Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jorgen Bjerke

#1
Model 3 / Stek Dynoshield vs. Dynomatt
lørdag 22. juni 2019, klokken 20:33
Har bestemt meg for å sende bilen til Black Diamond i Oslo for å legge på Stek Dynomatt PPF over hele bilen. Syns matt ser utrolig kult ut, og får den til å skille seg litt ut (bilen er svart). Noen som har erfaring med Stek Dynomatt (eller Dynoshield, som av en eller annen grunn har 3 år lengre garanti. 10 vs 7 år)
#2
Model 3 / Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning
lørdag 15. juni 2019, klokken 15:03
Bor i blokk. Venter på bil. Sameiet skal kjøpe inn to ladestasjoner på deling med tider og stunder. Inntil videre lurer jeg på om jeg kan sette en lang utendørs skjøteledning (25m?) i en jorda stikkontakt inne i leiligheten, ut vinduet og ned til bilen. Leser at slik lading «krever» egen kurs med jordfeilbryter. Men hvor viktig er dette egentlig? Er det kun anbefalt for de som lader hver natt? Er det driiitfarlig å ikke sørge for dette? Er det påbudt? Vil det ikke virke ellers? Tenker å sette ladehastigheten på minimum, 5 A. Burde ikke det være trygt i vanlig jorda stikkontakt på delt kurs? Særlig hvis jeg slår av det meste på kursen mens jeg lader (om natta)? Er det sterkt å fraråde skjøteledning (25 m), selv om den er for utendørs bruk og jorda? Noen erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Jeg bor i blokk og venter fortsatt på bilen min. Vi har foreløpig ingen lademulighet, men vi har noen gamle stikkontakter på hver parkeringsplass, beregnet på motorvarmere. De er gamle og tåler sikkert ikke at jeg lader bilen med dem. Dessuten vil jeg ikke belaste sameiet med strømregninga. Men jeg tenkte jeg kanskje kunne sette bilen til ekstremt lavt ladenivå kun for å motvirke vampire drain. For jeg sykler til jobben (trim), så bilen kommer til å stå ubrukt i mange dager i strekk. Hvor lavt bør jeg da sette ladestrømmen? Ville dere turt å gjøre noe slikt på et gammel morkent el-anlegg beregnet på motorvarmere?
#4
Er Tesla avhengig av å vite forsikringsselskap før de kan dele ut FI, VIN og utleveringsdato? Venter nemlig med å fylle ut dette siste punktet, fordi jeg har ikke bestemt meg for hvilket selskap ennå. Og nå syns jeg det har gått litt lang tid her (en måned og en uke).


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Model 3 / «For at vi skal kunne ferdigstille...»
fredag 31. mai 2019, klokken 13:56
Bestilte 24/4, fikk denne SMS for et par dager siden. Men jeg HAR fylt ut det de ber om. For en måned siden. Flere som har opplevd det samme? Bør jeg være bekymret?




Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Model 3 / Bilen låses opp når du er 10 meter unna
tirsdag 21. mai 2019, klokken 00:41
Det står at hvis du bruker mobilen som nøkkel, vil bilen låses opp når du er 10 meter unna. Jeg har balkongen min ca. 8 meter unna bilen min, og vil nødig at den skal stå der ulåst bare fordi jeg befinner meg på balkongen. Er det noen som har hatt utfordringer med dette, og gått over til å bruke nøkkelkortet isteden?

Eller finnes det mulighet for å bruke NFC i mobilen som nøkkel? Eller senke avstanden til f.eks. 2 meter?
#7
Model 3 / FSD og norsk/europeiske trafikkregler og skilt
mandag 06. mai 2019, klokken 09:55
Alt jeg har klart å lese meg til er hvordan Tesla videreutvikler FSD til amerikanske trafikkregler og skilt. Nå skal den gjenkjenne stopp-skilt, noe vi knapt har her i Norge. Men ingen info om vikepliktskilt eller høyreregel, noe de knapt har over der. Eller dette med å svinge til høyre på rødt lys, som er tillatt der, men ikke her. Noen som vet hvordan Tesla jobber med europeiske/norske trafikkregler?
#8
Model 3 / 25 kg kajakk på taket
lørdag 20. april 2019, klokken 21:30
Jeg slenger jevnlig min 25 kg havkajakk på taket på min nåværende dieselbil (Thule takstativ), og vil ikke gå over til en Tesla 3 før jeg vet at glasstaket tåler dette. Noen som har erfaring? Enten med Teslas eget takstativ eller med Seasucker Monkey Bar?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA