Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Super7

#1
Kjøpe elbil? / Rimelig bra elbil som dekker det meste?
lørdag 23. juli 2022, klokken 19:06
Er på jakt etter en rimelig elbil som kan brukes til det meste. Har ikke så stort budsjett å bruke på bil akkurat nå. Leasing på bilen jeg har går ut snart og fossilene er ødelagt. Jeg kunne ønske meg en bil med ok rekkevidde. Minst 250-300 kilometer. Bør kunne kjøres fra Bergen til Hemsedal uten for mye lading på vinteren. Mulighet for takboks og lastekrok/hengerfeste slik at jeg kan ta med meg en eller to elsykler på tur.

Mest mulig bil for minst mulig penger. Noe tips? Tesla Model 3 og Y blir for dyr nå slik situasjonen er. Vil helst bruke minst mulig.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Adapter for å lade på industrikontakt?
torsdag 17. september 2020, klokken 20:36
Vi har en elbil med enfas lader og tenkte å kjøpe noen adapter for å kunne lade på industrikontakter som en nødløsning på jobb eller liknende (ikke fast). Kan jeg bruke de her?


På Elbilforeningen står det "laderegulator". Vil det si ladekabelen med kladd?

Hva er de mest nyttige kontakt typene å ha adapter til eventuelt? Cee blå 16A er vel kanskje en elvskreven kandidat med mange campingplasser og marinaer rundt om. Hvilke andre?
#3
Model 3 / Kampanjerente?
mandag 06. juli 2020, klokken 19:30
Er det kampanjerente på Model 3?
#4
Kjøpe elbil? / Beste tilbud elbil?
mandag 06. juli 2020, klokken 19:29
Hva er det beste tilbudet på elbil akkurat nå?
#5
Andre elektriske doninger / Ulovlige el-sparkesykler
fredag 23. august 2019, klokken 13:36
Mye skrives om el-sparkesykler om dagen. Nå er Xiaomi forbudt inn til vidre fordi de er for rask.

Jeg mottok min "Ulovlige" sparkesykkel i dag som ble sendt i posten rett før forbudet. Batteriet var ca. 70 % ladet ut av boksen, så jeg kunne bare ta den ned i garasjen på jobb og Teste den. Inntrykket mitt er at den er meget kjapp. Det er ikke speedometer på den (Må se på mobilen), men jeg merket med en gang at den er kjappere en utleie el-sparkesyklene.

Xiaomi har imidlertid et ess i erme i forhold til mange av de andre sparkesyklene jeg har prøvd. Den har skivebrems bak. Ikke bare kjip elektrisk brems som bruker mye lengre avstand på å stoppe. Den har også store luft gummihjul som gir den godt veigrep i forhold til mange andre med glatte plast/hummihjul. På den måten oppleves den langt tryggere og mer stabil enn mange andre sparkesykler jeg har kjørt, og denne med skikkelige hjul og bremser kan det forsvares at den kjører litt fortere enn de andre.

Når det er sagt er sparkesykkelen min ulovlig siden den går for fort i forhold til regler. Jeg lastet imidlertid ned en app og ny programvare til sparkesykkelen via mobilen. Programvaren tok 30 sekunder å installere, og nå er sparkesykkelen min sperret på 22 km/t. Man merker litt forskjell men ikke så stor som man hadde trodd. Sannsynligvis vil rekkevidden bli noe bedre også med mindre toppfart. Jeg vet at man i utgangspunktet ikke har lov til å tukle med ytelsen på sparkesykkelen selv, men siden jeg her bruker programvaren til å redusere ytelsen tror jeg ikke noen vil si noe på det. Man kan med denne programvaren også enkelt trimme den til å gå så fort den klarer, men så lenge programvare brukes til å redusere ytelsen slik at den er innenfor reglene tror jeg ikke noen vil si noe. Poenget mitt er at det er svært enkelt for butikkene å tilby denne tjenesten til de som har en "ulovlig" sparkesykkel. Man trenger bare en PC/Mobil eller nettbrett med Bluetooth og sparkesykkelen det gjelder.

Det er også kjekt med denne programvaren hvis man har kjøpt sparkesykkel til poden i huset. Da kan man for eksempel sette farten til 10-15 km/t. Selv om det egentlig ikke er lov å tukle med den er det genialt at man har muligheten til å bruke app til å gjøre den lovlig.

Ellers er sparkesykkel et genialt framkomstmiddel. Det er gratis å ta på bussen. Den tar mye mindre plass enn en sammenleggbar sykkel, og man kommer fram uten å bli svett. Man kan spare mye tid på å bruke en slik i stedet for å måtte bytte mellom ulike kollektiv transportmidler.
#6
i-Pace / Pro og cons?
søndag 14. juli 2019, klokken 10:50
På jakt etter ny konebil. Hva er pro/con med bilen? Jeg har ikke eid Jaguar før og kjenner ikke til annet enn rykter og det som står i media.
#7
Kjøpe elbil? / Elbil til damen
lørdag 13. juli 2019, klokken 17:58
Siden den andre tråden sporet litt av prøver jeg igjen. Damen vil at vi bytte den ene bilen vår ut med en elbil. Jeg har ikke et forhold til elbiler og er skeptisk. Hvilke elbil tror dere kan passe for oss? Tesla er ikke aktuelt pga. alt negative nå. Hvilke bil erstatter mest mulig en vanlig bil? Vi har ikke noe preferanse i forhold til pris. Den trenger gjerne ikke å være så dyr siden vi ikke har eid elbil før. Jeg vil helst ha en sprek bil men hun er mer opptatt av gode og praktiske løsninger.
#8
Model S 2013 - 2022 / Reklamasjoner på Tesla?
onsdag 10. juli 2019, klokken 23:35
Er det noen her som har eid Model S i mer enn 12 måneder som aldri har opplevd eller har klaget på noe som ikke har vært som det skal med bilen? Blir litt skremt når jeg leser alle feilene på dette forumet.
#9
Tesla / Hva er det med Tesla?
onsdag 10. juli 2019, klokken 19:34
Damen vil ha elbil. Var derfor å prøvekjørte en Modell S Performance 100 Dual motor Lud. Bilen så grei og fin ut. Den gikk ganske bra også. Jeg ble imidlertid overrasket over hvor dårlig service det er hos Tesla. Ventet sikkert i en halvtime uten at noen tok kontakt. De virket ikke så interessert i å prate om bilen heller. Fikk til slutt lov til å prøvekjøre en kort tur siden jeg ikke hadde booket. Bilen var som sagt kjapp, men jeg følte det var som å kjøre en vannseng med alt for store hjul. Fikk ikke helt sportsbil følelsen. Bilen jeg hadde kjørt hadde gått gått 7000 kilometer. Jeg så alt antydninger til slitasje på interiør. Følte også at det var litt knirkelyder fra styringen. Personlig syns jeg dette Tesla styret er ganske opphauset.
#10
Kjøpe elbil? / Damen vil ha elbil men jeg er skeptisk
onsdag 10. juli 2019, klokken 19:23
Damen vil at vi skal kjøpe elbil men jeg er skeptisk. Jeg ser at elbiler forurenser mer enn vanlige biler. Syns også elbiler virker litt "feminint" uten å tråkke noen på tærene. Jeg liker motorlyd og sint snerring fra eksosen. Er det noen som kan overbevise meg om hvorfor jeg skal kjøpe elbil og ikke beholde bensin bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA