Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - andersbj

#1
Leaf 2010-2017 / Låsemekanisme til ladekabel
torsdag 31. desember 2020, klokken 14:28
Jeg opplever til stadighet at ladekabelen min ikke er låst, selv om jeg har slått på låsen. Det virker som dette særlig gjelder når jeg bruker lade-timer, men skjer utenom dette også. Virker også som det skjer både med type 2-kabel og vanlig kabel.

Har andre problemer med dette? Jeg vurderer å ta det til garanti, men er usikker på hva som er forventet funksjon her.
#2
Mekanisk / Setevarmere bak
torsdag 31. desember 2020, klokken 14:18
Jeg har en 2017 modell Tekna (skinnseter) og er veldig usikker på om setevarmerne bak fungerer som det skal. Det er i hvert fall ingen varme i ryggen, og forholdsvis svak varme i setene.
Ofte når jeg skal sjekke dette, får jeg ingen varme i det hele tatt, men kan det evt. handle om at de er trykksensitive og krever at noen sitter bak? Uansett er det ikke veldig varmt.

Skal ha inn bilen til å se på noe annet uansett, og vurderer å ta opp også dette på garantien, men er redd for å betale massevis med feilsøkingsarbeid fordi de "ikke fant noe feil".
#3
Mekanisk / Låsemekanisme til ladekabel
torsdag 31. desember 2020, klokken 14:17
Jeg opplever til stadighet at ladekabelen min ikke er låst, selv om jeg har slått på låsen. Det virker som dette særlig gjelder når jeg bruker lade-timer, men skjer utenom dette også. Virker også som det skjer både med type 2-kabel og vanlig kabel.

Har andre problemer med dette? Jeg vurderer å ta det til garanti, men er usikker på hva som er forventet funksjon her.
#4
Rust / Rustne skiver etter to måneder
lørdag 15. februar 2020, klokken 15:01
Jeg kjøpte en brukt 2017 Leaf i overgangen november/desember. Siden det var en del rust på skivene, satte Birger N Haug inn helt nye skiver og klosser før overtakelse.

I ettertid har jeg vasket bilen ca ukentlig - sørget for alltid å spyle skiver godt, bråbremser en gang iblant for å fjerne belegg. Like fullt er det allerede masse rust på de nye skivene - etter 2.5 mnd.

Dette er jo vanvittig! Kan jeg reklamere på dette, tror dere?  Hvis ikke: hva gjør jeg feil?
#5
Leaf 2010-2017 / Klarer ikke få rett temperatur
lørdag 08. februar 2020, klokken 14:42
Jeg har en Leaf 2017-modell (30 kwh), hvor jeg ofte sliter veldig med å få en ok temperatur i kupeen. Hvis "heat"-knappen er på, blir det for varmt, uansett hvilken temperatur jeg stiller inn på. Hvis den er av (med eller uten AC på), blir det for kaldt, selv om temperaturen står på 20-21 grader.

Kjenner dere til dette problemet? Kan det være en garantisak?

(Jeg la dette opprinnelig i feil forum, så poster det igjen her i stedet)
#6
Nissan / Nesten umulig å få rett temperatur
lørdag 08. februar 2020, klokken 14:37
Jeg har en Leaf 2017-modell (30 kwh), hvor jeg ofte sliter veldig med å få en ok temperatur i kupeen. Hvis "heat"-knappen er på, blir det for varmt, uansett hvilken temperatur jeg stiller inn på. Hvis den er av (med eller uten AC på), blir det for kaldt, selv om temperaturen står på 20-21 grader.

Kjenner dere til dette problemet? Kan det være en garantisak?

#7
Leaf 2010-2017 / Er regenerering et problem?
lørdag 28. desember 2019, klokken 12:22
Jeg har lest litt rundt på forumet her for å bli mer kjent med Leafen, og har sett at en del ser ut til å ville unngå regenerering. F.eks. heller å trille i "nøytral". Hva er grunnen til dette? Jeg har rullet med full regenerering når jeg kan, og har trodd jeg var veldig økonomisk og smart.

#8
TLC / Vedlikeholdsguide på vinteren for dummies
tirsdag 03. desember 2019, klokken 16:38
Jeg er helt nylig blitt ny Leaf-eier (30 kwh) og (el)bileier for første gang, og er skikkelig fornøyd med det. Selv om bilen er bruktbil, er jeg opptatt av å ta ålreit vare på den. F.eks. mtp. rust. I dag, da jeg tok med bilen til en selv-vaskehall, innså jeg at det var masse jeg ikke visste svaret på.

Jeg ser for meg at flere enn meg har behov for info rundt dette!

1. Kan man vaske understellet uten problem, uten å skade batteriet? Hva med høytrykksspyling? Vil gjerne unngå rust om mulig.

2. Er det noe -problem- å vaske bilen om vinteren? Innså etter jeg var igang at det var noen få minusgrader, og at det kanskje var dumt. Hele bilen var fra før dekket av et tynt islag etter at det hadde regnet og frøset på igjen.

3. Hvor ofte vasker dere bilen, mtp. å minimere rust?

4. Noen gode/essensielle tips for generelt vedlikehold, basert på erfaring?
#9
Carwing / Carwings / NissanConnect EV
lørdag 30. november 2019, klokken 09:58
Etter nylig å ha kjøpt en 30 kwh Leaf, fikk jeg beskjed av forhandler om at Carwings kunne skaffes ved å logge på Nissan.no og registrere seg på You+Nissan.

På nettsiden ser jeg imidlertid ingenting annet enn appen NissanConnect EV. Er dette det samme? Hvilken skal jeg bruke, når jeg har en 2017-modell? (originalt svensk)
#10
Hei, dere. Jeg har nylig fått min første elbil (Leaf 30 kwh) og er veldig spent. Gøy så langt!

Det er en del av disse "gamle" ladeplassene i Oslo som må låses opp med nøkkel. Må man ha medlemsskap i Elbilforeningen for å få tilgang til en slik nøkkel?

For øvrig : Når man kan skaffe ladebrikker direkte fra de ulike selskapene, og ikke har behov for tilbud som forsikring osv, samt ikke har mulighet for hjemmelading - er det noe annet "poeng" med å være medlem i foreningen?

Takk!
#11
Lading / Er 6.6 kwh integrert lader viktig?
torsdag 21. november 2019, klokken 12:46
Jeg ser at en del Leaf 30 kwh har 6.6 kw lader med. Har plutselig blitt redd for ikke å kjøpe bil med det, selv om jeg ikke vet så mye om det. Hvor viktig er det? Jeg bor i Oslo sentrum, kan ikke lade hjemme, men på kommunale plasser
#12
Kjøpe elbil? / Ydmykt ønske om hjelp til å velge
onsdag 20. november 2019, klokken 09:30
Hei.

Jeg får beklage å starte en ny tråd på dette konkrete spørsmålet, men jeg står fast, og kanskje er det noen med erfaring som kan hjelpe. Det er jo bare å overse tråden hvis ikke.

Jeg har klart å kutte ned valgmulighetene for elbil til to alternativer

- En "demobil" 2019 Hyundai Ioniq, kjørt ca 4000 km, med nye vinterdekk og to kabler, til 265 000. (gammel modell).

- En to år gammel Nissan Leaf Tekna 30 kwh, kjørt 30 000 km, fra bilforhandler, til 170 000

Jeg skal kun ha bilen ca to år, før videresalg, så er veldig opptatt av verditap.
Pendler 20 km hver vei daglig, og drar ca to ganger i måneden på tur til hytta/foreldre, som er 12-13 mil hver vei. Har ikke mulighet for hjemmelading, og ikke garasje, men kan nok som oftest lade på jobb.

Står helt fast! Klarer noen som har erfaring å hjelpe meg?  :)
#13
Kjøpe elbil? / Fjernvarming av elbil uten tilkoblet strøm - hvem kan?
tirsdag 19. november 2019, klokken 13:28
Hei.

Det er forholdsvis enkelt å finne oversikt over hvilke elbiler som har appstyring og ikke. Det som imidlertid er langt mer utfordrende, er å finne ut hvilke biler som kan varmes opp på forhånd -uten- å være tilkoblet strøm.

Jeg kan selv ikke lade hjemme, så for meg er det essensielt.

Kan f.eks. 30kwh Leaf gjøre dette? (Forutsatt mye strøm på batteri)

Kan gamle Ioniq forhåndsprogrammeres uten å være tilkoblet?

Hva med andre elbiler?

Takknemmelig for all hjelp her. Det vil avgjøre kjøpet mitt!
#14
Leaf 2010-2017 / Erfaringer med verditap på Leaf?
mandag 18. november 2019, klokken 16:15
Hei.

Jeg lurer på om noen her har erfaringer med hvor mye brukte Leafer taper seg årlig i verdi. Sikter her til 30kwh-modellene. Tekna, antakelig.
Fra forhandler ser f.eks. 2017-modellener nå ut til å ligge prismessig rundt 165-185.000 med kjørelengder 15-45.000.

Skudd fra hofta - hvor mye taper man i året? :-)
#15
Hyundai Ioniq / Hvor mye kan man regne med i verditap?
mandag 18. november 2019, klokken 16:12
Hei, alle sammen.

Beklager hvis jeg spør om dette på feil sted, men håper dere som har kjennskap til bilen kunne hjelpe.

Jeg har fått tilbud på en demobil Hyundai Ioniq 2019 (gammel type), førstegangsregistrert i sommer, som har gått ca 4000 km - til 260 000 inkludert nye vinterdekk og ladekabler.

Det høres ikke ut som en aller verst pris for meg, men jeg er litt bekymret for stort verditap.

Hvis vi forutsetter at ting holder seg nogenlunde stabilt fra slik det har vært, hvor mye kan jeg regne med i verditap på denne bilen over to år?
Skjønner det er vanskelig å spå - men et anslag for hva jeg klarer å selge den for høsten 2021.

Takk  :)
#16
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ekstrautstyr - verdt det eller bare tull?
søndag 17. november 2019, klokken 12:08
Jeg har nettopp fått et tilbud fra BEH på ny 40 KwH Leaf. Med i tilbudet følger det en masse greier jeg delvis ikke vet hva er, delvis ikke vet om er verdt det:

Maxxol cheramic coating (5000 kr)
Paint protection terskler og bakfanger (4000 kr)

Til en viss grad også bagasjeromsmatte (1500) og gummimatter (1100), som virker stivt.

Vinterdekk må jeg ha, men synes 15000 er mye.

Erfaringer med dette? Er det bare å droppe noe av det?
#17
Hyundai Ioniq / oppvarming av Ioniq om vinteren
lørdag 09. november 2019, klokken 12:59
Hvilke erfaringer har brukere med hvor raskt det går å varme opp ioniq på vinter? Vurderer å kjøpe, men jeg har ikke mulighet til hjemmelading, og når Ioniq ikke tilbyr app (gammel versjon), vil det bli kald bil på morgenen. Vil helst unngå mye skraping i kulda! Om det er å forvente, blir det fort Leaf i stedet, som har app.

#18
Leaf 2010-2017 / Forvarming via app - kreves det lading?
onsdag 06. november 2019, klokken 08:23
Hei.

Jeg lurte på om forvarmingsfunksjonen er mulig å bruke selv om bilen står på gata ikke tilkoblet strøm.

Det var alt :-)
#19
Hyundai Ioniq / Svak Bremserespons?
tirsdag 05. november 2019, klokken 23:42
Jeg prøvekjørte nettopp en 2018 mod i god stand. Reagerte på lite reaksjon når man trykket bremsen, før den ble trykket skikkelig inn (og da var reaksjonen god).
Andre som har reagert på dette? Slitsomt, og på grensen til farlig, når køer plutselig oppstår på høyhastighetsveier.
#20
Zoe / Zoe uten mulighet for hjemmelading?
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:40
Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe Zoe, men som mange andre er jeg usikker på ladesituasjonen.

Enkelt sagt er min situasjon som følger: Jeg kan uansett ikke lade elbil hjemme. Ladingen min vil derfor bestå av anslagsvis 60% lading på jobb (de har nylig satt opp plugger der, av hvilken type er jeg usikker på, men tror det er "vanlig" jobbkontakter), 20% lading på kommunale plasser, og 20% hurtiglading (som vel blir semihurtiglading) med Zoe.

Hva tror dere om dette? Fungerer det vanligvis å lade Zoe på arbeidsplasser med elbilparkering?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA