Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Redgarden

#1
bZ4 / Hjulkapsler?
fredag 27. mai 2022, klokken 18:40
Stiller spørsmål på vegne av min far: Stemmer det at 18-tommerne kommer med hjulkapsler? Selger sa ingenting om det...
#2
Model Y / Får ikke av hengerfestet...
tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:16
Føler meg litt noldus, men får ikke av hengerfestet. Jeg har selvfølgelig låst opp med nøkkelen, dratt "hjulet" ut og vridd det (med klokka) slik at det rødmerka åpne hengelås-symbolet kommer mot meg. Da skal vel festet løsne og kunne trekkes ut? Sitter dønn fast, null slark i det... Har sprayet med WD40, i håp om at noe skulle løsne, men hjalp ikke. Noen som har tips. Skulle gjerne sluppet å bestille service på noe slikt... ;-)
#3
Både min og mine kones app virker bare sånn halvveis på vår X. Vi kan ikke lenger låse opp dørene, åpne frunk eller starte den med appen.  Men vi kan tute, blinke, lufte og kontrollere lading og klimaanlegg. Nøkkelløs kjøring er aktivert på bilen. Appen er nyeste versjon 4.6.0 (men det var slik på forrige versjon også) og bilen er på 2022.4.5.1

Har prøvd å logge ut og inn, ta bort og legge til nøkkelløs start i bilen og resette bilen med scrollehjulene. Noen som har tips til hvordan vi får løst det?
#4
Model X 2014 - 2022 / Kvalitet på Raven vs eldre modell?
lørdag 19. februar 2022, klokken 22:32
Er det noen som vet hvordan kvaliteten på Raven har vist seg å være, ift alle de typiske problemene som har vært på de eldre årsmodellene? Tenker spesielt på alle mulige deler som stadig må smøres og byttes i forstillinga (I-shaft, half shaft, ball joints osv osv....), luftfjæringer som ryker, 12v batteri som mister spenninga, frontrute som sprekker hver vinter fordi man bruker oppvarming osv osv. Er Raven-modellene bygget med bedre kvalitet?
#5
Holder på å bli sprø (eller mistenker at jeg allerede har blitt det). Byttet til MCU2 i høst, og da jeg rullet ut fra verkstedet på mine 20-tommere slo det meg øyeblikkelig at fjæringene var knallharde. Men hadde hatt lånebil (en S) i en uke, så slo det bare fra meg som at det var forskjellen på de to bilene  jeg kjente. Dette var samme uka som temperaturen falt mot null, og like etterpå kom 19-tommers vinterhjulene på. Og jeg tenkte at det jo blir hardere gummi når det er kaldt. Men gjennom vinteren har hardheten variert (og bilen står i oppvarmet garasje). Noen dager kjennes fjæringene helt ok, men stort sett er de til å dø av. Jeg filleristes så tennene skrangler over fartsdumper og dårlig Oslo-asfalt. Snakket med en nabo med X av samme årgangen, og han sa han opplevde det samme. Men han  trodde også han bare innbilte seg det ;) Ba Tesla se på det for noen uker siden, og jammenmeg byttet de ikke begge luftdemperne foran. Men hjalp det? Neida, stivere enn noen gang. Har googlet litt på amerikanske forum, og ser det er noen som har opplevd det samme, inklusiv at det varierer fra dag til dag. Og de trodde også at de var sprø...

Noen som har noen formening om hva dette er? Bortsett fra innbilning... Det er så ille at jeg vurderer sterkt å levere bilen i innbytte for en ny Y.
#6
Model X 2014 - 2022 / Hvordan styre midterste luftdyse bak?
fredag 19. november 2021, klokken 12:07
Hatt bilen i to år nå, men har fortsatt ikke skjønt hvordan jeg styrer luften bak  :P  Har 7-seter med egne kontroll-"knapper" for luften bak, men hvis jeg øker viftehastigheten bak så blåser det bare hardere i dysene i dørstolpene. I midten skjer det svært lite. Det hjelper heller ikke å øke viftehastigheten foran...

Og som en liten fotnote til dette, så må jeg kjøre varmen på "HI" bak for at det skal bli litte granne varme i luften der, og da bare i dørstolpene. Skjer fortsatt ingenting i midten...

Noen som har tips?
#7
Model X 2014 - 2022 / Kryptering nøkkel? (ref tyverier av S)
mandag 15. november 2021, klokken 09:02
Nylig har det blitt stjålet to Model S på Østlandet. I denne saken på tek.no (https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xqza4r/politiet-advarer-mot-tesla-tyverier?utm_source=vgfront&utm_content=hoyrelopet_row11) står det følgende:

"Roland forteller også at denne problemstillingen i hovedsak gjelder Model S produsert før juni 2018. Etter dette ble modellen utstyrt med forbedrede nøkler med sterkere kryptografi, som nå er standard. Det skal også være mulig for eiere av eldre Model S å kjøpe den forbedrede nøkkelen."

Noen som vet om dette er annerledes for nøklene til Model X?
#8
Model Y / Avbestilt?
onsdag 25. august 2021, klokken 13:30
Da har jeg dessverre måttet avbestille pga den lave nyttelasten. Vi får kjøre våre 3,5 år gamle X en stund til, I-landsproblemer altså ;-)

Var og så på bilen hos Tesla i dag, kjempefin! Gratulerer til alle som tar den ut :-)

Noen flere som avbestiller pga nyttelasten?
#9
Bilen fra november 2017 har nå gått 81.000 og jeg vurderer å beholde den utover garantien. Men jeg er spesielt bekymret for feil på forstillingen. Jeg har allerede fikset/byttet følgende på garanti:

-Control arm upper front
-Links front susp lower aft
-Links fore lower front
-I-shaft

Har jeg da allerede byttet det meste av det som pleier å gå i stykker? Og kan jeg regne med at dette da er fikset en gang for alle, eller er dette tilbakevendende feil?
#10
Model Y / Rattvarme eller ikke?
lørdag 14. august 2021, klokken 18:49
Noen som har lyst til å spekulere i hvorfor rattvarme er på lista over utstyr i Hong Kong, men ikke her i Norge? Jeg trodde Model Y var laget med rattvarme i Kina i hele år, så litt rart hvis bilene som er på vei til Norge nå ikke har det, ikke sant? Veldig fint med rattvarme altså, håper virkelig bilen har det!
#11
Jeg skal for første gang trekke båt til helgen. Det er en bogey-båthenger, som sammen med båten (21 fot) veier ca 2. tonn. Skal kjøre flat 110-motorvei, og farten jeg kan holde er selvfølgelig maks 80. Prøver planlegge ladestopp, men aner ikke hva slags forbruk jeg skal regne med... Noen som har erfaringer å dele?
#12
Vurderer å bytte til et hakk nyere X, men lurer på når i 2019 Tesla fjernet muligheten for å justere nakkestøtten opp og ned? Var det på Raven/LR-modellene, eller "risikerer" man å finne en X75 fra 2019 hvor nakkestøttene ikke er justerbare?
#13
Lade hjemme / Har alle elbiler mulighet for tidsstyrt lading?
mandag 18. november 2019, klokken 15:21
Vi veier for og i mot en smart ladeboks som dynamisk styrer ladeeffekten ift hva som brukes av annen strøm ellers i hytta (det er litt trang kapasitet, så sikringen går fort). Vår egen Tesla kan jo fint løse dette ved at man tidsinnstiller den til å alltid lade på natten (da det ikke står så mye annet på i huset). Da klarer vi jo oss fint med en "dum" lader. Jeg ser også at f.eks Volvo sine hybrider har mulighet for tidsinnstilling i sin app. Men er dette vanlig ellers? Vil jeg kunne anta at mine fremtidige biler (som kanskje er av andre merker), eller overnattingsgjesters biler også vil kunne tidsinnstilles? Vet noen hvordan dette er på f.eks Nissan, VW, Skoda, Jaguar eller Audi?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA