Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - 2ris

#1
Model Y / Frosne dørhåndtak
I dag kl. 20:22
Hei! Hva gjør folket når dørhåndtakene er frosne, og man ikke kommer inn i bilen?

I dag fikk jeg ikke opp døra. Det var ikke kaldere enn -5. Jeg hadde

1) Av-iset bilen i 30 minutter
2) Tatt WD40 i hengslene i håndtaket for noen dager siden, som anbefalt i manualen
3) Dyttet på fremre del av håndtaket for å "bryte isen"
4) Forsøkt å åpne døra med appen, men den ville ikke mer enn et par millimeter før ruta gikk opp igjen

Varmepistol?? Hårføner??

Tips tas gjerne imot :)
#2
Hjul, dekk og felg. / Dekkskifte - tilbakestilling
onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:51
Hei!

Byttet til vinterdekk (nye). Litt usikker på om jeg forstår manualen rett, mtp. "Service -> Dekk -> Tilbakestill".

Skal man velge vinterdekk/sommerdekk i drop-downmenyen + trykke "Tilbakestill" hver gang man bytter dekk? Kun når man monterer helt nye dekk?

Takk for svar.
#3
Model Y / Lukking av frunk
søndag 27. oktober 2024, klokken 19:19
Hei!

Manualen er jo rimelig tydelig på hvilke "punkter" man skal trykke på for å lukke frunken slik at den går i lås. Den er også tydelig på at panseret kan bli skadet dersom man trykker på feil sted, eksempelvis det røde området på bildet.

...men når jeg lukker frunken ved å legge trykk på de to grønne områdene, gir jo panseret etter, litt som om man trykker på lokket til et syltetøyglass..

Skulle tro dette også kunne skape bulker, etter en tid med mye trykking akkurat der.

Hva tenker dere?

(Dette gjelder selvsagt bare det "lette" panseret, ikke den tunge typen som tidligere Model 3 hadde)
#4
Lading av Tesla / "Tidsplan" for lading i appen er upålitelig
onsdag 23. oktober 2024, klokken 06:54
Hei.

Setter av og til opp "tidsplan" i appen når jeg skal lade, f. eks. for å starte lading når strømprisen faller. Eksempelvis i natt, hadde jeg satt opp slik at lading skulle starte kl. 01:00. I dag viser det seg at lading ikke startet før 05:28  >:( Ved andre tilfeller fungerer det slik det skal. M.a.o., funksjonen er upålitelig.

Andre som opplever dette? Noen tips, triks eller ess i ermet for å unngå dette?
#5
Model Y / Aktivere fjernlysene manuelt med hendelen
søndag 08. september 2024, klokken 21:20
Hei,

Trenger en forklaring på hvordan fjernlys på Model Y egentlig funker. Eller mer presist: hvordan (eller hvorvidt?) jeg manuelt kan slå på/av fjernlys med hendelen dersom jeg ønsker det - f. eks. hvis automatikken ikke gjør jobben godt nok.

Jeg erfarer følgende:

1. Hvis jeg drar hendelen MOT meg , blinker jeg med fjernlys slik som på alle andre biler. Fjernlyset er altså bare på så lenge jeg holder hendelen i denne posisjonen.

2. Dytter jeg hendelen FRA meg (og slipper), slår jeg tilsynelatende "auto" av. Gjør jeg det samme igjen, slår jeg "auto" på igjen.

Men hvordan i alle dager kan jeg overstyre, og aktivere/deaktivere fjernlysene manuelt med hendelen hvis jeg ønsker det?

Jeg har gransket manualen opptil flere ganger, men den er mangelfull på dette området.
#6
Tesla / Anbefalt sparkebeskyttelse/organizer for baksetet?
tirsdag 16. juli 2024, klokken 15:44
Hei!

Noen som kan anbefale en kombinert sparkebeskyttelse/"organizer" som ikke ser helt forj*vlig ut (hvis dette finnes)? :D

Altså en slik som festes på forsetet, som beskytter baksiden av forsetet mot skitne støvler etc. og samtidig kan brukes til oppbevaring for passasjeren i baksetet. Gjerne med holder for nettbrett etc.
#7
Hei,

Jeg har noen spørsmål om autostyring, fjernlys og parkeringsassistanse. (Ja, jeg har lest manualen - to ganger).

1. Ved kjøring på flerfelts motorvei i høyre fil, drar bilen ganske kraftig mot høyre parallelt med ethvert påkjøringsfelt. Det er jo ikke så vanskelig å forstå HVORFOR (stiplet linje til høyre opphører, deretter "overtar" heltrukken linje fra høyre side av påkjøringsfeltet. Bilen søker å ligge midt mellom linjene). I praksis medfører dette at jeg må "holde igjen" bilen fra å trekke mot høyre ved hver påkjøring, og jeg må aktivere autostyring på nytt etterpå. Er det noe jeg har misforstått, eller gjelder dette alle?

2. Filskifte fra høyre til venstre felt på motorvei samtidig med bruk av autostyring. Jeg blinker, sjekker speil og dødvinkel, og starter filskifte. Bilen "holder igjen" og jeg må overstyre ganske hardt og bestemt på rattet for å få lov til å gjøre filskiftet, selv uten annen trafikk på veien. Igjen, det er forståelig at bilen vil hjelpe til med å forhindre ubevisst "skjening" over i et annet felt, eller forhindre kollisjon med bil i dødvinkel, men her signaliserer man jo en bevisst handling i og med at man bruker blinklys. Noe jeg har misforstått?

3. Fjernlys. Ved kjøring under ganske mørke forhold på motorvei ble jeg overrasket over hvor sjelden fjernlys ble slått på (står i "Auto", og adaptive lys slås på hver gang man aktiverer autostyring). Det er jo forståelig at fjernlys slås av automatisk ved møtende trafikk eller godt opplyst vei, men jeg ville hatt PÅ fjernlys langt oftere enn bilen ville selv. Trekker jeg hendelen mot meg, blinker jeg kun én gang med fjernlysene. Hvordan "tvinge" fjernlysene på? Innspill?

4. Parkeringsassistanse/"hi fidelity" visualisering. Denne kommer jo på straks man setter i revers, og det er vel og bra. Jeg ønsker imidlertid å kunne bruke denne også ved kjøring i sakte fart fremover i en del situasjoner. Manualen antyder at dette skal være mulig: "Når du kjører i lav hastighet med kameraappen åpen på berøringsskjermen, kan du bytte til parkeringshjelp ved å berøre knappen oppe i venstre hjørne av skjermbildet for kameraappen. Dette er nyttig hvis du trenger hjelp med lukeparkering." Men oppe i venstre hjørne av kamera-skjermbildet er det jo bare et kryss, som lukker kameravisningen? Noe jeg har misforstått? Hvordan kan jeg "tvinge" visualiseringen/parkeringsassistansen på?

Har kun standard autopilot, Model Y.

På forhånd, tusen takk for svar og innspill!

#8
Model Y / Lys i fotbrønn ved kjøring
lørdag 06. juli 2024, klokken 11:14
Ved kjøring i halvmørket ble jeg overrasket over å oppdage at lys i begge fotbrønner var permanent på. Ikke et problem (fin utsikt til sko, sokker og møkk), men i og for seg unødvendig.

Er det innstillingen for "Omgivelseslys" som kontrollerer dette? Fra manualen: "Når dette er aktivert, vil de innvendige omgivelseslysene (hvis utstyrt) alltid slås på når frontlysene er på." Hvilke andre lys deaktiveres eventuelt dersom man slår denne innstillingen av?
#9
Tesla SW og AP / Gir TMY beskjed om nødvendig vedlikehold?
fredag 28. juni 2024, klokken 16:48

Slik jeg har forstått det, er det eneste man trenger å tenke på av regelmessig anbefalt "service" (ikke obligatorisk, påvirker ikke garanti?) følgende:

*bremsevæskesjekk/ev. -bytte (hvert 4. år),

*bytte tørkemiddelpose i AC-anlegget (hvert 4. år),

*smøre bremsekalipere årlig etter vinteren,

*og bytte av kupé-/karbon-/HEPA-filtre (hhv. hvert 2., 3. og 3. år).

(Noe jeg har glemt?)

Vil bilen gi beskjed når det er på tide med disse ulike tingene, eller må jeg holde styr på det selv?
#10
Tesla / Ny Model Y - lakkbeskyttelse?
lørdag 15. juni 2024, klokken 15:37
Hei,

Trolig hentes en ny Model Y om ikke så lenge. Opprinnelig var planen å bestille fargen Quicksilver eller Midnight Cherry Red, men grunnet sterkt ønske om å "sikre" at bilen hadde HW4, ble det hvit.

De nevnte fargene koster jo 24k - med andre ord har man jo da i teorien noen kroner å bruke på lakkbeskyttelse dersom det er nødvendig - kanskje også "ny" farge hvis helfoliering skulle bli aktuelt. Vi liker den hvite fargen, så det er ikke noe akutt behov for å foliere i en annen farge.

Spørsmålet er: skal man gå for en eller annen lakkbeskyttelse, eller skal man bare gi f*** og prøve å være flink med vask etc? Eller begge deler?? Er det egentlig nødvendig med noe slags behandling eller foliering - er det ikke slik at den leveres fra fabrikk med folie på utsatte steder?

Vi planlegger å ha bilen lenge. Vi er ikke typene som elsker vask og polering ukentlig, for å si det på den måten. ...men, med ny bil er det klart det må en innsats til. Vi er imidlertid fullstendig "grønne" både mtp. hva som eventuelt er best verdi for pengene, hva som er nødvendig, og hvorvidt normal bilpleie (uten børstevask) kanskje egentlig er nok. (Er egentlig ganske grønne på hva som er "normal" bilpleie også, mtp. vask/polering  :D ).

Ser at helfoliering ligger på alt fra 20+ til 40-50k. 40-50k er ikke aktuelt. Ser at TOCN-medlemmer får "spesialpris" hos én tilbyder (https://tocn.no/medlemsfordeler/black-diamond-foliering-studio/), men aner ikke om dette er å anbefale. Hva med drop-off, lakkforsegling etc.? Hva anbefaler folket? Bryter man garantien med noe av dette, slik man gjør med rustbeskyttelse (ihht. Tesla sine nettsider)?

Igjen, takk på forhånd for hjelpen  :)
#11
Hei!

Ser ut til at det blir en ny Model Y.  :+1:

Da kommer spørsmålet: trenger man kun vanlig kaskoforsikring, eller bør man har den utvidede dekningen som de fleste selskapene tilbyr i en eller annen variant (Ekstra/Super/Pluss)?

Teslas garanti er jo på 5 år 100k km/8 år 192k km for batteri.

Utvidet kasko ser ut til å i hovedsak bety parkeringsskader uten bonustap, samt "maskinskade" og skade på batteri og elektronikk. Parkeringsskader uten bonustap er jo fint. Men trenger man dekning av maskinskade/batteri/elektronikk dersom man likevel har nybilgaranti? Er det verdt det, for å minimere krangling med Tesla dersom det skulle oppstå et problem?

Kjør debatt - tusen takk for innspill  :)
#12
Kjøpe elbil? / Hvilke biler oppfyller disse absolutte kravene?
fredag 22. desember 2023, klokken 14:51
Hei!

Sonderer terrenget omkring (fortrinnsvis) ny elbil. Jeg har noen absolutte krav, som må oppfylles i ny bil. Budsjett: max 600k, gjerne mindre.

1. Kupé kan forvarmes "on demand" fra velfungerende app, også når bilen ikke er tilkoblet lader. Fordel om ruter av-ises også, selvfølgelig

2. Parkeringssensorer og ryggekamera

3. Velfungerende adaptiv cruisekontroll

Hvilke biler oppfyller/oppfyller ikke disse kravene? Supertakknemlig for innspill  :)

På forhånd tusen takk.
#13
Tesla SW og AP / Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?
lørdag 21. januar 2023, klokken 09:53
Hei,

Dere som nylig har mottatt Y LR eller RWD: kan dere bekrefte at

*Den mangler radar og parkeringssensorer
*Dersom du skal bruke adaptive cruise og/eller lane keeping, så MÅ du også bruke automatisk visker og automatisk fjernlys
*Ved rygging er bak-kamera og to sidekameraer aktive

Etter hva testene viser, så fungerer automatisk visker, automatisk fjernlys (og forsåvidt også collision avoidance) relativt dårlig på disse nye bilene....

Kan det hende at priskuttet har kommet på grunn av disse manglene? De sier jo at Tesla Vision skal utvikles og bli et godt alternativ. Men et kamera oppe i frontruten kan nødvendigvis ikke se hva som er like foran bilen .

For meg er disse manglene noe som nærmer seg en deal-breaker, til tross for veldig god pris
#14
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Oppvarmet sykkelsete?
onsdag 01. desember 2021, klokken 09:15
Hei,

Er det noen som vet om det finnes oppvarmet sykkelsete å få kjøpt?

Det er vel ikke det produktet som vil selge mest på verdensbasis akkurat, men synes nesten det er utrolig hvis det ikke finnes.
#15
Hei! Fant ingen innlegg som går på akkurat dette. Er det noen som har testet og kan bekrefte at man kan forvarme bilen fra appen (ikke forhåndsinnstilt i bilen), også når bilen ikke er tilkoblet lader? Og at dette funker også når den ikke er i direkte luftlinje?
#16
Model 3 / Er SR+ tilgjengelig for prøvekjøring hos forhandlerne?
mandag 27. september 2021, klokken 19:36
Hei! Som tittelen sier - kan man be om prøvekjøring spesifikt av SR+ hos forhandlerne, og da primært i Oslo-området?

Alternativt - noen i Oslo-området som er glad i en god Riesling, og har lyst til å demonstrere sin SR+ en liten tur?
#17
Polestar 2 / Prisøkning de siste dagene?
fredag 11. juni 2021, klokken 12:03
Har det vært en prisøkning helt nylig, de siste par dagene?

En LR AWD, med annen lakk, glasstak, 360 kam/Pilot Assist, vinterdekk, matter og hengerfeste til den nette sum av 545 000.

Latterlig kort avstand til en Model Y med tilsvarende utstyr og specs.
#18
Heisann!
Vi er et rekkehussameie som har skaffet oss ladestasjoner fra Circle K. For å unngå det totale kaos, og at naboer ikke må mase på andre om å flytte bilen etter endt lading, vurderer vi å innføre et system der man kan booke ladetid. Et alternativ er jo å lage en googlekalender, men finnes det noen ferdige systemer som noen kjenner til? App eller nettside? Jeg ser for meg noe lignende å booke vaksetid i vaskekjeller, du kan maks booke en slot av gangen og enten time for time eller dele opp døgnet i to/ tre for eksempel 8-15, 15-22 og 22-08 eller lignende.

Tips?
#19
Polestar 2 / Fjernstyre klimaanlegg via app?
fredag 07. august 2020, klokken 09:50
Noen som vet hvorvidt man kan fjernstyre klimaanlegget fra appen, uten å være tilkoblet lading? Altså oppvarming/defrosting samt nedkjøling på sommeren.

Dette er et absolutt krav for meg ☺️

Slik jeg forstår det, har den
- 360-kamera
- adaptiv cruise

...men ikke
- dekktrykksensor
- head-up display

Stemmer?

På forhånd takk!
#20
Kjøpe elbil? / Hvilke alternativer med ACC og forvarming?
lørdag 30. mars 2019, klokken 08:40
Hei,

Har kommet frem til at følgende er "MÅ HA" for oss dersom vi skal kjøpe elbil:

1. adaptiv cruisekontroll, som helst funker også ved køkjøring[/li][/list]
2. forvarming, enten med nøkkel (må fungere gjennom husveggen og ca. 200 meter bort) eller via app

Tesla X og S er uaktuelle, og ønsker primært å kjøpe nytt/ubrukt. Ønsker selvsagt mest mulig plass, som alle andre
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA