Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ronnyponny

#1
Har tråla forumet for å se om jeg fant svar på det her, men prøver et innlegg i steden.

Får snart en e-golf 300km/35,8 kWh og må få til en lovlig ladeløsning for denne.
Det er et par ting som kompliserer ting: for det første leier vi, og for det andre skulle jeg ideelt sett hatt 15-16 meter ledning. Det som gjør det litt greiere er at utleier blir med å deler på kostnaden for installasjon av kontakten. Huset har 63A hovedsikring.

En mulighet hadde selvfølgelig vært å brukt den medsendte 10A laderen på en vanlig schuko utekontakt, men utekontakten her er av tvilsom kvalitet, så her må det elektriker til uansett.
En slik løsning med schuko, med eller uten skjøteledning, hadde uansett ikke vært aktuelt siden det ikke er lovlig for fast ladepunkt.

Siden vi leier og siden det av og til vil være behov for å parkere litt lengre fra kontakten er en fast ladestasjon ikke aktuelt. Det jeg heller ønsker å gå for er en industrikontakt (blå CEE) og en uoriginal lader.

Hadde egentlig tenkt å sette opp CEE sikret med 16A, men etter å ha lest litt ser jeg at det kanskje hadde vært like greit å gå for 32A og kjøpe en ladekabel som gir opp til 32A. Dette burde være greit eller er det noe her jeg overser? Skulle tro at kostnaden for installasjon av kontakten er stort sett den samme?

Men er det mulig å få en ladekabel som gir 32A med opp mot 16m kabel?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA