Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Elbilforum admin

Sider: [1] 2 3 4
1
Model Y / FLYTTET: Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Torsdag 06. August 2020, klokken 10:42 »
Dette emnet har blitt flyttet til Elbilen i Samfunnet.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52534.0

Her hadde debatten virkelig tatt en retning som var langt utenfor tema.
Har delt den gamle tråden og flyttet den fradelte tråden, da temaet er av interesse.

Har også gitt den ny tittel.

Motstridende hensyn, hvordan tar vi vare på våre medborgere og oss selv?

2
Model 3 / FLYTTET: Bil bremser veldig opp før svinger nå for tiden
« på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 20:04 »

3
Leaf 2010-2017 / Ny eier - Brukt bil
« på: Torsdag 16. Juli 2020, klokken 16:01 »
Som ny eier av brukt Nissan Leaf oppstår det ofte spørsmål som det kan være vanskelig å finne ut av.  Det finnes heller ikke noen selger å spørre, da det ikke er tradisjon for at selger av bruktbil må ha brukerkurs for kjøperen.

Det gode er imidlertid at de fleste spørsmål er behandlet i dette diskusjonsforumet, men siden forumet er relativt omfattende, så kan det være krevende å finne svaret.  Det er litt som nålen i høystakken, selv om Google er din venn.
Jeg har derfor på oppfordring opprettet denne tråden og vil etterhvert tilføye nye poster i den som gir en lenke til  tråder som omhandler spørsmål som jeg på bakgrunn av erfaring regner med at nye eiere av eldre Leaf kan ha nytte av som en første innføring.

Dette er gjort som alternativ til å gjøre trådene "sticy", noe som ble forsøkt, men som ble avvist av forumet sine erfarne brukere, noe vi tar hensyn til.

4
Innlandet / 2020 04 27 ÅRSMØTE
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 13:10 »
Årsmøte Mjøsen og omegn elbilforening 2020, 27. april 2020. kl 18:00 på Teams

17 medlemmer deltok. Fra Norsk elbilforening Unni Berge, Markus Rotevatn og Erik Lorentzen

Sak 1. Godkjenning av innkalling – valg av møteleder og referent
Vedtak: Innkalling godkjent. Markus Rotevatn valgt Hl møteleder og Kjell Erik Nordahl referent

Sak 2. Godkjenning av saksliste
Vedtak: Sakslisten godkjent

Sak 3. Oppsummering av lokalforeningens årsmelding
Leder for Mjøsen og omegn elbilforening, Eivind Falk, presenterte styrets årsmelding for 2019.
Vedtak: Årsmeldingen ble taP Hl orientering

Sak 4. Behandling av innkommende forslag
To medlemmer sendte inn forslag at lokalforeningens navn endres fra Mjøsen og omegn Hl Innlandet.
Vedtak: Lokalforeningen skiRer navn Hl Norsk Elbilforening, Innlandet.

Sak 5. Årsplan 2020
Styrets leder Eivind Falk presenterte årsplanen for 2020.
Vedtak: Årsplanen vedtaP.

Sak 6. Valg av styre, valgkomite og delegater Nl Norsk elbilforenings landsmøte.
Valgkomiteen har beståP av: Leder Jørgen Lund. Medlemmer Olga Druyan og Ole Klundby.
Valgkomiteens leder presenterte forslag Hl nyP styre i Mjøsen og omegn elbilforening 2020-2021:
Leder Eivind Falk Foreslås valgt for 1 år Gjenvalg
Nestleder Kjell Erik Nordahl Foreslås valgt for 2 år Hdl. styremedlem
Medlem Olga Druyan Ikke på valg 1 år av valgt periode
Medlem Ellen Juell-Andersen Foreslås valgt for 2 år Gjenvalg
Medlem Helge Bryhni Ikke på valg. 1 år av valgte periode
Medlem Jørgen Galtestad. Trukket seg fra styrevervet
Møtende vara Gaute Arneson. Ønsker ikke gjenvalg
Møtende vara Ole Håvard Voicu-Lundvold Foreslås valgt for 2 år Ny
Innkommet forslag: Gaute Arneson foreslåP som fast medlem i styret. Takket ja

Vedtak: Årsmøtet valgte følgende styret i Mjøsen og omegn elbilforening for perioden 2020-2021
Eivind Falk styrets leder valgt for 1 år
Kjell Erik Nordahl styrets nestleder valgt for 2 år
Olga Druyan styremedlem 1 år av valgte periode
Ellen Juell-Andersen styremedlem valgt for 2 år
Helge Bryhni styremedlem 1 år av valgte periode
Gaute Arneson styremedlem valgt for 1 år
Ole Håvard Voicu - Lundvold møtende vara valgt for 2 år

Valgkomite:
Valgkomiteen ble på årsmøtet 2019 valgt for 2 år og var derfor ikke på valg.

Delegater Hl Landsmøtet 2020:
Vedtak: Årsmøtet delegerer valg av representanter Hl Norsk elbilforenings landsmøte Hl styret.

Vedlegg:
Årsmelding 2019 og årsplan 2020

Kjell-Erik Nordahl
Referent

5
Andre Elbiler / FLYTTET: Xpeng G3
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 17:08 »
Dette emnet har blitt flyttet til G3.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51019.0

6
Andre Elbiler / FLYTTET: De har mer på gang. Nemlig Xpeng P7
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 17:07 »
Dette emnet har blitt flyttet til Xpeng.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51733.0

11
Ladeplasser og ladekabler / FLYTTET: Lading i nybygg, 50k?
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 14:18 »

12
Ladeplasser og ladekabler / FLYTTET: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 13:01 »

14
Elbil er et nytt felt, nye felt krever ofte nye ord.  MEN nye ord må være presise. 
På forumet så sliter vi med at ordet «lader» blir brukt om alle tekniske innretninger som er inne i prosessen med å flytte energi fra veggen til bilen.  Det gjør mange innlegg vanskelige å forstå og de må tolkes.
 
Vi må bevege oss bort fra den situasjonen.

    Hva er en lader?
En lader er den innretningen som likeretter elektrisiteten.  Den gjør vekselstrøm (AC) om til likestrøm (DC), slik at energien kan lagres kjemisk i batteriene.  Dersom du lurer på hvordan en lader ser ut så kan du starte denne videoen:
Lenke:   https://www.youtube.com/watch?v=yPOtAotzvTY
Den viser laderen i en Tesla, en ganske unnselig boks, plassert under baksete i bilen.

   Hva er det vi ofte kaller en lader?
Det som oftest blir kalt en lader er det som heter «ladekabel», nærmere bestemt en «mode 2 ladekabel».  Det er den kabelen med en klump/kladd, ca 30 cm til to meter fra schukokontakten.  Klumpen/kladden er ikke en likeretter, slik som bærbare PCer er bygd opp.  Og det er sikkert her misforståelsen kommer fra. 
Klumpen/kladden er en kommunikasjonsboks.  Den gir laderen i bilen tilbakemelding om hvor stor effekt den kan trekke gjennom forbindelsen til nettet.  Poenget med denne innretningen er å forhindre at sikringen i sikringsskapet ryker, og dersom den ikke ryker når den bør ryke, forhindre varmgang og det som verre er i utsatte punkt, særlig stikkontakten på veggen.  En lader i de første bilene som kom fra 2010, kunne trekke alt fra 6amp til 16amp, en fase.  Senere er dette utvidet, og Tesla er den som har vært mest fleksibel i normalladesituasjonen. 

[ NEK 400 2014 og 2018 tillater nyinstallasjon av stikkontakt og fast bruk av en slik ladekabel på nærmere vilkår.  Max trekk er da 10amp.  Imidlertid så bør aldri trekket ved bruk av alminnelig stikkontakt overstige 8amp og det bør vurderes som en nødløsning. ]

   Hjemmeladestasjon / Ladeboks
Dette er den innretningen som blir plassert på veggen og som altfor ofte blir kalt for en lader.  DET ER INGEN LADER.  Det er en mer eller mindre avansert stikkontakt.  Noen av disse kan kommunisere med omverdenen og gi laderen i bilen instrukser om hvor mye den kan trekke av effekt på forskjellige tidspunkt.  Andre er like enkle i funksjon som en stikkontakt.  Denne løsningen blir også kalt "Mode 3". Poenget med en slik hjemmeladestasjon er å forhindre brann i det elektriske anlegget.  Derfor har de et kraftig dimensjonert tilkoblingspunkt.  Tilkoblingspunktet framstår fra et sikkerhetsmessig synspunkt, som det mest vesentlige ved hele innretningen.
Hjemmeladestasjonener handterer effekter fra 5amp en fase IT, til 32amp tre faser TN.

Hjemmeladestasjonen er videre den anbefalte innretningen når bilen må lades hjemme.

Ytterligere info er her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=32637.0  Særlig i Lars sine innlegg.

På engelsk blir forkortelsen EVSE ofte brukt.  Den er heller ikke dekkende for det jeg forklarer her. 
Hva EVSE er en forkortelse for er dette: "electric vehicle supply equipment".  Og da er man like langt.
Opplysningene er hentet her:  https://mrelectric.com/what-is-evse

15
Elektriske utfordringer / FLYTTET: Keyless åpner bare frontdørene
« på: Tirsdag 21. April 2020, klokken 14:44 »
Dette emnet har blitt flyttet til USAleaf.

https://elbilforum.no/index.php?topic=44714.0

Lar flyttemeldingen ligge, da det kan være informasjon som kan være av interesse for andre USA-Leafeiere.

Sider: [1] 2 3 4