Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Rosstopher

Sider: [1]
1
Tesla Pickup / Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
« på: ſøndag 10. Mai 2020, klokken 09:50 »
Tenkte det var greit med en felles tråd med informasjon om Cybertruck. Har ikke bare samlet informasjon, men regnet om til norske enheter og har noen tanker om hva dette betyr for oss. Alle spesifikasjoner er for USA-utgaven. Mulig det blir endringer før lansering i Europa. Svar nedenfor dersom du har noe å tilføye eller korrigere.

Rekkevidde (EPA, antar WLTP vil bli noe lengre):
Single motor: 400+ km
Dual motor: 480+ km
Tri motor: 800+ km
Grunnen til at Cybertruck skal ha så store batterier og lang rekkevidde er nok ikke at pickuper skal trenge å kjøre så mye lengre enn personbiler, men heller at man skal kunne komme seg et godt stykke med tilhenger.

Batteri (antatt):
Single motor: 100 kWh?
Dual motor: 120 kWh?
Tri motor: 200 kWh?

Lading (antatt):
Hurtiglading: 250 kW = 1000 km/t
AC-lading: 11 kW = 45 km/t

Størrelse:
Lengde: 588 cm (58 cm lengre enn Toyota Hilux)
Bredde: 208 cm
Høyde: 190 cm

Konstruksjon:
"Exoskeleton" kaller Tesla konstruksjonen. Dette innebærer at det er selve karosseri-platene som er den bærende konstruksjonen i motsetning til et tradisjonelt selvbærende karosseri hvor man har et karosseri som bærende konstruksjon med karosseriplater festet utenpå. Karosseri-platene skal være 3 mm tykke og både karosseri og glass skal være skuddsikkert.

Vekt:
Musk har tweetet at Cybertruck blir Class 2B eller Class 3. Class 2B har totalvekt på 3,8 til 4,5 tonn. Class 3 har totalvekt på 4,5 til 6,3 tonn. Dette vil kreve førerkort klasse C1 i Europa. NB! Unntaket i regelverket som tillater deg å kjøre elbiler med totalvekt opptil 4250 kg på klasse B gjelder kun lastebiler (klasse N2), og utelukker dermed biler med baksete.
Nyttelast er oppgitt til 1587 kg for alle varianter. Mulig denne kan reduseres og bilen kan nedklasses til under 3500 kg. Også mulig at noen varianter kommer under 3500 kg, mens f.eks. tri motor har såpass tungt batteri at det ikke er mulig å nedklasse den.

Hengervekt:
Single motor: 3,4 tonn
Dual motor: 4,5 tonn
Tri motor: 6,3 tonn
Merk at personbiler i Norge ikke kan trekke mer enn 3500 kg. På lastebiltilhengere over 3500 kg er det krav til luftbremser (eller elektriske bremser slik som amerikanske tilhengere har).

Interiør:
6 seter
17" skjerm på dashbordet + muligens en skjerm i rattet
Lasteplan/bagasjerom skal romme 2800 liter og er 2 meter langt
Klimaanlegget skal også kunne kjøle/varme lasteplan/bagasjerom - muliggjør camping samt hundebur
Motorisert lokk på lasteplan/bagasjerom

Pris (antar dollarkurs på 10):
Single motor: 400.000 kroner
Dual motor: 500.000 kroner
Tri motor: 700.000 kroner

Terrengegenskaper:
Bakkeklaring: 40 cm (Toyota Hilux har 28 cm)
Approach angle: 35 grader (Toyota Hilux har 31 grader)
Departure angle: 28 grader (Toyota Hilux har 26 grader)

2
Model S / Skjermen fryser når jeg søker etter "firs"...
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 09:22 »
I dag hadde jeg lyst til å høre på Leonard Cohen - First We Take Manhattan i bilen (2016 S 90D, MCU1). Jeg søkte opp "firs", og da ble skjermen svart med Tesla-logo, og den restartet. Det var tilsynelatende en "lett" restart da den tok kortere tid enn når jeg gjør det manuelt med hjulene på rattet, og nettradio og kart kom tilbake nesten øyeblikkelig etter restart.

Jeg prøvde å søke etter andre ting; "once upon a time" og "for those about to rock" og det fungerte helt fint. Når jeg skriver "f" går det fint og søkeresultatene vises, samme med "fi", og "fir", men når jeg skriver "firs" så fryser og restarter skjermen.

Jeg har prøvd manuell restart av skjerm med hjulene på rattet, jeg har slått bilen av, sittet stille i 6 minutter og startet den på nytt og jeg har nullstilt triptellerne. Dette har ikke hjulpet.

Tips til fiks? Må den på verksted? Alt annet i bilen (inkludert Spotify og nettradio) fungerer som det skal.

3
Model S / Hvordan får jeg ut grus av felgene?
« på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 10:11 »
Jeg har et problem med at det fester seg grus og greier i vinterfelgene mine. Felgene er turbin-felger fra Megahjul. Hjulene blir ubalanserte og det rister veldig. Hvordan får jeg ut dette på enklest mulig måte? Jeg spyler godt inni der med høytrykkspyler når jeg vasker bilen, og får vekk noe da, men ikke alt. Etter bilvask merker jeg at ristingen endrer seg. Dette var visst et vanlig problem hørte jeg i en bisetning på Megahjul. Jeg hadde ikke problemet da, så jeg spurte ikke om løsningen.

Erfaringer? Kan trykkluft være en ide? Børste? Må bilen jekkes opp for å få til dette? Tenkte jeg kunne få litt input fra dere smartinger før jeg går ut i garasjen og prøver meg frem med alt mulig.

4
Ladeplasser og ladekabler / Lading i Russland
« på: Onsdag 01. Januar 2020, klokken 19:41 »
Vi planlegger tur til St. Petersburg og lurer på hvordan det er med lading på strekningen Helsinki - St. Petersburg - Tallinn. Ser det er Tesla Supercharger øst for Helsinki, men hvordan er det på resten av ruta? Ser ingenting i appene Plugsurfing eller PlugShare. Fins det andre apper som dekker Russland? Fins det noe hurtiglading? AC-lading? Eller er vi prisgitt det vi får ladet over natta? Det er jo noen år siden det visstnok ble påbudt med lademuligheter på alle russiske bensinstasjoner, så det må vel finnes noe?

5
Lading av Tesla / Hvorfor får jeg bare 12 kW på 400 V 32 A trefas ladestasjon?
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 22:57 »
Jeg kobler til på ladestasjon på jobben, som er merket med 400 V 32 A trefas. Bilen min har "høy strømstyrke lader", og skjermen viser "max 24 A" nederst under der man stiller inn strømstyrke. Da burde jeg vel få 16,5 kW? Men når jeg kobler til, viser det 16/16A, trefas-symbol, og den viser at jeg får 12 kW (burde vel egentlig være 11 kW?).

Hvorfor får jeg ikke 24 A og 16,5 kW? Er det bilen, ladestasjonen eller kabelen det er noe med? Fins det type 2-kabler som bare støtter 11 kW? Kabelen er en blå kabel merket med "Mennekes". Det var den som fulgte med bilen når jeg kjøpte den (brukt).

6
Kjøp og salg av deler og utstyr / Ønskes kjøpt: Hundebur til Model S
« på: ſøndag 13. Oktober 2019, klokken 17:56 »
Ønsker å kjøpe hundebur av typen som deler bagasjerommet i to, altså uten tak og vegger.

7
Humor og kanari / "Tesla S"
« på: Fredag 16. August 2019, klokken 17:55 »
Kjenner jeg småirriterer meg over at folk sier "Tesla S", "Tesla X" eller "Tesla 3". Hvorfor gjør folk det, montro? Er det ut av uvitenhet, eller er det vanskelig å forestille seg at en bil har model som en del av modellnavnet?

Det er jo ingen som sier "Mercedes E" eller "BMW 5" eller "Audi 6"...

Det var min lille frustrasjon på en fredags kveld. God helg til alle dere!

8
Alt det andre / Studie: Elsparkesykkel er mindre miljøvennlig enn buss
« på: Onsdag 07. August 2019, klokken 11:17 »
Studie: Elsparkesykkel er mindre miljøvennlig enn buss
https://www.nrk.no/urix/studie_-elsparkesykkel-er-mindre-miljovennlig-enn-buss-1.14650738

Sitat
Studien konkluderer med at elsparkesyklene generelt produserer mer klimagassutslipp per passasjerkilometer enn for eksempel:

en vanlig dieselbuss med mange passasjerer.
elektriske mopeder.
elektriske sykler.

Likevel produserer en elsparkesykkel bare halvparten av utslippene som en vanlig bil.

Mest overrasket var jeg over siste setningen der. Er man to stykker kan man like godt kjøre bil altså. Det er ikke lett for hvermansen å vite hvor miljøvennlig de forskjellige transporttypene er.

9
Model S / Brukt Model S til under 400k?
« på: Onsdag 24. Juli 2019, klokken 09:50 »
Hei.
Har brukt søkefunksjonen men fikk ikke svar på alt jeg lurte på. Savner egentlig en fullstending buyer's guide for brukt Model S.

Her i husstanden vurderes nå brukt Model S som familiebil, og budsjettet kan strekkes opp mot 400k. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.
Først om vårt behov:
- Vi kjører sammen via barnehage til jobb, 4 mil t/r.
- Har mulighet til å lade hjemme.
- Vi besøker jevnlig familie 20 mil unna, og kjører helst uten stopp.
- Liker å kjøre på bilferie. Til familiens feriested er det 60 mil og vi kjører dit 3 ganger i året. Kjørte 500 mil bilferie i vår.
- Må ha plass til hundebur og barnevogn.
- Må ha mulighet til takstativ og takboks
- Hadde vært fint å kunne trekke tilhenger, men vi har et dieseldyr som kan ta den jobben.
- Ønsker helst firehjulstrekk.

Så spørsmålene:
- Med vårt budsjett ser det ut som det må bli biler utenfor nybilgaranti. Er det trygt? Er feilene med Model S stort sett barnesykdommer, slik at en 4-5 år gammel bil vil ha utbedret det meste?
- Hva er fordelene med å handle bruktbil hos Tesla? Ser man ikke får gratis SUC hos Tesla, men man får det ved privat salg eller hos uavhengig forhandler. Får man noen ekstra garanti ved å handle hos Tesla?
- Er prisene gjennomgående mye høyere hos Tesla, eller er det bare nåværende utvalg som får det til å virke slik? Ser man kan få 2015 85D med 150'km på Finn til 3-400k, mens hos Tesla er det stort sett 2014-modeller som er innenfor budsjettet.
- Kan alle Model S ha takstativ?
- Kan noen Model S trekke tilhenger?
- Skjedde det noen store oppdateringer i det aktuelle tidsrommet? Bør man absolutt kjøpe bil produsert etter en viss dato, eller med en bestemt VIN?

Utifra våre kriterier er vi per i dag innstilt på 2015 85D kjøpt et annet sted enn Tesla. Er det riktig vurdering? Vil dere anbefale noe annet? Hvorfor/hvorfor ikke?

EDIT: Er også interessert i målene på bagasjerommet dersom noen har det. Altså ikke volum, men lengde og bredde med bakseter i bruk.
EDIT2: Har nå fått med meg at man får 2 års garanti ved å kjøpe fra Tesla, så da er vel det det beste alternativet på tross av høyere pris?
EDIT3: Referrals kan vel ikke brukes på bruktbiler? Er det noen annen måte å få gratis supercharging?

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Lade til 80 % på 62kWt Leaf?
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 10:01 »
Har bestilt 62 kWt Leaf til min mor. Hun er totalt blottet for interesse for bil og teknologi. Fins det noen enkel måte å stille inn bilen til å kun lade til 80 % (eller en annen SOC lavere enn 100 %)? Noe jeg kan stille inn i bilens innstillinger for henne, eller noe hun kan gjøre selv enkelt og med få tastetrykk?
Tips som "Still inn timer hver gang" eller "Bare sjekk SOC i appen og gå ut i garasjen for å stoppe ladingen" kommer hun ikke til å huske/gidde.

Bilen kommer til å stå stille i ukesvis av gangen, og jeg vil ikke at den skal stå med 100 % batteri hele tiden.

11
Elbiler i media / Elektrisk Cadillac Escalade
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 08:28 »
Ser ut som neste generasjon Escalade (muligens) kommer som elbil.

Fossil-utgaven av Escalade koster i dag fra 650.000 kroner uten avgifter i USA.
Dersom billigere konsernbror Chevrolet Tahoe får samme elektrifisering, kan det bli en flott familiebil. De starter i dag på 415.000 kroner som fossil.

https://jalopnik.com/next-gen-cadillac-escalade-to-get-v-performance-model-a-1836601884

12
Ladeplasser og ladekabler / Ladekultur ved hurtiglading
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 14:30 »
Jeg fant ikke noen samletråd for ladekultur, så jeg spør her.

Hva må en fersk elbileier kunne om ladekultur? Jeg ser folk skriver om at de legger igjen lapper i bilen sin om hvor mye de må lade, eller oppholder seg nært bilen. Er dette forventet? Risikerer man at noen stopper ladingen dersom man forlater bilen? Er det greit å stoppe noen andre sin lading dersom de har høy SOC og det er plass til ens egen bil ved samme lader? Hvor høy SOC er i så fall høy nok?

Hvordan fungerer det når det er kø på ladestasjoner? Er det noen uskrevne regler for dette? Stiller man seg bak den bilen man trur blir ferdig først? Stiller alle seg i én kø, så nestemann i køa får neste ledige lader? Hender det at noen sniker i køa? Når man står i kø regner jeg med at det er forventet at man er i eller nær bilen slik at man kan lade når det er ledig. Hva skjer om noen ikke er det? Hvor mye tid gir man de før man kjører forbi de og tar laderen de sto i kø for?

Det dukker sikkert opp flere spørsmål herifra etter hvert, men jeg trur det var alt jeg hadde så langt. På forhånd takk for input.

13
ID. Buzz / Elektrisk Multivan?
« på: Mandag 24. Juni 2019, klokken 19:14 »
Jeg ble glad når jeg i februar leste om at Multivan skal komme som elbil. https://insideevs.com/news/342975/vw-confirms-new-electric-multivan-for-production/

Så hørte jeg ikke noe mer. Ser det står på VW Nyttekjøretøy at det er planlagt produksjonsstart andre halvår 2019. Det er bare en uke til andre halvår begynner...
https://www.volkswagen-nyttekjoretoy.no/no/om-oss/pressemeldinger/verdenspremiere-multivan-6-1.html

Burde det ikke komme noe mer info og mulighet for å sette seg på liste eller bestille snart? Er det noen der ute som vet noe jeg ikke vet?

(poster her siden det ikke fins noe eget underforum for Multivan, og det står så strengt at det ikke er lov å poste i VW-forumet)

EDIT: Regnet på pris på fossil Multivan før mva og engangsavgift og kom på rundt 450k. Tipper på minst 600k for el-versjon (prisforskjell før avgifter på fossil-Golf og e-Golf er rundt 115k).

14
Ladeplasser og ladekabler / Semiportabel ladeboks?
« på: Onsdag 19. Juni 2019, klokken 12:40 »
Jeg har søkt på forumet, men finner lite skriverier om semiportable ladebokser.
Er ikke det en god løsning for oss som har 16 A industrikontakt i garasjen og som ikke føler behov for mer enn 16 A?
Såvidt jeg har skjønt er det trygt og lovlig, og man trenger ingen elektriker(?)
Med noe slikt kommer man under 6.000 kroner. Er det noen grunn til å unngå slike?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815

15
Nissan e-NV200 / "e-NV200 er så stygg!"
« på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 21:24 »
Neida, dette er ikke en tråd for å klage over utseendet på e-NV200.

Vi vurderer e-NV200 som familiebil, men min bedre halvdel syns ikke den er så pen. Hun syns den ser for enkel ut, og for mye som en varebil. Jeg begynte derfor å tenke på hva man kan gjøre for å gjøre den penere. Tar gjerne imot forslag og bilder av hva dere har gjort med deres biler.

Her er det jeg har så langt:
1. En annen farge enn hvit. Jeg syns den mørke gråfargen er den fineste.
2. Kanalrør. Ser man kan få dette som originalt tilbehør og syns det kler bilen godt.
3. Felger. De originale er ikke noe fine syns jeg, og de er altfor små. Jeg tenker 205/50R17 på sommerhjul. Jeg så i utgangspunktet etter 195 brede 17-tommere, men fant ikke noe med rullemotstand A eller B. 205/50R17 har godt utvalg av dekk.
4. Lyktebøyle foran. Ser man får EF-godkjente lyktebøyler til NV200 (fossilutgave). Lurer på om Vegvesenet er enige i at NV200 og e-NV200 er samme bil.

Forslag eller kommentarer?

Sider: [1]