2 turer i går.
1. Kan jeg da lese at jeg brukte 20 kwh/100km på siste tur eller hele går?
2. Ø-forbruk = ((Ø-forbruk elmotor+ Ø-tilleggsforbruk )) - Ø-gjenvinning )
3. Er de 6,4 på Ø-tilleggsforbruk kun varme som vifte og sete eller også lys , vindusviskere og annet utstyr?

Ellers ser jeg at totalt (jeg kjøpte den i mars 2017 og da var den gått 40 km er ;
Kjørestrekning:  2.240 km
Kjøretid:  58:11 Time
Ø-forbruk elmotor:   14,1  kWh/100 km

4. så hvorfor 2240 km og ikke 8.457 km som den nå har gått. Kan det skyldes reset av Car Net i bilen med sikringen?

Svein-Tore


#18
e-up! / Car Net
fredag 10. november 2017, klokken 09:02
I går fikk jeg en mail med nye vilkår for Car Net.
Uten noen forklaring. Hva var dette? Er det noen bomber der?

#20
Elbiler i media / NRK Ekko diskuterte Elbil i går
onsdag 27. september 2017, klokken 13:15
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA