Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Sjalabais

Sider: [1] 2 3
1
Leaf 2010-2017 / Mose på innsiden av lykter
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 08:03 »
Baklyktene på Leafen er visst designet slik at vann mer eller mindre renner igjennom, og kryper langt innunder kantene. Selv etter en super sommer ser da f.eks. den tredje bremselykten ut slik som i vedlegget. Fjerner dere dette, og hva er den enkleste metoden dere har funnet?

2
Kjøpe elbil? / Det "rasjonelle" valget - familieelbil
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 22:09 »
Prøver meg med et generelt kjøpshjelpinnlegg her også...vi har hatt en 2012 Leaf i tre år og den har vært formidabel. Litt feil har det vært, men bilen er rimelig, stille, trygg - alt det man ber om i en hverdagsbil. Det er særlig økonomien som har vært helt rå. Nå er vi interessert i å ta neste steget med å skaffe en "skikkelig" elbil til langturer og familiehverdagen. Per nå har vi også en liten bensinbil som da vil bli solgt, og jeg skal beholde en 2+t tung V6er, et kubistisk mesterverk som unngår all logisk håndtering, som ekstrabil på si.

Vi har ennå ikke montert noe hjemmelader, bl.a. fordi vi har en helt vill oppkjørsel som er lang og bratt, og som ikke kan brukes vinterstid. I toppen er det en stikkontakt, men for å få på plass en skikkelig lader, må det graves en del - både til garasjen og til toppen av oppkjørselen. Det er en stor investering som vi har utsatt til denne eventuelle nye elbilen.

Så hvilke krav stiller vi? Bilen skal duge til en familie på fire med middels store barn. SUVer liker vi ikke, kjørefølelsen er så guffen. Markedet er dog veldig smalt for konservative kjøpere som helst vil ha en elektrifisert stasjonsvogn. Jeg kjører mye på grusvei/anleggsvei i fjellet, og det går bra med en lav bil bare man kjører litt pent - med høy bil kjører jeg meg bare fast der ingen kan redde meg istdf.

Bagasjerom, rekkevidde, pålitelighet og pris er viktig. Det hender vi kjører en distanse på 420 km i et jafs, WLTP som klarer det er en stor fordel. Vi har ikke noe definitiv grense på pris, men ser jo at de fleste elbiler med god rekkevidde ligger mellom 400-500000 kr. Tesla overrasker veldig med 3eren her, synes jeg - batteriet er mindre enn WLTPen skulle tilsi. Jeg liker biler som er pålitelige og velbygde, har for det meste hatt Volvo, Honda, Hyundai og Toyota i den gamle verdenen med flammer i motorrommet.

Her er min såvidt påbegynte oversikt:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Vi tenkte kanskje å begynne med prøvekjøring snart, og så kjøpe i desember med et håp om gode tilbud da? Utvalget er litt tilfeldig og jeg tar gjerne imot innspill. Er det en idé å satse på bruktkjøp lel? Vi er veldig åpne for alt av innspill, har aldri kjøpt en helt ny bil før. Jeg har faktisk aldri brukt mer enn 90000 kr på en bil før, og er egentlig en skikkelig "sistehåndseier". Bruker opp de bilene jeg har. Det er kona lei av, derav ideen om helt ny bil. :D

3
De siste to gangene jeg har koblet Leafen på ladestolpen på jobb - ordinær 250V type 1 Schuko - tok den sikringen der straks den var plugget i. Ved å legge om bryteren igjen etterpå, kom strømmen på og alt gikk strålende fint. Jeg har ikke prøvd det hjemme ennå, kun i de to kontaktene som er i stolpen på jobb. Noen innspill til hva som kan ha skjedd der? Bilen har blitt ladet feilfritt på samme stolpe i tre år.

4
Leaf 2010-2017 / Er en ny Leaf Visia til 219000 kr virkelig et godt tilbud?
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 16:22 »
Fikk opp vedlagte reklame på ansiktsboka. Vi er fornøyd med 2012 modellen vår, og har egentlig nok biler i oppkjørselen nå. Men kanskje en helt ny elbil er tingen etter hvert, og da lurer jeg fælt på hvor rimelig dette tilbudet egentlig er. Rekkevidden er ikke all verdens og også resten av bilen begynner å bli gammel.

5
En kamerat av meg ser ut til å få seg hytte/støl med mye skog, og han driver nå å fantasere om hva slags kjøretøy han skal bruke til veding. Det er på idéstadiet og det går i Aebi traktor, UAZ 456, en gammel Leaf tømt for seter, og siden denne herligheten:
https://www.aliexpress.com/item/1005001757566761.html
Stor spredning altså. :P Men det meste er innenfor et budsjett på rundt 50k kr.

Ca. 56000 kr u/moms eller andre avgifter for denne kinesiske saken synes jeg høres ganske så utrolig ut. Lar han være å kjøre den på offentlig vei, trengs vel kanskje ikke skilt eller typegodkjenning? Noen her som vet hvordan det fungerer?

Pickupen har et praktisk layout, der sidene bak kan åpnes for bedre tilkomst. Den er oversiktlig liten "bil". Teknologien er simpel, men skal holde til formålet. Denne her er vel kjent for de allerfleste og er nok utgangspunktet for ideen:
https://jalopnik.com/tag/changli

Jeg lar meg lett rive med, men tror han trenger helst litt motargumenter. :D Hva synes det kollektive forumshjernet her om slike maskiner?

6
Leaf 2010-2017 / Krafttap Leaf, maks ytelse 20-25 kW
« på: Lørdag 29. Mai 2021, klokken 15:55 »
Hentet en unge i sted og på vei tilbake merket jeg at bilen virket svak under akselerasjon. På skjermen som viser energibruk skjønte jeg at bilen kun brukte litt over 20 kW - på bånn gass. Cruise controlen gikk heller ikke på. Istdf. tre streker der farten skal registreres, blinket det "SET" i displayet.

Stoppet og slå av bilen, startet opp igjen med den samme feilen. Bilen var kjørt vel 2 mil fra 100% da feilen oppstod, med ca. 70% batteri igjen. Varmt og tørt vær. Ingen andre forbrukere (AC/radio/varme). Ingen lukt eller noe. Min OBD leser tuller seg igjen, så ingen Leafspy data per nå.

Ideer hva det kan være for noe? Det holder ikke med 30 hk på 2 tonn her i de bratte bakkers land...og Leafen er den eneste kjørbare bilen i denne husstanden akkurat nå. 🤦‍♂️

7
Leaf 2010-2017 / Hvorfor har Leafen et så høyt forbruk?
« på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 11:54 »
Min 2012-modell bruker i snitt 0,17 kWt/km, men kan kjøres med ned til 0,14 kWt/km over litt distanse om jeg kjører forsiktig. Kamerater med større biler, f.eks. e-Niro, forteller om forbruk imellom 0,11-0,15 kWt/km under lignende forhold (nesten 100% landevei for meg).

Hvordan er en så stor forskjell mulig? Bilen triller fint og det er ingen tegn til at noe er i ulage. Er det bare teknologisk fremskritt som forklarer forskjellen? Tallet på 0,17 legger også nær at bilen min, med ca 20 kWt igjen, bør ha ca 115 km reell rekkevidde. Det er vi ikke i nærheten av, tenker 90 km er maks under optimale forhold.

8
Elbiler i media / Er det noen her som ser på "ePrix" - billøp med elbiler?
« på: ſøndag 09. Mai 2021, klokken 11:16 »
Jeg har ikke sett på billøp siden jeg var ungdom, men er fortsatt bilinteressert. Innimellom dekker sidene jeg ser på noe som så opplagt kalles for "ePrix", istdf. "Grand Prix", innenfor Formula E. Dette er noen ferske bilder fra Monaco:

https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1391039967099596803

Er det noen her som følger med? Noen som vet hva de bruker i kWh/km? :laugh: Jeg har aldri helt blitt tent på formel-løp, det er litt uklart hvem og hva man vør heie på med sånt. Men det virker jo artig med relativt stille racing...

9
Leaf 2010-2017 / Håndbrekka sier farvel...hvilke deler må fornyes?
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 21:56 »
Håndbrekka på Leafen vår har ikke fungert med "baken" ned i over ett år. I dag begynte bilen også å trille med "nesen" ned. Så da er det vel på tide å gjøre noe med det...jeg er usikker på om jeg tør å begi meg ut på det, men lurer på hvilke deler som egentlig trengs å skiftes ut. Er det noe her som er korrekt?:
https://www.eurodel.no/parkeringsbremse/nissan-leaf-electric-80kw-57202-cid

10
Honda / Hva skjer med Honda e?
« på: Mandag 01. Mars 2021, klokken 13:30 »
Det jeg lurer på er kanskje opplagt for noen, men jeg har ikke fulgt godt nok med og tar imot opplysninger med åpne armer. Hva har skjedd med Honda e i det norske markedet? Da den kom ut syntes jeg det var en av de mest lovende bilene overhodet. Mange smarte løsninger, et attraktivt retro-design, et selskap med et formidabelt rykte, og så er det jo allmenn kjent at ingen biler er billigere å forsikre i Norge enn Honda. Tester på YouTube var stort sett entusiastiske.

Men det ble ingen suksess. Prisen blir gjentatt som et mantra, men Honda har da alltid vært dyr i Norge. En Accord lå flere hakk over tilsvarende biler fra Toyota, Volkswagen og Peugeot, likevel ble den solgt som en nisjekonkurrent. SUVer som CR-V var suksessrike trass i at de ikke slå gjennom på pris. Og Honda har alltid hatt supre bruktbiler. Jeg kjørte en Honda Stream i sju år, til den klappet sammen, og det var kanskje den beste bilen jeg har hatt.

Så hva mer er det som gjør at e-en sliter? Er det noen her på forumet som har kjøpt? Min plan var å kjøpe en slik når den er 5-7 år gammel, men mye tyder på at vi knapt får noe å velge mellom.

11
Elbilen i Samfunnet / Er dere noen ganger inne på "Kvinneguiden"? Trollenes paradis
« på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 22:29 »
Jeg kjedet meg litt i sted og googlet et eller annet, som førte meg inn til famøse Kvinneguiden. Der viser det seg at de har et eget bilforum. Og i denne lille avkroken av Norge er det ivrige diskusjoner om hva som er bra og ikke bra med elbil. Denne pågående tråden er ganske interessant:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1452150-forklar-meg-hvorfor-elbil-er-mer-%C3%B8konomisk-enn-fossilbil/

I den tråden, og mange andre tilsvarende diskusjoner, er det fortsatt så mye vissvass og svada om elbil, det er helt fascinerende - og uforståelig. Det villeste jeg har sett så langt er dette:



Tenk at folk får seg til å si noe sånt...noen må jo gidde å bruke av sin tid til å skrive dette. Møter dere fortsatt slike holdninger i hverdagen? Hvordan reagerer dere på det?

12
Kona og barna mine besøkte venner på Nesttun i helgen, mens jeg var til fjells. De prøvde å lade Leafen der, men sikringen i huset gikk først en gang ila. natta, og så etter 30-40 minutter i andre forsøk. Det er et dedikert elbilladepunkt.

Kona mi ville da lade bilen på hurtiglader istdf., men det kom en rekke feilmeldinger som ikke hadde var der ved første startforsøk (da det viste seg at bilen ikke var ladet). Etter at jeg kom ned fra fjellet var bilen fortsatt ikke kjørbar, men med litt andre feilmeldinger.

Om noen kjenner igjen symptomene eller kan veilede meg litt her, setter jeg stor pris på det! Er det et brukbart verksted å taue denne til i Nesttunsområdet i tilfelle denne her ikke lar seg fikse? Vi har av og til vært bort i Sande i Åsane, men de har helt hinsides priser og jeg merker og leser av andres erfaringer at kompetansen kanskje heller ikke er helt på topp. Vet heller ikke om vi får den tauet helt til Åsane...

  • Bilen lader litt, så går sikringen
  • Feilmelding "i key system faul" - men 12V batteriet er nylig ladet opp og nøkkelen har også nokså nytt batteri...usikker på denne
  • Da kona mi prøvde å starte bilen etterpå, skjedde dette: https://streamable.com/0y55kw
  • Her vises ingenting på hovedbatteriet, ingen temperaturmåling, bilen varsler at den skal slås av med blinkende lys, og alle varsellamper er på. Ifølge kona måtte hun trykke på startknappen 6-7 ganger før bilen slå seg av
  • Da jeg kom ned fra fjellet på kvelden, så det litt bedre ut: Hovedbatteriet viste ladestand og gjettometer. Ingen temperaturmåling, fortsatt feilmeldinger:
  • Varmen kom på etter hvert, ikke øyeblikkelig (jf. momentanforbruket)
  • Settes bilen i gir (D eller R), går den bare i N
  • Med P-bremsen av, triller bilen, men har altså ingen motor tilkoblet
  • Fortsatt ingen temperaturstreker på batteriet. Den var på 1 strek den morgenen, garantert 2-3 streker ved ankomst på Nesttun (>3 mil)

Det er ikke så lenge siden jeg byttet laderen, i romjulen. Men den har jo fungert helt fint siden. Kjølevæskestanden er ok, 12V batteriet er tilkoblet som det skal være, men jeg forstår ikke de andre symptomene. Håper innstendig at det ikke er feil på hovedbatteriet. Bilen er i mine øyne fortsatt så god som ny, under ni år og med bare 83000 km på telleren. Jeg er forvirra, frustrert og skikkelig forbanna. :P

13
Leaf 2010-2017 / Kom ZE0 Leafen med ulike bremseskiver fremme?
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 16:13 »
Jeg ser at Auto Doc har tilbud på alt nå, og lurer på om jeg skal kjøpe nye bremseskiver. De ble påpekt som "snart ferdige" på EU kontrollen sist. Men det står ulike størrelser, et flashback til "Girling vs ATE" på mine gamle biler...kom de i ulike størrelser gjennom produksjonstiden?

14
Leaf 2010-2017 / Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 22:22 »
I morges satt jeg meg i forvarmet bil. Leafen var koblet til strømmen med stikkontakt EVSE. Likevel brukte den strøm fra batteriet for å varme kupeen. Én strek og 13 km var forsvunnet ift. kvelden før, da jeg programmerte bilen. Hvorfor?

I tillegg har bilen de siste dagene brukt 5 heller enn de vanlige 3 strekene på vei hjem fra jobb. Det er 23km etter fulladet bil. Kan dette ha noe med nylig laderbytte eller "nylæring" i bilen å gjøre? Eller er det kun kulda?

15
Leaf 2010-2017 / Hvordan skifte onboardladeren på Leafen...for dummies
« på: ſøndag 03. Januar 2021, klokken 21:42 »
Da ombordladeren på Leafen sviktet, fikk jeg veldig, veldig god hjelp her på forumet, og jeg vil da særlig takke @leafnor og @rekorden. Med denne guiden, så enkelt og konkret som jeg selv trenger det - aka "for dummies" - håper jeg å kunne gi litt tilbake til dere.

Verktøy som trengs:
- Fastnøkkel, pipe eller tilsvarende i 10, 13 og 16 mm.
- Flat- og stjerneskrujern
- Tang
- Eventuelt: Plugg for kjølevæskeslange diameter 15mm

Deler:
- Ny eller brukt lader: https://www.bruktdel.no
- Skruer til innvendig feste av "humpen": https://www.aliexpress.com/item/32963951500.html
- Karosseriskruer: https://www.aliexpress.com/item/4000252109634.html
- Skruer til deksel under bilen, 10mm hex maskinskruer
- Bilvarmeslange, 15mm innvendig diameter
- Blå kjølevæske + destillert vann eller Nissan original 999MP-L25500P

Brukermanual del "VC", vehicle charging section, side 105-109. Nissan Leaf dismantling guide, side 21-22+38.

Når bilen er parkert i garasje eller løftebukk, skal bilen stå i minimum fem minutter. Tar du strømmen for tidlig, vil det utløse en feilmelding i OBDen. Sikringen til hovedbatteriet tas foran baksetene (se dismantling guide), etter det, fjern minuspolen fra 12V batteriet fremme. Til fjerning av hovedsikring er det påbudt med en del sikkerhetsutstyr, bl.a. vernehansker som tåler minimum 1000V. Dette greide jeg ikke å få tak i lokalt, og jeg brukte en skinnhanske inni en oppvaskhanske. La det ikke være opp til meg om du synes det er godt nok, jeg er INGEN FAGMANN.






OBS - panseret på Leafen åpnes på et litt underlig vis. Benytt anledningen til å smøre hengslene, ellers skraper panseret i skjermen etter hvert.
OBS - skal du inn via bakluka, må du åpne denne før strømmen tas. Det er ikke en mekanisk døråpner bak, kun en elektrisk bryter.



Begynn å fjerne det fremre dekselet etter fremhjula, og det bakerste dekselet under bilen. Klipsene/karosseriskruene er greie; lirk opp midtpluggen med en flat skrutrekker, og løft ut hele klipsen. 10mm skruene er nokså sikkert rustne og vil sannsynligvis knekke på de verste plassene (Nissan har bl.a. plassert de der dreneringen bør være bakerst). Knekker de, kan du sette forsinka treskruer inn gjennom plasten ved siden av når du skal montere dette igjen senere.





Ti minutter etter sikringen er tatt skal reststrømmen i systemet fra hovedbatteriet være borte. Hovedkontakten ligger under bilen bak fremhjula og foran batteriet. Det er tre skritt med ulike sikringsbrytere beskrevet i manualen "VC" som må til for å få den av veldig greitt og lett. Pakk stikken i en plastpose og sett elteip over kontakten.




Så er det å gyve løs på innsiden av bilen. "Humpen" i bagasjerommet må demonteres (tre skruer med skrujern under bagasjeromsteppet, enkelt med hexskruer derfra), og baksetene må av. Begynn med seteflaten: Røsk rett opp to steder, midt imellom der beina til baksetepassasjerene vanligvis er. Seteflaten kommer løs da, men løft den forsiktig og fjern stikkontakten til baksetevarmen, om du har dette, midt under seteflaten. Løft delen ut av bilen. Seteryggen bak må skrus av. På begge sider er det et deksel i grå plast, som fjernes ved å lirke nedenfra og opp med et flatt skrujern. Under der er det 2 13mm hex-skruer per side. Midt i bilen er det 2 16mm skruer som også må løsnes. Løft seteraden etter hodestøttene, ellers bretter den seg lett på midten. Dra det midterste setebeltet langt ut og du kan legge seteryggen i fotrommet til baksetepassasjerene. Flopper det bakover, kan du sikre det med de fremre beltene. :)





Nå ser du den herskens laderen godt. Fjern alle plastdeler til "humpen" og den aluminiumsveggen som blir igjen mot bagasjerommet må også løses og lirkes bakover. Det henger en kabel fast i det som du ikke trenger å ta av - bare legg det forsiktig bak.



Neste skritt er å gå under bilen igjen. Her skal kjølevæskeslangene av fra laderen. Som skruene er også klemmene på disse slangene av pissedårlig kvalitet og sannsynligvis rustet ihjel. Jeg brukte flere timer her for å være forsiktig og klippet de av til slutt likevel for senere å sette på nye slanger. Med en tang skal det egentlig gå an å lirke løs slangen, som sannsynligvis er irret fast i laderen. Etter godt råd fra @leafnor lagde jeg to treplugger på ca 15mm diameter som ble plugga i slangen for å unngå større lekkasje. Det står minst en halv liter med væske i laderen også dog, så vær forberedt på søl.






Når slangen er av, kan laderen skrus løs på innsiden av bilen igjen: 3 16mm skruer i bunnen av bilen, 2 svarte 13mm på den øvre delen. Kablene skal igjen av med en spesiell prosedyre, se "dismantling guide". Særlig den til høyre syntes jeg var litt vrien, jeg måtte bruke en skrutrekker til å løsne den grønne skiven og dra den mot meg. Etter det var det lett å få denne av. Det er 2 oransje kabler og 3 svarte koblingsdingser. Røsk ut laderen, rist godt på hodet over dingsen, og sett inn den nye delen. Det er forventet tre kondensatorer som er ødelagt i laderen og den gamle delen kan være av verdi for noen med gode loddeferdigheter her på forumet eller på FINN.







Derfra er det samme prosedyre i omvendt rekkefølge. :) Flere av skruene går gjennom bilen og jeg oljet de og satt de siden godt inn med fett. Det hindret ikke én eller to fra å knekke i påskruingsprosessen. Et ærligfølt: Lykke til! :)



Sider: [1] 2 3