Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Øystein Hermansen

#1
i-Pace / InControl Map Downloader og Apple M1
mandag 16. mai 2022, klokken 15:21
Hei

Noen som har prøvd å kjøre "InControl Touch Pro Map Download" på en Apple MacBook med Apples egen CPU (M1, M1Pro, etc.)?  Fungerer det greit?

Ville vært kjekt å vite før jeg oppgraderer MacBook-en. 
#2
Skulle lade bilen i dag (Jaguar I-Pace) på en Fortum/Recharge ladestasjon på Vigeland (Agder).  Stasjonen har 1xCSS, 1xChademo og 1xType 2.  Var ingen andre tilkoblet.

Startet ladning via CSS og alt ok.  Fikk 47 kWh energi.
Kort stund etter kom en Leaf og koblet seg til via Chademo.  Når de startet ladning så stoppet min.  Dette er åpenbart en stasjon som bare takler 1 stk hurtigladning.  Men i stedet for at de fikk "opptatt" (ikke mulig å velge Chademo/CSS når en av dem er i bruk) når de brukte RFID-brikken så ble min sesjon stoppet. Jeg forsøkte etterpå om det samme fungerte hvis jeg startet min sesjon på nytt, men da fikk jeg "opptatt" (kun type-2 mulig).

Jaguaren rapporten om "spenningsbrudd" så ladesesjonen min var avbrutt på ikke-standard-måte av ladestasjonen.

Ladestasjonen er av den eldre typen til Fortum og er plassert på Vigeland Tank (Vigeland i Lindesnes kommune).

Andre som har tilsvarende erfaringer med slike kombiladere (CSS/Chademo) og Jaguar I-Pace eller andre biler?


#3
i-Pace / Da var kampanjemodellen tilbake
fredag 16. april 2021, klokken 16:30
 :)

Jaguar I-Pace - EV400 - Nordic Edition, kr. 669.000. https://finansiering.jaguar.no/finansiering/finansiering/kampanjer/nordic-edition

10000 kroner dyrere enn sist gang + tillegg for metallic lakk (men så kan du selv velge hva du ønsker i forhold til sist gang hvor det var 6 farger å velge mellom) Fortsatt en bra pris mener nå jeg da.

De kjenner nok pusten i nakken av Audi og MB tipper jeg.

#4
i-Pace / Spørsmål om forvarming
tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:17
I en annen tråd så har jeg lest følgende:
----
Forvarmet du med å starte klima fra appen, eller satte du planlagt avreisetid? Den første varianten varmer ikke batteriet. Du må planlegge avreise minimum tre timer i forveien. Da vil den varme batteriet, og en halv time før avreies vil den slutte å varme batteriet og varme opp kupeen.
----

Jeg prøvde dette sist uke og da var ute-temp +2 grader.  Satte bilen på lading hjemme torsdag kveld og den sto tilkoblet helt til fredag ettermiddag. Hadde satt avreise til kl 18:00 på fredag.   Bilen ladet seg ferdig natt til fredag og kl 17:30 startet den med oppvarming av kupe.  Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).  Burde det ikke gått strøm for forvarming av batteri?  Forvarming av kupe trekker strøm fra ladekabel og det bør vel også forvarming av batteri?

/Øystein
#5
Spørsmål etter liten "langtur" i helgen.

Lørdag: 
Startet med fullt batteri.  Kjørte 21 mil som inkluderte 2 ferjer.  Ute-temp var i området -4 til -8 grader så jeg hadde i praksis 3 "kaldstarter" hvor kupe måtte varmes (ingen oppvarming før jeg startet hjemmefra).  Hadde kupevarme på 22-23 grader.

I følge bilens forbruksmåler hadde jeg benyttet 55,09 kWh og SOC var 24%.  Basert på disse tallene skulle batteriet ha en kapasitet på 72,5 kWh.

Hvor er de siste 10 kWh blitt av? MyPace rapporter 82 kWh tilgjengelig før turen startet.  Er det kulden (-4 til -8) som gjør at effektiv utnyttelse bare blir på 72 kWh eller er det noe annet som "stjeler" energi uten at det logges av bilens system?

Søndag:
Startet igjen med fullt batteri.  Kjørte samme vei hjem + et par småturer før jeg startet hjemturen.  Utetemp var økt og var nå i området 0 til 2 plussgrader hele veien.  Fortsatt ingen pre-oppvarming av batteriet. Når jeg kom hjem var SOC 25% og totalt forbruk 57,03 kWh.  Det skulle bety at batteriet hadde en kapasitet på 76 kWh.  Litt bedre enn dagen før men savner fortsatt 6 kWh opp til 82 kWh.


Er det kulden som er ansvarlig for "midlertidig tap" av 6 til 10 kWh?  Betyr "pre-conditioning" av batteriet så mye?

Hvilke erfaringer har dere?  Leser om de som kjører i høyfjellet med både 5, 10 og 20 kalde grader og rapporterer om relativt gode forbrukstall.  Men hvor mye får dere effektivt ut av batteriet når det 0 grader og kaldere? 
#6
i-Pace / Feil med SOC ?
søndag 05. juli 2020, klokken 20:33
Startet hjemmefra med 100% for å kjøre til hytta (kjørte i ECO-mode).
Kjørelengde 203 km og benyttet energi (ref app i bil og på mobil) er 40,5 kWh
Varme i bil sto vekslet mellom 22 og 23 grader og A/C var av.  Ute-temp var 14-16 grader. Vi var 3 personer i bilen med ferielast og sykkel på stativ bak.

Når jeg kom fram til hytta så var SOC 40%.  Syntes selv at det kanskje var litt lite siden forbruket bare hadde vært rett over 40,5 kWh men tenkte at varme bruker vel litt energi det også.

Vel fremme på hytta så ladet jeg, dagen etter, på en Grønn Kontakt Type 2 lader.  Den ladet opp bilen og i oversikten fra Grønn Kontakt så leser jeg at bilen er tilført 45,12 kWh. 

Hvis bilen ladet fra 40% SOC til 100% SOC så burde det vært tilført mer enn 45,12 kWh.  Tilgjengelig kapasitet skal være over 84,7 kWh.  Dersom SOC var 40% (som bilen sa) så skulle det være 33,8 kWh igjen i batteriet.  84,7 kWh - 33,8 kWh = 50,9 kWh så hvorfor lader min bil bare opp 45,12 kWh? Mangler det ikke ca 5 kWh her er sted?  Er det vanlig av SOC viser så mye feil? 

Når batteriet er 100% så viser den ikke mer enn ca 340 km rekkevidde. Og selv om jeg bruker trikset for å nullstille GOM, så går det sjelden opp mer enn ca 10 km (noen ganger ned også).

Bilen skal være oppgradert med H264 i følge forhandler (2020 modell kjørt 9000 km, kjøpte bilen hos autorisert Jaguar forhandler og den var kjørt som demobil i 6 mnd).  Den har den nye "SOC-baren" i dashboard-et hvis det er denne som viser om H264 er installert.

Jeg er helt ny med el-biler og vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette.  Noen som har noen tips, råd, erfaringer å vise til?
#7
i-Pace / Newbie spørsmål - oppkobling mot Internett
søndag 28. juni 2020, klokken 16:01
Hei. Er ny i I-Pace verden. Fantastisk bil, kjøpte en demobil 2020 modell registrert oktober 2019.

Jeg skal nå koble meg til for oppdatering av kart. Bilen er parkert utenfor huset og er tilkoblet vårt Wi-Fi nettverk. Det står «tilkoblet» under innstillinger.

Men når jeg forsøker å registere meg i Navigasjon får jeg feilmelding at bilen ikke er tilkoblet Internett.  Har også forsøkte å benytte telefon som hot-spot men får samme feil.

Noen tips?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA