Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - mathis

#1
Brukererfaring Ladeutstyr / Hjemmeladeboks - zaptec til strykkarakter
tirsdag 22. september 2020, klokken 16:49
Hei,

Mulig dette blir feil fora men jeg prøver meg først her siden det er en EQC jeg kjører rundt med. Jeg har fått installert to hjemmeladere. Zaptec. Jeg opplever en litt snodig greie. Den ene laderen gir meg kun 3,7kw i effekt når jeg lader, mens den andre gir meg 7,1kw. I teorien burde jo jeg få ut samme effekt uansett hvilke av de to jeg valgte å bruke. Er vi enig om det? :) Jeg har uthevet noe i tekst her i forhold til hva som er det viktigste spørsmålet mitt. Alt annet er sutring fra min side om hvordan jeg opplever Zaptec. :-1:

Jeg må si Zaptec oppleves som et selskap med fokus på stormarked. Kundeservicen deres er rett og slett elendig. Har prøvd opp til flere ganger å sende de en henvendelse via nettside uten å få noe respons. Ga de en dårlig rating på google hvor de da sa jeg måtte ta kontakt. Denne gang velger jeg å ringe. Før jeg omtrent får presentert problemet blir jeg henvist tilbake til elektriker som har installert anlegget. Jeg prøver å presisere at de har drevet å overvåkt installasjonen over en tid da elektriker har vært i kontakt med de tidligere. Dette til ingen nytte. Jeg pratet til døve ører. Noe som blir ganske provoserende når jeg har betalt ganske mye penger for å få et system som jeg forventer er solid/stabilt.

Uten vilje fra Zaptec til å høre på hva jeg har å si ringer jeg elektriker. Han snakker på innpust og utpust. Via sitt system går han inn å ser på installasjonen min. Joda, han kan bekrefte at bilen min får bare ut 3,7kw. "Du skulle jo fått ut mer selv om ikke bilen din støtter 3-fas". Det har han helt rett i. Jeg prøver å restarte den som kun gir meg 3,7kw. Fortsatt ingen endring. Elektriker begynner å gi antydninger at det er bilen som er problemet. "Jeg kommer med min bil i morgen så får vi testet anlegget ditt". Jeg har nå skriftlig presisert for han at bilen min fungerer helt fint på den ene laderen kontra den andre. Ingen svar. Blir spennende dag i morgen. Instillingene i programvaren ser ut til å være identisk på de to laderne....

Så fra en lang historie til en kort. I mitt hode bør disse laderne fungere helt likt. Med mindre elektriker har satt den ene opp feil på en eller annen måte? Er folk med litt bedre greie på dette enig i den vurderingen?

Forøvrig må jeg si det er imponerende hvor dårlig Zaptec er. De er avhengig av svært godt wifi for at de skal fungere stabilt. Mine ladere ser ut til å miste forbindelse på nattestid hver natt. De er da offline i ca 2 timer. Svært ofte klarer de da ikke å koble seg på wifi av seg selv. Jeg må da manuelt ut å restarte laderne via blåtann fra mobil. Skulle det vise seg at Zaptec ikke har wifidekning går de inn en form for nødløsning på lading. Effekten jeg da får er ekstremt lav. Helt borti natten spør du meg. Får de ikke dekning bør de jo lade det bilen kan ta i mot by default.

Ja. Litt klaging her ifra men jeg blir frustrert når en investerer så pass mye penger i et system som virker til å være amatørmessig. Både hardware, software og ikke minst kundeservice som bare blir kronen på juvelen av brukeropplevelse.
#2
EQC / MBUX - Tips, spørsmål & Svar
torsdag 30. juli 2020, klokken 10:12
Tenkte det kunne være greit å dele erfaringer med EQC's MBUX. Det er ikke akkurat rett frem å få ting på plass. Har ikke sett tilsvarende tråd. Administrator får heller stenge av denne om noen har startet samme tema.

Tips 1)
Få etablert en brukerprofil i bilen for så å synkronisere det med Mercedes Me. Dette gir visst tilgang på funksjonalitet som kun fungerer om bil og Mercedes Me synkes med profiler.

Tips 2)
Online musikk m/TIDAL - Du kan koble Tidal opp mot bilen din. Dette gjør du via Mercedes Me. Dette krever visst nok at du etablerer nett abonnement i bilen via Telia. Noe du også ordner via Mercedes Me.

For ordens skyld kan det jo nevnes at jeg opplever Tidal som mindre brukervennlig i MBUX. Det er knotete å søke deg frem til de sangene du ønsker å høre. Antall sanger som vises er også begrenset i spillelister. Jeg har noen lange spillelister som ikke viser alle sangene. Nå har jeg ikke lekt mye med dette, men så langt føler jeg at du kommer like langt eller lengre med å spille musikk fra mobil over blåtann. Noe skuffende. Vi er i 2020. En skulle tro at UX og brukervennlighet hadde kommet lenger.
#3
i-Pace / DAB-radio
tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:56
Hei,

Jeg har gjort et raskt søk på forumet her for å se om jeg fikk noe treff, men uten hell. Gamlingene har kjøpt deg en brukt i-Pace. Og nå kommer de til meg som de alltid gjør når det baller på seg med tekniske utfordringer. De finner ikke DAB radio i innstillingene. Det gjør sannelig ikke jeg heller.. Eneste som dukker opp er FM/AM. Kommer en så ny bil (2019-modell) uten DAB? Eller er det vi som gjør noe feil.

Gode råd tas i mot med stor takk. Beklager nybegynner spørsmål, men fant rett og slett ikke noe her i farten når jeg søkte.

Et litt annet spm. Bilen kom med gresk manual? Jeg begynner å lure på om denne bruktbilsjappen har importert bilen fra varmere strøk. Når jeg tok kontakt med en forhandler her i Norge fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig å få en fysisk kopi av manual på norsk..  ::)
#4
EQC / Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26
Tenkte det kunne være greit å lage en egen tråd for de som har prøvekjørt EQC. Skulle en tilsvarende eksistere er det bare for moderator å lukke. :)

Som jeg også skrev på facebook Mercedes-Benz EQC Norway;
Da var første testkjøring unnagjort. For min del var dette en meget positiv opplevelse. Nå beveger jeg meg opp i et sjikte, så sånn sett får jeg kanskje en bedre opplevelse enn de som alt har lagt i premium-klassen tidligere.

Nivået på komfor var merkbart, og bilen er som det har vært kommentert tidligere meget stille. Headup displayet fungerte veldig bra, og navigasjonssystemet var absolutt på høyde. Noen har kommentert at de fryktet det kunne være for lite brukervennlig og at man måtte bruke kjente adresser. Her testet jeg å slå inn både generelle stedsnavn samt spesifikke adresser. Alt fungerte og den ga meg en rekke alternativ. Bl.a det jeg var ute etter. I denne omgang fokuserte jeg mest på kjøreopplevelse og navigasjon. Er et hav med funksjoner i bilen, men med restriktiv tid på 20 min ville jeg ikke bruke tid på mer. Det får bli i agust. De som skal prøvekjøre de neste dagene har noe å se frem til.

Om det er en ting jeg må føle mer på så er det at bilen føles veldig kompakt når det kommer til sikt. At en sitter tettere i bilen enn det jeg gjør i dag med min 3 år gamle hyundai tucson. Og dette selv om EQC er en bittelitt større bil. Kan faktisk tenke meg til at de som er 1.70+ kan føle ekstra på dette, men det skal de få uttale seg om selv. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA